Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 12356 ggr
Oshibwa
3

Pitbull?

Varför är det så många som är emot pitbulls egentligen?

[Teddies matte]
10

Antagligen för att det är så många som inte kan hantera dem, dessutom anser många att det inte är någon vits att börja ta in en sådan hund när det finns massvis med renraser att välja mellan, ofta är det just personer med liten erfarenhet som skaffar sig en sådan hund för att det är "coolt" och därmed skapar dåligt rykte för dessa hundar.

Gallskriket
12

#1 Pitbull är en "renras" den går bara inte att registrera i SKK…

#0 Det är en otroligt kraftfull ras som kräver mycket av sin ägare, troligtvis är det som sagts innan att man skaffat en pitbull som en status symbol och sen inte klarat av att motionera och uppfostrat den. Sen uppmärksammar media de fallen där en pitbull bitit andra djur/människor och då klassas ALLA pitbulls som farliga…

Har själv en pitbull mix och hon är världens goaste, men hon kräver mycket och det gäller att man är beredd på att fostra och ge fysisk/psykisk stimulans :)

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

[typellisch]
10

Jag litar verkligen inte på människorna som håller i dessa hundar.. jag försöker att inte vara dömande och ge människan + hunden en chans när man stöter på dom ute på promenader och dylikt. Men det är många gånger jag har hört ''Min hund kommer hoppa på er om jag kommer närmare.'' …. Tyvärr. :) Min hund har även blivit påhoppad av en sådan hund. Så ja, tyvärr!

[Nightcat]
22

En pitbull i rätta händer är en av de härligaste hundarna du kan ha. Tyvärr kommer många till hem (ofta unga män) som skaffar hundar för att den ska bli en status symbol. De har ingen aning om hur man sköter om och tar han om en så kraftfull hundras.

[Teddies matte]
5

#2 Det finns massvis med typer som räknas som renraser i andra länder men det gör inte dem till renraser här.

Gallskriket
7

#5 vilket är konstigt, eftersom amstaff räknas som en renras när den är en blandras som avlats fram från pitbulls och bulldogs

Calliethedog.blogg.se ❤

[Teddies matte]
11

#6 Inte alls konstigt, massvis med raser har arbetats fram genom att man tagit in andra raser i rasen, men det är inte likhetstecken med vanlig blandrasavel.

Ixectrona
47

(Tusan, det här blev mycket längre än jag tänkt.😃)

Enligt Hundsport 4/2003 så var det någon gång på 80-talet som man på national TV i USA visade när en hundfångare försökte fånga in en vakthundstränad AST (American Staffordshire).

"Inslaget viade bland annat hur hundfångaren blev mycket illa biten. Då formligen exploderade intresset i USA och alla som befann sig i samhällets utkanter ville ha en just sådan hund… Vissa källor hänviar därutöver till en artikel som Washington Post publicerade 1976, i samband med tillkomsten av "Animal Welfare Act", där skribenten dragit parallellen "pitbull - mördarhund". Och den artikeln lär ytterligare ha ökat intresset bland olämpliga ägare."

Innan dess var pitbullen familjehunden i Amerika (30-talet), en krigshjälte (40-50-talet?), och de "farliga, människoätande bestarna" var Schäfer, Dobermann och Rottweiler, från 60-80-talet.

Sedan kom de små muskelhundarna för att ta den platsen, förmodligen pga. det jag citerade ovan. ALLA hundar kan bita - alla är kapabla att döda en människa om man räknar spädbarn som människor (bäbisar har dödats av bl.a. Pomeranian), men NEJ, alla hundar har inte samma kapacitet att skada eller risk att bli farlig.

Schäfer, Dobermann och Rottweiler är vaktande skyddshundar, och har oerhört starka bett. För att inte tala om att de är tillräckligt stora för att knuffa en vuxen man till marken. Så de kan "bli farliga", liksom dylika raser.
Bull-and-terrier-raserna är muskulösa och atletiska, med oerhört starka huvuden, har avlats för att vilja ta död på andra hundar och har ju sitt terrierarv starkt i bakgrunden (alla terrier har förstörarlust, de ska vara starka och envisa nog att jaga rävar och grävlingar ur sina gryt, eller döda råttor så fort de bara kan). Så ja, de kan också "bli farliga", även om det kräver lite "mer" för att de ska rikta aggressivitet mot människor, än de tidigare raserna.

Men - sedan har vi de stora fårvaktande herdehundarna, med enormt stark vaktinstinkt, vi har urhundar och slädhundar, som fortfarande är rätt nära vargen och har mycket jaktinstinkt, och de är också stora (större än Pitbulls) och har också käkar och tänder.

Kom ihåg förra våren när två Malamutes jagade hästar och sedan attackerade en av ryttarna som föll av. Jag blev så (ursäkta) förbannad då, när folk började ropa "Är Alaskan Malamute en FARLIG ras!?"
Ja och nej. Det FINNS inga farliga raser, alla har de olika förmågor, men alla kan de (jaktinstinkt, vaktinstinkt eller vad det nu är), med fel person i kopplet, riktas om till att bli farliga hundar. Bara de är tillräckligt stora och starka, så kan alla hundar bli allvarligt farliga.

Och dessutom, om vi går och säger "Schäfrar är farliga, Dobermann är farliga, Rottweiler är farliga, Pitbulls och Staffar är farliga, Ovtjarkor är farliga, och hoppsan, Malamutes är farliga också? Bäst vi förbjuder allihopa, så har vi bara helt ofarliga hundar kvar."
Självklart fungerar det inte så. Det enda sättet att helt eliminera farliga hundar i samhället, är att bara ha hundar under 10 kg (en vanlig katt är mer farlig än det), och alltid hålla dem borta från småbarn. Då kan jag garantera er att problemet är löst.

Men om vi inte gör det (vilket jag inte tror någon person vid sitt sinnes fulla bruk vill), så kan vi inte gå och peka finger och säga "Staffen på 15 kg är farlig, Rottweilern på 40 kg är livsfarlig, Pitbullen på 20 kg borde inte få finnas, men Grand Danoisen (vakthund) på 80 kg och Leonbergern på 70 kg ska få finnas, för de bara ÄR snälla och ofarliga".

Alla hundar kan bita, alla har de tänder och käkar. Men de större och starkare är farligare än de mindre och svagare.
Vissa är mer troliga att bli aggressiva och rikta sina framavlade beteenden till aggressivitet än andra, men ALLA är de rovdjur, alla har de instinker som kan förvandlas till aggressivitet i fel händer.

[Nightcat]
1

#8 Utmärkt skrivet 🙂

[Bolten]
6

Jag gillar endast renrasig hundar och därför går pitbull bort. Hade det varit en renrasig hund så hade inte haft något emot den. Tycker de är lite löjligt med att alla säger att den är så kraftfull och skarp och farlig. Vi har betydligt farligare renrasiga hundar i Sverige men som tur är hamnar de oftast i rätt händer.

russin
11

Tja, varför vill man egentligen alls äga en hundras som är framavlad just för hundkamp ? Förstår inte vitsen att äga en sådan ? Det finns hundratals andra raser som inte är avlade för just kamp att välja istället - så för mig går dom totalt bort.

Staffen och amstaffen härstammar visserligen från pitbull, men är under längre tid avlade mer som aktiv sällskapshundar - så för mig är det klart vettigare att välja en sådan om man vill ha en den typen av hund med den typen av utseende.

Gallskriket
9

Jag tror inte ett dugg på att hundar har blivit framavlade för att attackera andra hundar. Det är något vi människor har "tränat" fram hos hundarna genom misshandel och genom provokation.

Amstaffens egenskaper/mentalitet som står på skk:s sida:

"Amstaffen ska vara stabil, glad, orädd och envis och utstråla livlighet, mod och självsäkerhet. En skygg eller rädd amstaff är mycket otypisk. Det är en väldigt social, nyfiken och förarvek hund och tycker därför om att vara med där det händer saker. Det är sällan den missar något som händer i omgivningen. Den har ett stort behov av närhet till människor. Rasen kan av en del uppfattas som påflugen och brötig. Rasen underkastar sig mycket sällan andra hundar."

Och det ser vi som faktiskt äger pitbulls och amstaffs.
MEN hundarna är inte ute efter att döda andra hundar, de kräver bara mer och stränge uppfostran och träning.

