Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1491 ggr
Cahira
0

Rumsrenhet, tips sökes

Gah, jag blir smått galen just nu. Hur ofta jag än låter killarna kissa så kissar de likt förbannat inomhus, oavsett vad för rengöringsmedel jag använder. Det är alltid olika hur lång tid det tar eller vilka situationer som de kissar inne. Apache hade börjat säga till då han behövde ut men nu har han fallit tillbaka att inte göra det igen. 

Jag vet att han troligen växer ur detta men han drar ju igång Digger att kissa på samma ställe. Separat är de båda rumsrena, men tillsammans är de inte. 😭

Vad ska jag göra egentligen? Värsta är ju att dom både förstör parketten OCH kissar på möbler. Är så svårt att rengöra tygmöbler. 

Jag kommer inte sätta på kiss-skydd. Vill lösa problemet, inte maskera det. 

Tack på förhand.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
1

Jag skulle nog prova pisskydd i alla fall - åtminstone när du inte kan ha stenkoll för att markera att det inte är okej om någon lyfter på benet.

Innepinkande hanar är ett otyg och jag har nog hellre pinkskydd än riskerar förstörda möbler🙂 Vissa hanar lär sig även att det är väldigt otrevligt att markera eftersom dom då blir blöta själva på magen.

Annars är det bara att ta dom "på bar gärning" som gäller. Jag hade en daghund en gång som försökte i tonåren att markera inne hos mig, men det är en av väldigt få gånger som jag blivit riktigt förbaskad på en hund och han gjorde aldrig om det efter mitt skäll…

Cahira
0

#1 Tack. Efter en sömnlös natt känns pinkskydd inte som en speciellt dålig ide längre. Tror jag fick tre timmars sömn totalt. 😴

[fantasi]1
0

om jag hade suttit i din sits hade jag testat att begränsa hundarnas utrymme. det ligger någonting i ordspråket "man skiter inte där man äter". när hunden är rumsren på en mindre yta kan man sedan succesivt ge mer utrymme för att till sist ta bort begränsingarna helt.

Cahira
0

#3 Tyvärr funkar det inte heller. Problemet ligger i att båda två varit störstadels utehundar hitills så de är vana att kissa då de har lust. Apache gjorde framsteg men det är bortblåst igen. Behövde gå ut var 7e timme dygnet runt med mina föräldrars hund då han var runt tvåårsstrecket som Apache är nu, men dessa två klarar inte ens varannan timma. 

Tack o lov skiter de ute, men kissandet är helt vansinnigt just nu. Såhär illa var det inte för ett par veckor sen.

[fantasi]1
0

oj, så ofta? låter inte alls kul :(

men så du menar att de pinkar rakt upp och ned om de är på en yta av några kvm2?

Cahira
0

Tyvärr, ja. Hade dom i hallen en stund och dom kissa ändå.

[fantasi]1
0

Vad har du för regler när det kommer till hur man uppför sig inomhus? Får de strosa runt/ leka/ röra sig som de vill eller har du några ramar de får hålla sig inom? En tanke kan ju vara att -inomhus vilar vi BARA. Nu bor ju du inte i sverige vad jag förstått och hundarna är väl mer eller mindre gårdshundar? När är det du har dem inomhus? du har säkert kollat upp dem hos vet så det inte är urinvägsinfektion eller liknande?

Cahira
0

#7 Jag har dom inne precis som i Sverige och samma regler som jag hade i Sverige, men Digger har varit utehund och sovit i garaget medans Mikes fru levde för hon hade hundförbud inomhus så gott som. Apache föddes och växte upp i en lada och har varit livrädd att vara inomhus fram tills nu. Digger är rumsren då han är ifrån Apache och Apache har inga olyckor inne så länge vi är där. Om vi åker bort så kissas det extremt mycket men vet att han är en nervös individ och troligen därmed har en nervös blåsa så det brukar vi fixa genom att låta honom vara ute då vi är borta. Han trivs bra så. 

Men detta kissande som börjat nu pågår nattetid. Inatt var det ingenting alls och natten till igår hade jag kiss på fyra ställen på soffan och på två olika stolar samt en dörrkarm. 

Mina föräldrars mittelspitz gick tillbaka till innekissande då han var runt 2 års strecket med och jag fick ha honom på ett max 7 timmar schema. Han klarade det. Men dessa två klarar ibland 4-5 timmar, ibland inte ens 2. Är så oregelbundet så har inte kommit på nåt sätt att få det att funka, speciellt med sömn och så. 

Jag släpper ut dom runt 2 på morgonen, Mike släpper ut dom runt 4 på morgonen och sedan då Apache säger till vid 8-9 så brukar jag ofta hitta nån pöl. Digger säger inte till alls så vet inte helt vem av dom som är "skurken" i detta, dvs vem som börjar. Då en börjat så sätter båda igång och kisstävlar. "Kissar bäst som kissar sist."

Ytan är kontrollerad, vattenmängden är kontrollerad, och det är bara vardagsrummet som utsätts för detta.

Mysisa
0

Bur har jag hört botar innekissande och diverse andra problemover there ;) För att vara seriös, jag skulle punktmarkera dom en i taget, börja med tex Digger, låt honom bara vara inne när du kan ha stenhård koll och så fort han visar tecken på att kissa korrigerar du. När han är klar tar du nästa

minavitas.wix.com/kennel

Cahira
0

#9 Digger klarar lätt 9 timmar då han är inne ensam, och Apache ensam funkar ca 3-5 timmar. Tillsammans under uppsyn är även där 3-5 timmar, men ensam medans vi matar korna en halvtimme så är det kört.

Cahira
0

Digger är inne jämt nu för att han har börjat få smärta av artrosen i tårna ska tilläggas. Så han är bara ute en liten stund/gång nu. Är väldigt kallt här vintertid. Apache är ute i flera timmar då vädret är bra, han vill helt enkelt inte komma in förrän han fryser. Så oftast brukar den delen lösa sig. Då Digger är ensam kan jag sitta i annat rum, ta ett bad, duscha, sova eller läsa eller vadsom och det kissas inte inne. Men hur man tränar en hund som bara kissar inne utan uppsikt vet jag inte. Att belöna utekissande har inte hjälpt hitills. 

Får nog bli kissskydd för att skydda golv och möbler men jag har kört fast i ideer att fixa detta.

nlinds
0

får jag fråga hur gamla hundarna är som kissar inne ? 😛

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cahira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Digger är 11 år och Apache fyller två den 26e. Apache är en rescue så rumsrenheten är en av många issues vi jobbar på, även om det blir bättre.

nlinds
0

okastrerade ? Några förändringar i hemmet ?

Cahira
0

Båda är kastrerade (även tiken, så är inte löp) och enda förändringen är att tonåringen nu vågar vara inomhus och börjar mogna. Mina föräldrars hund gick igenom samma hux flux valpstadie igen runt tvåårsstrecket innan han växte upp lite mentalt.

nlinds
0

#15 vad knepigt. Nej jag tänkte mer på revirmärkning. Det gjorde min hane när han nådde två år. Kastrerade honom just pga det sen försvann det..

Cahira
0

#16 Jadu… jag vet verkligen inte hur jag ska få bukt på detta. Annat än envishet, tålamod och tid, typ. 

Funderar snart på att ta med klickern då hunden ska kissa och klicka in utekissande. Börjar bli ganska desperat. *S*

nlinds
0

#17 prova ! Det är ju helt klart värt ett försök :)

Cahira
1

Klicker och dörrpingla. ☝️