Vill köpa hund
Är mycket intresserad av att köpa en hund. Inte någon renrasig valp med stamtavla utan billigt av någon som verkligen behöver bli av med sin hund. Då jag är en sjukskriven 19åring har jag inte enorma summor att göra mig av med. Har varit inne på blocket men är det någon som kan tipsa om någon annan bra sida?
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se
Du borde vänta med hund. Hund är snordyrt att ha och göra med, speciellt om den skadar sig.
-
Jag har inga problem med att just äga en hund utan det är mer problematiskt att köpa en hund för 13 000kr typ. Har redan andra djur och då jag är sjukskriven(lider av depression och ångest) så känner jag att jag behöver den ny vän.
xoxo Tahki
#2 Vad gör du om hunden bryter benet, får en knäskada eller dylikt då? Det blir stora summor där också. En mellanstor hund går på ca 2000 i månaden, om du ger ett bra foder och försäkrar den. Spara istället ihop pengar/var dagmatte/hundvakt tills du fått ihop pengar/börjat jobba. Att ta första bästa hund är inget jag skulle rekommendera.
-
Du kanske kan bli dagmatte eller fodervärd? 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det behöver du inte oroa dig över :) Vem har sagt något om att jag ska ta första bästa hund? Har letat i evigheter. Allt jag frågade var efter sidor med annonser, och det är vad jag vill ha svar på, tack.
xoxo Tahki
Kolla runt lite här på Svenska Kennelklubbens sida, kan vara bra tror jag!!
Kolla särskilt denna; http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/att-valja-hundras/fordel-med-rashund/
#5 " billigt av någon som verkligen behöver bli av med sin hund"
-
#4 Fodervärd har jag funderat på! Är intresserad av det också :)
#6 Tack så mycket! Ska kolla in sidan :)
xoxo Tahki
#7 Precis. Inte "jag tar första bästa hund". Jag letar efter en hund som verkligen BEHÖVER ett nytt hem. Omplacerings hund alltså. Jag vill inte köpa en hund av någon seriöst uppfödare som där stamtavlor, utseende osv är a och o utan åter igen, en hund som är i stort behov utav ett nytt hem.
xoxo Tahki
hoppas verkligen att du har råd om den skulle bli sjuk dock, man vet aldrig när de kan hända nåt:) hoppas du hittar en vovve:)
Hälsningar
Fredrika
Annars så tycker jag att du kanske kan försöka vara fodervärd till en hund. Vet inte hur det funkar med blandraser men bland renrasiga är det vanligt. Många uppfödare vill ha hundar ute på antagligen halvfoder eller helfoder. Kolla här för mer info ;) http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/att-vara-fodervard/
Lättare om du bestämmer dig för vilken typ av hund du vill ha. Du skriver att du inte vill ha en renrasig hund med stamtavla men jag skulle ändå rekommendera det. Då vet du mer om hundens bakgrund och gener samt egenskaper.
Hittar du en ras du tror skulle passa kan man gå in på rasklubbens hemsida o se om de finns några omplaceringshundar eller om någon uppfödare söker fodervärd. Bestämmer du dig för ras kan ju även du skriva till rasklubben vad du söker så kan de höra av sig direkt till dig om något kommer upp.
#10 Jadå, det är inga problem. Jag letar ändå efter rätt hund så jag lär inte köpa någon ännu i vilket fall :)
#11 Jag har kollat en del på det faktiskt. Skulle nog fungera bra. Ska kolla in det lite mer :)
#12 Men grejen är att det finns så många hundar där ute som verkligen behöver hjälp och ett bra hem och det är en sådan hund jag vill ta hand om. En hund som verkligen behöver det. Alla djur jag ägt har varit problemdjur/omplaceringsdjur som ingen ville ha. Kanske låter knäppt men jag vill fortsätta på det spåret. Ge djur en andra chans liksom.
