Realgymnasiet och djurgymnasiet
Växt upp med hundar, älskar hundar och har skaffat en egen 10 månaders tik. Gick in i väggen i 8an och haft sen dess svårt att gå i skolan. Började i hotell och restaurang efter mycket vägande om jag skulle ta det, barn och fritid eller hund inriktning. Men det var inte alls min grej och fick kämpa mig igenom året. Nu har jag tagit sabbatsår där jag vill ta en paus från skolan, ägna tid till mig själv och min hund och bestämma mig vad jag faktiskt vill göra med mitt liv. Efter en biltur med mamma där jag snackade högt nästan för mig själv och hon fick ont i öronen så har jag bestämt mig. Hund inriktning ska jag gå. Har tänkt realistiskt och valt restaurang då det ger bättre betalt än hund, och nu var jag nära på att välja barn och fritid för högre lön. Alltid velat gå hund och vart riktigt sugen på att lära mig av proffs hundars beteende, sjukdomar och sånt men alltid tänkt på vad jag ska jobba med efter det. Chansen är stor att jag tycker barn blir tråkiga att lära mig om och hoppar av och kommer i samma sits och bestämt mig att den här gången ska jag följa mitt hjärta och inte min hjärna som jag så ofta gör. När jag följde hjärtat sist så fick jag ju min valp som är det bästa valet jag någonsin gjort och kommer bli besviken i framtiden om jag inte valde hund då jag älskar hundar. Suger åt mig all information jag hör och kan snacka hund i timmar. När folk frågade mig som liten vad jag ville jobba med när jag blev stor så var jag alltid osäker vad jag ville men ALLTID svarat hunddagis. Om jag sen inser att det inte var något jag kan försörja mig på får jag väl plugga igen då, och då får jag betala. Men då har jag iallafall min hund utbildning som jag velat ha. Men jag är inte ett dugg intresserad av andra djur alls och när jag börjar på ett gymnasium så ska det vara hund från början och inget basår där man får välja inriktning årskurs 2. Någon som gått eller går djurgymnasiet eller realgymnasiet inriktning hund, och hur är det? Verkligen tacksam för svar :)
Ska börja på Real med hundinriktning i höst är så excited minst sagt 😍😍
Häften som börjar på Real ångrar sig riktigt mycket, bara så du vet. Det är världens tråkigaste och skitigaste skola. Allt känns rörigt och lärarna har inte koll på nånting.
Lycka till :)
Dingle Naturbruksgymnasium har inriktningen Hund, där får man dock testa alla linjerna fram tills höstlovet och därefter bestämma linje, men det är helt klart där jag vill gå om ett år.
Jag har praktiserat där nu iår och de var skitduktiga!
De har en god syn på hund med mycket praktik, har en inhägnad apellplan(De har dock gjort en ny, vet ej om den är inhägnad) med agilityset, skyltar och dyl.
Jag praktiserade där 2 veckor och lärde mig väääldigt mycket, det var riktigt kul (:
-
#2 Vart har du fått den infon ifrån? Skolan jag ska gå på är skitfräsch med kanonlärare
Även jag har hört att Real inte är särskilt bra. :/ För mig blir det Forshaga om ett år. :)
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
Jag har precis avslutat mitt andra år på Realgymnasiet, naturbruk med hundinriktning. Jag har varit otroligt missnöjd, både över utbildningens upplägg och över lärarna. Jag är för gammal nu, men hade jag inte varit det hade jag sökt till Forshaga eller Säbyholm istället, utan tvekan!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#6 Vad är det som forshaga är bättre på?
Måste även få fråga vilken real ni gått på?
#7 Deras upplägg och att deras inriktning verkligen inriktar sig på just hund. Har aldrig hört något negativt om Forshaga, varken från föredetta elever eller nuvarande.
Jag går i Gävle.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#9 Då tycker jag du ska fara ner till den i stockholm, för den är väldigt fräsch och jag gillar upplägget med en praodag i veckan, även sbk utbildningen.
Du får gärna motivera vad som gör dem dåliga, det måste ju vara nånting de gör. :)
#10 Varför skulle jag åka till Stockholm för att kolla på en skola?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
En bakant till mig går på Real i stockholm, hon tycker att det inte är lika mycket hundträning som skolan ger reklam för. Hennes klass har inte fått gå sbk utbildningen heller även skolan lovade detta. Har även hört att många elever börjar Real utan särskilt stort hundintresse.. Forshaga har jag däremot bara hört massa gott om. Mycket hundträning med bra metoder, lärare som vet vad dom pratar om och intresserade elever. Men allt detta är bara vad jag hört om skolorna så jag utgår alltså inte från egna erfarenheter.
