Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1871 ggr
Araminta
0

Bra att veta/tänka på????

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag hämtar en liten tös om exalt 3 veckor idag om allt går väl :) De blir min första egna valp. Och de jag undrar nu är, finns de något man ska tänka på eller ha med vid hämtning. Samma när man kommer hem, har ni några tips och råd? :) Vill mest höra era åsikter och kunskaper.

Längtar efter min lilla Nami <3

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

[FridaGenborg]
3

Grattis till din söta valp! Vad är det för ras? 🙂

Det man kan tänka på är att ha alla grunder klart, t ex halsband, koppel, godis, tuggben, klotång, borste, bädd osv. Kolla också med uppfödaren vilket foder valpen äter så du vet vad du ska köpa.

När jag hämtade min valp hade jag halsband och koppel med mig, sen fick han en snuttefilt (som luktade mamman) och ett litet tuggben med sig att ha i bilen. Några veckor innan jag hämtade honom köpte jag två gosedjur som jag tog med till uppfödaren bara för att han skulle ha lite mammalukt här hemma också när han kom hem.

Valpens bädd placerade jag nedanför min säng så han kunde känna sig trygg eftersom de är ovan att vara utan mamman och syskonen så det blir en liten omställning, men det brukar gå bra.

Vet inte riktigt vad jag mer kan säga än att ta det lugnt och ta vara på varje minut, det är underbart med valp trots allt jobb! 🙂

Lycka till!!

russin
1

Njuuut och ta det lugnt är mitt första tips🙂 Många har så bråttom med att valpar måste kunna både det ena och det andra så fort som möjligt. Stanna upp och bara njut lite, ni hinner med så mycket ändå under ett hundliv.

Anna4077
0

Något som hjälpte mig väldigt mycket var att jag redan dag 3 var iväg på valpkurs. Vi gick kurs helt själva så det var bara vi och tränaren. Jag ville inte vänta i flera månader och skapa ovanor. Detta är också min första valp och jag var väldigt osäker på hur jag skulle bete mig. Sen köpa ben som inte går sönder i bitar utan blir mjuka när dom tuggar på dom. Och tuggleksaker i silikon som hjälper kliande tänder. Glöm inte att ha kul :) det är underbart med valp även om första veckan var fruktansvärd för mig. Jag var väldigt rädd, nervös och kändes som jag hade tagit vatten över huvudet. Kändes som att jag skulle göra alla möjliga fel. Men nu har det gått lite mer än 2 månader och det känns helt underbart att vara hundägare. Och han har inte dött, blivit traumatiserad eller skadad än. Dessutom fått väldigt fina lovord från tränare och andra kunnigare människor.

Anna och taxen Max

Em_
1

Lugn och ro! Valpen behöver inte röja runt i alla tio rummen (om ni bor stort) och träffa hela släkten första dagen. ;)

Och som #2 säger :) Räcker att träna namn och kissa ute första veckan. Våga ha valpen lös. Små valpar drar oftast inte iväg på egen hand.

Fiigge
1

Som #1 sa, förbered, första veckan är det bra att bara ta det lugnt och låta plutten bo in sig inte behöva åka iväg och handla saker osv så det är bra att ha köpt allt du kan behöva i början. Ta undan sånt du är rädd om, mattor t.ex som gärna kissas på, bind upp sladdar och annat farligt, att spärra av delar av hemmat kan vara en idé, svårt att hålla koll annars och det kan bli överväldigande för en sån liten om man bor stort… Rensa kalendern och försök hålla dig från att bjuda in hela kompisgänget och familjen att träffa den supersöta, låt tösen lära känna dig och sitt nya hem först! Njut, gosa var nära och ge mycket kärlek och närhet!

(och få inte panik när du känner "åhelvetevadharjaggettmiginpå!" för det blir bättre. Men bättre att vara överdrivet förberedd på hur jobbigt det kan vara och bli glatt överraskad om det går lätt istället för tvärt om! :) )

Em_
1

En grej till, när min hund var valp fattade han snabbt vilka saker som var förbjuda. När valpen tar skon och man kastar sig ner ur soffan blir skor (och sladdar och mattor och storebror och stolsben och …) världens bästa sätta-på-matte-knapp. Om det inte är något farligt så börja lek själv med en fleecefläta eller någon annan leksak. Förhoppningsvis blir valpen intresserad av den i stället och struntar i skorna.

Trollhund
0

Du har fått en hel del bra tips, men ett som vi fick som underlättade var att på resan hem fick vår valp inte sitta i knät hem utan vi sköt bak passargerarsätet fram och la en massa filtar och mys på golvet. Det blir en lugnare och tryggare miljö än i knät där hunden har mycket att se på och saker svischar förbi utanför fönstret. Det kan helt enkelt bli för mycket intryck och valpen blir lättare illamående :)

Araminta
0

oj vilka underbara tips! :) Tack så hemskt mycket! Jag längtar så innerligt efter henne!  Jag har ju hundvana sen jag var liten och varit med om 3 av mina systrars valpar och min mammas valp. :) Men man blir ju så nervös när man ska skaffa en egen. Jag har köpt in foder, och en mysig rosa pläd, lite leksaker och ny mat och vattenskål. klosax har jag sedan tidigare. :) Så allt står bara och väntar på henne. jag ska ta och ta bort lite mattor och fixa med sladdar dagarna innan jag hämtar henne. :)

Araminta
0

#1 Hon är en kraftig blandras mellan schäfer, labrador, kelpie, landseer, portugisisk vattenhund och border collie. Pappan som är landseer och schäfer. Mamman är resten utav raserna :)

[FridaGenborg]
2

Okej! Ja, jag satt och funderade ett tag på vilken ras det kunde vara, men jag kunde inte se 😉

Ska bli kul och se henne utvecklas här framöver, du får lägga in massor av bilder! 🙂

WildaE.R
1

Jag var lite som du när vi skulle hämta hem våran hund första gången.. Är det bäst att ha den i knät? Ska den ligga på golvet, är den van att åka i bur? Behöver man koppel? Osv. Bästa sättet är att vara förberedd på det mesta, vi bäddade till wilda på golvet när vi hämtade henne, men hon visade tydligt att knät var bästa platsen att ligga på och somnade efter 10 min i knät och sov hela 1,5 timmar långa bilresan hem, kopplet behövde jag inte använda utan hon hängde med lös och när vi kom hem fick hon direkt springa lös på trädgården och nosa o rasta sig själv.. Vi bodde i lägenhet så det var inte så stort så hon fick själv utforska de olika möjligheterna i hemmet…. Till slut så fick jag ta henne i knät igen och lugna henne lite… Så det kan gå hur som helst.. Hunden kan vara osäker med en ny miljö och måste kanske redan då ha fått ligga i knät på vägen hem för att få känna den tryggheten från matte/husse när man går in i huset osv.. Så titta på hu,r valpen är och beter sig så att den får den bästa möjligheten i sitt nya hem..

Araminta
0

Jag kommer att uppdatera med bilder och allt möjligt :) tack för alla underbara svar!