När börja gå promenader?
När brukar ni börja promenera med era valpar/unghundar?
Skriv gärna ras och ålder samt ungefär hur ni gick till väga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur menar du nu? Min fick följa med redan från början, du kan förstöra en valps växt på 100 meter beroende på vad det är du gör på promenaden, tar du vanliga villkortslösa promenader ska man göra det redan med valpar, visst kanske inte flera mil men lugnt 20-30 minuter men då gäller det ju att det är villkorslöst, i valpens takt och på valpens villkor, när min blev unghund gick vi betydligt längre annars hade han exploderat av energi om han blev ''tillbaka hållen''
#1 Hmm trodde jag var tydlig, för jag kan dessvärre inte skriva på något annat vis då jag personligen inte ser vad som är otydligt så ställer fråga till dig: Vad är det som är otydligt?
jag började gå "promenader" direkt när jag fick hem Q (Malinois) som 8-veckorsvalp fast han har alltid fått gå lös. jag fick hem honom i januari så de först månaderna var det lite kallt att vara ute längre stunder, men såfort det blev lite mildare temperaturer kunde vi vara ute 2-3 timmar och bara vara.
man märker ganska snabbt på valpen vad det är för individ och hur mycket de klarar av innan de blir trötta. men jag tycker att det är bättre att valpen för göra av med energin ute än att de ska halka rejsa runt inne på hala golv.
#2 Har jag sagt otydligt? Jag råkade ställa frågan ''hur menar du?'' alltså på vilket sätt, man känner ofta av själv hur man ska promenera sin egna valp
#4 Du frågade vad jag menade 🙂 Så tolkade det som att du menade att jag var otydlig med #0.
Ställde denna frågan eftersom det är så många som säger att man inte ska promenera med valpar, alltså inte motionera dem, men ville höra hur andra tänker och gör.
Vi "promenerade" redan från början, men inte så som man vanligtvis promenerar en hund utan på valpens vilkor och nästan aldrig på asfalt utan i början bara i skogen där han fick tulta runt bäst han ville. Vi började så smått gå korta rundor, mest som träning inne i stan när han var ca 3 månader, innan dess var det mest att vi traskade lite i stan och omväxlande lät honom gå och omväxlande bar honom. Nu är han 6 månader och nu går vi kanske en längre promis 1 gång i veckan(ca 30-40 min) där vi går en del på asfalt men oftast på stigar i skogsområden. Utöver det går vi aldrig promenader utan vi aktiverar honom på andra sätt genom att springa i skogen eller som nu, hoppa i djupsnö och gå inne i stan för att socialicera eller träna lydnad på brukshundsklubben mm.
Han är en sheltie :)
Min golden fick sin första "riktiga" promenad vid 11 månaders ålder (dvs 40 minuters promenad med lös hund i lugn takt). Det är svårt att få en understimulerad valp - alla vet ju att dom sysselsätter sig själva en del ;) och någon större motion tycker jag inte att han hade behov av så ung. Däremot jobbade vi mycket med inlärning så mentalt (och även viss fysisk träning) fick han ju gott om.
Skulle vi miljöträna tog vi bil eller buss in till stan, satte oss på ett ställe ett tag och sen åkte hem igen.
Vi går regelbundet hos sjukgymnast (och har alltid gjort) i förebyggande syfte - för att se eventuella förändringar i tid samt hos massör (har en hundmassör i släkten) för jag gillar att unna honom det. Jag har alltid fått beröm att han är så otroligt fin i kroppen (han är tio år nu och de jämför honom med en musklad treåring) och även i sin mentalitet. De (och jag) är övertygade att det var för att hans första år var så lugnt motionsmässigt och att han bara fick tid att växa och upptäcka. (Det passade honom - är inte samma på alla)
När han var året gammal så började vi sakta öka motionen. Han får i genomsnitt 1,5 -2 timmar promenad per dag, vissa dagar mer och vissa mindre. Jag är sådan att jag föredrar att ha en hund med mer "aktiveringsbehov" än motionsbehov för jag tycker att det är roligare att tillfredsställa ett "aktiveringsbehov" - vi tränar extremt mycket mentalt dagligen :)
Man skapar ju ett behov (det ser jag ju både hos mig och hästen för jämförelse - går hästen eller jag i hård fysisk träning kräver vi också träning på ett helt annat sätt och det är svårare för oss båda att "bara" slappa en dag även om det går) om man tränar mer.