Mvh Mika
Jag har gått 2 år på real. Den hemskaste tiden i mitt liv vill jag lova!! Jag klarar inte mer nu så jag hoppade av och bytar till en ordentlig skola! Jag ska börja på Stora Segerstad i höst och gå mitt sista år där =) Fortfarande hund så klart =)
Real har varken bra upplägg på kurser eller bra lärare. Hund blev det först i 2:an så vill du börja hund direkt så ska du nog inte välja real. Jag har själv jättedålig erfarenhet från real men jag är inte ensam och har hört en hel del negativt om reals andra skolor också :/ Jag gick på den i Malmö.
Fortsätt diskutera och svara :) Läser era svar så jag vet va jag ska välja. Ska givetvis titta sen på öppethus och så. Men Forshaga ligger långt ifrån Stockholm väl? Och dom har internat, men det kostar väl? Vill verkligen hamna rätt och där folk har samma intresse. Har vart och besökt djurgymnasiet och det verkade trevligt men vill inte söka till ett utan att titta på andra. Hört om Forshaga och hört massa bra om stället :)
#14 Om du vill hålla dig i Stockholm så skulle jag säga att Säbyholm är överlägset. :)
Mvh Mika
Eftersom det är promenadavstånd från mig till Säby så var jag lite intresserad av den först, men läst så mycket riktigt dåligt om den skolan så jag hoppade det.
#16 Vad är det för dåligt du läst om Säbyholm?
Mvh Mika
Jag var först intresserad att vara kvar här men skulle vilja vara på internat, har hört så bra om Forshaga. Har ju egen hund så kommer inte känna mig ensam. Men problemet är pengarna egentligen och att jag inte ångrar det då det ändå är ett stort beslut att bo borta. Men läste lite nu om inackorderingstillägg och boendestipendium. Bor hellre borta om jag hittar bra gymnasium än här om jag inte gillar det. Sen betyder det mycket om min hund trivs. Hon är golden så blir inte lätt stressad och vänjer sig snabbt i situationer, men hon har aldrig lämnats helt ensam med tanke på att vi har katter och allt :)
( Har ej läst några kommentarer)
Gå in o läs om ForshagaAkademin! Pga att jag inte ville flytta hemifrån så valde jag att på August Kobbs Gymnasium i Göteborg då jag bor ganska nära men har flera vänner på August Kobbs, Realgymnasiet, Naturbruksgymnasiet Strömma + Dingle som tagit studenten eller fortfarande studerar som säger att dom ångrar sig grovt och ville gå där! Dom har "grov inriktning" på hund och är riktigt duktiga!
Har själv även träffat några där ifrån med rejält bra kunskaper osv.
Min åsikt är att om du ska börja på något djur gymnasium så ska det vara där! Rekommenderar det STARKT.
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
#19 läste om Forshaga igår på deras hemsida och det verkar verkligen roligt att bo där! Tagit sabbatsår så jag kan fundera riktigt nu vad jag vill gå. Vill inte ångra det här valet. Besökte djurgymnasiet förra året och det verkade jätte trevligt men det är en helt annan sak. Man tränar andras hundar och tyckte det var tråkigt att låta mamma ta hand om henne när jag var i skolan. I Forshaga får man ju ha egen hund och när man prövar på och lär sig grejer så lär sig min hund det samtidigt. Hon kommer vara delaktig i mitt liv på ett helt annat sätt :) Sen måste jag ju tänka på annat först. Måste besöka stället, se om jag kan tänkas bo där, se hundstallet Lexie måste vara på när jag är i skolan så jag kan vänja henne och måste ju fråga hur alla hundar beter sig där så jag kan veta om hon kommer bli stressad i den situationen och så. Sen måste man tänka på att det kostar. Har inte så mycket pengar i familjen och jag spenderar alla pengar jag tjänar på Lexies mat och sånt nu. Men som sagt, lång tid kvar :) Tack för tipset, vill inte välja fel gymnasium och ångra mig den här gången :)
#4 Jag "studerar" på real i Malmö. Som andra säger har skolan världens sämsta upplägg, lärarna känns inte som riktiga lärare. Deras svar på allt är "Nä, men det kan du kolla upp på SKKs hemsida".