Och som #8 säger, alla hundar kan bitas, det är bara en fråga om vad man väljer att uppmärksamma. Jag kan tycka att det är fler "farliga" småhundar än stora hundar. Det verkar vara mer vanligt att småhundar bits och skäller på andra hundar/människor, för de tas inte på allvar för deras storlek.

Calliethedog.blogg.se ❤

russin
12

#12 - pitbullen är en ras som är framavlad just för hundkamp. Så är det och det kommer vi inte ifrån. Den används och avlas fortfarande för det i USA…

Den må vara hur trevlig som helst mot människor (vilken den ska vara), men jag litar inte en sekund på dom när det kommer till andra hundar.

[Nightcat]
13

#13 Det finns linjer från 1930-talet då pitbullen börjades avla på som familjehund. Tycker du ska ta och se en dokumentär dom heter Chain Off. Där ser man hur de stampar, slår ihjäl, knivhugger och elektrifierad pitbullar som vägrar slåss mot andra hundar.

Istället att kolla på hundrasen, kolla på vem som håller i andra änden av kopplet. Personligare finner jag chihuahor 10gr mer aggressiva mot hundar är pitbulls.

russin
9

#14 självklart finns det även pitbulls som inte vill slåss, det säger jag inget om. Men rasen är ändå framavlad för just hundkamper och det är det jag pratar om. Jag litar inte på dom hundarna när det gäller med andra hundar och det står jag för. Att alla sedan inte "dög" till det är en helt annan sak - avel ger inte alltid precis det som uppfödarna önskar (tack och lov för det i vissa raser). Att hundarna sedan kan vara hur trevliga som helst säger jag inget om, men jag kommer aldrig lita på dom tillsammans med andra hundar. Det kan vända så oerhört fort och smäller det så smäller det rejält.

Själv lever jag ett hundliv där jag ofta går med många andra hundägare med lösa hundar i flock och med dom skulle jag aldrig någonsin släppa en pitbull hur snäll den än verkar.

Gallskriket
5

#15 du verkar helt enkelt läsa och tro på det media skriver. Pitbull är inte avlad för kamp, det finns idioter som gör det. Men den gruppen är liten. Läs på, pitbullen är tänkt som en familjehund Dom hundarna som du då umgås med har helt enkelt blivit tränade och uppfostrade rätt. INGEN hund är aggressiva från födseln, då skulle rasen inte leva och utvecklas. Det är ren fakta.

Calliethedog.blogg.se ❤

[Bolten]
11

#16 Hur mycket har du verkligen läst om "pitbullen"? menar du på allvar att pitbullen inte är avlad för kamp? 

Hur som helst så har Pitbull terriern selektiv vidarutvecklas för en enda sak, nämligen hundkamp. Denna hundkamp bedrevs efter mycket strikta regler och bestod av att hundarna ställdes c:a fem meter från varandra, öga mot öga, fasthållna av sina "handlers". På kampledarens order släpptes därefter den ena hunden vilket då omedelbart attackerade den andra hunden mittemot. Vid lämpligt tillfälle skiljdes hundarna åt och ställdes åter mot varandra som tidigare. Den hund som inte släpptes vid förra tillfället släpptes nu och skulle nu i sin tur attackera den andra hunden. På detta sätt, med skiljande och växelvis anfallande fortgick matchen tills den ena hunden inte orkade eller inte hade mod nog att attackera när det blev dennes tur. Den andra Hunden förklarades då som segrare.

http://www.pitbull.se/pitbull_information/foersoek_till_objektiv_analys_av_amerikansk_pitbull_terrier.html

[TeamGolden]
17

#3 Vilken tråkig inställning. 
Litar inte på nån med rasen? Måste vara jobbigt. 
Ett tips är att börja läsa av hundar på redan ett avstånd, är detta en hund som visar tydligt kroppsspråk till att vara dominant/stirrar på min hund, verkar vilja attackera min hund? 

Det är lite lustigt då det finns så många hundar i ung ålder som utvecklar utfall i koppel, ser hundar dagligen av alla raser hoppa och gorma i kopplet, allt från stöddiga chihuahuor till de stora ''farliga'' pitbullarna. Men av nån anledning reagerar bara folk när det är just pitbulls och andra bullhundar som gör dessa utfall. (även andra stora raser såsom rottweiler tex), men när min lilla fjutt amris blandning gör exakt samma sak (använder samma kroppsspråk) gör ett utfall i kopplet mot nån säger folk på sin höjd ''ojjdå''. 

Så tråkigt att folk är så rädda för pitbulls bland annat, det är så onödigt. 
Man ska ha respekt för alla främmande hundar därimot, men att utse en speciell ras och smutskasta är så lågt och barnsligt att jag inte vet vad.

Carror
1

Många hatar ju dom för att dom har blivit en kamphund! Eller att folk använder dom till kamp, sedan kan det ju vara av personliga själ. Men mest är det ju för att den används till kamp väldigt mycket! Tycker det är sjukt att utsätta ett djur som igentligen inte ska göra skada för något sådant som kamp!

Jag har själv en pitbull :) Och han är det mysigaste som finns! Det handlar ju om den som för hunden. Rasen kräver väldigt mycket ja! Men är den i rätt händer så blir det en riktigt trevlig hund! Dom avlades först till att dra bönders vagnar om jag inte har fel?

// Carror&AmigoHjärta

Carror
1

Och pitbull från början var INTE avlad för kamp! utan detta var en familje hund och arbetshund från början! Det är människor som har avlat och förstört rasen till att bli kamphundar. Pitbullen menar inte att skada andra hundar/djur eller människor. Det är personen som har hand om hunden som tränar hundarna till attackera. Och att just pibullen har blivit en av kamphundarna är ju antagligen pga att det är en muskelhund! Som är väldigt stark! Så det här med att dom är avlade till kamp är inte sant. Eller det kanske stämmer nu men det är människans fel. Och människans dåliga fantasi att inte komma på en annan hobby!

Och en dobberman kan vara lika farlig i fel händer som en pitbull kan vara. Dobbermann har också använts till hundkamp. Och används fortfarande till kamp men kanske inte lika mycket som en pitbull? Riktar detta mot dig Bolten som sa att pibull avlades fram till att kampa. Som inte är sant från början! :) 

skriver bara min åsikt och det jag kan! :) Ta inte åt er! :)

// Carror&AmigoHjärta

[Bolten]
2

#20  "Så det här med att dom är avlade till kamp är inte sant. Eller det kanske stämmer nu men det är människans fel." 

Det ÄR avlade till kamp förut och de kan man inte säga emot. Ingen har påstått att de inte är människornas fel?

Carror
1

Nej men från allra första början så var det en familje hund och dom arbetade hos bönder! :)

// Carror&AmigoHjärta

Carror
3

Amerikansk pitbullterrier, ofta populärt pitbull eller pitbullterrier, är en hundras från USA. Den är en terrier av molossertyp som härstammar från brittiska Bull and Terriers som immigranter förde med sig på 1800-talet. Rasen har använts somgårds-, sällskaps- <---- från wikipedia! :) Senare så användes dom till hundkamp men det förbjöds men fortsatte olagligt!

// Carror&AmigoHjärta

[Bolten]
3

#22 Du verkar inte läsa vad jag skriver, de ÄR fortfarande avlade för kamp förut och vissa fortfarande. 

Wikipedia är inte heller den säkraste källan, vilket jag trodde de flesta visste.

Sugar Mist
3

#18 Folk reagerar inte "bara" på pitbulls och liknande raser, alla jag möter med Opsis stirrar irriterat och argt när han gör utfall. 

#20 Pitten användes inte från början till kamp, men på senare tid börjades det avlas på individer som presterade bra i hundkamp. Precis som med andra avelsarbeten, t.e.x. border collien avlas för att få fram vallhundar avlades pitten just för att få fram individer som kan slåss mot andra hundar. Självklart fanns det undantag och vissa avlade för familjehundar och arbetande hundar, men sådant finns i de flesta raser. Pitten har inte alltid avlats för hundkamper, men den gjorde det ett tag, och det har nästan slutat. nästan.

TS: För att folk glömmer att den hundrasen och liknande raser är/var avlade för att vara snälla, hanterbara och inte göra en fluga för nära en människa, men vara hotfulla, kraftiga och aggressiva mot andra hundar.