Tack för tipset men jag tror det blir för dyrt för som jag skrev har jag inte heller råd att lägga tio tusentals kronor på en hund.
xoxo Tahki
#1 Utveckla gärna ''snordyrt'' ett rep går lika bra som koppel som ett som du fint kallar det snordyrt läderkoppel, hunden skiter väl i vilket det är vi människor som alltid är så noga med vad hunden ska ha för utrustning.
foder behöver inte heller vara tokdyrt, vet kostnader därimot kan ju bli skyhöga men det gäller att ha försäkring och det är nog TS medveten om.
Du kan ju alltid kolla in http://www.hundarutanhem.se/ elr http://hundstallet.se/
#14 Det är dyrt att ha hund genom att foder, försäkring, utrsutning, ev. nya saker som hunden tyckt vara finfint som tuggleksak och såklart själva inköpet av hund. Jag köper inga fina läderkoppel eller dylikt till min hund, har aldrig köpt läderkoppel i hela mitt liv, men såklart hund kostar ändå?! Att äga hund är inte billigt. Opsis första månad här gick säkert på 4-5000, och då hade jag inte ens köpt honom och fick en jäkla massa saker med honom.
-
#15 Klart det inte är billigt men tycker snordyrt är en grov överdrift, min hund kostar väl kanske 300 spänn i månaden i snitt tycker inte själv det är så fasligt dyrt efter att ha sett andra spendera tusen spänn på sin hund i månaden. Saker blir vad man gör det till antar jag, ska man ha det nyaste vet jag ju att det blir dyrt, har själv mycket nytt till min hund men man ska handla när det är rea eller utgående hurtta sortiment ;)
Om du söker en hund som verkligen behöver ett hem så kolla med omplaceringsorganisationerna som omplacerar svenska hundar. Hundstallet och Hundar utan hem har svenska hundar, framför allt Hundar utan hem har många hundar samtidigt. De har hundar från Sverige och Irland. Vi har tagit en hund genom dem, en hund som upphittats i Malmö av polisen och som ingen hörde av sig om, och hon är en jättefin tjej som har bott hos oss ett år nu. Vi fick ha henne på prov så länge vi kände att vi behövde och så fort vi bestämt oss att vi ville ha henne fick vi skriva på pappren och betala för henne (tror det var 4500 kr).
Hittehund har hundar, älskar den organisationen. De tar inget betalt men vill/kräver att du går en kurs med hunden.
-
En renrasig hund som inte passar i flocken behöver väl verkligen ett nytt hem?
Någon foderhund tycker jag inte du skall ta och kommer du knappast få ta heller, man tar inte en foderhund för att man inte har råd att köpa en! Som fodervärd skall man vara mycket engagerad och verkligen ha råd med hund, hunden skall vara i toppskick och mycket tid och pengar skall läggas ned på diverse. Fodervärd blir heller inte vem som helst, oftast väljer uppfödarna bara folk de känner sen tidigare och litar på att de verkligen kommer göra ett bra jobb med hunden.
Du kan ju kolla in omplaceringar, rasklubbarna brukar ha omplaceringslistor. Men bäst låter det att du väntar tills du har råd, själva inköpssumman är inte mycket jämfört med vad det kostar att ha hund, du måste ju också ha pengar sparade sedan för eventuella utgifter, plötslig skada t.ex. kan överstiga en hunds inköpssumma rejält.
Du kanske kan bli fosterhem åt nån organisation? annars finns det ju andra djur med lägre kostnader som man kan skaffa. Kanin, marsvin, osv. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Man kan inte välja vilka svar man skall få i ett diskussionsforum, och jag tror de flesta som väljer att avråda dig har goda intentioner och kanske även erfarenhet i ämnet.
När jag pluggade kunde ekonomin bli knaper samtidigt som hunden behövde en del veterinärbesök, som tur är så är jag väldigt sparsam av mig…men det kan bli stora engångssummor för någon med låg inkomst även om hunden är försäkrad.
