Vargattacker
Jag antar att jag kommer provocera vissa här inne nu, vilket inte är meningen. Men det här med vargen. Folk blir galna av att vargen attackerar hundar och boskap. Det jag har svårast att förstå egentligen är nog när en hund blir offer. Det är som att släppa ut en katt, den riskerar att bli påkörd, bryta ben, bli uppäten av räv etc. Inte går man helt bärsärkagång ut det och ska skjuta varenda räv för det. Jag bor i Värmland om är ett vargtätt län, typ det mest vargtäta länet. Jag tycker att vargen ska få finnas.
Nu på senare tid har jag blivit mer uppmärksammad på hur vanligt det faktiskt är med varg här, så nu skulle jag nog inte våga släppa Sheldon lös i skogarna längre, nu när jag vet att risken faktiskt finns. Så länge inte min hund håller sig till mig hela tiden, så hade jag inte vågat släppt honom. Om man släpper ut sin hund i skogen, även om det är en jakthund så måste man också veta vad det medför för risker. Jag lider verkligen med dem som förlorat sina hundar till vargen. Det måste vara fruktansvärt att veta att ens hund blivit ihjälbiten och varit rädd etc och dött en hemsk död. Men vargen är ju ett vilt djur, som har lika mycket rätt att leva som vilket annat djur som helst. Någon slags kontroll på antalet måste vi ha, men att folk känner sånt hat mot ett vilt djur och känner att utrota djuret, det är lite väl radikalt i min mening. Det här med att fåren och boskapen dör, det är ju också väldigt beklagligt, jag förstår att frågan är svår. Vad tycker ni om detta?
Hur många vargar ska vi ha i vårt land? Ska vi ha jakt på vargen?
Ska vi ha varg alls?
Jag tycker att man får hålla koll på sin hund och respektera djuret helt enkelt.
-
putt
Jag kan inte svara på vad som skulle vara ett bra antal vargar, men jag tycker att vi ska behålla de djur vi har i våra skogar, och vargen är ju trots allt en del av Sveriges natur.
Man får ju som #1 skrivit hålla koll på sina djur. Får man ett husdjur taget av ett rovdjur för att man lät det springa fritt så ledsen, men man får skylla sig själv som från första början utsatte sitt djur för den faran.
Och försöka skydda sina boskap så gott det går med stängsel.
I rapporten i våras tror jag att naturvårdsverket gick ut med att det fanns ca 300 vargar, vet inte om den siffran stämmer.
Jag tycker som ovan att man får ha koll på sin hund, väljer man att låta sin hund springa fritt så bör man också ha tänkt på riskerna.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Naturvårdsverket gick ut med siffran 300 vargar men räknade inte med föryngringarna som ligger på ca 150 vargvalpar. Så mellan 450-500 vargindivider har vi idag. Som man vet. Sen finns ett mörkertal. Och långt ifrån alla är sändarförsedda.
Vargarna håller sej inte bara till skogarna. Dom går in i samhällen mitt på dagarna. Ett exempel är drevertiken som låg och sov tillsammans med sin valp på altanen och ägaren fanns några meter bort. Vargen gick helt sonika in och tog tiken i sina käftar och släpade iväg henne men ägaren hann i kapp och lyckades få vargen att släppa henne. Då var hon så skadad att hela tarmpaketet hängde utanför buken. Tack och lov överlevde hon och dom står nu med veterinärkostnader på över 38.000 kr.
Vill ni ha fler exempel? Det finns hur många som helst. En liten tös blev av med sin bästa kompis då vargen gick in i trädgården och tog hennes lilla hund. Den hittade dom aldrig. Flick stackaren var helt förtvivlad som ni kanske förstår. Det finns fler händelser där hundar i olika storlekar blivit attackerade och dödade då dom befunnit sej i trädgården tillsammans med sin ägare. Även som kopplade på promenader. Folk som blivit förföljda av varg när dom rastat sina hundar med mera med mera. Listan kan göras hur lång som helst.
Så det är absolut inte bara "jakthundar" som drabbas utan vanliga hundar. Skk har hörsammat detta och gjort flera skrivelser till dom ansvariga då det drabbar ALLA hundägare i landet. Polis, assistans, eftersök, ja alla hundar som är i tjänst, privat.
TS Du ska inte vara rädd för att provocera. Det var en bra fråga du ställde och också en mycket viktig sådan🙂
Hälsning från en stor djurvän
Ca 19 hundar dör av vilddjurs attacker varje år. 2/3 står ofta vildsvinen för resten är varg och lo. Ca 100 hundar dör varje år för att de blir påkörda av bilar.