-

VildaVittra
12

#5 Nu tror jag du blandar ihop lite. Pitbulls räknas visst som en renras HÄR, men inte av FCI. SKK är inte likamed Sveriges regering eller svenska akademin/NE.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

russin
5

Till och med namnet pitbull härrör från hundkamp och den har fått rasnamnet just pga det, så att säga att den från börjar avlats till annat är helt fel. Pit  kallas den "ring" hundarna slåss i och bull är pga dom raser som använts för att få fram pitbull från början.

Jag har aldrig sagt att jag hatar rasen, men jag litar inte på dom och skulle aldrig vilja ha någon - ser liksom inte vitsen med det.

mingman
17

Det jag tycker mest illa om med pitbulls är inte att de anses vara "kamphundar". Jag tar inte ställning till hur de är avlade eller liknande. Det är individer, och jag kan inte skilja en amstaff och pitbull om jag såg en på gatan, så därför vill jag inte dömma.

Däremot blir jag nästintill förbannad på alla pitullälskare som försöker få rasen att verka vara den sötaste finaste gulligaste bästaste familjehunden i hela världen. "en pitbullattack" står det under bilden på hunden som överöser bebisen med pussar, en liten pitbull sitter bland ett hav av gula kycklingar, och en liten söt valp tittar in i kameran med sockersöta ögon till texten "hur kan någon tro att jag är en kamphund?".

Kamphund eller ej, det är en stor stark ras som kräver sin förare. Som många andra raser. Jag är alltid väldigt noga med att påpeka när folk säger "åh, en sån vill jag ha" om min söta, snälla aussie att det är en hund som kräver. Och han kräver mycket. Aldrig skulle jag marknadsföra min ras som världens sötaste, lättaste, gulligaste familjehund, oavsett vad för rykte rasen fått i media.

Likt alla hundar är pitbullen en underbar hund med rätt individ hos rätt förare - men den är pitbill-är-världens-snällaste-hund-kampanjen som pitälskarna driver gör mig tokig.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[typellisch]
5

#18 Oj då. :) Jag ska svara på dina frågor.

Litar inte på nån med rasen? Måste vara jobbigt.
Det är inte ett dugg jobbigt ska du veta. Jag beblandar mig inte med sådana och jag lämnar rastgården när sådana hundar kommer. Min hund behöver inte vara med ALLA hundar vi möter och därför är det inte jobbigt, eftersom vi inte saknar att vara med den rasen och inte vill. Då finns det inget att sakna och inget som blir jobbigt. Det gäller många raser men mest individer. :) Ska vi ta ett exempel så var min hund väldigt bra vän med en amstaff! Vi gick promenader tillsammans och lunkade på, dom nosade på varandra och det hela var frid och fröjd. Varför? För hunden var så stabil och lugn att det inte var sant. Till och med så pass att min hund gnydde och drog när hon såg henne! En farlig amstaff (enligt de flesta + medier). ;)
Nu har jag inte stött på en endaste bra pitbull och det går rykten i hela stan om ostabila sådana. Varför ska jag riskera min hunds liv för bara för att jag ''måste'' lita på en människa med den rasen när jag VET vad som har hänt i stan med just den rasen? Men.. min hund umgås heller inte med varje Chihuahua eller mopsar.. för hon behöver det inte. Jag litar heller inte på en människa med en mops som visar aggression och besatthet av att komma mot oss. ;) En Chihuahua var i rastgården som sprang runt och verkligen kaxade sig emot min hund.. ägaren gjorde inte ett skvätt och vi gick. :) Varför? Jag litade inte på människan och jag tänker inte ha min hund bland kaxiga hundar varav ägaren inte bryr sig, oavsett ras! Men nu handlade detta om pitbull, därav att jag inte rabblade upp hela denna historia i mitt första inlägg. :)
Sen om en vän skaffade en pitbull är en sak, men främlingar? Varför ska jag beblanda mig med främlingar ens? Jag litar inte heller på killen jag passerar vid midnatt när jag är ute med hunden… ja, du förstår vart jag vill komma!
Ett tips är att börja läsa av hundar på redan ett avstånd, är detta en hund som visar tydligt kroppsspråk till att vara dominant/stirrar på min hund, verkar vilja attackera min hund?
Ja du.. jag läser av alla hundar jag möter ska du veta och det är även chihuahuas jag rynkar ögonbrynen mot för dom står och skäller på bakbenen i kopplet. :) Jag är väldigt duktig på att läsa av andra hundar då jag själv har en väldigt rädd hund som jag behöver läsa av först för att se hur hon tänker reagera, därefter läser jag av mötande hund och ägare och efter det agerar jag. Är det en hund som drar sig mot oss, oavsett ras, så blockerar jag min hund med benen eller så går jag en halvcirkel förbi. Är det en hund som bara lunkar fram och är totalt chill så passerar vi på avstånd utan problem!

Så… tack för tipsen? Men jag behövde dom inte. :) Jag kan det där! Har man en rädd hund så kan man oftast det där då det är otroligt viktigt i ens vardag!

[Alvin88]
3

Egentligen älskar jag rasen speciellt då jag märker att det finns många likheter med en jrt och amstaff. Har ni sett dessa två raser leka ihop? Finns inget sötare att se på en stor best som brottas mot en lite mindre sak som gärna brottas tillbaka. Jag fick turen att det kom fram en amstaff till mig och alvin som sprang lös och ville leka. Sedan kanske inte alla hade tagit det så coolt. Men personen var städad hundkunnig och trevlig såklart och ung men skulle lätt kunna se honom som instruktör på någon klubb. Jag älskar rasen men problemet är människorna som äger inte alla givetvis men jag har stött på 2 personer som jag har tyckt att de har givit hunden det de behöver, under loppet av 7 år? Vi måste erkänna att det finns en problematik hos icke renrasiga amstaff. Eftersom folk vill ha dessa för att det är cooolt, man kan givetvis få en underbar pitbull det säger jag inte, men det är lite som att slingra slant då man inte har rätten till att se att föräldrarna är friska eller om parningen har gått rätt till. De flesta seriösa som vill ha en tuffare ras går ofta till renrasig amstaff, någon annan bruksras eller en mastiff. Jag vill personligen att pitbull ska bli registrerad i skk eftersom jag tror det kan ta bort en del problem av blandras aveln. Även om jag gick på pitbull hårt så tycker jag hela blandras aveln är sjuk, du kan få en rottweiler som inte är en du kan också köpa massa småhunds raser till billigare pris och du undrar varför inte den är helt som den ska. Personligen av den hund som jag har blivit biten av har varit golden retriver. Jag har hört att fler blivit bitna av denna sk"sällskaps hunden" vill även påpeka där att det också finns brister i skk aveln då det blir för måNga som avlar och alla hundarna kanske inte borde gått i avlen men går ändå eftersom hunden är så fiin. Så båda har brister men blandrasaveln har mer enligt min mening!

[TeamGolden]
0

#29 Läste inte ens igenom dina svar, det var inte direkt tips frågor, det var hypotetiska frågor, men men.

[typellisch]
2

#31 Du taggade mig, såklart jag svarade på dina tankar.

[TeamGolden]
0

#32 Wait what.
Kan gör din information tillägga att endast första stycket var riktat till dig.

[typellisch]
2

#33 Och jag svarade just på första stycket, om du hade läst mitt svar. 😎

kerstinjo
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hu, så rysliga!

Pitbullblandningen Alfons Töntbull o Am.Staff/Rottisblandningen Quila.

Kerstin 

[TeamGolden]
5

Måste dock få svara på ditt låånga inlägg. 

Jag har ju inte sagt att man ska lita på alla med rasen, jag sa man ska respektera alla passerande hundar, man kan inte peka ut en speciell ras att stirra sig stissig på i stan, gå din promenad och håll ut för alla hundar. 
Har stött på otaligt många hundar i de trånga gångarna i T centralen i stockholm, jag och min hund passerar ofta där och det är oftast vad jag sett labradorer som gärna vill ta sig en tugga av min hund (chockerande va?) medans min vän med sin pitbull älskar valpar så mycket att han skrek när han såg min hund när han var ca 5 månader gammal. 

Generellt sett kommer det aldrig gå framåt i pitbull och amstaff snacket, för vissa har verkligen skränkt in sig så djupt att det spelar ingen roll om de skulle utses till årets familjevovve för de skulle fortfarande vara killer-machines på natten typ. 

