Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1205 ggr
[Alli123]
0

Skadad hund

Igår blev min hund trampad på, så hon pep till och började halta.
Ringde djursjukhuset och de sas att jag skulle bli uppringd av en veterinär.

2½ timme senare ringde han och sa att det är svårt att veta utan att undersöka, men vi skulle vänta tills morgondagen och var det inte bättre eller värre skulle vi åka in. Då de inte opererar på helger så kunde de endast ge smärtstillande isåfall.

Hon var inte sig själv under kvällen, hon är en väldigt glad hund som hoppar omkring, springer och ska hälsa på alla, men hon låg ner och såg ledsen ut. När hon gick höll hon upp tassen men doppade den ibland i backen.
Men frammåt natten blev hon lite bättre. Var mer sig själv men hade fortfarande ont.

I morse och förmiddags var hon precis som sig själv, haltade inte alls lika mycket som kvällen innan och sprang när vi var ute. Men när vi kom in igen blev det värre. Så vilade hon och så blev det bättre, sen kunde hon inte vara stilla och det blev värre osv. Så har det hållt på hela dagen.
Tills hon kröp under sängen för att plocka fram en leksak (sängen är väldigt låg) och kom inte ut och gjorde något med benet så hon började gny en massa, jag fick ut henne och hon haltade rejält igen. Efter en timme ca var hon bättre, och frammåt eftermiddagen och nu är hon som imorse.
Hon hoppar upp och ner från soffor och sängar, försöker hålla henne stilla men det är inte det lättaste.

Veterinärens råd var att åka in på Måndag om det inte var helt borta så så blir det nog.

Någon som kan ha en aning om vad det är? Är väldigt orolig och det gör ont i mig att vänta ut helgen..

Har läst om korsbandsskada och tycker de flestas symptom är precis som hennes, så nu är jag orolig.
Dock är det inga problem med kostnader om det skulle bli op, har en bra försäkring, men kan det vara så illa att hunden måste avlivas??

Hon har inte ont när man känner på benet.

Har någon varit med om liknande?

Maja2
2

Tror inte att hon kommer att behöva avlivas, så det kan du känna dig lugn över. Däremot kanske du kanske till och med måste hålla henne kopplad inomhus, så att hon håller sig i stillhet?  Eller åtminstone se till att hon inte hoppar upp och ner på möbler? Inte lätt, jag vet.

bonowme
0

Näää, inte skulle jag tro att hunden behöver avlivas. Det kanske är en sträckning? 😛

När min valp hade problem med sin avklippta sporre haltade han alltid efter att han sovit eller legat ner ett tag… så jag antar att han blev stel i lederna då.

/ Ellen Bajsnåmi

[Alli123]
0

Nej jag hoppar verkligen inte det! 

Ja det var en bra idé, hon kan ju verkligen inte ligga ner, om hon inte är trött och sover då.

Frida B
1

Tror verkligen inte det är så illa så att hunden skulle behöva avlivas, så det behöver du inte oroa dig för nu. Håll henne still så mycket som möjligt, ge henne ett gott ben att tugga på. Då hpller de flesta hundar sig stilla någon timma :p Då brukar de även bli ganska trötta och lugna, dels för att tuggande har en lugnande effekt på hundar men dels för att det är bra aktivering och berikning. I värsta fall får ni väl koppla henne inomhus, och lixom tvinga henne till stillhet.

Jag vet inte riktigt vad det kan vara, men reagerar hon när ni klämmer och känner i lederna? Det är ju värre om det sitter i leden menar jag. Jag tycker det låter som en rejäl muskelsträckning, men det är riktigt svårt att säga på nätet.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Alli123]
0

#4 Nej hon reagerar inte alls när man klämmer och känner.

Idag är hon betydligt bättre, syns nästan inte alls, bara lite, hade man inte vetat att hon hade ont i Fredags hade man inte märkt det, tycker ni det är en idé att åka till veterinären imorgon iallafall?

russin
1

Kompisens förra hund blev trampad på tassen av en mycket lättviktig tjej (smal) och hunden var en collie. Han småhaltade några dagar och verkade sen skaplig - men hältan kom och gick under en vecka. Hos veterinären sågs det på röntgen att en tå var av - så illa att den var tvungen att amputeras. Så ibland går det mer illa än man tror.

Haltar hunden fortfarande imorgon så kontakta veterinär. Det kan vara så att hunden bara ömmar, men det kan även vara värre. Man vet aldrig förrän den är kollad.