Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5179 ggr
[MinIda]
0

Schipperke

Hej, jag har tittat in på den här rasen nu lite nu som då och den verkar intressant till sättet. Men jag har ännu inte fått fram så mycket om den. Så om ni skulle kunna berätta den ni vet om den skulle jag uppskatta det stort. Vet om vakten och så. Men skäller den stup i kvarten, eller bara om någon kommer ?

Hur är den och så, hur mycket aktivering ska den ha.

Ja berätta allt 😃

[Camia7]
0

Jag var väldigt intresserad av rasen ett tag men det avtog när fick veta Hur skälliga dom var, skulle också vilja veta hur dom egentligen är:) är dom envisa?

Sugar Mist
0

#1 Första jag tänker på Schipperke är skall och envishet. Om ni inte ville ha en skällig ras för övrigt, varför Sheltie? Den har väldigt lätt till skall precis som Schipperken.

-

[Camia7]
5

#2 nu tror jag inte att Ts vill diskutera mina val och inte jag heller

Sugar Mist
0

#3 Nåja, du har pm.

-

[Wraith]
0

Tycker det verkar vara en trevlig ras, visst är den skällig men man kan säkert dämpa skallet lite med träning även om det sitter ganska bra hos rasen. Men en schipperke uppfödare jag pratat med säger att det hon uppskattar med rasen är att den håller sig på marken. Far omkring som små raketer gör de, men ingen har varit speciellt hoppig men skälliga bla när man kommer och ringer på deras dörr. Pigga, friska hundar är min uppfattning. Kräver väl inte jätte mycket; men de behöver aktiveras och få vara med. Ska väl inte heller vara så svåra att träna, men man ska kanske inte ha jätte höga planer.

Om jag skulle vilja ha en sällskapsras så skulle schipperken ligga ganska bra till.

[MinIda]
0

#5 Okej tack. Det låter som en ras för mig 😃

[Teddies matte]
0

Vakt finns det gott om i rasen, har gått kurs med en par och de verkar rätt speciella, inte någon hund jag skulle skaffa om jag verkligen inte var fäst och insatt i rasen. Mycket skällande, envisa och emellertid svårmotiverade och svårt att koncentrera sig, just p.g.a vaktandet och "behovet" av kontroll på omgivningen.

[MinIda]
0

#7 Okej, tack 🙂

Men finns det någon ras som ungefär liknar Schipperke. Med det mena r jag som om det finns en ras som ungefär är likadan med sällskapet, att den är lagom aktiv, ungefär så stor. Är det sheltie man kommer närmast då ?

[Teddies matte]
0

#8 Det är stor skillnad på Shipperke och ex. Sheltie, jag tror inte det är en hund liknande Shipperke du söker, det är en väldigt speciell hund, kolla inte på utseende när du söker hund.

Papillon/Phalene finns ju som är lite liknande i storlek, lagom aktiv men inte samma speciella beteende och vaktande som en Schipperke.

[MinIda]
0

#9 Kollar inte på utseende. Har aldrig brytt mig om hur en hund ser ut. Papillon har jag mött för många skälliga/osäkra hundar så jag tycker inte om den rasen så mycket mer. :/

[Teddies matte]
0

#10 Döm inte rasen efter några få individer.

På samma sätt som jag har träffat massvis med skälliga/osäkra Shelties så dömer jag inte ut hela rasen för det.

[MinIda]
0

#11 Menar inte att hela rasen är så, men jag vet inte. Har bara aldrig tyckt om den på det sättet.

fridaaocrazy
0

Har träffat några Papilons och båda skäller som tokar men är hur trevliga som helst och går bra i t ex Agility :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Wraith]
0

Vet en som kör agility med schipperke:) De hundar jag känner till upplever jag inte som svårmotiverade, om man söker en pigg och aktiv sällskapshund så passar de nog utmärkt. Om man nu inte störs för mycket av skällandet. Sen är de väldigt friska vilket jag ser som en stor fördel.

En ras som jag kom att tänka på som inte är så långt ifrån Schipperke, men som inte heller är jätte lik är Kromfohrländer. Vet inte alls om den skulle vara intressant, men vi har en på klubben som tränar/tävlar lydnad. Upplever dem som ganska lika varandra i temperament ev så är Kromfohrländern lite lugnare men absolut inte slö + att den inte har lika nära till skallet.

[MinIda]
0

Tack för era svar 🙂

[jahoda]
2

#11 Fast du baserade din åsikt om schipperkes på ett par individer? Om alla hundar av en viss ras man träffar har en viss egenskap är det troligt att den egenskapen förekommer ofta hos rasen :)

[Wraith]
0

#16 Det beror ju helt på hur många hundar du träffat. Om du träffat 3 st och räknar alla dessa dvs tre så säger det inte mycket om nu inte rasen bara består av dessa 3 individer ;)

Qwidde
0

Jag har en Schipperke själv och han skäller inte alls mycket! Vi har lärt honom som valp att det inte är okej att skälla, han kan såklart säga till när någon går förbi men då gruffar han mer än skäller och lugnar sig snabbt så fort du säger till eller går och kollar vad han sätt. Så det beror på ägaren hur hunden kommer bli!

Dem är extremt pigga, alerta, nyfikna och snabba som varelser. 
Och jag kör agility, freestyle och spår ibland, men ska definitivt testa på mycket mer. För det är verkligen en allround hund!

Det som man absolut inte får glömma är att det är en stor hund i en liten förpackning så den kan behöva en fast hand, men om man fostrar den rätt så kommer den bli en ängel!

Min Schipperke kommer från kenneln Perleviken och det man bör tänka på är att Schipperke föds inte så ofta som andra raser, då dem är så ovanliga.
Men dem passar som en första hund bara dem aktiveras, för utan aktivering så hittar dem lätt på eget bus och har lättare att springa längre bort eller hittar på egna aktiviteter när dem är lösa (iallafall unghundarna)