"Konstiga" människor
Fidel gillar generellt människor. Han hälsar gärna utan att vara överdrivet fixerad, precis lagom med andra ord.
Men ett par gånger när vi åker tunnelbana har riktigt knökfulla människor kommit fram och försökt hälsa (såna där som inte frågar om lov, utan bara tar för sig som om det vore deras egen hund) och båda gångerna har Fidel backat och gett skall.
Jag får tydligt avvisa människorna och förklara att Fidel INTE vill hälsa på dem, och att han behöver avstånd. Jag brukar också fysiskt ställa mig mellan Fidel och den läskiga.
Jag funderar på om det är ett avvikande kroppsspråk från den berusade, eller om det helt enkelt är så att han plockar upp mina obehagskänslor (jag ogillar berusande människor starkt).
Har din hund någon viss sorts människor som de agerar annorlunda emot? Varför tror du att hunden reagerar annorlunda mot just dessa människor?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Många hundar reagerar på berusade människor. Varför kan jag inte säga men det är säkert en kombination av kroppsspråket och lukten
Jag har pedofobi (rädsla för barn , i mitt fall 0-6 år ålder ungefär) och Jamie gillar inte barn, han backar och skäller och blir allmänt stissig.. Kan kanske vara att mina känslor smittar? Ingen aning :s
Men som #1 sa så har jag också fått den uppfattningen att många hundar är avvaktande mot berusade
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Det är intressant, det där med berusningen. För visst kan jag medge att mannen idag betedde sig hund-hotfullt, dvs böjde sig över Fidel och var ganska stirrig och "på", men vi träffar ju många såna människor, och det är just de som är snorpackade som han direkt säger till. Annars är han väldigt tolerant.
Det värsta med att ha hund är ju onekligen att uppfostra andra människor. Tusan så jobbiga de kan vara.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Både Alice och Kaila reagerar vaktande mot berusade människor och om dom kommer för nära, talar dom gärna om det. Men dom tycker inte om människor som rör sig annorlunda heller. #3 håller verkligen med att detärjobbigt att vi som hundägare behöver uppfostra andra människor, som tar för givet att det bara är att gå fram och hälsa.
Min yngsta har svårt för yngre barn just för att dom har oförutsedda och ofta väldigt yviga rörelser. Likaså reagerar hon en del på folk som är tydligt hundrädda.
Jag har tidigare haft hundar som reagerat väldigt mycket på flera av dom autistiska barn som bor i boenden i mitt område, just pga kroppsspråket.
Ixxi klarar alla typer folk galant, Apache och Digger klarar inte folk alls. Om det är individuellt eller skillnaden mellan USA och sverige kan man bara spekulera.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Elvis är lite smått "rasistisk" tyvärr :/ Vi bor nära ett särskilt boende så en hel del (i hundens ögon) "märkligt" folk passerar varje dag. Vi bor dessutom rätt nära ett kvarter där det bor övervägande asylsökande/nysvenskar och tyvärr tycker han att dem är om möjligt ännu läskigare :/
Vanligt att hundar reagerar på påverkade personer, så att han känner obehag av dom tycker jag inte är ovanligt alls. Men visst kanske du förstärker detta, tycker du gör helt rätt att ställer dig framför så känner han att du tar på dig detta.
Ja här reagerar 2 av hundarna på påverkade personer, det finns dom personer som har vart narkomaner längre tid som har egen gång o dessa visar mina tydlig. Sen har vi tränat innan på tonårskillar med luva/keps men det är inga problem längre det var Donna som man fick träna detta en del med när hon var 7 mån gammal :)
Min Chihuahua tycker inte heller om påverkade människor, och han är också lite halvt rasistisk mot både människor och hundar. Men det är väl för att dom är svårare att läsa av, då dom är mörka. Möter vi någon mörkhyad kan han morra på dom.
Sen är han även reserverad mot många män/killar. Så har det varit sen han var liten. Tjejer älskar han, då blir han glad och springer fram direkt. Är det en man/kille kan han morra, eller gå fram och nosa och sen gå därifrån. Men vissa går bra!
Min corgi reagerar på allt avvikande.. Hon har blivit lite bättre med åren, men reagerar fortfarande på mycket. Det kan vara fulla, handikappade, folk med luva/slöja, folk som "smyger" (hundrädda tex.) osv. Dessutom så tycker hon att barn är väldigt opålitliga (förutom dom hon känner) vilket säkert beror på att så många sprungit fram och tvingat sig på henne utan lov.
Jack russelln däremot skulle nog med glädje sitta på a-lagarbänken och umgås, hon älskar alla.