Även jag tycker att alternativet "dagmatte" är en bra idé och inget du lider av ekonomiskt, det kan vara svårt för hundägare att få sin vardag att gå ihop med jobb/studier och då söker många med ljus och lykta efter någon att ha hunden hos om dagarna, man kan till och med kanske säga att det är lite av en twist till ditt sökande av "hundar som har det svårt och behöver hjälp".
≧◔◡◔≦
#20 Jo för det är ju pga att jag inte har råd att köpa en som jag vill ha en foderhund. Herregud.Jag har aldrig ägt en hund innan och därför hade ju en foderhund varit toppen att börja med. Sedan är jag åter igen inte intresserad av att vara fodervärd för någon avelshund utan för en hund som behöver ett hem. #21 Har tre katter och två råttor redan och vill ha en hund också. Är sjuk och det hade varit toppen att ha en hund så man är tvungen att gå ut och röra på sig plus att en hund kanske slipper vara ensam hemma i 8 timmar :) #22 Nej tyvärr kan man inte det men man kan la iaf hoppas på att få svar på det man frågar och inte minst ett trevligt bemötande(något jag inte direkt kan påstå att jag fått här). Kärlek betyder mer än pengar. Alla kanske inte ser det så. Ni kanske ser det som så att det inte spelar roll hur hunden blir behandlad, att den blir lämnad ensam i flera timmar och blir illa behandlad. Bara man har pengar så är det inga problem! Jag ser det inte så :) Bara för att jag inte har råd att köpa en hund för 13 000kr så betyder inte det att den får ett dåligt liv. Har massvis med kärlek och tid att ge en hund. Trots att jag inte har världens bästa ekonomi.
xoxo Tahki
#23 Är det din första hund är det absolut inte en världsbra bra idé att ta en hund som "verkligen behöver ett hem" för de är oftast tidskrävande blandningar som allt gått åt pipsvängen med, och ägare döljer oftast det, dvs det kommer som en väldigt otrevlig överraskning. Om du ska ha hund var väldigt noga med hur hunden är och ha som krav att kunna ha hunden på prov för att se hur den är.
-
Jag tycker att det låter som om det vore helt perfekt för dig att vara dagmatte. Du får in lite pengar, du får hjälpa gon som behöver det och du får mer hundvana. Det #20 menar är att man inte får vara fodervärd pga att man inte har pengar. Fodervärd är man för att kenneln vill använda djuret i sin avel. De kröver alltså av fodvärden att de tränar, ställer ut osv. De letar alltså efter engagerade och ofta erfarna hundägare och ställer i regel högre krav (och har rätt till det) än på andra som köper valp. Vilket kräver mer pengar och större erfarenhet. Bara ville försöka reda ut lite.
#23 Fast om du står där hos veterinären och inte har råd att lägga ut dem tusenlappar som krävs så kan jag lova dig att "kärlek" inte är värt något, det bidrar bara till att det gör vansinnigt ont när ens bäste vän lider. Hur du än gör så hoppas jag att du aldrig får uppleva det.
≧◔◡◔≦
btw något dåligt bemötande har du då rakt inte fått här.
≧◔◡◔≦
Dagmatte var ett ypperligt förslag! Då får man gratis hundvana utan att riskera höga veterinärkostnader för att hunden åt choklad eller blev biten av en huggorm eller attackerad av annan hund. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#23 Det är verkligen ingen som påstår att pengar går före kärlek. Bara konstaterar att hundar kostar pengar. Att sätta en hund i en situation där den får lida (om det så är genom dålig mat, ingen vett, ingen färsäkring eller annat) för att ägaren inte har ekonomi för att få ihop det så är det allt annat än kärlek. Kärlek betalar inte räkningar. Och även om man kan direktreglera med försäkringen så kan man också behöva lägga ut stora summor på en gång om man behöver åka till veterinären.
Men varför kan jag inte redigera mina i lägg? Ville bara lägga till att jag inte menar att du skulle snåla med någon av de utgifter jag tog som exempel, ville bara visa att ekonomi kan påverka åå olika sätt inte att jag förutsatte att du skulle göra det.