En pitbull är en stark ras, du kan ha en hur stabil pitbull som helst, men blir du som ägare överfallen kommer antagligen din hund inte tveka på att rädda dig. (det är dock väldigt indiviuellt) men det folk glömmer, att väldigt många raser skulle skydda sin ägare, schäfer, rottweiler, Howart, malle, labrador.. listan kan säkert göras ohyggligt lång, men ändå står vi still och tycker pitbulls är så hemska. 

Bli av med pitbull rädslan, och börja respektera alla hundar som kommer gående istället. 

igår var jag med en vän på gärdet med hennes boxer och min amris blandning, det kommer en lös springande hund av nån lapphund av nått slag skulle jag kunna tänka mig. Hunden springer fram, boxern blir inkallad, min hund är redan i kopplet, medans deras lilla söta lapphund fortfarande springer runt oss och inga ägare i sikte. 

Jag skulle kunna varit piss-rädd för schäfer p.g.a många tråkiga upplevelser med dem, blivit huggen, och massa andra otrevligheter, dömmer jag rasen? Nej jag älskar rasen fortfarande, det är ägaren som håller i kopplet vi ska dömma.

[typellisch]
2

#36 Jag respekterar alla raser jag går förbi. Till och med en liten fransk bulldog hoppade på min hund när vi passerade medan staffen vi en gång passerade höll sig på sin kant, så jag vet att vilka raser som helst kan vara … elaka.

Jag ogillar pitbull, låt mig göra det. Precis som jag låter alla äga en pitbull borde dom låta mig ogilla rasen.

Vart har jag skrivit att jag är rädd för pitbull? Jag ogillar pitbull, men rädd är jag inte.

[typellisch]
1

#36 Tillägg: Först tycker du det är synd att jag inte litar på någon som håller i en pitbull, men sen säger du att vi ska döma människorna som håller i hundar? Okej.

[TeamGolden]
3

#37 Till och med en fralla? 
Hunden är aldrig elak den har blivit missförstådd/osäker eller har en ägare som inte klarar den. 

Ogillar pitbulls? det klingar inte fint i mina öron, hoppas du en dag inser att man inte bara kan dömma en ras efter håret. Förstår om du inte gillar själva rasen p.g.a kanske aktvitetsnivån osv, menar jag vill inte heller ha vissa raser då de inte passar mig. 
Men att ogilla dem för att de är stora och KAN vara farliga 😕

[typellisch]
3

#39 Men jösses. 🙂 Låt mig ogilla vad jag vill… det är så livet är! Man kan inte gilla allt och alla, enklare än så är det inte! Jag hoppas du en dag inser det, att det är acceptabelt att inte gilla alla raser på denna jord! 🙂

[typellisch]
1

#39 Tillägg: Jag kanske använde ordet ''elak'' fel, helt fel ord. Det kan jag stå för. Låt mig ändra det: osäker. Till och med en fralla kan vara osäker. Jag skrev för fort där. 😎
Ja, sen ogillar jag rasen för att den är för kraftig delvis. :) Jag gillar små knähundar jag!

[TeamGolden]
2

Ja det är klart att det är SYND att du inte litar på EN endaste i hela denna stora värld som håller i en pitbull, tycker inte du det? 

Och det är klart vi ska ''dömma'' ägaren, vem dömmer du? 
Sa ju aldrig att du ska lita på alla som håller i en pitbull right?

[typellisch]
3

#42 Nej, det är inte synd. :) Varför har jag redan skrivit så tänker inte tjata mer om det.

Ha en trevlig dag! ☀️ Vi kommer inte långt med detta. ;) Du kan inte acceptera hur jag tänker om detta så då tänker jag absolut inte diskutera med dig. Så, ha en bra dag!

[TeamGolden]
0

😕

[typellisch]
3

#44 Att vara nedlåtande mot mig när jag försöker vara så trevlig jag bara kan är inte direkt snällt.
Vi har olika åsikter, du kan inte acceptera mina utan fortsätter gnata på hur synd det är osv osv. Då släpper vi det, så slipper vi tjafsa. Men sluta vara nedlåtande mot någon som inte är det mot dig.

[TeamGolden]
0

''vilar huvudet i handen'' vet inte vad du tolkar som nedlåtande mot dig men att ta en smiley som vilar sig som nedlåtande är nog inte mitt problem. + vaddå fortsätta tjafsa? Jag gav dig en smiley tillbaka om hur jag kände mig, plz jesus

[typellisch]
0

#46 👍

Michaela-N
4

#1 Vilken tråkig inställning, SKK är INTE allsmäktigt, och att bara hundar som stambokförs av SKK är renrasiga stämmer inte. Pitbull är en renras som stambokförts av andra organisationer i flera hundra år, kom inte och säg att det är en blandrashund bara för att SKK bestämt sig för att inte stambokföra den, för det är totalt fel.

OnT; jag är inte säker på vad jag tycker i frågan. Det finns många människor som inte klarar av att ha en sådan ras - och jag skulle tro att jag faktiskt inte skulle göra det heller. En pitbull som inte fått en fast hand och vägledare under sin uppväxt blir ingen stabil hund, och en sådan hund vill man inte bli biten av - de är så starka och har ändå en instinkt att bita. Samtidigt som det finns goda och dåliga exemplar av hundar av alla raser.

russin
7

Problemet med pitbull och många ägare (läs nu att jag inte skriver alla) är att många inte vet vad dom har i snöret. Bara för att hunden alltid har varit snäll mot andra hundar osv så tror dom att den alltid kommer vara så. Tyvärr är det pga det som många olyckor hänt.

Man ska vara medveten om att det kan smälla en vacker dag och det ordentligt och väldigt snabbt. Hundar har blivit ihjälbitna här av pitbull och pitbull/amstaffkorsningar just pga att ägarna trott att den är så snäll och skulle aldrig göra någon illa.

Om folk bara visste vad dom har i snöret och vet vad dom är kapabla till, så kanske mindre olyckor skulle hända och även ryktena bli färre.

[Alvin88]
4

Jag känner samtidigt att det är synd att pitbulls och andra korsningar blir uteslutna på vissa bruksgrenar då de inte kan få titlaf etc. Därför tror jag det finns anledningar till att många av dessa ägare heller inte går kurser, jag har inte sett en enda pitbull på mina kurser. Eftersom det är mångas första hund så uppmanar jag många att gå kurser eftersom man kan få hjälp. Tänk alla olika hundraser man träffar på de olika kurserna samt att man tränar att gå fint i koppel. Ja tror det skulle hjälpa många osäkra hundägare. Rottweiler, amstaff ( renrasig) bulldog har också använd till kamp, och många av dessa går ändå på hundkurser och blir riktigt trevliga hundar. Kan inte fler pittbull ägare bara vilja komma fran på brukshundsklubbaf, tror det skulle lösa både problem och fördomar:)

[Teddies matte]
2

#50 Rottweiler har inte bakgrund som kamphund.

Carror
1

Som jag sa bolten, dom avlas till kamphundar NU på 2000-talet ja! MEN INTE FRÅN BÖRJAN sa jag :)

// Carror&AmigoHjärta

[Alvin88]
2

# 50 nej du har rätt kom på när jag skrev det de har ju vall, men de har faktiskt vart med i hundkamp när det vart populärt om jag inte minns fel.

[Teddies matte]
0

#53 Jag tror nog du minns fel, rottweiler har alltid varit brukshund, inte kamphund.

Mischa
6

Det dom flesta har problem med är rasens användningsområde, vissa delar är helt befogat och andra delar tagna ur luften pga. antaganden.

Men rasen är ovanlig, och enligt min egna uppfattning så hamnar rashundarna också oftast i händerna på människor som vet precis vad dom har för hund och har mer raskunskap och ansvarstänk än vad gemene hundägare har, annat kan man säga om oreggat.

Det märkligaste med den här rasen är nog att så många utan erfarenhet av den har så mycket åsikter om den.

≧◔◡◔≦

Mischa
3

Varför skulle FCI/SKK ha monopol på rashundar?

Självfallet är det en rashund och absolut inte en blandras.

Rasen har stamboksförts längre än flera SKK-erkända raser, officiellt sedan 1898. Anledningen till varför det inte är en AKC/SKK-erkänd ras är rent byråkratisk.

≧◔◡◔≦

[Alvin88]
1

Jag har hört det av CM att de har används ett tag, men jag kan blandat ihop det med att det endast varit bulldog men det spelar egentligen ingen roll för det är ju en stark ras som behöver mycket aktivering och fast han. Personligen älskar jag rottweiler så absolut inget illa menat:) Egentligen ville jag få fram att jag tycker fler pitbullägare borde vara med på fler hundkurser då man kan reda ut missförstånd om hunden samt ge dessa en bra grund. ( fast alla borde göra det oavsett ras) :)

[Teddies matte]
3

#57 Tja, vad han säger ska man ju ta med en liten nypa salt!

[Nightcat]
1

#58 Under andra eller så var det första världskriget tränades rottweilers till att bland annat spränga stridsvagnar, döda människor och andra djur. En del av soldaterna hetsade också rottweilernas mot varandra.

[Bolten]
2

#52 haha oh herre. "Pitbulls" har avlats till kamp betydligt längre än från 2000 talet. LÄS lite innan du kommenterar.

russin
1

Här kan ju dom som tror att pitbullen inte avlats för kamp i första hand läsa på lite…

http://www.pitbull.se/pitbull_information/foersoek_till_objektiv_analys_av_amerikansk_pitbull_terrier.html

Gallskriket
2

#61 Det är ingen som säger att det inte finns folk som avlar pitbullen till kamp. Men det är inte vad rasen är ämnad för. Du kan läsa fler liknande artiklar om att de ska vara avlade för diverse saker, men i grund och botten är den inte framavlad FRÅN BÖRJAN till att vara en kamphund.

Sen får man självklart ha sin åsikt om man tycker om rasen eller inte, men vi borde ha lärt oss att inte döma raser efter vad vissa idiotiska människor gjort med den. I dags läget så har "varenda kotte" en schäfer, dobermann eller en rottweiler hemma. De som sågs som dödarmaskiner för inte så himla längesedan. Men vi ändrade inställning och idag är de mer accepterade, det borde inte bedrivas någon häxjakt på någon hundras, punkt!

Och folk verkar ha svårt att förstå att det inte ligger naturligt i hundars beteende att vara aggressiva mot varandra, det är något vi människor har gjort mot dom genom stress, dålig uppfostran, inte låta hunden träffa hundar m.m. Listan går att göra lång. Tittar man på vilda vargar så är det sällan de slåss/dödar varandra även om de inte tillhör samma flock, för då finns risken att de blir skadade och försvagade.

En hund som använts till kamp, är oftast så mentalt skadad att den är aggressiv mot andra hundar, men den var inte det ifrån födseln. Det går att göra vilken hund som helst hundaggressiv genom att misshandla den. Men många hundar som blir räddade från kampen, som blir omhändertagna och rehabiliterade kommer tillbaka till det som naturen gett dem, de släpper ilskan som vi människor satt i deras huvuden.

Calliethedog.blogg.se ❤

russin
4

Men snälla nå´n - pitbullen är från början framavlad för just hundkamper och var ämnad just för det. Var har du missat det ? Varför är det så svårt att acceptera det ?

Alla raser har ett ursprungsändamål och pitbullens var just hundkamp. Vet inte varför du missat den biten, men orkar inte tjata mer nu😉

Många raser har använts till hundkamp med varierande resultat - men pitbullen är en av de raser jag vet som avlades fram för det från start.

[Bolten]
3

#62 Dobermann har knappast "varenda kotte" hemma.

Det är dessutom stor skillnad på aktiva bruksraser som inte är avlade till kamp överhuvudtaget och en "ras" som är i stor utsträckning avlad för att delta i kamp. 

Det är inte speciellt många här inne som bedrivit någon häxtjakt mot "pitbull" heller för den delen. Jag påstår inte heller att de är en farlig hund, snarare tvärt om så går jag mot strömmen och anser faktiskt att den typen av hund som användes till kamp är rätt mild om man jämför med många av våra andra godkända och stamboksförda raser. Men trots det går de inte att förneka att de så kallade "pitbulls" är avlade förut för kamp, lika så de andra så kallade "kampraserna" och jag liksom #11 ser jag ingen som helst poäng att äga en "pitbull". Den är inte avlad i något syfte som är användbart och då tycker jag inte det är viktigt att marknadsföra den. Tycker de är lite lustigt hur märkvärdiga folk ska göra sig för att de äger en "pitbull" dessutom.

[AmstaffLeo]
6

#64 du kanske också borde ta och läsa på lite, om du verkligen tror att Pitbullen inte är renras just för att den inte kan registreras i SKK. Man skulle inte använda en pitbull i blodsporter om den var mild. 

För att göra det klart och tydligt med ordet Kamphund: Bara för att hunden har ett stort huvud och är bred betyder det inte att hunden är en kamphund. Min hund kanske kan springa runt mig men inte kallar jag honom för en vallhund för det.

[Bolten]
3

#65 Nyss så var det inte ens en hund som användes i kamp? 

Varför jag inte anser att de är en riktig ras har fått förklaringar tidigare i tråden. Jag tycker det är en relativt mild ras jo och dessutom tillräckligt sällskapsavlad för att inte längre vara samma hund som den var när de användes till kamp. Att en hund är avlad på ett sätt för att göra stor skada på andra hundar har ingen till med hur pass skarp hunden är.

Den jämförelsen du gjorde är nog den värsta jag någonsin sett.

"Bara för att hunden har ett stort huvud och är bred betyder det inte att hunden är en kamphund." - för de första har ingen påstått det = helt obefogat. För de andra så är de självklart att de ända som räknas som en kamphund är en hund tränad till kamp. Väljer jag att träna en labbe till kamp så har jag en kamphund för den delen. Här skriver du alltså att det inte är utseendet som räknas (och att det är hur den är tränad som avgör om det är en kamphund eller inte hoppas jag annars tror jag du är helt ute och cyklar). 

Så går vi över till nästa del av texten.

"Min hund kanske kan springa runt mig men inte kallar jag honom för en vallhund för det." - Nu skriver du att de inte är vad den gör eller hur den är tränad som räknas utan vad den är avlad för? Hur fick du nu ihop detta skulle jag gärna vilja veta. Antar alltså att du menar att alla hundar som en gång avlats till kamp är kamphundar och även om jag tränar en labbe till kamp så "inte kallar jag honom för kamphund för det?"

Loveradio
3

#66 "Men trots det går de inte att förneka att de så kallade "pitbulls" är avlade förut för kamp, lika så de andra så kallade "kampraserna""

"Jag tycker det är en relativt mild ras jo och dessutom tillräckligt sällskapsavlad för att inte längre vara samma hund som den var när de användes till kamp. Att en hund är avlad på ett sätt för att göra stor skada på andra hundar har ingen till med hur pass skarp hunden är."

Eh… du är medveten om att rasen i stor utsträckning runt om i världen fortfarande avlas efter hundkampsmeriter va? Sk. gameavel

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LovisaS.B
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vidrigt hur man kan dra EN ras över samma kant! De är fortfarande människan som gär kamphundar, inte hunden.. Synd att inte folk förstår de! Själv så älskar jag raserna American Pitbull Terrier, am. Staff, staffe. De är de bästa hundarna om man gör rätt från början! De är de man måste fatta, de är svåra raser, man måste måste ha rätt hand för att klara av rasen. Fel hand så kan de bli dååligt.. Sen att dömma människan som har hunden är ju fel? Min hund älskar alla! Allra helst barn, roligast att leka med! Katter är också roligt. Hundar går också bra. Men jag ska börja dömma raser jag också. Tex chihuahuorna, alla jag hat träffat skäller gnäller och låter illa. ALLA Varför säger ingen nått om de? Träffade dessutom en som gick emot min dotter, som hade satt sig ner för att vara försiktig, så går den mot henne, reser ragg och morrar aggressivt. Men de gör ju inget, de är ju bara en söt liten hund? Skulle min hund göra så, då skulle folk bli galna och säga att hon är farlig, borde inte vara bland barn eller andra djur, helst avlivas. Nsbzbufndnkwöwåwåaäaäakdnoeåwåqökanabdbdbd

[Alvin88]
0

# 68 vad jag har upplevt har ingen direkt skrivit någon illa om pitbull som ras, utan att vi alla är ganska överänns om att det är ägaren som spelar roll på denna rasen. Jag tvivlar inte alls på att din pitbull är helt underbar iaf:)

russin
10

Problemet när folk romantiserar en hundras är att det då lättare händer olyckor. Om folk accepterade lite mer att rasen pitbull är framavlad för kamp under många årtionden och vet vad man har, så kanske mindre saker skulle hända😕

Hundar blir inte alltid vad man gör dom till - det är verkligen att romantisera. Vissa saker ligger i generna och det går inte att komma ifrån. Observera att jag nu pratar om pitbull när det gäller avlade för kamp - inte om dom mer "sällskapsavlade" amstaff och engelsk staffordshire.

Det är som att tro att det till 100% går att lära blodhundar att inte bry sig om spår eller en drever att inte bry sig om sin jaktlust.

Driva
5

Jag har träffat flera underbara amstaff och amstaff/pitbullkorsningar MEN hjärtat bankar ändå lite fortare när jag ser någon sådan ute. 
Jag har små hundar och går alltid så jag har avstånd när jag möter stora hundar, men kan säga att jag tar större avstånd när jag mäter en bullterrier-av något slag än när jag möter någon med en labbe. 

Det för av min egen erfarenhet har jag aldrig träffat på en labbe som varit aggressiv mot mina hundar, medan de flesta bullterrier-hundar som jag träffat ute har visat aggressiva betenden.
Sen ska sägas att jag bodde förut i ett inte så bra område där det var väldigt många yngre "gangster" grabbar som hade bull-hundar för att det var "coolt" och inte hade så bra koll på de. Men tycker fortfarande att majoriteten av ägarna jag möter med bull-hundar ä just sådana…. därav extra stort avstånd, och gärna saker jag kan snabbt slänga upp mina hundar på tex bilar osv.

Sen ang chihuauor är jag inte lika nervös eftersom kommer en vavva och försöker hoppa på mina hundar så jag krasst sparka bort den utan problem, men kommer en stor hund så har inte mina små hundar en chans.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Bolten]
2

#67 Du kanske ska läsa klart meningen. "Att en hund är avlad på ett sätt för att göra stor skada på andra hundar har ingen till med hur pass skarp hunden är."

Mischa
7

Med raser blir det alltid att man generaliserar, inom den här rasen kan det dessutom vara svårt ens med det iom den enorma variation som finns, generellt sett tycker jag inte att det är några "svåra" hundar så länge man förstår dom.

Kamphundar avlas fram, det är inget som tränas fram eller som vilken hund som helst fungerar till, om du älskar rasen som du påstår så antar jag att du har grundläggande kunskaper om den och då är fullt medveten om vad den generellt är avlad för.

Att jämför med Chihuahua blir bara fånigt, en Chihuahua har ju ett bett som en klädnypa oavsett hur arg den än blir, en bull and terrier-typad hund kan göra bra mycket mer skada i förhållande till sin storlek.

≧◔◡◔≦

Ixectrona
1

#14 - Dokumentären heter Off the Chain, och finns i min dokumentärstråd.😎

LovisaS.B
0

#73 Nej jag tycker inte de är en speciellt svår ras. Självklart blir de större skada ju större hund de är som biter. Men de är fortfarande INTE OK att en Chihuahua ska ha tendens till att göra så! Även fast den biter myggbett. Knäppt att du ens skriver så :/

Mischa
10

Vad är knäppt? 

Utfallshundar är väl aldrig speciellt trevliga att stöta på, men i dom flesta fall så handlar det ju om ren osäkerhet/rädsla från hunden.

Att ras X ofta tillåts att beter sig som skräp har väl inget med diskussionen om ras Y att göra, tråden rörde pitbulls och jag kan förstå att folk tycker det är bra mycket mer obehagligt att möta en kamphundsmix a la shitbull 20kg+ än en dvärghundsras med en husse/matte som saknar kontroll.

Två fel gör inte ett rätt.

≧◔◡◔≦

[AmstaffLeo]
0

#66 Tyckte jag såg en som skrev att rottweiler är en kamphund, därför jag skrev att bara för man ser en hund med stort huvud och är kraftig betyder det inte att det är en kamphund.

Att jag skriver "Min hund kanske kan springa runt mig men inte kallar jag honom för en vallhund för det" menar jag att bara för han råkar göra något som liknar en vallhunds egenskaper betyder det inte att ja kan kalla honom vallhund. Inte mer komplicerat än så. Visst kan du träna en labbe att bete sig aggresivt men den är inte avlad för det. 

läs lite här: http://bullhundar.ifokus.se/discussions/5148bedbd3b4fd3a5f000391-kan-alla-hundar-bli-kamphundar

[Bolten]
2

#77 Bästa förklaringen på inlägget? Det finns fortfarande ingen poäng mellan jämförelserna?😂 Jag är nog inte den som behöver gå in och läsa på.

[AmstaffLeo]
1

#78 Vad vill du då ha för förklaring? vill du ha en hel artikel om vad jag menar eller kanske en bok på 360 sidor? Och vad är så fel med att klicka på en länk och lära sig utav de som har erfarenhet med pitbulls?

[Bolten]
2

#79 Vad fort du bytte ämne från din jämförelse. Du ska nog ta och läsa kommentarerna en gång till. 🤔

[Alvin88]
0

#74 tack för bra film tips såg en pitbull dokumentär som var skitbra. Med hon som tränade skydd bland annat. Jag tycker filmen har ett bra budskap som lyder: har alla rätten att ha en pitbull? Nej de har de verkligen inte och som står i ovaninläggen, att en pitbull är tränad till hundkamp, men inte mänisko aggression. Så en människo aggresivpitbull har det gått snett med. Aja iaf ni borde se dessa, jag älskar pitbulls men jag äger ingen själv och jag litar inte heller på någon förrens jag litar på matten;)

Gallskriket
1

"The American Temperament Testing Society (ATTS), an organization that promotes uniform temperament testing, has found that the American Pit Bull Terrier, American Staffordshire Terrier and Staffordshire Terrier all had a higher than average passing score, which is 83 percent, and did better than many other breeds, including Golden Retrievers, when it comes to stability, aggression and friendliness, among other traits.

Even the AVMA has stated that despite the stigma, when it comes to pit bull type dogs “controlled studies have not identified this breed group as disproportionately dangerous.”"

Read more: http://www.care2.com/causes/heres-what-pit-bulls-are-really-bred-to-do.html#ixzz2Z2f4UWkC

Calliethedog.blogg.se ❤

Lilllens
8

Vänta nu, menar folk på allvar att alla hundar kan bli kamphundar? Jag kan alltså träna min mops till att slåss? Kan hon dra ett spann och jaga älg också eller? Tänkte när folk hävdar att hunden "blir som man gör den till". Det är nästan skrämmande att människor som äger hundar av denna typ, sitter och förnekar dess bakgrund. Jag tror inte heller att många i denna tråd har träffat en renrasig pitbull, men diverse shitbulls har nog alla träffat.

[Bolten]
2

#83 Jag menar det. Jag anser att jag har en kamphund om jag tex. tar en schäfer och tränar den till kamp och sedan tävlar med den. Det finns självkart vissa raser som är bättre eller sämre till kamp än andra. 

Om du anpassar vikten hon drar så kan hon också dra ja.

Lilllens
3

#84 Du tror alltså inte att många år av selektiv avel har någon betydelse? Det är alltså så himla lätt att få fram en framgångsrik kamphund? Jag vet att hon kan dra, men hon hade aldrig klarat av att springa i ett spann med draghundar i -30 grader. Men Gud så bra isåfall, då ska jag nog börja jaga älg med henne.

[Bolten]
4

#85 Men gud vad trevlig man kan vara. 

Jo genetisk fördel kan de ha så klart men jag anser att en hund tränad till kamp är en kamp hund. En hund tränad till agility är en agility hund osv. 

Ja kan du få henne att springa tillräckligt fort och smidigt så gör du de, jag bryr mig faktiskt inte vad du gör med din hund.

Lilllens
2

#85 Det är inte lite skillnad på blodsport och agility då..? Jag kan inte ändra på min hunds kroppsbyggnad och fysiska förmåga, så nej jag kan inte få henne att springa i ett hundspann. "Jag bryr mig faktiskt inte vad du gör med din hund", vem är otrevlig?

[Bolten]
4

#87 Har jag sagt att det är samma sak? Nej det har jag inte. JAG anser att hunden blir vad man tränar den till, vissa raser har fördelar andra har nackdelar men fortfarande den blir vad den är tränad till. 

Nej inte i ett hundspann eftersom hon inte har den fysiska förmågan att göra det på samma sätt som en större hund, men förmågan att dra har hon och lära henne dra kan du. 

Jag bryr mig ju inte om du ska jaga älg med din hund eller inte och de hör inte hit så nej jag tycker inte de var speciellt otrevligt.

