Spårning
Har lite frågor om spårning:
* Udda har väääldgt bråttom när hon spårar, det går i 120, hur ska jag få henne att ta det lugnare? Ibland är hon så snabbt att hon bara springer och tappar spåret.
* Hur ska jag göra när hon går fel? Ska jag låta henne märka det själv eller ska jag ta tillbaka henne till det hon sist var på rätt väg?
* Vad är det för skillnad på ett spårsele och ett vanligt sele (se bild)?
Ni får gärna ge tips och idéer!

- Använder du spårlina?
- Låt henne upptäcka det själv och själv leta upp spåret igen
- Jag har fått för mej att promenad sele och spårsele är samma sak.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

1. Se till att hon är välrastad/motionerad innan Du spårar, så hon inte har så mkt spring i benen. I spår är det hjärnan som ska jobba. I spåret håller Du emot och bromsar henne när hon får så bråttom. Du kan även lägga ut en massa apporter i spåret, och på så sätt få henne mer nogrann.
2. iom att hon går lugnare i spåret så kommer hon också troligen spåra säkrare. Märker Du att hon spårar väldigt galet, så ta henne i selen (ej linan) och led henne tillbaka till spåret. Men då måste Du veta att hon verkligen är väldigt fel ute och att vinden inte har tagit med sig spåret en bit bort. Man måste vara väldigt försiktig med korrigeringar i spåret, då det är hundarna som har näsan. Man måste läsa hund och spår, hur spårkärnan flyttar sig beroende på terräng och väder.
3. Den selen Du har på bild duger alldeles utmärkt att spåra i.

Ja, spårapporter.
Vad använder Du i spåret när Du tränar? Har Du testat blodspår? Det får ner tempot på många hundar.

Min sambo går sicksack in i skogen och gömmer sig någonstans, sedan letar Udda reda på honom….
Hur gör man blodspår då?

Putt
vi håller på med viltspår har för mig att det är samma som blodspår.. kan försöka berätta lite.. man går ett spår samtidigt som man droppar ut blod (man kan ha det i en ketchup/senap flaska eller liknande) och i slutet av spåret finns en skank, ett rådjurben eller liknande mina hundar tycker det är hur roligt som helst :)

Jag har beskribvit det lite mer ingående på nattfrostens.se
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter