Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 6357 ggr
[postmortum91]
1

Funderar på en newfoundland.

Japp, som andrahund. Nu har vi en eurasierhane. Det ENDA negativa med newfoundland som jag kan komma och tänka på är att den är stor. Tänkte isåfall ha en tik, för de är ju inte lika stora.

Majken!
11

Att de är rätt sjuka och inte blir särskilt gamla är negativt för mig, men där är vi ju alla olika vad vi prioriterar!

Ellenor123
3

Som föregående talare.. sjuk ras, låg genomsnittsålder, pälsvården.

Men jag tycker att de verkar så otroligt härliga!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[postmortum91]
0

Hälsoproblemen är jag medveten om också, men för en gångs skull bortsåg jag det :P 
Man har helt enkelt se till att föräldradjuren är friska etc.

Tenacia
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaffa en sanktis istället =)

Misarn
4

Varför kikar du inte på en Landseer? Friskare, mindre, längre livslängd generellt men med samma mentalitet.

Ellenor123
1

#5 Jag har själv kikat på raserna tidigare och inte alls uppfattat att de har samma mentalitet :) Njuffen är ju typ "lugnet själv", väldigt okrävande och otroligt snäll. Landseern är mer krävande och har mer motor, än alla "nallebjörnsraser".

Om jag var TS skulle jag kika närmare på Leonbergern, som jag trooor är den friskaste av de "alla"(berner, njuffe, st bernard) om vi räknar bort Landseer. Sen tror jag att det bara är Njuffen som kräver så omfattande pälsvård av de fyra.

Viccan92
0

Är uppvuxen med nuffar. Vi har bara haft en sjuk under min uppväxt. Hittar man bara rätt uppfödare så får man en frisk hund med underbar mentalitet.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Misarn
3

#6 haha oj, då har du nog fått fel uppfattning om du tror att Leonbergen kräver mindre än Landseern :-P Leonbergen är den tillsammans med Landseern som kräver både mycket motion och hjärngympa och som behöver arbeta för att må bra och bli harmoniska hundar. Hur kan jag veta det? Jo för jag har två Lejon själv som kräver sitt, sen när det kommer till pälsvården så kan jag inte hålla med där heller, har erfarenhet av både New Foundland och Landseer och det är härliga hundar men dom kräver sitt dom också och är inte bara stora nallebjörnar. Sen när det kommer till hälsan är det Leonbergen och Landseer som har bäst hälsostatus och statistik. Leonbergen är väldigt egen och gör gärna lite som den själv vill (framförallt om den blir uttråkad) och tänker väldigt mycket själv, vilket jag tycker är charmen med just Leonbergen. Den är otroligt sammarbetsvillig och tycker om att arbeta, och med våra tjejer är det ordentliga långpromenader varje dag som gäller på minst en halv mil, och sen aktivera och träna dom båda mentalt. Många som skaffar Leonberger tror oftast att det bara är en stor nallebjörn som mest vill lunka omkring på gården. Men det är allt fler uppfödare som har börjat diskutera detta och jobbar för att faktiskt vända den trend som har blivit. Leonbergen är i grunden en tysk brukshund och tycker om och måste få arbeta och en av anledningarna till varför så många Leonberger omplaceras är att dom kräver mycket aktivering och stimulering för att bli en harmonisk och trevlig familjehund, och tyvärr så inser inte dom ägarna det och väljer oftast att omplacera. Länkar en diskussion om hur vi aktiverar våra tjejer: http://hundar.ifokus.se/discussions/52ada94dce12c456560001c4-beratta-om-din-hund-och-dens-krav?discussions-2

Karmatarerskanise
6

Förstår inte varför alla tipsar om andra raser när det är en njuffe TS vill ha. Tycker inte de raser ni skrivit alls är som njuffar ens.

Man får vara noga med vilken hund man köper.

Ellenor123
4

#8 …. Men att någon av raserna bara är en stor nallebjörn och inte kräver något har jag väl inte skrivit? :O Att Landseer är mer krävande och har mer motor än en Leonberger är det en uppfödare av båda raserna som berättat för mig, kennel Bölelejonets. Hon har alltså levt och fött upp båda raserna, så jag litar på vad hon säger. Sedan så skrev jag aldrig att Leonbergern inte har någon motor eller inte alls är krävande, vilket det känns som att du uppfattade det som eftersom du blev så defensiv.

Misarn
1

#10 Jag blir trött på människor i allmänhet som skriver och faktiskt inte verkar veta helt vad dom pratar om, givetvis får man skriva sina egna erfarenheter men då inte ta åt sig om någon med mer kunskap och erfarenhet rättar och berättar att såhär är det faktiskt. När jag har erfarenhet av båda raserna och känner både uppfödare av Landseer och Leonberger som själva berättar för mig om hur mycket aktivering och fart det är i båda raserna ( har själv varit inne på att skaffa Landseer) Ska jag tillägga att jag även har vänner som äger hundar av båda raser? Jag tycker det är helt underbara hundar med otroligt mycket fart och fläkt ,är otroligt roliga att få jobba med ,och precis som Leonbergen så tror många att det är lugna hundar som bara lunkar hemma på gården. Så ursäkta om jag blir "defensiv", men vet faktiskt inte hur många trådar jag har fått skriva och förklara hur krävande Leonberger faktiskt är liksom Landseern och efter ett tag börjar jag tröttna. Att människor har en så sned syn på alla domhär fyra raserna gynnar ingen och tycker det är på sin plats att faktiskt berätta och informera om att det inte vara är stora nallebjörnar, utan kräver aktivering både fysisk och psykisk.

[postmortum91]
1

TACK Hera!

Vill jag ha en Newfoundland så vill jag väl ha en Newfoundland. Jag har kollat runt så mycket om olika raser så det är inte direkt så att jag "råkat" hittat en ras som jag fastnat för. Jag har läst på mig som sjutton och har nog läst igenom 80% av alla rasen som finns inne på skk. 
Och efter att ha läst igenom så många olika raser så vet jag att det inte är någon hundras som kan ersätta Newfoundland efter det jag är ute efter och har fastnat för.

Enda Okej tipset att ge mig är väl en Landseer eftersom den är väldigt lik Newfoundland FÖRUTOM att den är ÄNNU större. Jag tycker Newfoundland är nästan för stor så en Landseer är verkligen för stor.