Lilllens
2

#88 Fast det är ren fakta att hunden blir vad den, i många många är är avlad till. En jakthund är en jakthund, en vallhund är en vallhund, en draghund är en draghund, en kamphund är en kamphund. Ja men betyder det att hon är en draghund? Nej. Tyckte att det var lustigt att du inte svarade på om jag kunde jaga älg med henne, så jag blev lite sarkastisk och skrev det. Jag menar, hundar blir ju vad man gör dem till.

[Bolten]
2

#89 Nej de finns hundar som inte alls blir vad de är avlade för och hundar som blir motsatsen till vad de är avlade för. 

Jag har inte koll på hur tävlingar i drag ser ut men får du tävla i drag med en mops och du gör de så enligt mig så är de visst en drag hund. 

I #86 svarade jag på det med att jaga älg. Jag tycker att hunden blir vad man gör den till och tränar den till och inget annat punk slut.

Lilllens
1

#90 Japp självklart finns det undantag. En sista fråga då, om nu alla hundar blir vad man gör dem till, hur kommer det då sig att man har delat upp alla raser i olika kategorier? Varför jagar man inte med en BC och vallar med Papillion? Eller använder amstaffs i hundspann? Det går inte ihop för mig.

felzena
3

Jag anser att hunden är det den är avlad för. Om jag skaffar en BC men inte vallar med den utan endast kör ex. agility och lydnad så är det ändå en vallhund i grund och botten. Om inte min gråhund skulle ha någon jaktinstinkt så är det ändå en jakthund, de är det den är avlad för, även om ''intresset'' inte finns där för just min hund.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[TeamGolden]
3

Även om pitbullen har ett förflutet att användas i kamp och säkerligen fortfarande används i kamp men såklart olagligt och hemligt, så finns det ingen som helst anledning till att dömma själva rasen som en kamphund och mer lust att vilja bli aggressiv.

Hade man velat hade kanske labradoren varit den de plockade som opitimala ras för hundkamp? Kan man slåss med tuppar så kan säkert labradoren i framtiden bli en kamphund. 

Folk förlorar begreppet om kamphund, en kamphund är som en draghund, den är avlad för kamp och hundens jobb är att delta i kamp, oftast mellan andra hundar. En ras som varit populär i hundkamp är inte samma sak som att rasen avlas för kamp. 

Det finns många linjer som inte har kampen kvar i linjerna (om den ens funnits där) och då finns det ingen anledning till att kalla den pitbullen kamphund, det är som att kalla en JRT för vallhund. 

Pitbull är ingen kamphund nej, precis som att min hund inte är jakthund även fast han har jakt i sig. 
jakthund blir han först när jag släpper honom efter vilt eller liknande, precis som att **en hund inte blir kamphund försen den fysiskt deltar i en kamp. 
**

[Bolten]
0

#91 Om du läser så hittar du svaret. I #88 Står de klart och tydligt: "JAG anser att hunden blir vad man tränar den till, vissa raser har fördelar andra har nackdelar men fortfarande den blir vad den är tränad till.". Hur svårt är det att förstå? 

#92 Så du menar att:

Akita/American Akita
American Pitbull Terrier
American Staffordshire Terrier
Bullterrier
Fila Brasileiro
Perro Dogo Mallorquin
Presa Canario
Tosa Ken
Rottweiler
Shar-Pei
Staffordshire Bullterrier

Är kamphundar?

Lilllens
0

#94 Det är väldigt svårt att förstå eftersom jag inte ser någon logik i det du säger? När har rottweilern användts till kamp?

Mischa
2

Många verkar tro att en bra kamphund utgörs enbart av hundaggression och sina fysiska förutsättningar, och det är just den okunskapen som motverkar raskunskapen både hos dom som äger den här typen av hundar och dom som ogillar den, hundarna avlas selektivt för dom egenskaper som anses åtråvärda och matchas efter ett regelverk som också format raserna.

Kan du få en labbe eller annan slumpmässigt vald ras att fortsätta slåss trots vätskebrist, anemi, utmattning, skador, smärta så borde du få medalj för det är ytterst självdestruktivt och inte naturligt för ett djur.

Vad för linjer saknar "kamp"? snackar vi kamplust eller förutsättningarna för att bli en bra kamphund?

En pitbull kanske inte är en kamphund, men det är helt klart en kamphundsras om man nu skall märka ord.

≧◔◡◔≦

[Bolten]
1

#95 Listan är kopierad från en blogg eftersom jag inte orkade försöka stava rätt på alla själv men nej rottis ska inte vara med på den.  

Jag ser ingen logik i det du skriver och förstår absolut inte hur du tänker punk slut.

Mischa
1

Inte heller borde filan finnas med, amstaffen, dogo canario och american akita är också diskutabla.

≧◔◡◔≦

[Bolten]
0

#98 Det beror på vad man går efter men fortfarande så har inte det med ämnet att göra riktigt. Hur mycket en am akita är en kamphund eller inte är absolut diskutbla. Listan är från de raser som klassats som "kamphundar" och ända anledningen jag la in den är för att en del verkar tro att alla hundar blir klassade som en kamphund bara för att rasen har avlats till kamp förut.

Mischa
1

Och det är just ev. kampavel jag syftar till som är diskutabel.

am. akita är ju en amerikansk modell som i sig inte varit avlad för blodsport (vad jag vet) filan är en ren vaktmastiff, presan är väl i gråzoonen och amstaffen är grundad på UKC-reggade apbt (därav sin kampbakgrund) men har som egen ras aldrig varit annat än ren utställningsavel.

≧◔◡◔≦

[Bolten]
1

#100 Men amstaffen kommer vad jag vet ifrån pitbull som är avlad för kamp. Alltså finns de bakom. Men fortfarande det har inte med ämnet att göra vad andra raser är avlade till.

Mischa
1

Ja, amstaffen är grundad på ett antal apbt.

≧◔◡◔≦

Lilllens
2

#101 Varför drog du upp det då?

[Bolten]
1

#103 Det var de du som gjorde i inlägg #83. Tänker inte ens diskutera med dig längre eftersom du tydligen inte håller koll på vad som skrivs och endast verkar vilja tjafsa.

Lilllens
2

#104 Nä jag undrade bara eftersom du drog upp listan med hundraser, vilket inte var ens var ett svar till mig, fattar inte vad jag har med det att göra? Nej jag tjafsar sällan med någon, jag frågade en helt vanlig fråga. Jag har läst alla frågor och svar.

[Bolten]
0

#105 Den var riktad till dig också vilket jag verkligen trodde du förstod när vi nyss diskuterat samma sak och jag nämnt dig ovan i samma kommentar. 

Det har vi delade uppfattningar om i så fall. Kan vi återgå till ämnet nu då? Eller ska du fortsätta komma på nya frågor som inte har med de att göra?

felzena
1

#94 Nej det menar jag inte. Jag tycker att en Border collie är en vallhund även om den inte används till vallning, eftersom det beteende sitter så starkt hos den rasen, fast det finns vissa undantag. Sedan finns det raser som avlades fram för ett särskilt ändamål för länge sedan men idag har man avlat bort de egenskaper och rasen använda till något annat istället.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Lilllens
0

#106 Nej det hade jag ingen aning om faktiskt. Är bra att skriva vem man menar. Nej du behöver inte oroa dig.

[Bolten]
0

#107 Såklart men jag tycker det är stor skillnad på vallhund och kamphund. En vallhund tillhör en rasgrupp för vallhundar, de finns ingen rasgrupp som innefattar "kamphundar".

Oshibwa
0

Jag måste försvara båda sidor. Jag har sjä'lv *En cane corso som är framavlad till vakt/gårdshund. Vilket MÄRKS även fast jag har försökt av hela mitt hjärta hittills att träna bort det. Men Det liksom sitter i hennes blod och ligger i hennes natur och jag har haft henne sen hon var tre månader. Vad förra ägarna gjorde med henne har jag ingen aning om.

Min sambos pitbull är hur go som helst och en smart gammal flockledare på 7 år. Inte ens när min hund löpte fösta gången bråkade dom även fast det är två tikar och min cc ska börja testa vilken plats hon har i flocken. MEN. Hon är oförutsägbar när det gäller okända hundar. Hon kan vara hur lugnt som helst och lunka runt med nya hundar med sänkt svans och nosa på backen sen kan hon bara flyga på. Jag tycker själv att pitbulls är snygga hundar men jag tror jag aldrig har träffat en helt stabil pitbull.

Sen tycker jag som någon annan sa att om man låter hundar sköta sitt spel . Vi säger i vilkmarken. Flocken bråkar för att visa rang. Men dom dödar inte varandra. Vi gjorde så en gång när min hund var valp att låta våra hundar träffa min kusins ostabila pitbull terrier. Vi började med att gå en promenad med dom och inte låta dom hälsa. Vi satte oss ner och bara skådade deras spel. Hans hund var så otroligt förvirrad för att hon inte hade honom och hans mentalitet att skydda sig bakom så hon blev en vekling när han inte brydde sig alls. Min sambos pitbull lät henne inte komma över tröskeln förens hon hade lugnat ner sig. Hon vandrade runt i cirklar tills hon inte hittade någon annan utväg än att lugna sig. Då var hon välkommen in i flocken. Inte en tendens eller något tecken alls under hela processen till att ryka ihop.

Och detta var ändå två instabila pitbulls och en Cane corso. Vi människor förstärker allt och påverkar beteenden helt omedvetet bara genom att hålla i kopplet eller försöka lägga sig i hundspråket. Vi vågar inte lita på att våra hundar sköter sig själva. Våran rädsla, ilska, glädje går över till hunden.

Dock bråkade dom dagen efter pga min kusins hund tog sambons hunds leksak. Så det var ju lite tråkigt. Men på rätt sätt går allt :)

Mischa
1

Är alla dessa stamboksförda pitbulls du talar om?

≧◔◡◔≦

Oshibwa
0

#111 Det vet jag inte

russin
1

Flockmedlemmar kan döda varandra - det har hänt många gånger. Både med och utan människors inblandning. Jag skulle aldrig chansa att släppa ihop två ostabila hundar med varandra oavsett ras - det kan skuta väldigt illa om man har otur. Jag har fått tillräckligt många hundar illa bitna av ostabila hundar för att inte riskera det - även hundar jag haft som varit språksäkra och väldigt stabila själva.

CupcakeGod
0
PeerS
0

Att använda Wikipedia som källa är skrattretande. Vem som helst kan lägga in och ändra saker på sidan..

CupcakeGod
0

#115 Hör du ens dig själv? Det jag länkade stämmer. Det finns en anledning till varför så många länder förbjuder putbulls. 

Om jag orkar så letar jag upp register från en annan hemsida som tar hand om såna saker. 

Du kan ju också googla lite. 

Man läser inte om pudlar som dödar barn och äldre personer.

PeerS
1

Hör mig själv? Jag pratar inte med mig själv, gör du?

Det du länkar stämmer enligt dig, ja. Men i övrigt då, är du så otroligt naiv och icke källkritisk så att du tror ordagrant på allt som skrivs på internet?

Då kan du ju ta och förklara varför även flertalet länder har hävt sina rasförbud på senare år? Eller varför inte Sverige har inför ett rasförbud eller importeringsförbud mot just Pitbulls?

Googla, ja, det kan nog alla. Men frågan är ju hur källkritisk man väljer att vara.

I USA så räknas allt ifrån en Staffe eller blandras med bulligt-huvud till Pitbull-type numera. M.a.o, så har du ingen fakta eller källa på att det är rasrena och stambokförda hundar.

CupcakeGod
0

Då är det väldigt konstigt… Majoriteten av hemsidor som handlar just om hundattacker uppger att pitbullhundar ligger bakom 60-70% av alla attacker som slutar med begravning. 

Sverige är ett dårhus så man ska aldrig ta det som ett exempel. 

Jag känner även många som har pitbulls. Många av dessa människor har ingen verklighetsuppfattning och därför blir hundarna som de blir.

Vissa hundar passar helt enkelt inte som husdjur.

PeerS
0

Hemsidorna säger att det är Pitbullhundar, mao allt ifrån en blandras med Pitbull och en till ras, eller t.o.m hundar med flera raser i sig men inte Pitbull.

Som tidigare sagt, var inte så naiv och godtrogen. Allt som ser ut som något behöver inte vara just vad det ser ut att vara.

Du känner många med Pitbulls, renrasiga sådan där härkomsten är bekräftad med hjälp utav stamtavlor ifrån erkända och seriösa register?

Eller är det "Pitbulls", en hund utan någon som helst känd eller dokumenterad härkomst men ändå såklart en Pitbull enligt sin ägare, som trots frågor inte kan besvara härkomsten på sin hund? Pröva att fråga dina vänner/bekanta vart dom har stambokfört sina hundar, kan ingen uppge ett register så har du svaret framför dig vad det egentligen är för hund.

Misarn
1

Ärligt talat så är jag skeptiskt mot dom flesta hundägare med sina hundar, spelar ingen roll om det är en pitbull eller en golden retriever. Vi ska inte ens nämna alla dessa småhundar som hugger åt alla håll och kanter. Hunden speglar av sig hur ägaren är och då finns det inte några bortförklaringar! Sen att det finns människor som verkligen inte borde ha hund över huvud taget kan vi nog alla vara överens om.

Cahira
2

Har träffat en hel bunt pitbulls och pitbullmixar på humane society här och de har varenda kotte varit goare än bulldoggarna och till och med labradorerna. 

Det kvittar väl vad som kom först, hönan eller ägget. Vi kan väl vara överrens om att rasen avlats för kamp, avsett om det var från början eller ej. 

Och för att vara petig så var det inte hundkamp som kom först, utan innan dess kampades hundarna mot tjurar i just en "pit". "pit" "bull" "terrier" är alla nyckelord till hundens förflutna. 

När folk skaffar jakthundar så är de beredda på jaktlust, när de skaffar vallhund är de beredda på vallinstinkt, men när de skaffar amstaff m.m. så verkar de glömma att det är en terrier med bulldog i linjerna. Bulldog + terrier = mycket hund. 

"Drabble says that Bulldogs “were developed for no other purpose” than baiting bulls.  See also R. and W. Livingston (1885).  This activity did not begin as a sport, but rather because of the belief that beef was more tender when cattle were excited by dogs before being killed.  The dogs were thus, at first, the same dogs used for driving cattle.  The sport—for it soon came to be one—was long popular in England and Drabble describes the devotion of Queen Elizabeth I to watching it as “anything but spinsterish.” "

http://doglawreporter.blogspot.com/2012/06/sordid-history-of-pit-bull-fighting-in.html

Länken innehåller tecknade bilder på dessa kamper. Se det som en varning innan du klickar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
1

Tack Cahira  för inlägg o länkar.

Förstår inte varför man väcker upp såna här bautatrådar igen, bättre att starta nya.

Statistiken i #114 säger ingenting så länge det inte framgår hur vanligt förekommande de olika raserna är.

Jag undrar hur många av skribenterna i tråden som har träffat en renrasig registrerad APBT? Förmodligen ganska få eftersom individerna i Sverige är väldigt liten numerär. Shitbulls har vi nog alla träffat drösvis av, många av dessa har knappt ens AST gener i sig.

Många som fått väldigt mycket om baktassen i tråden, det där med att hundar blir vad man gör dem till, jo tjena😃 eller att en hel drös namngivna bruksraser skulle försvara sina ägare/förare om denne blev anfallen av en annan människa eller flera, ja men tjena😂

Dags att låsa tråden?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
4

#122 Jag tror inte ens jag mött en reggad renrasig (med stamtavla) pitbull. Men otroligt många ickereggade har jag sett. Har sett betydligt fler svenska "amstaffs" (hurvida hur många av dom var reggade och stamtavla vet man ju inte heller) med aggressioner än dessa ursöta bedjande pitbullögon bakom galler. 

Folk ska inte tro så mycket av vad de läser. Var en kvinna som trodde en mittelspitz var en chow chow och en annan trodde en annan mittelspitz var en finsk spets valp. Med tanke på detta kan man ju bara fråga sig hur många pitbullattacker verkligen var pitbulls. 

Speciellt ifrågasättande är jag sedan jag såg i en forumtråd att någon som ägde en Podenco Ibicenco javascript:nicTemp(); (googlebild, ej hennes hund) hade gått på promenad och en kvinna skrikit åt henne att koppla sin pitbull. 

Ja kan vara dags att låsa tråden, helt klart.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaK
0

Jag låser tråden då den är så pass gammal. Vill man fortsätta diskutera ämnet så är det okej att starta en ny tråd om detta.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer