Finns den här rasen?
Det är ett tag kvar till nästa hundköp men jag är i full gång med att försöka att klura ut vad nästa hund blir för ras. Finns ju en hel uppsjö med sånna här trådar redan men ni brukar vara så duktiga på att komma med förslag! :)
Just nu har jag en aussie som är helt underbar och skulle aldrig någonsin byta ut honom, men jag vill gärna prova på fler raser innan jag fastnar för en resten av livet 😃
De raser som jag funderat mest på hittills är sheltien. Och schäfern. Och jaktlabben… ^^ Väldigt olika raser men alla tilltalar mig på något sätt! 🙂
De egenskaper som jag önskar hos min nästa hund:
- Viltintresset ska helst inte vara så stort så att det försvårar inkallningsträningen
- Liten aktionsradie, hunden ska vilja hålla sig nära mig
- Inte för självständig, men ska kunna vara ensam vid behov (med träning och inte varje dag)
- Kontaktsökande och ha en "will to please"
- Samarbetsvillig och lättmotiverad
- Signalkänslig
- Hellre förarvek än hård
- Intelligent och lättlärd
- På/av-knapp (självklart kommer jag att träna passivitet vilken ras jag än väljer)
- Inte svår att ha tillsammans med andra hundar
- Inte väldigt stressad
- Mognar inte jättesent
- Lättsam i vardagen
- Helst inte översocial, efter att min aussie verkligen älskar alla och vill att hela världen ska älska honom tillbaks och nästan kräver det av alla han träffar, så skulle det vara skönt med en hund som är lite mer "laid back".
Finns den här rasen? Självklart är det också individberoende, men man kan ju få bättre förutsättningar att få "rätt" hund med "rätt" ras :)
En Pudel från en bra linje.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle ta bort schäfern eftersom de ofta är "jaktidioter" och är hårdare än Sheltien och jaktlabben - vilket du inte önskade.
Så Sheltie eller Jaktlabbe, säger jag. Vad vill du göra med hunden och hur högt siktar du? Blir enklare att hjälpa dig med ras då :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#2 Schäfern ligger så nära hjärtat då de finns inom familjen och ofta brukar vara underbara att arbeta med! Jag vet dock att de inte riktigt passar in på alla önskemål 🙂
Det jag vill göra med nästa hund, som jag känner nu, är lydnad och bruks, främst spår. Ungefär samma som jag vill med min nuvarande :) Jag skulle säga att jag siktar högt samtidigt som jag inte tar allt på blodigt allvar. Jag vill inte ha en ras som tydligt kommer att begränsa mig från att kunna klättra uppåt i klasserna.

Har lite samma önskelista inför nästa hundköp (som inte kommer ske på minst 10år gissar jag på)… Efter över 15år med Engelsk Springer Spaniel känner jag att den där översociala delen är lite … För mycket. Gillar rasen i övrigt.
Så efter lite skummande bland raser hittade jag Field spaniel. Om man bortser från att den är mer avlad på jakt så är det ju jaktegenskaper som är mer lätthanterliga än tex skalldrivande raser. De beskrivs som reserverade för främlingar (inte som i agressiva) som ser ägaren som det bästa som finns och alla andra är typ "Meh". Men spaniels är ju som de är, mognar aldrig så det är nog inte rätt ras för dig.
Men just "reserverade för främlingar" är nog vad du ska leta efter. Man kanske tänker att det är synonymt med en bitchig ras som hatar andra hundar/människor, men är nog snarare att man ska tolka det som att hundarna avgudar marken som ägarna går på medan alla andra är statister.

Det som slog mig först var faktiskt Hovawart som stämde in på väldigt mycket utav din beskrivning :-) kanske värt att kika på? :-)
Vill poängtera också att om någon punkt på listan avviker så gör det inget, jag är bara intresserad av att få några fler raser på min intresselista innan jag börjar sålla bort igen då jag känner att jag fastnat så mycket i de jag är intresserad av trots att jag vet att det finns en massa andra raser där ute som jag aldrig ens tittat åt! 🙂 Jag har till exempel redan en ras som "aldrig mognar" och som inte alltid är enklast i vardagen, men det är inget som gör mig så mycket. Det finns egenskaper hos rasen som enligt mig inte är optimala enskilda, men som över det hela inte gör rasen mindre underbar för det 😃
#1 Tack för tipset! Jag har återkommit till pudeln många gånger, men det är något som jag inte kan sätta fingret på som gör rasen mindre intressant för mig. Jag kommer nog att snurra förbi och läsa på mer om rasen fler gånger om jag känner mig själv rätt ^^
#5 Jag ska definitivt kika mer på hoffen! Har inte träffat många individer alls, vi har en i klassen dock och det är någonting med den hunden som får mig att smälta lite… 🙂

Appenzeller sennenhund finns med på min lista över önskeraser. Men efter att ha sett en på tv så verkar rasen väldigt reserverad mot främlingar. Kanske att Entlebucher sennenhund är mindre åt det hållet. Tror de båda har temperament som liknar rottweilerns men de är mindre i storlek och garanterat inte lika sönderavlade. Men och andra sidan är de nog svåra att få tag i om man inte är ute i väldigt god tid.
Låter som en sheltie🙂
Sheltie säger jag :)
-
#9 och #10 Vad roligt att ni säger sheltien då det är min toppkandidat hittills 😃
Alla punkter slår klockrent på min aussie (förutom översocial som hon är när hon får frikommando för att hälsa på någon). Men eftersom du ville testa någon annan ras så håller jag med om att en sheltie skulle passa :)
Säger med sheltien, trogen sin ägare och min vill jobba och aktivera sig hela tidnen men kan också gärna sova i soffan;)
Hälsningar
Fredrika
#12 Min aussie är mer självständig och hård, men båda de egenskaperna börjar förändras med ålderns tycker jag, han är bara 11 månader än så det ska bli spännande att se vars han slutar som vuxen! :)
Hur ser det ut för sheltien i de högre klasserna inom lydnad och bruks? Är det många som "håller" för det, tänker mest koncentrationsmässigt då och om det är något som de tycker är roligt eller om det mest bara blir tragglande och tråkigt. Dåligt beskrivning av vad jag menar kanske men jag hoppas ni förstår ^^ Självklart vet jag att det beror på individen och träningsmetoder, men det finns ju hundar som tycker att det är tråkigast i väärlden med linförighet till exempel, vilket är en del av lydnaden som jag tycker är roolig och vill gärna ha en likasinnad hund :)
Kolla noga på föräldrar skulle jag säga, har dem den personligheten kan dne föras vidare men vet många sheltisar somkommit högt i olika grenar:) Rekommenderar att du kolla med olika kennlar och hör vad dem säger:)
Hälsningar
Fredrika
Tänkte faktiskt också på sheltien 😉
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mini Sheltien har ju blivit godkänd i USA's kennelklubb varvid den måste bli godkänd i FCI varvid den kommer bli godkänd i SKK. Om några år (gissar jag på). Tekniskt sett verkar de vara blandras Aussie / Sheltie. Kanske kan vara något, men i dagsläget räknas de ovidkommligen som blandraser.
Passar bra in på keeshonden annars :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag skulle också absolut säga Sheltie när jag läste dina önskemål! Det är ju en alldeles underbar ras 🙂
Lycka till!
Jag tänkte på min jaktlabbe genom allt förutom social-biten men det tycker jag inte är något negativt
Kanske en Beauceron?
Den anses även vara en frisk ras, bara det att den rätt ovanlig här i Sverige.
Men det beror helt klart på hur stor hund du söker?🙂