(Därmed inte sagt att jag tycker att det är fel att gå promenader tidigt eller mycket osv - vill bara förtydliga det. Det jag skriver är ju det som passar mig och min hund :) )
Jag har en jack russell terrier som är 6 månader. I stort sett direkt när vi hämtat henne började jag gå små, korta promenader med henne i koppel - för att träna koppelgående på ett lekfullt sätt. I början var det svårt att få med henne, men så småningom gick det bättre. Jag tränade mycket kontakt med klicker när hon hade kopplet på sig. Sen har jag utökat promenaderna och just nu går vi en morgonpromenad på ca 45-60 minuter, en till längre promenad vid lunch och en kortare på kvällen. Däremellan kommer hon ut i trädgården om hon vill.
Jag går inte rakt fram som ett tåg, jag kan gå lite sicksack, gömma mig bakom träd, jag lägger in små uppgifter som "sitt", "ligg", "hoppa upp på den där bänken" och sånt, och hela tiden ser jag till att vi har kontakt. Jag berömmer mycket när hon självmant tar kontakt. Jag ger henne frukostmaten på morgonpromenaden när jag vill berömma, och samma sak med lunchen på lunchpromenaden.
#0 Vad menar du med "promenad"? Menar du 5 minuters kopplade promenader för att den ska göra sina behov? Eller menar du 40 minuters träning? Menar du att vara ute och gå med en lös hund i 5 minuter eller 40 minuter? Det är ju ganska stor skillnad. Men om hunden lägger sig och vill vila så låt den göra det.
#9 Fri tolkning vad man anser promenad är, för mig är det både med lös hund och med koppel, inte bara ut för att kissa en snabbis för det är mer rastning/kissrunda för mig. Så beror helt på en själv :) svårt att vidareutveckla det och förklara på ett bra sätt då man tänker i regel olika kring det. Till exempel gå på stig i skogen, gå en runda på stan mm promenad helt enkelt :) för mig är träning och promenad två skilda :) Om man inte har "träningspromenad"
Här fick Enja följa med tidigt på promenader eftersom jag inte kunde lämna henne själv hemma. Jag hade med mig en ryggsäck som jag gjorde till "magrygga" genom vända den framåt och i den hade hon kudde och liten filt o satt på. Hon gick på bra lös och när vi åka till skogen så var det inte på tal om att vilja bli buren så mycket :P Har alltid valt att gå i hennes takt när hon var valp/unghund att sätta sig o vila funka fint just för att hon var vårvalp. Ras dvärgpudel.
#10 åh jag hade jätte svårt för det i början. Hörde att det var farligt för valpar att gå promenader och vågade knappt gå runt huset :p sen insåg jag skillnaden på motion och upptäcktsfärd. Vi går i lugn och fin takt med min 5månaders valp från 30min till 1timme några gånger i veckan. Typ 2, beror på väder och hans lust. Men det är mest för att upptäcka och så tränar vi ju såklart under tiden. Nu har han bytt tänder och då har det varit mindre promenader eftersom han varit ganska trött och hängig. Har inga krav på att han ska gå fot, vi bor på landet. Jobbar mer på att han ska följa efter mig och söka kontakt med mig. Så han ser inte det nog riktigt som träning utan mer "jag håller mig nära matte då får jag godis". Vi går liksom ingen powerwalk eller varje dag. Går vi i "stan" har jag mer krav på honom och går mindre. Nu är ju "stan" här ganska liten och inte mycket folk på han kan ändå ha lite svängrum, väldigt sällan jag går inne i centrum men då är det klart att han ska gå nära mig och avståndet och tiden blir kortare. Liksom ju mer kräv/krävande miljö desto kortare tid går vi.
Anna och taxen Max
Glömde säga att jag har en tax
Anna och taxen Max
När vi hade valpar så ville vi att de skulle vara lite koppelvana. Det kan ha handlat om bara några minuters promenad några gånger under den sista veckan innan de flyttade. Det var en stor kull så de lekte ju mycket med varandra för att göra sig av med energi.
Det verkar variera mellan 8 veckor och 11 månader när promenaderna börjar.
Först veckan (utforsknings promenader, inte rena gå och få motions promenader)
Första veckan var det mest bara att gå lös runt huset, sedan gå lite längre promenader kanske runt de närmaste vägarna osv. Halsband är bra att börja med tidigt, man kan både ha på det inomhus och på promenaden när valpen är lös för då blir det så mycket enklare att sätta på koppel senare.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#16 Ja vi började med tidigt med halsband men har sele nu, föredrar det, valpen gör det med 🙂
Det är väl JUST för att vi alla ser olika på just benämningen Promenader, som det blir vanskligt att både ge tips, samt att tolka tipsen. Sunt förnuft, såvida man är en hyfsat sunt funtad människa, skulle jag säga är rättesnöret gällande promenader med valp. Sen handlar det åxå om, inte bara ras, utan även individ.