Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2314 ggr
fellfrosch
0

Argumenteringshjälp

Åh dessa amerikanska forum och dessa dominansteorier.. 🥵😕
Jag sitter och försöker snällt förklara att den här tjejens husky inte juckar på andra hundar pga dominans utan mest troligen stress. Hon vill inte lyssa och länkar en artikel skriven av någon hundtränare, jag länkar studier och vill bara visa min poäng med hur pass föråldrade dominansteorierna är. Hon tar illa vid sig och verkar inte vilja lyssna (förvånande? not.) Och nu verkar folk mer eller mindre tycka riktigt illa om mig på forumet (jag är förmodligen mest paranoid över det.)

Är det jag som har gjort fel och varit otrevlig? Har förökt hålla mig så trevlig som det går när man är saklig. Har social fobi så det här är verkligen otroligt jobbigt för mig. Det tog mig en månad innan jag ens vågade skriva ett inlägg där. 

Någon som kan tänka sig ta en titt och eventuellt hjälpa mig fler studier eller vetenskapliga artiklar om hundar och dominans? Tack ❤️ Det börjar i mitten på den här sidan. 
javascript:nicTemp();

Ellenor123
4

Du har inte varit otrevlig, oroa dig inte :) Däremot tycker jag nog inte att du ska fortsätta diskussionen eftersom det inte verkar som de andra medlemmarna vill det. En "varnar" ju för OT och hon som säger att hennes hund är dominant verkar inte så intresserad. Jag tror det är riktigt svårt att få henne att ändra uppfattning, majoriteten av USA's hundägare tror väl på dominans och sånt som Caesar Milan sysslar med? .. och så har man gärna hunden i trädgården och tar den på promenad 2-3 ggr i veckan(idiotägarna i CM). Vår hundhållning generellt är väldigt olik USA's.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

fellfrosch
3

Nej jag hade inte tänkt fortsätta i tråden något mer utan via PM i så fall 🙂 Jag tror ärligt talat att det inte är någon idé för hon har skickat PM och frågat varför jag är så nedlåtande fast jag har gjort det klart att det inte är personligt över huvud taget ett par gånger i tråden i sig.

Tycker det är så otroligt synd att hon inte ens vill läsa vad jag har att komma med utan att gå i försvar direkt och påstå att jag är nedlåtande. Är det detta som kallas för offerkofta?

Hundhållningen där verkar ju över lag vara under all kritik..
Behöver jag säga att de flesta på det forumet bl a har problem med att deras huskies demolerar huset/lägenheten? 😡

Ellenor123
2

Det är bara att strunta i henne. Det finns puckon överallt, låt dom inte ta energi från dig :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

fellfrosch
0

Så sant som det är sagt. Har faktiskt planerat att helt enkelt strunta i henne, speciellt eftersom hon har missbrukat "bad advice" inte bara på mitt inlägg i tråden. "Good advice/Bad advice" är inte några "like/dislike buttons".

Tycker bara det är så otroligt tråkigt när man sitter och skriver genomförliga inlägg med referenser och så blir det så här 😕Förhoppningsvis har någon tagit något åt sig i alla fall. Fick faktiskt ett PM från en medlem som sa att han uppskattade mina inlägg och hoppades på att detta inte skulle få mig att sluta men hur roligt känns det egentligen?

Tackar för svar.

Sofy
1

#2 Ja du, bara att strunta i det. Du har inte gjort någonting märkvärt fel i tråden.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

fellfrosch
0

Jag vet inte hur pass fördomsfull jag bör vara för det känns inte riktigt rätt men överlag så känns det som att folk inte är riktigt lika öppna där. Känns lite som när man gick i skolan och de "populära" tjejerna gaddade ihop sig mot en 😂 en annan medlem svarade något i stil med "Please stop being so damn condescending and rude." men det blev raderat illa kvickt.

fellfrosch
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tur man har en galen valp som lättar på stämningen 😂