Varför ska människor ha rätt att bestämma vilka djur som ska dö eller inte?
Jag hoppas vi kan tala med varandra lugnt och sansat😉
#6 Om du räknar procentuellt hur många bilar det finns och hur många vargar det finns så får du nog fram en ganska rättvis summa.
Det är väl ibland rätt bra att vi kan ta på oss den rätten då vi kan hjälpa många djur från att plågas i onödan.
#7 Hjälpa djur från att plågas?? Vet du hur många vargar som har blivit plågade? Om 3-4 hundar dör av varg attacker varje år oftast för att de är lösa, ja du då ser jag inget problem med det. De allra farligaste vargarna som gång på gång attackerar tam bosättningar de skjut ju.
*Rättelse. ca 1000 hundar varje år förolyckas och skadas i samband med bilolyckor* Källa Härliga hund.
Men hur många bilar finns det och hur många vargar finns det.
Japp, många hundar som varit lösa i sina trädgårdar har attackerats av varg.
Och det här med att vargar plågas…det har du alldeles rätt i. Med vår regering som stöttar det också.
Den så kallade Junseletiken som sövts 4 gånger fast dom bara får sövas 3 gånger. Hon har även sövts ytterligare gånger då hon tidigare hette Kilsbergstiken. Att det planerades att hon skulle få en kull valpar för att sedan avlivas då hon gjort det hon skulle.
Dom vargar där länsstyrelserna går in och godkänner skyddsjakt på varg blir till 90% överklagat från någon vargförening. Dom har färdigskrivna överklaganden som dom bara skickar iväg när överklagandet godkänns. Så tyvärr, dom vargar som ställer till mest problem finns kvar och får ytterligare kullar där dom lär upp sina valpar till samma beteenden.
(nu hinner jag inte skriva mer just nu)
Jag är väldigt kluven i frågan måste jag säga.
Visst förstår jag att man inte vill bli av med sin hund, men jag kan ändå tycka att låter man hunden springa lös i skogen så finns det djur där som kan ta hunden.
Om jag skulle bo "ute i skogen" så skulle jag se till att i största mån ha ordentliga stängsel kring fårhagen eller vad det nu kan vara, ha koll på hunden osv, just för att jag är på deras territorium.
Det som jag däremot tycker är obehagligt är när de blir så närgångna. Tidigare i år kunde man läsa om en kvinna i Dalarna som hade vargen uppe på farstubron när hon var på väg ut t.ex. Flera hundar har blivit tagna inne på gården mm. Så det är j inte längre ute i skogen som det kan vara en fara, utan de har ju tagit sig in i mer tätbefolkade områden.
Jag tror också vargen dödar lite bara för att den kan och har lust, den behöver nödvändigtvis inte vara hungrig. Men jag vill inte se den utrotad men jag tycker det är obehagligt att de inte är rädda för människor längre.
Jag är väldigt kluven i den här frågan. Jag bor också i Värmland och anser att alla djur måste få finnas. Men det är inte kul när vargarna kommer för nära. I skogen får dom gärna vara och skulle dom förirra sig in bland husen ibland så är inte det hela världen. Det är sånt som händer, men när man inser att dom inte råkar hamna bland husen, utan söker sig dit, då är det också svårt. Vi har mil efter mil med skog runt oss och bor på kanten till ett litet större samhälle, men det hjälper inte.
Vi har haft vargar i hästhagen och utanför huset vid ett flertal gånger, varg i grannens hästhage och den kom till och med och urinmarkera på deras hus, en annan granne hade en varg som sov under dennes trapp ett par nätter.
På två ställen där jag har haft min häst inhyrd tidigare har vargen tagit deras hundar när dom varit lösa på tomten. Ena tillfället var det en liten hund och andra en Golden Retriever. Då har ägaren varit med ute samtidigt och matat hästarna, ena stället är väldigt upplyst och hunden var bara 50meter bort.
Släpper man ut sin jakthund i skogen så måste man vara medveten om risken när det finns varg, det är tråkigt men sånt som händer. Men det är obehagligt när dom kommer så nära.
Mina morföräldrar vågar inte gå ut när det är mörkt ute, för att de är rädda för vargen och många grannar vågar inte låta deras småbarn vara ute själva alls. Och jag förstår dem, det är läskigt när dom inte är särskilt rädda för människor.