Ärligt talat så går jag dit bara för att jag inte orkar betala för alla böcker jag tappade bort och datorn som "gick sönder".
#21 fan vad tråkigt att välja fel. Min kock lärare tyckte inte jag läree ut bra alls heller. Det var mest att stressa i köket för att laga till lunchen. Men vadå så man lär sig ingenting speciellt där egentligen? :s
#19 Va? o:
De elever jag träffat ifrån dingle(Varav min kompis) ångrar sig inte, konstigt o.o
-
Real var toppen och lärarna kanon! Synd att vissa har dålig personal verkar det som men dra inte alla real över samma kam tack!:)
Hälsningar
Fredrika
#24 vilket real? :)
#25 I norrköping:)
Hälsningar
Fredrika
#26 aha men jag bor ju i Stockholm så det gymnasiet här är kanske dåligt ;) Men i Forshaga, hur är hundstallet? Får man tid så att man kan vänja hunden där? Hörde att det är 10 kilometer mellan skolan och boendet, hur tar man sig till skolan? Behöver man ha höga poäng? För jag kommer att ha 8 godkända betyg där alla är g förutom ett som är mvg och ett annat vg. Och då läste jag extra ämnen som inte var på schemat. Kan man komma in på det?
#27 Du kan inprincip ha IG i alla ämnen. har legat så lågt som 65 intagnings poäng (ett G alltså)
så det finns ris och ros om alla skolor, inte bara real. =)
Jag går på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik, hundutbildningen där är väldigt bra! :)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
#29 Får titta lite närmare på det :) Men åker ofta till Dalarna och det är så långt bort. Fast Forshaga enligt mig är också långt. Min familj har typ ett sommarställe där Rättvik ärr halvvägs dit ;) Får gå in på deras hemsida och titta lite. Har dom internat, får hunden följa med? Berätta lite :)
Det gymnasiet har inte hund inriktning. :/
Jag går real och de är den sämsta skolan man kan hitta.
Har även gått på säbyholm i stockholm där de va 75% dåliga lärare, rektorn kan inte ens beskrivas med ord och skolan har förlorat otroligt mycket elever och är allt annat än bra.
Skulle uppskatta ett svar av nån som gått/går på real av vad de gör som är dåligt. Är mest intresserad.
Måste även få säga att min grundskola har tyvärr redan tagit priset som sämsta skola, så ta inte i så ni spyr, och somsagt utvärdera gärna så jag har en sportmössa att orientera mig i höst, samt vad jag ska veta om skolan, gärna den i stockholm i liljeholmen då det är den jag ska gå på. Ny rektor sen oktober -12 tror jag det var så är det nån som upplevt förbättring/sämre?
Tänkte blev mest chockad då jag varit på 1 öppethus och en typ dag med real när vi var på en bruksklubb och det var många glada där som pratade glatt och skulle gärna vilja veta vilka det är som upplever att den är dålig. :) ''Alla'' är lite svårt att tolka. 🙂
#34 99% av eleverna på vår real skola tycker skola är dålig. En öppethusdag och hur de är på riktigt är stor skillnad.
#35 99.9% 😃
#36 Hahaha sant xD
herregud det verkar vara helt omöjligt att svara på frågorna jag ställer.
Väljer att bilda min egen uppfattning när jag börjar där istället.
herregud det verkar vara helt omöjligt att svara på frågorna jag ställer.
Väljer att bilda min egen uppfattning när jag börjar där istället.
#38 gör det, du kanske tycker att stället är jätte bra :)
#38 Anledning till att jag tyckte den var dåligt och grundar mitt beslut att sluta där på är:
1. Lärarna (inte alla) är tyvärr inte riktigt insatta i vad deras ämne handlar om. De är alldeles för upptagna över vad som står i skolplanen och kan inte göra på något annat sätt än så de alltid har gjort.
En lärare hade alltid en powerpoint med enbart text som hon stod och pratade om rakt av i cirka 1,5 h. de resterande 30 minuterna skulle vi göra ett helt arbete och blev vi inte klara fick vi läxa + en stor uppgift i läxa bara för att. Henne hade vi i 3 ämnen och det var samma i alla ämnen.
Jag hade 1 kurs av alla kurser som jag inte låg efter i och det var enbart för att han gav oss uppgifter som man kunde få svar på och han hade räknat på tiden så att vi blev klara på lektionstid. Detta var kursen jag lärde mig mest i.
