Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 855 ggr
isabellam97
0

Mörkrädd hund?

Min lilla hund på 6 månader älskar både hundar och människor och skäller ingenting när vi är ute på promenader på dagtid. Men så fort det blir mörkt blir han (antar jag) osäker och rädd, för han börjar skälla på allt från att en bil åker förbi, en människa kommer, en hund osvosv.. och kan inte koppla av utan står på spänn och vill inte röra sig ur fläcken ibland.. någon som varit i en liknande sits? Hur kan man vänja av detta beteende och få honom att inte vara så rädd på morgon och kvällspromenaderna?

Taxelina1
0

Han är nog inne i en tidig "spökålder"  Nu vet jag inte riktigt hur utvecklat synen är på en 6 månaders valp. Men en vuxen hund som är mörkrädd har oftast problem med synen. Hundar har ett extremt bra mörkerseende i normala fall.

Hälsning från en stor djurvänCool

Em_
0

Enligt denna javascript:nicTemp();  källan tar det 15-45 min innan hundens ögon hinner anpassa sig till mörker. Jag har lite samma problem att människor hundar är mycket läskigare när det är mörk. Jag försöker vara ute när det skymmer så att det blir mörk långsamt och inte bara går från upplyst till kolsvart. Sen kör jag skvallerträning. Det blir nog en ondcirkel också, jag vet att hunden är spänd, så jag spänner mig så han spänner sig ännu mer… Det bästa vore kanske att gå ut och träna passivitet på kvällen, men det är inte så lockande den här årstiden ;)