Hur ofta?
Hejsan!
Hur ofta ska hunden bajsa? Min hund bajsar minst en gång varje gång vi går ut och det kan vara mellan en halvtimme till fyra timmar. Avföringen ser bra ut och är inte lös men jag tycker det är konstigt. Jag har kollat runt och vissa säger att det är normalt och andra inte, hur ska det vara egentligen? Han äter Taste of the Wild om det gör någon skillnad?
Tack på förhand!
Hundar bajsar med olika intervall, jag har tre hundar som får samma kost, men don Casper bajsar oftare än de andra.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Mina bajsar 2-5 gånger om dagen beroende på mycket vi är ute. Går vi långt brukar de bajsa 1-2 gånger i början, sen går det att klämma ut en klutt till på slutet.
Min hund bajsar 2 ggr per dag, ibland en gång. Hon är 11 år och jag matar henne med Applaws eftersom hon matvägrade många andra sorter. (Applaws är underbar! hon har klarare ögon, MYCKET bättre päls och mer energi, och hon går upp i vikt igen). Det är mycket lättare för henne att bajsa också, vilket jag tycker är viktigt -- speciellt med en gammal hund.
Jag tar upp mat eftersom om maten som man ger till sin hund är fullt med spannmål (majs, vete, etc) bajsar de oftare eftersom det finns då mycket i maten som bara passerar genom hunden.
Min och mina föräldrars hund gör 1-2 ggr/dag, om de har fått något extra gott att äta någon dag så kan de ibland göra 3 gånger men annars är det alltid det förstnämnda.
Molly bajjar 2-3 gånger/dag och går på Mush Vaisto (färskfoder).
Ju mer bajs desto mindre näring tar hundens kropp upp!
Ju mindre bajs desto mer näring tar hundens kropp upp!
En bra grej att utgå ifrån. Hade min hund bajsat 5 gånger på en dag hade jag bytt foder.
#5 Det beror ju som du säger på mängden. Heller fem gånger och lite varje gång än två elefanthögar.
Min ena hund bajsar 2-3 gånger per/promandad medans min ena kanske gör det 1 gång/dag om ens det så jag tror det helt beror på individ. :) (mina hundar är ute 4-6 gånger/dag)
- Nederlandse Kooikerhondje -
#6 Förstår inte riktigt hur du menar för att kunna beskriva enklare. Vad menar du med elefanthög t.ex? För mig bajsar en Irländsk Varghund elefanthögar jämfört med min Kinesiska nakenfis.
Men ska förklara hur JAG menar.
En Irländsk Varghund bör väl bajsa 1-3 gånger/dag och då är högarna mycket större än en Chiahuahuas bajshög. Ju större hund desto större avföring. Ju mindre hund desto mindre avföring. Jag anser att varje hund bör bajsa 1-3 gånger/dag och är det mer än det så är risken stor att det är fel mat hunden har. Och om en hund bajsar fem gånger VARJE dag men högarna är små (oavsett storlek på hunden) så skulle jag oroa mig att nåt är fel i hundens mage/tarm. Tänk själv att bajsa varje gång du är på toa? Det är rätt obehagligt, typ dålig i magen-tecken.
När min Nakenfis bajsar mer än 3 gånger så inser jag att hon fått i sig nåt som inte är bra för henne och det är en bra tumregel anser jag. Att studera hundens avföring får man fram mycket om deras hälsa. Hur är färgen? Hur är konsistensen, är den hård eller lös? Blir det kvar bajs på gräset när man plockat upp? Hur mycket måste ens hund ta i för att få ut kluttarna?
Avföringen bör vara lagom hård så man vet att analsäckarna töms ordentligt. Avföringen bör även vara lite och sällan än stor och ofta. Som jag skrev i #5 så gäller detta: Ju mer avföring desto mindre näring tar kroppen upp. Ju mindre avföring desto mer näring tar kroppen upp.
Bajsar en hund VARJE gång man är ute, det blir typ 5 gånger/dag, så är det nåt som är galet. Antagligen nåt med tarmarna/magen eller så är det fel foder.
det är olika, igår bajsade hugo tre gånger och idag fyra gånger
men oftast är det 1-3 ggr per dag
#9 Då förstår jag hur du tänker. Självklart värderar man högarnas storlek efter storleken på hunden. Tänk dig en hund som får ett sämre foder och är trög i magen. Då blir det också en hög per dag. Därför får man ha koll på fler saker, precis som du skriver. Sen är det ju inte bara fodret som avgör, t.ex. nytt godis kan göra bajset löst. Det är ju inte bra, men inte direkt farligt heller. Därför valde jag att skriva 2-5 gånger, eftersom magen inte är helt perfekt varje dag utan att det är farligt.
Min valp bajsar runt kl 6- halv 7 på vardagar och runt 9-10 på helgerna. Och sen en gång mellan 18-21. Om vi går på längre promenader så kan han bajsa då med.
Anna och taxen Max
Olika. I regel bajsar dom 3 gånger per dag men ibland mindre 1-2 gånger per dag ena hunden bajsar bara med matte 😇
Min hund bajsar oftast 1 gång om dagen. Innan vi bytte till ett bättre foder bajsade han 2-3 gånger.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Min bajsar oftast 1 gång per dag