#29 Tro mig, jag vet att djur kostar pengar och jag har så att jag kan betala en månadskostnad för en hund. Det är inte vad tråden handlar om. Verkar som att det är lite svårt att förstå "/ #27 Dåligt bemötande har jag fått från flera håll här jo! #28 Ska fundera lite på det också. Finns många hundar i området jag bor i :)
xoxo Tahki
#31 Jag ifrågasätter faktiskt inte dig eller din ekonomi, faktiskt. Bqra utvecklade tanken och "försvarade" när du skrev att folk verkade tycka pengar gick före kärlek. Tycker att det vore topen att börja som dagvakt :) Då kan du ju desutom spara undan pengar till en hundkassa :) Har en vän som är sjukpensionär som länge varit hundvakt med syfte att lägga undan pengar till en hundkassa som hon kallade det. Eller lägga det på vad du vill förövrigt, var bara en tanke :) Dag akt kan du ju vara hur lång eller kort tid du vill, men det behövs ofta hundvakter är min erfarenhet.
Om jag uppfattade dig korrekt nu så verkar du inte tycka att det är så viktigt med vilken typ av hund det är, huvudsaken för dig är att den är oönskad och behöver ett nytt kärleksfullt hem och du har inget emot att det är en problemhund.
Så det spelar alltså ingen roll om det är en mops som nöjer sig med promenader och närhet eller en Border Collie/Schäfer/Husky/Labrador som kräver massor av mentalt arbete och mer motion? Kan du erbjuda den det? Att den har problem gör inget för dig, men det är din första hund och - ta inte illa upp, menar inget illa - du verkar inte så jättekunnig om hundar. Men vi är alla nybörjare någon gång så det är inget konstigt med det :) Hur har du tänkt att ta itu med hundens problem, om den t.ex gör utfall mot varenda hund ni möter eller är jätterädd för människor? Hur ska du kunna hjälpa den om du inte har kunskapen? Hunden mår ju dåligt. Då är det ju bättre att hunden hamnar i ett hem där man har erfarenhet. Ofta tar man sig hjälp utav hundinstruktörer, om man ej är jätteerfaren eller problemet ändå inte löser sig, som man tränar med privat för att "bota" problemen, men det kostar en del pengar för varje gång man ses.
Vad jag sett på blocket så är de flesta hundar som bortskänkes eller säljes för en tusenlapp unga blandrashundar med aktiva raser i sig, jag antar att ägaren inte klarar av att aktivera sin hund och därför har hunden blivit "jobbig" och därmed säljes. Jag tycker du ska sikta in dig på vad för typ av hund du vill ha, vad du kan erbjuda den och sedan försöka hitta en hund som passar. Då kommer du och hunden trivas ihop, och det spelar ingen roll om den kommer från en kärleksfull familj som ska separera eller någon som lämnat den ensam 10 timmar om dagen och matat den med makaroner och vill bli av med så snabbt som möjligt. Om du ser hunden som ett offer så är det lätt att du väljer med hjärtat och inte hjärnan, och då kanske du inte hjälper hunden alls. Du kanske inte kan ge hunden vad den behöver.
Jag tycker det vore perfekt för dig att iallafall börja som dagmatte, så får du känna hur det är att ha hund. Sen kan du fundera vidare :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Dumt att ta en hund när du inte har råd att köpa en, händer nåt kan det snabbt bli dyrt. Här är ett ex, din hund blir påkörd, du åker akut till veterinären, måste operera, det kan lätt hamna på 30.000 hos veterinären, det kostar dig emellan 4.500-5.500, beroende på vilken självrisk du har, det ska du betala IDAG. Dem pengarna ska du ha nu, utan problem, har du dem pengarna tar det dig 2 månader att spara ihop och köpa dig en hund. Och då du inte kan det tvivlar jag på att du kan fixa fram dem pengarna snabbt…
För det andra, du är sjuk, du ska focusera på dig själv, på att bli frisk, på att må bra, komma på fötter, börja plugga/jobba, komma ut i livet, då ska du INTE ta på dig mer jobb/måsten!