2. Deras hundhållningsregler är katastrof. Har du en köttbulle till hund som inte orkar röra en fena så kan man nog klara en vardag utan problem med deras regler. Du får inte säga till hunden på något sätt. Inte säga nej, då du enligt dem inte vet vad hunden tolkar det som. Jag är oense med dem där och anser att har jag lärt min hund att "NEJ" betyder "du gör fel" så vet den det. Har jag lärt hunden att "NEJ" betyder "rulla runt" så vet den det. Man ska bara ignorera när hunden gör fel oavsett vad den gör. (tex att bita eller attackera en hund). Du ska mata den med köttbullar och korv evigt och alltid trots att den ibland gör beteenden som inte är önskvärt. (Tex. stå och skälla på en hel drös med hundar och människor)
Tja, det var de två avgörande sakerna för mig, speciellt den med hunddelen då min hund blev ett större monster än i förväg av att vara på den j*vla skolan. Nu är han helt okej, men det är dock inte deras förtjänst vill jag lova.
#39 Jadu, listan kan bli väldigt lång. Jag väntade 3 månader på att någon skulle fixa ett lösenord till Fronter, när vi ska t.ex åka någonstans så får vi aldrig reda på det i förtid, vi får ofta fel tider och datum osv. Första skolveckan åkte jag och några andra till en bondgård i Lund. Läraren förklarade knappt vårt gården ligger och vi fick ingen karta, så vi gick omkring och frågade folk vart bondgården ligger.
#42 Ja tack, du påminnde mig om fler anledningar till att skolan är dålig. Hade förträngt det.
Fronter är uruselt överlag och skolan suger på att ge ut information förrän 3 månader efter att eventet ägt rum. En enkel fråga som att "när har vi skolavslutning". deras svar. "någon gång i juni tror jag. vi ska kolla upp det och så återkommer vi.
3 månader senare. "när har vi skolavslutning" deras svar. "någon gång i juni tror jag. vi ska kolla upp det och så återkommer vi.
Man får aldrig ett svar. vill man ha reda på något får man ALLTID kolla upp det själv.
#39 precis som #42 skriver så är det även för mig att listan är lång men väljer några småsaker.
Har varit på provvecka i 2 veckor på Real i Göteborg för att se hur det är och det är som många andra säger att lärarna inte vet vad sitt ämne handlar om. Dem förmedlar fel tider, datum, information, buss nummer man ska ta, fel hemsidor för att söka på något. Dem pratar för länge och ger än väldigt lite tid till eget arbete så man faktiskt ska hinna.När man väl får jobba själv så är det antingen för lite tid eller så anser dem att alla a4 sidor i word är fel, fel metod om upplärning, fel, fel, fel ALLT ska dem hitta fel i som efter många bråk och forskning på kvällarna visat sig vara HELT O HÅLLET RÄTT!
De flesta lärarna var tykna och favoriserar elever.
När man fick ha med sig hundarna (1 ggr/veckan, men även andra djur) så skulle vi vara i torslanda o träna agility eller annat på förmiddagen och på eftermiddagen så skulle hundarna sitta tillsammans i boxar i ett annat hus 3km ifrån skolan pga att det fanns allergiker på skolan..
Blir nästan arg bara jag ser eller hör ordet real, djurgymnasiet vid järntorget, realgymnasiet.
Som tur var så sa dem att dem ville ha få elever (ca 8-12 per klass) för de ville satsa på att eleverna skulle få mer hjälp än på andra skolor. huh, får mer hjälp i min skola (August Kobbs) där vi är 30 elever än när jag var på realgymnasiet men ja, man fick väll hyfsat med hjälp av några lärare. De andra lärarna ville inte hjälpa någon ting…
Detta är MIN uppfattning och MINA erfarenheter av den "hemska" skolan, sen får du fatta dig en egen :) Ingen skola är ju den andre lik
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Det som var bra på real när jag gick där var att lärarna var rättvisa och verkligen gillade sina jobb eftersom förstod man inte tex så hittade dem sätt att förklara(/jobba med det tills man förstod iaf:) Lärarna gör ju skolan tkr jag mycket:)
Hälsningar
Fredrika
Jag går också på Real. Har testat på en mängd olika skolor och linjer, men aldrig trivts så mycket som på realgymnasiet med hundinriktning. Hos oss är lärarna riktigt bra och intressanta. Speciellt hundläraren som lär ut otroligt mycket varenda gång man ser henne. Alla lärarna har en egen personlighet och det är intressant att få lära känna dem. Skaffa en egen uppfattning, för alla skolorna är olika trots att det är likadan utbildning. Kanske så trivs du just på Real. Perfekt klass för dig, du klickar med just dem lärarna osv. Om inte så är det bara att byta skola. Lycka till!
Ja, dom har internat där och dit får man ta med sin hund om den är över 1år. Jag börjar hundförarlinjen nu till tvåan, i ettan går man bara djurvård för att testa på vilken linje man vill välja (hundförare, zooaffär, djurpark). Lärarna är bra och internatet är mysigt! Det är väldigt många med hund som bor där! :) står inte alls mycket på hemsidan tyvärr men gå in å kika du ;)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Hade låtit som något för mig, men vill gå hund direkt, inte intresserad av något annat :/
Vill bara tillägga att när du inte längre vill gå på Real så gör dom det jäkligt svårt för dig att byta. Bara för att du ska stanna på deras fattiga skola.
Dom lovar så mycket stöd men man får inte ett skit.
Personalen säger inte ens hej till dom som går på Real i Malmö.
Jag gick på Realgymnasiet. Asså snälla du gör dig själv en väldigt stor tjänst om du inte börjar där. Jag kommer ångra hela mitt liv att ja valde den skit skolan, de lovar mer än dom håller. Så börja inte där, skit kass skola. Ha de bra!
Min plan är att börja i Forshaga med vovven nästa år :)
Jag går tredje året på Real med inriktning hund. (Eskilstuna)
När jag börja fick jag uppfattningen om att skolan var ett dagis.
Skolan är liten, ibland skönt, ibland inte. Sen får man matkort att gå till t.ex donken pastahuset subway eller hugskolan att äta på. Sen klagar de på sin kost när man går till pastahuset för mycket?
Jag tycker det är väldigt mycket dålig information på allt men när det kommer till att göra reklam för skolan kan de engagera sig väldigt mycket helt plötsligt!
Jag tycker lektionerna är jobbiga då man alltid ska jobba i projekt grupper och aldrig få arbeta ensam.
Visst kan gruppen dela upp sig och alla kan var och för sig kan arbeta men ändå, då ska man sätta ihop det tillsammans sen.
Jag jobbar helst uppgifter själv, så när jag började i Real kände jag att det skulle bli fruktansvärt jobbigt.
Hundlektionerna kan jag tycka har varit ganska dåliga.
Lärarna har inte den bästa kollen och vi har bytt många hundlärare hit och dit så vi har gjort/pratat om många saker om och om igen.
Men nu i 3an när vi fått ännu en ny blev allt mycket bättre för hon har bra koll och duktig!
Nu valde jag inriktning SBK hundinstruktör
och jag köpte en ny hund för några månader sen, innan det hade jag min islänning. Han funkar med mig vi har problem hemma eftersom min mamma inte kan hantera han.
Men iallafall så har vi Allmänlydnads prov snart och klarar vi inte det med sin egna hund så är det ganska kört..
Då kan JAG känna att för det första, varför fick inte vi veta det innan? mycket tidigare på att vi ska ha sånt prov? ..och inte ett halvår innan ?
Nu står jag här med 2 hundar som jag ska välja mellan, och jag kommer ''kugga'' på att de ska vara ensam med störning, eftersom det är en spets och husky.
Ena ylar och den andra skäller..
Skulle behövt mycket mer träning..
Men ska bita ihop och träna som fan nu ;)
Men i helhet av min uppfattning om Real?
Dålig på att ge information, bryr sig bara om att reklamera sin skola och få det låta så bra!
Även att eleverna engagerar sig mer att se till att saker händer och blir bra än vad lärarna gör.
Och det viktigaste, har du ingen egen hund så är det ganska jobbigt att lösa hundträningarna,eftersom du måste visa att du kan träna med en hund. Inte så kul och låna hund och ha det bekymret hela tiden!
//Sanna Sohlman
Man jobbar faktiskt bara i grupp typ och de säger dem innan du kan söka. Är deras grej, PBL. Synd att ni haft dåliga lärare jag hade bra lärare som gilla sitt jobb och min tid där var jätte bra!😃
Hälsningar
Fredrika