Jag tycker definitivt att vargen borde få finnas. Har man hunden lös i skogen och låter den springa långt inne där man inte har koll, då får man tyvärr skylla sig själv om hunden blir tagen.
Däremot tycker jag att de vargar som blir väldigt närgångna och går in trädgårdar och knycker hundar när människorna är ute med dem och leker, de borde avlivas då det inte funkar i vårt samhälle.
Det är ju bara en handfull vargar som håller på så här. Precis som att det bara är en handfull med muslimer som är terrorister. Dock är det den handfulla med individer som man märker och då drar man alla över en kant och säger att ALLA vargar gör så och ALLA muslimer är terrorister osv, vilket såklart inte är sant, men det är så man börjar se på det.
Har vi kvar vargen kommer folk klaga, tar vi bort vargen kommer folk klaga. Jag själv tycker att vi ska behålla vargen. Vargen har funnits så länge och är värd att få stanna kvar, även om den är ute efter mat för att överleva. Man kan ju också tänka på att det finns fler lättåtkomliga djur i våra trädgårdar än vad det finns t.ex. i skogen. Ett hungrigt djur gör nästan vad som helst för att få hålla sig i liv.
Man har hört om hundar som ätit döda människor, det har man accepterat eftersom att det fanns ju ingen annan mat.
Man har även hört om vargar som ätit husdjur osv, men det accepterar man inte - och de flesta anledningar till att vargar ätit levande varelser har ju, precis som med hundarna, varit för att överleva.
I alla fall så känns detta jätte konstigt i mina ögon. Människor pratar om jämställdhet, men följer vi verkligen det..? "Vi kan ju lika gärna avliva alla köttätande djur i världen nu, de dödar ju våra husdjur!" Nej, tyvärr går det inte till så. Vi får acceptera hur världen ser ut idag, förändring kan ske - men i det fallet behöver det inte vara just vargarna som ska utsättas. Kanske kan man själv säkra sin trädgård/inhägnad om man nu bor i ett vargtätt område istället för att gå runt och klaga hela tiden? Det är riktigt hemskt om ens husdjur går bort igenom att ett djur tar det, det är det verkligen. Samtidigt så får man ju tänka på att man inte ska gå ner på sandlådenivå med det här att "du ska få tillbaka samma skit som du gav mig" vilket i detta fallet blir "dödar du mitt husdjur så dödar vi er".
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Det största problemet är nog detta med att "vargföreningar" överklagar beslut om skyddsjakt utan att ens fundera över om den individen är lämplig att ha som avelsdjur. Oskygga vargar ska skjutas. Punkt. Då kan dom andra leva i fred utan att det blir en massa rabalder om tagna hundar osv.
Skynda långsamt så går det fortare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 - Jag tror inte på att vi har 450-500 vargar idag,😐det är det högsta antalet jag någonsin hört, och det är mest jägarna som brukar vilja säga 400+, naturligtvis från ställen som "Vargfakta", för att få lov att skjuta vargarna.
Jag hör fortfarande forskare och icke varghatande naturvårdare som säger att vi bara har drygt 280 vargar i landet. Så det är nog snarare runt 300-350.
Förslaget är nu att halvera ALLA rovdjursstammar - inte bara varg, utan även björn, lo, järv (?) och örn. Tvi vale säger jag bara. Men då har vi ändå några tusen björn och lo tillsammans, bara några få hundra vargar och örnar. (Och tänk om det faktiskt är så att det bara finns 280 vargar - och så säger jägarna att det är 450 - och får lova att skjuta av "hälften". Det innebär då nästan en utrotning.)
Ang. vargdödade hundar - jag släpper inte ut min råtta, om jag hade någon, i ett grannskap med utekatter (och gjorde jag det skulle jag inte bli förbannad och skjuta katterna när de äter min råtta). Inte heller släpper jag ut min hund i vargrevir.
Släpper man ut sitt djur i rovdjursterritorium får man skylla sig själv när ens djur blir dödat. Samma tycker jag om renar, kan renägare inte hålla sina djur bakom stängsel som resten av oss, så är det deras förlust (och de blir ju kompenserade). De vilda djuren var här före oss.
Fler renar blir dödade i trafiken än av varg. Fler hästar blir dödade av blixten än av varg. Två människor har dödats av varg i Sverige de sista 200 åren, båda gångerna av tama, flaskuppfödda vargar, inte vilda. Medan människor dödats av både björnar och i viltolyckor många gånger, för att inte tala om att det farligaste djuret i Sverige är älgen. Vildsvin är också aggressiva, och vi har 500 000 av både älg och vildsvin - var. (Men det är en annan sak, för de kan man skjuta och äta! Och gud nåde den varg, björn eller lo som vågar ta "vårt" vilt!)
