Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3314 ggr
Sugar Mist
0

Koolie?

Någon som vet något om den rasen. ev uppfödare i sverige? Verkar som en rolig hund och hade gärna velat veta mer om den :)

-

reverse
0

Ganska ovanlig och finns så långt jag vet inte i Sverige alls, tror inte ens den är godkänd här.

//Lina

Mantissa
0

Är det någon sorts designerras? Korsning kelipe/bordercollie?

reverse
0

Koolien är en av de äldsta sortens arbetshundar (1800-talet typ) i Australien, avlade enbart på arbetsprestation och temperament för att passa behovet på gårdarna.

//Lina

Mantissa
0

Är alla koolies merlefärgade?

reverse
0

De kan se ut lite hursomhelst, från svarta, bruna, grå, röda med eller utan vitt till olika merle.

Röd

Svart/tan

Merles

//Lina

[MinIda]
0

Förlåt om jag inte får ställa en fråga här nu, men..

Är det där en hund som har ett ''måste'' att få valla, alltså som en border collie ? 🙂

[TeamGolden]
4

missförstå mig rätt men vad är det som gör att du är intresserad av just Koolie? Den verkar motsvara Border Collien rätt mycket, vallande hund som funkar som agilitykompis också och säkert inom fler sporter. 

Som #1 skriver finns det vad jag vet inga koolies i sverige och den är inte godkänd i SKK. 

Det är en väldigt häftig ras kan jag medge

vallhund
2

Enligt länken i #3 så finns det mindre än 800 reggade i världen. Organisationen är helt fristående o inte intresserad av samarbete med andra hundregister.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sugar Mist
1

#8 Vad som intresserar mig? Vallhund, aldrig hört om den innan, det lilla jag läst verkar intressant. Ingen ras jag ska skaffa, inte i nuläget iaf.

-