Hund som förföljer och vaknar lätt
Jag har en 7 snart 8 månaders staffevalp som gärna vill vara där jag är. Inget fel i det, ibland lämnar jag honom kvar i rummet vi varit i, vilket resulterar i att han oftast sitter och väntar vid dörren. Förr gnällde han men det är något vi lyckats träna bort. Men jag är lite orolig för att han är lite onormalt på att följa efter? Även om han sover så vaknar han lätt när man rör sig och är genast uppe och ska följa med. I enstaka fall enbart för att jag flyttat på mig. Självklart är jag orolig för att han ska vara stressad, eftersom i alla valpböcker vi läst skrivit så mycket om hur illa stress är. Även att understimulering är minst lika illa. En normalmdag går vi regel 3 promenader som varierar mellan 20-30 minuter ibland längre om han får springa lös. På promenaden tränwr vi lite fot, inkallning, övar balans och kanske busar lite, ibland är det bara en ren promenad. I övrigt busar vi lite inne och tränar en del trix eller annan tankenöt i korta stunder. Han har lätt för att gå upp i varv och vi är därför noga med att ha lång pauser där ingenting händer. Ibland sover han då eller aktiverar sig själv. Jag är medveten om att mycket av det här sitter i mitt eget huvud men beöver lite bekräftelse och hjälp om detta dels är normalt beteende för en valp i hans ålder eller något vi bör se över. Om ni anser att det är något vi bör träna på så önskar jag konkreta förslag.
Tycker det låter lagom, men det är svårt att säga utan att känna hunden. Gå på magkänslan, under/överstimulering syns rätt fort ;)
Min ena hund har aldrig haft problem med att vara själv, även om han inte direkt gillar att bli lämnad. När jag sitter vid datorn ligger han under skrivbordet. Flyttar jag mig till soffan följer han efter, alla två metrarna, utan att vara stressad. Andra hunden, som har varit svårare att ensamträna, går frivilligt och lägger sig i andra ändan av lägenheten för att det är svalare där. Så det varierar rätt mycket mellan individer.
#1 Tack för svar. Pratat lite med sambon och det är förmodligen bara jag som är orolig helt i onödan. Alltid varit lugnet själv med djur och haft lätt att läsa av dem, men så fick vi vår egen prins och helt plötsligt blev jag väldigt nojjig istället… Suck. Är som sagt svårt när man aldrig haft valp förr men vi/jag lär oss hela tiden :)
Skönt att inte bara jag är nojig av mig :) tror också det är normalt. Min valp som alltid vill vara nära började plötsligt att sova i sin egna säng och jag blev helt från mig :) men nu kommer jag ihåg att han är en jakthund som är självständig av en anledning. Han vet ju vart vi finns och att han är välkommen att vara nära oss när han vill :) nu växlar han och sover ibland hos oss och ibland i sin egna säng, som han dessutom flyttat på alldeles själv till optimala platsen, mitt i dörren mellan sovrummet och köket. Vad gör man inte för sina små älsklingar :)
Anna och taxen Max
Jag har själv också varit i den sitsen, är väl lite fortfarande. Min aussie kille är 8 månader nu och han följer oss hack i hälarna oftast. Man tänker, "åh så skönt nu ligger han och sover äntligen… Men jag får inte röra mig nu för då vaknar han."
De flesta i min ras har svårt att koppla av, minsta lilla vink är dom med. Dom är ju ändå vallhundar.
Vi har sedan långt tillbaka hållit ett hårt grepp om att ha "tråkiga dagar" mellan veckorna, minst en dag i veckan, där hunden inte får varken leka el träna. Små promenader med mycket vila.
Ju mer det händer i valpens vardag varje dag vet den att var gång ni reser på er ska något hända. Kanske hjälper det att ha några tråkiga dagar? Först i början för våran kille var det helt omöjligt att gå någonstans för han hade det så himla tråkigt. Nu har han förstått hela poängen och låter oss faktiskt vara.
Av min erfarenhet är det viktigt att hunden har tränat el lekt ur sig den värsta energin och är lite extra trött dagarna innan ni ska ha den där tråkiga dagen. Går det trögt i början kan alltid ett ben hjälpa till som får hunden på lugna tankar.
Min kille har rutinerna inne nu och när han vet att vi inte lägger någon energi på honom så låter han oss vara, om han inte helst gärna vill ha lite kärlek.
Lite tips om du vill följa :)