inkallningsord -tipsa mig
Hej, ska börja träna inkallning med Sheldon igen, för den är helt borta. Jag kan inte använda "kom" "kom hit" "Sheldon". De är för uttjatade, så jag behöver något nytt ord.
Kan ni hjälpa mig med ett? Ett som är kort och som är lätt att ropa högt utan att det försvinner liksom.
Ett tydligt ord som hört bra utan att man behöver skrika ut det.
Svarade på tråden men jag borde inte ha skumläst utan läst igenom noga eftersom jag skrev "hit" :p Tänkte på att använda bara det ordet utan "kom" före, typ ett långt hiiiit.
VA? jag fattar ingenting, vad menar du?
Varför inte en visselpipa?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Det är ett bra tips faktiskt. Dock tänkte jag träna med honom redan nu ikväll, och jag har ingen visselpipa :/
Jag brukar bara låta och apa runt så att han ska komma, lite pinsamt blir det när man ska hålla på offentligt. 😂
/ Ellen Bajsnåmi
Vissla själv🙂
Vissla med läpparna på kort avstånd ikväll.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Haha du, jag är 22 år och har inte lärt mig vissla än. Tror aldrig jag kommer lära mig det :P
#7 Jag kan ju failvissla här i lägenheten och träna hemma ikväll och så får vi hoppas att han förstår att mitt visslande ska egentligen låta som en visselpipa och inte ett efterliknande av vinden :P
Jag skulle köra med enbart ordet "hit" - det är kort och enkelt att komma ihåg. Din hund har troligtvis ändå mest lyssnar på ordet "kom" förut eftersom du sagt båda orden🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eller så lär du dig det här.
#11 - det där kan jag, men ganska värdelöst på vintern när man har vantar på sig😃
Vi harlärt in hit med en himla massa iiii:n. Alltså hiiiiiiiiiiiit. Prövat att förlänga ordet så? :)
Här, Komsi komsi, return, here, come, fot, handtarget, eller helt enkelt lära in ett stanna och gå och hämta hunden. :)
Det behöver inte ens vara ett ord, kan vara ett läte. Skrik till "Hih!" gällt så låter det som en visselpipa till exempel.
Men gissningsvis är inte orden uttjatade, antingen har de tappat värde eller så har hunden inte lärt sig vad orden betyder. Du kan börja om från noll med klickerträning och lära in beteendet först och sedan sätta ord på beteendet. :)
Lycka till!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#13 Tänkte precis tipsa om det. Vi säger komkooom, vilket blir kockooom. Blir viss skillnad.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag kör handtaget fast använder ordet häääråt, med lite ljusare betoning på här
Jag använder Hit, funkar inte det säger jag hej då ! Då kommer dom nästan direkt.

Hit är jättebra tycker jag. Kort och lätt! Hiiiiiiiiiiiit. Med många i:n! Det hörs bra. Använder det när jag kör lydnadsinkallning.:)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
jag ropar min hunds namn när hon ska se mig, det är inlärt. sen kör jag med att jag vinkar "hit". Hon lyssnar sällan på vad jag säger utan föredrar när jag visar med händerna vad hon ska göra. det funkar också att kalla in henne när jag hukar mig lite och ser ut som att jag är påväg att kramas i luften. :D
Fast …som vid all inlärning, så lägger man ju inte till kommandot, förrän beteendet är befäst. Har du ingen vettig inkallning, backa från början och börja jobba med belöning när hunden är på Väg till dig redan. Och ffa - ha inte hunden lös utomhus.