tonårstrots !
Hej alla glada hund ägare, tänkte se hur många som har trotsen hemma, Jag är en av dom! Jag har en 8 månaders jätte bebis! Som är överallt och hörseln är inte den bästa! Han har de han vill höra och inte mycket mer en så När vi tränar (lydnad, viltspår) så fjompar han bara omkring! Gör inte riktigt som han ska utan allt annat är så mycket roligare! Han har energi till 1000 och han blir inte av med den då träningen är lek och inte längre någon träning för huvudet! Han har svårt att ligga still. Han är överallt och ingen stans, men han ska inte vinna detta drag, tränar vi så tränar vi, däremot ska jag testa släppa honom ca 30 min innan träning och se om de fungerar bättre! Dela gärna med dig om er unghunds trots trix och tips!
Det låter ungefär som min hane under de 2-3 första åren. 😉 Med utgångspunkt från mina egna erfarenheter så skulle jag inte rekommendera dig att släppa honom för bus 30 minuter innan ni ska träna för då kommer han förmodligen vara ännu mer uppspelt och snurrig och ha ännu svårare att koncentrera sig. Se till att han är välrastad och gärna har någon timmes rask promenad i kroppen innan ni ska träna så den värsta energin är förbrukad. Sista delen av promenaden får gärna vara under krav, dvs inget nosande eller stimmande utan strikt vid din sida för att få honom i rätt stämning inför träningen.
Min vildbasare är 7 år nu och världens bästa hund så de första slitsamma åren var definitivt värt besväret även om jag hotade med Blocket rätt ofta. 😉❤️
Lycka till!
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
1# tack så mycket, men hoppas inte hans ska vara så här i 2 år, då han ska påbörja sitt arbete nästa år!:) har 5 st hundar i åldrarna 7år 5 år 4 år ,8månader och 6 månader och all har vart jag haft sedan 8 veckor 3 av dem är själv uppfödda mvh
Fast jag vill gärna poängtera att hundar aldrig trotsar - det är ett mänskligt beteende🙂
Däremot så börjar unga tonåringar utforska mer och mer och vågar testa mer saker - vilket är en helt naturlig utveckling. Det kan vara nog så jobbigt ändå, men det är ändå viktigt att veta att hunden inte går och trotsar sin människa med flit - utan det är så mycket som händer i kropp och knopp att det är jobbigt även för hunden att sortera ut vad som händer och mycket ska tas in🙂