Och den dag du mår bra igen och ska börja jobba/plugga och blir borta 9 timmar/dag, hur gör du då med hunden? Om man blir erbjuden ett jobb men nekar då man tex inte kan ta med hunden får man inga mer pengar/bidrag och då blir man vräkt för man kan inte betala räkningar och då har du och hunden verkligen problem…
Tycker först du ska focusera på att bli frisk, börja jobba och SEN skaffa hund när ditt liv är lite mer "stabilt" med inkomst och allt.
Jag är sjukskriven och har hund. I somras fick jag åka in akut med henne p.g.a. att hon hade magsmärtor. Det blev ingen operation, men hon blev inlagd över natten och blev röntgad och massa olika prover togs. Kalaset gick på ca 16 000, varav försäkringen täckte runt 11-12 000. Hade hon blivit opererad så hade försäkringen (25 000) inte räckt. Jag själv hade inga pengar, utan mina snälla föräldrar ställde upp och betalade för kalaset på 4-5 000.
Det är detta jag tror många vill få dig att förstå, det kan ske oförutsedda händelser så man måste till veterinär, och har man otur kan det kosta massa tusenlappar. En försäkring räcker bara ett år, blir kostnaderna kanske 60 000 det året och man har bara hunden försäkrad för 50 000, ja då blir det ju en bra slant (ungefär lika mycket som en hund) man själv måste ut med.
Dagmatte som någon föreslagit tycker jag låter som ett bra alternativ, då du inte mår bra så kan du känna hur det faktiskt är att ha hund och hur du skulle klara av det, och du kanske får in en extra slant som du kan spara till en hund.
#23 Det finns inget sådant hos hund, är man fodervärd så är man det för en avelshund. Fodervärd för hund är inte detsamma som för häst!
Jag vill absolut inte vara elak. utan detta säger jag för din skull TS.
Har man inte råd med inköpsumman om man planerar att skaffa hund, så bör man nog kanske tänka över det en gång till. Det ÄR svindyrt att ha hund, inte bara inköpspriset utan allt där efter, även om du tar emot en hund gratis, så kommer det kosta efter det också. Mat, leksaker, veterinärvård, godis, försäkringar, kurser, vaccinationer och hela faderuttan. EN hund kostar MINST 18 000 om året har jag hört (inte inräknat ifall hunden skadar sig och behöver veterinär) , men jag tror det är mer.. Känner du att du har råd med allt, kanske backup från dina föräldrar (?) ifall något skulle hända, så kör hårt ! Men tänk en gång extra, för din och hundens skull 😊
MVH
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Tack alla för era svar :) Tråden kan nu låsas! :)
xoxo Tahki
#18 Hittehund har planer på att börja ta betalt för hundarna, i form av en (i sammanhanget, när vi talar om hundpriset, mycket låg) engångs-medlemsavgift som krävs för att man ska få adoptera. Har personlig kontakt med den person som har hand om föreningen och förstår verkligen att man funderar på detta. Hon (och alla andra volontärer) lägger ner sina liv och sina själar utan att få en krona betalt och så kommer det förbli, men en engångsavgift kommer få många intressenter att backa.
Just nu får de såklart in väldigt många intresseanmälningar varav många får sållas bort direkt just för att de kommer från personer som bara ser en chans att få en gratis hund… De släpper ju inte sina hundar till sådana hem ändå, utan är oerhört måna om att framtida hem ska vara ekonomiskt trygga utöver kunniga och kärleksfulla (såklart!).
Jag älskar också Hittehund och anser att det är en av Sveriges absolut mest seriösa organisationer för djuromplacering som finns idag! De gör verkligen ett kanonjobb :)
/Praefatio, lycklig matte till Hittehundshund (och volontär!).
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg