Varning för Smuggelhundar
http://www.expressen.se/kvp/familjens-nya-valp-var-dodssjuk--avlivades/
IGEN OCH IGEN OCH IGEN………………….
Hälsning från en stor djurvän
Skönt för hunden att den slapp lida mer.
Rätt åt familjen.
/ fredrikalidman.blogg.se
Men det är ju fruktansvärt hur dessa smuggelhundar behandlas. Och alla dessa godtrogna människor som tycker dom gör ett riktigt klipp. På valpkrakarnas bekostnad.
När ska folk lära sig att en rashund kostar, en del kan kosta några 1.000 lappar mindre pga skönhets fel och liknande, men en fralla för 5.000 är verkligen nåt lurt med :/
Helt rätt. Så länge det finns godtrogna okunniga valpköpare, så finns det valpsmugglare. Den här "affärside´n" är lönsammare än knarksmuggling.
Ja hoppas tidningarna fortsätter att skriva om detta så folk blir mer upplysta! Så förbaskat arg man blir på dessa djurplågare!!!!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
"Den nordvästskånska familjen tyckte att de gjorde ett kap när de köpte en fransk bulldog-valp för några tusenlappar." Varför läser inte folk på innan de skaffar djur? Inte många skulle köpa sig en billig mobiltelefon ur bakluckan på någon bil, men levande individer går bra? Folk ber om att bli lurade, tyvärr på bekostnad av oskyldiga djur.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Det är väldigt lätt att fördöma folk som "ber om att bli lurade". Det är ju person som säljer som gör fel. Man kan ju inte gå runt och tro illa om alla. Och att säga att det är rätt åt familjen är bara arrogant. Ingen som köper en hund säger "nu tar vi den billigaste för då är det nog en smuggelhund som säkert dör snart". Tycker också man ska upplysa och informera mer så folk blir mer uppmärksamma. Men inte fördöma några som faktiskt blir lurade.
Anna och taxen Max
#7 Går någon in med attityden att försöka "göra ett kap" när det handlar om att köpa en levande individ så tycker jag att denne i princip ber om att bli lurad.
Jag tycker det varit väldigt mycket om smuggelhundar på både tv och i tidningar. Olyckligt om någon missat detta. Men läser människor på innan hundköpet så skulle sådant här ske mycket mer sällan, är vad jag tror.
#8 tror inte heller att man ska "göra ett kap" när man skaffar valp. Men det betyder inte att man förtjänar att bli lurad, att få en liten valp in i sitt liv för att sedan se den dö. Kanske fanns det barn i familjen? Hur förklarar man något sånt för ett barn? Att man ville spara några tusenlappar och riskerade att förlora valpen? Jag tycker ingen förtjänar det på sitt samvete om man i godtro tagit in ett litet liv i sitt liv, kanske sina barns liv. Jag tror inte folk medvetet köper smuggelhundar och kan därför inte klandras, även om jag också håller med om att man ska läsa på både om hundar och om rasen i fråga. Säkert någon som hade hund när dom var små, då vet man ju allt och "behöver inte" läsa på. Men låt oss säga så att familjen ifråga, och deras nära och kära, knappast lär göra samma misstag igen.
Anna och taxen Max
Okunskap och lättlurad. Levereras valpen i en baklucka, på ett torg eller liknande utom hos uppfödaren BÖR man bli fundersam.
Som #6 skriver. Låter det för bra för att vara sant, så är det nog så. Vem köper en super billig mobil utan att undra hur ärlig den är. Skulle man bli erbjuden en sprillans ny surfplatta för några hundralappar så är den ju till 99,99% oärlig.
Det här utnyttjar smugglarna. Visst är det tragiskt för den drabbade familjen och dom eventuella barnen. Man vill ha en billig och MODERN hund som man kan skryta lite över. Och billig var den ju.
Det skulle vara mer upplyst. Tyvärr får bara vi vana hundägare reda på såna här saker då man läser hundtidningar och andra tidskrifter gällande hundar. Dom här som trillar på en billig annons på Blocket och andra ställen, är sällan upplysta.
Jag är sällan inne på Blockets annonser när det gäller hundar. Men det kanske vore på tiden att Blocket skriver ut med STORA bokstäver att man ska vara extra observant på vissa annonser. Om jag inte minns fel så står det någon liten varningstext men det ska vara så man verkligen får blicken på det.
Jag tycker inte det minsta synd om köparna - däremot är det gräsligt synd om valpen.
Så mycket som stått i flera år om smuggelhundar och vad man ska akta sig för och folk går på det om och om igen. Nä, jäkla skitsnack. Folk vill ha en billig hund och tror att det går att "fynda" utan problem !
#9 Hela händelsen hade kunnat förhindras med en sak, om köparen var seriös och hade tagit reda på fakta. Nu hade de inte det.
Självklart tycker jag synd om eventuella barnen, men föräldrarna får helt klart ta skulden.
Det borde nästan bli kriminellt att köpa smuggelhundar så folk börjar dra öronen åt sig! Om det skulle bli dryga böter på det eller tom fängelse så kanske folk skulle börja ta reda på var hunden kommer ifrån - ung som att köpa stulna varor på blocket billigt.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Att köpa en "fralla" för nästan 30 000 kr billigare är så otroligt korkat.
Väldigt korkat också att acceptera köpet av valpen när den knappt kunde röra på sig! Fy för valpsmuggling, säger jag bara.
/ Ellen Bajsnåmi
#13 Jag håller med dig! Om du köper dig en begagnad cykel så ska köparen se till att kvitto finns så att cykeln inte är stulen. Köper en cykeln utan kvitto och det visar sig att den är stulen så åker köparen dit.
Sådana här saker är ju alltid både köparens och säljarens fel.
Säljarna till smuggelvalpar kan vi konstatera är vidriga utan att gå in på närmare detaljer.
Men köparna har också en skyldighet att kolla upp och kontrollera väsentliga detaljer så som ursprung, skick, osv.
Dessutom är det alldeles för lätt att skaffa hund idag. Du kan gå in på Blocket, se en gullig bild, ringa ett nummer, och hämta en valp samma dag. Det borde komma till fler lagar för att gynna hundvälfärden i Sverige, som snabbt blir lägre och lägre. Hur många blev inte chockade när TV4 visade dokumentären om vanvårdade hundar i Sverige? Folk tror ju inte att det förekommer här.
Alltså min stora plåga/mitt dilemma:
- Man ska inte köpa smuggelvalpar! Av alla ovan nämnda orsaker.
- Jag vill köpa ALLA smuggelvalpar för jag mår så dåligt av att tänka på hur de stackars små liven blir behandlade av idioterna. Hade gärna slösat alla mina pengar bara på att ta hand om dem, och jag skiter i om jag gynnar smugglarna. Däremot kommer de bara fixa fram ännu fler valpar isf -.-
Men jag undrar varför man inte ringer polisen när man ser en sådan annons?
http://aekitsune.blogg.se
Det skulle inte finns en marknad för smuggelvalpar om inte folk vore så villiga att "fynda" billiga hundar. Om människan inte vore så jäkla girig och vilja ha allting till billigaste pris (vilket det sällan blir i långa loppet), så skulle även smugglingen minska.
Så tyvärr är det så att så länge folk är villiga att köpa billiga valpar i taskigt skick från bakluckan på en bil, så lär det fortsätta att smugglas in valpar under hemska förhållanden.
Ett ärligt förslag;
Skulle vi inte kunna skapa en "fast" tråd som alltid syns, så kan alla hålla utkik på blocket. Ser man något suspekt kan man skriva på den linjen, och någon som bor i närheten av den staden kan kolla närmre på det, och kanske ringa polisen? Vi får hjälpas åt att kämpa för att få bort detta!
Bättre att direkt anmäla till blocket om man ser en suspekt annons. Att skriva här gör knappast någon nytta🙂
Nej, men vi har lättare att kolla upp. Tror inte att blocket bryr sig om anmälningarna, de kanske tar bort annonsen men de anmäler inte vidare. Vi här hade kunnat polisanmäla