Sofy
0

Det är tyvärr så! Det finns väldigt många som jag pratar med och känner till som verkligen vägrar inse att allt de gör eller de ser på tv inte är bäst eller ens logiskt för en hund. Sen finns det självklart folk som är otroligt vettiga.

fellfrosch
1

Jo det gäller väl att se till det positiva istället men det är rätt tufft ibland, speciellt när man har samlat mod så pass länge. Skönt att det finns så många vettiga människor här istället. 🙂 

Tyvärr har jag en känsla av att de vettiga personerna där inte vågar skriva så mycket om vad de egentligen tycker på det forumet. Det har blivit en hel del bråk där pga det innan.

Ixectrona
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste faktiskt hålla med dem andra. Och vad är meningen att du ska fortsätta argumentera om dominans där, när tråden handlar om kastrering? Det är ju helt OT. (Fast du skulle väl kunna starta en ny tråd antar jag.)
Och vad har det att göra med att hundarna förstör saker? Huskies är ju bland de mest destruktiva raser som finns, vissa skulle glömma att ha dem inomhus överhuvudtaget, det har med motion och separationsångest att göra främst, ingenting med dominans.

Wikus är dominant över Hyena - Wikus juckar på Hyena. Båda har varit kastrerade sedan ung ålder (7 månader för Wikus, 4 månader för Hyena), det är inget sexuellt. (Hyena skulle ALDRIG jucka på Wikus.)
När Wikus var en ouppfostrad liten skitunge skulle den gamla Riesenschnauzern Totte hoppa på och jucka på honom för att sätta honom på plats - dominans.

Hur svårt kan det vara egentligen?
Bara en tass på ryggen kan betyda svag uppvisning av dominans. Jag gör det på hundar ibland, en "tass" mjukt lagd på ryggen/manken och de (i alla fall de mindre "socialt handikappade" hundarna) fattar galoppen.
ALDRIG har jag sett en undergiven individ hos hund, varg eller något annat hunddjur (även prärievargar och andra nära besläktade arter har samma kroppsspråk och hierarki) lägga en tass eller hoppa upp på en dominant individ. Det skulle aldrig tolereras.

Några gånger har jag av misstag "släppt" Hyena när hon stått med framtassarna på mig, så hon "landat" på Wikus rygg. Då blir han genast "förbannad" och säger åt henne rätt ut, så gör man inte! För i den här flocken är han dominant över henne.
(De som vill hitta på något om "medicinska orsaker" och "Oj, stackaren måste ha ont i ryggen och det är därför han blir arg!" så kan jag säga direkt nej, han har inget ont i ryggen, det är BARA när Hyena hamnat på hans rygg/skuldror som han reagerat sådär. Han har inte ont.)

De är samtidigt bästa vänner och hon säger åt honom när han går för långt utan problem, han respekterar det, men Wikus tolererar som sagt inte att hon är ovanpå honom, och han skulle a.l.d.r.i.g. klänga på mig som han gör på Hyena - för jag är dominant över Wikus.

Hur svårt kan det vara att förstå?🤪

Alla djur som är överhuvudtaget sociala (ink. annars solitära djur som katter) och har ett socialt språk, har någon förståelse av dominans och underkastelse, mellan arter också. Jag förstår inte hur blinda folk kan vara som inte ser det.
Det är ju överallt.

Katten slår till hunden på nosen, hunden backar undan direkt (inte här hemma, men hos de flesta verkar det vara så) = katten är dominant över hunden.
Hunden juckar på människan/säger till människan när vi ska gå ut och var och hur, när vi ska äta, vilka som är välkomna och vilka som inte är det, och människan har ingen kontroll alls = hunden är dominant över människan.
Hur kan det bli tydligare än det?
Vissa människor lever tydligen i en drömvärld där allt är snuttegulligt med rosa moln och alla är jämställda och hierarki existerar inte. Men det är inte djurens värld.

(Bild: Vuxen hund som visar dominans, valp som visar underkastelse. Och ja, jag får använda den…😴)

jippiiii
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan kanske vara till hjälp!

kodex
2

#10 Vojne, vojne, om det vore så enkelt :)

Cahira
0

En sak kan jag säga direkt. Amerikaner är ENVISA! Om dom inte vill lyssna så kommer dom hitta anledningar till att inte lyssna tills din tunga går av eller deras öron blöder. 

Du har gett dina råd, hon vägrar ta emot dom. Lägg din energi där den uppskattas istället. :) 

Och nej, djurhållningen här är inte den bästa. Den är enligt min standard rent ut sagt förjävlig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fellfrosch
0

#10 Hade TS haft något emot mitt OT-snack så hade jag tagit bort eller bett att få mina inlägg raderade. Han tackade för mina inlägg och ska vi vara såna så var det hon som började men jag borde väl ha hejdat mig lite tidigare och skicka PM istället om det inte hade varit för att så många tror likadant som henne.

"Och vad har det att göra med att hundarna förstör saker? Huskies är ju bland de mest destruktiva raser som finns, vissa skulle glömma att ha dem inomhus överhuvudtaget, det har med motion och separationsångest att göra främst, ingenting med dominans."

Det har att göra med att vi pratade om djurhållningen där. En väl stimulerad sibbe är inte mer destruktiv än någon annan ras. 

"Vissa människor lever tydligen i en drömvärld där allt är snuttegulligt med rosa moln och alla är jämställda och hierarki existerar inte. Men det är inte djurens värld."

Det är det ingen som har sagt.

"Hur svårt kan det vara egentligen?"
"Hur svårt kan det vara att förstå?Galen"

Trevlig ton du håller, verkligen.

fellfrosch
0

#11 Tack! Ska titta på den lite senare. Precis vad jag egentligen vill ha ut av tråden, mer kött på benen för man lär väl få diskutera det här ett par gånger igen genom livet. 

#13 Ja det verkar inte bättre 😂 Hur står du ut?

vallhund
1

#1 Det finns massvis av hundägare med bra hundhållning "over there" o så finns det puckon, precis som här.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
4

#1 Majoriteten hundägare i USA tränar inte alls. Finns som #16 sa både bra och dålig fisk i denna sjö men majoriteten köper en hund som är crate trained, hoppas den blir rumsren och hoppas den beter sig bra mellan buren i arbete och kisseriet på gården.

Men jag har sett ägare som går med sina små fullpälsade hundar på promenad varje dag, så finns absolut båda sidorna mynten. :)

Sedan att Sverige som har enormt mycket bättre djurhållning och bättre kunskap om hundens behov och inlärning borde ta tillvara på det istället för att lära sig av en mexikan (mexikos hundhållning är ju inte direkt vad jag skulle kalla åtråvärd) som jobbar i USA (där hundhållningen har många brister) är en annan femma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sofy
2

Och vad har det att göra med att hundarna förstör saker? Huskies är ju bland de mest destruktiva raser som finns, vissa skulle glömma att ha dem inomhus överhuvudtaget, det har med motion och separationsångest att göra främst, ingenting med dominans.

Där fick du mig att skratta och inte ta ditt inlägg på någon seriös nivå över huvud taget. Siberian husky är inte en destruktiv ras utan en aktiv oftast arbetande ras som kräver mycket fysisk och psykisk motion samt mycket berikning. Det fungerar på samma vis för samtliga hundar, om de inte får utlopp för sina behov blir de vidriga men i detta fall behöver en SH oftast mer än vad en annan ras behöver.

Separationsångesten, en väl aktiverad SH som blivit någorlunda tränad trots separationsångest låter mer än vad de förstör i de flesta fall. Sen lider inte ens i närheten av alla SH av separationsångest. Tror du fått helt fel uppfattning av rasen.

Dina förklaringar angående både juckandet och kattexemplet ger mig tyvärr ingenting. Men, men vi alla får tycka och tro vad vi vill.