De attackerar boskap, men det gör hundar också, satsa på boskapsvaktande hundar, eller varför inte den något otestade metoden med vargyl (ett speciellt yl, ljudet av en flock vargar som försvarar sitt revir), för att hålla vargarna borta.
Varg i landskapet är en självklarhet, vi har ingen gudagiven rätt att utrota varje djur som gör livet lite obekvämt eller opraktiskt för oss.
Vargen har aldrig utrotat en enda djurart - människans lista är för lång att räkna upp. Under koloniseringen av Nordamerika dödade man 2 000 000 vargar - vargarna dödade inte en enda människa.
Hjordar med bytesdjur som hjortar och bison i Nordamerika tolererar utan vidare vargar som går förbi hjorden, medan de flyr vid åsynen av människor. Såpass att indianderna brukade ha vargfällar på ryggen när de smög förbi hjordarna, för då tolererade djuren dem.
Säger en hel del om vem som är det bättre djuret, människan eller vargen…
Det finns flera dokumentärer om just vargkontroversen.
Den här handlar även om pumor och björnar i olika delar av världen, och lyssna på boskapsägarna som fått djur tagna av pumor. Helt annan visa än de som får djur tagna av varg. Vi har helt enkelt ett irrationellt hat för just vargen.
(För att inte posta för många videos och inlägg så länkar jag de andra.
Living with Wolves, and bra, färsk film: http://www.youtube.com/watch?v=nCBKHPv9lT0
Modern tale of wolf and man, också ny: http://www.youtube.com/watch?v=e6RpkzCyS1g
Gammal film från 70-talet, Death of a Legend: http://www.nfb.ca/film/death_of_a_legend/)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gammal film (60-talet tror jag) på Sarplaninac-hundar som dödar varg.
Ursäkta om ni tycker filmen är för våldsam, men jag tycker den bör visas och man behöver inte klicka om man inte vill se vargar dödas. (Svartvit film, inget blod direkt.)
Det är vad stora herdehundar är kapabla av, det är vad de är gjorda för. Så folk som säger att herdehundar som Sarplaninac, Kangal och Ovtjarkor inte har något syfte i Sverige och vill förbjuda raserna, samtidigt som vi vill utrota vargen, biter sig själva i svansen.
(Menar inte att dra upp den debatten här.😉)
På bilden här nedan ser man Minnesotas yta mot Sverige (röd), och Wisconsins yta mot Sverige (grön). Det ifyllda är deras områden med varg. I Minnesota har man 3.000 (ja, TUSEN) vargar, och halkar populationen under 1.600 tar man till insatser för att få upp numren igen. Tro mig, jag har dubbelkollat. Det här är ett inlägg jag skrev på FB för några månader sedan, och postar igen här…
Minnesotas (röd) och Wisconsins (grön) area mot Sveriges. Mycket, mycket mindre än vårt stora land (med en av de djupaste, största och mest orörda skogarna i Europa - den täcker halva vårt land), och med en populationsdensitet som är HÖGRE …än våran. (20 pers/kvadratkilometer i Sverige, 26 i Minnesota, och 40!!! i Wisconsin. Och den största koncentrationen här är ju runt storstäderna.)
Hur någon kan seriöst föreslå en vargpopulation på 150 (eller t.o.m 100) individer när man tittar på det här, är helt obegripligt och rent ut sagt skrattretande. Det är uppenbart att om de fick som de ville så skulle vargen utrotas från planetens yta, men de vet att de aldrig kommer få över folket på deras sida, så de försöker istället dra ned vargpopulationen till en sådan löjligt låg nivå att den blir funktionellt utdöd, och till slut kommer dö ut av inavel. (Kanske också därför de är så oerhört glada i att skjuta av genetiskt viktiga individer?)
"I Minnesota har man omkring 3000 vargar på ett område som till areal motsvarar Örebro, Dalarna, Värmland och Gävleborgs län.
Och det utan några nämnvärda problem med att få acceptans för dessa från lokalbefolkningen.
Detta är ju inte heller något problem här i vargglesa Sverige, om man nu med lokalbefolkningen avser L O K A L B E F O L K N I N G E N och inte diverse löst folk, framförallt från jägarkåren, som anser sig representera oss som bor på landsbygden med revirpinkande vargar precis utanför tomtgränsen."
"Ett antal angrepp på husdjur har registrerats i Wisconsin under det gångna halvåret och 12 nötdjur varav 11 kalvar har dödats av vargar. Därutöver har 3 getter och 3 hundar dödats.
Förra året uppgick skadorna till 61 kalvar, några enstaka getter, ett antal hundar och 1 häst! Inte mycket i en delstat där det finns omkring 5 miljoner nötkreatur, 300 000 hästar och 800 vargar.
Bara i de nordliga halvan av delstaten finns det omkring 800 000 ungdjur och kalvar. Hästar tycks tydligen inte vare så intressanta för vargarna, vare sig i Sverige eller USA, trots att “vissa” gärna sprider den lögnen.
Om nu man klarar av 800 vargar på en så lite yta som i Wisconsin, med så många tamdjur, och med så relativt små problem, så klara vi av minst lika många här i Sverige."
De enda anledningarna att varghatarna hatar vargar med den intensitet de gör, är dels kultur, hjärntvättning och sagor, dels att de tycker att det enda bra djuret är klövvilt som man kan äta. Det enda goda rovdjuret i deras mening, är ett dött sådant.
(Det där var som sagt vad jag skrev för några månader sedan, och jag var lite arg där.😛Blir lätt det i den här debatten. Ber om ursäkt om någon tar åt… nej, de enda som behöver ta åt sig är fullfjädrade varghatare, och de ber jag inte om ursäkt för.)
Jag tror ingen här vill utrota vargen. Jag tycker det är ett vackert och klokt djur. Tyvärr mytomspunnet sagoväsen. Men det finns inget vackert i det den ställer till med. Den är smart och handlar instinktivt. Snabb mat kräver ingen energi. Hundar tar den då dom vistas i vargens revir och ses som konkurrenter. Men då ska ni veta att ett revir är flera mil i omkrets och då ingår stora städer, samhällen och mindre byar. Och i dessa revir bor det tusentals med människor.
När vargen håller till utanför skogarna och tar sej närmare och närmare våra samhällen känns det inte okey. Rovdjurstängsel hjälper inte i flera fall. Ni måste ju förstå att djurägarna skyddar sina djur efter bästa förmåga. Det finns väl ingen som VILL få sina djur dödade. Här finns många fårhagar i fårhagen så att säga. Djurägaren har inhägnat en pytteliten plätt till djuren så nära lagården det går och där får dom ensilage. Inget bete.
I våras hade vi en som gick in till grannen och jagade katten bland folket där. Den eller om det var några andra, hade tagit får vid ett par tillfällen hos ett par andra grannar mitt på ljusa dagen. Jagade flickor som red. Tre förföljde en tjej från stallet och hem till huset. Hon såg bara en först men när hon sedan vid huset tog mod till sej och fotade den så såg hon två par ögon i bakgrunden som glittrade. En mil härifrån hade 8 vargar i sin trädgård då dom slagit en älg intill. En kilometer härifrån var det 3 vargar synliga härom morgonen.
#14 När du skriver "avelsdjur" så är det precis det det är. Det är en stor och dyr varguppfödning som vi betalar med våra skattepengar. När en enda varg får kosta 11 miljoner kronor så kanske ni kan förstå vilka kostnader det är. På Nordens ark har dom tagit in ett ryskt vargpar som ska sätta fler valpar till världen. Ryska vargar som är ännu bättre på att döda större boskap som kor och hästar. Det är det andra paret som tas in. Undrar just vad som hände med dom sedan?
#15 Det var svenska rovdjursföreningens Ann Dalerius som sa det i ett TV program. Men sedan blev hon rättad då hon missat att ta med årets föryngring. Och antalet beror nog kanske på vilka grupper man talar med. Så det är bättre att kolla upp och få rena fakta i stället. Senaste siffran från igår konstaterar att vi här omkring Örebro har 80 individer. Då är inte vi värst. Kolla sedan upp hur många som finns i Värmland och dalarna och så vidare så får du nog en rätt rättvis siffra. Bara föryngringen i år är 150 valpar.
Vem skulle vilja ha dessa hundar gåendes bland djuren? En sund tanke bara. Dessa hundar använder dom idag för att vakta inhägnade bilskrotar och stora företag. Hur skulle allemansrätten se ut om det gick omkring KO i hagarna och folk gick förbi? Hugaligen. Jag känner en person som hade tillstånd från försäkringsbolag att inneha två KO. Och när dom skulle ut till hos honom ringde dom först så dom blev mötta vid grinden. Det skulle aldrig fungera här pga allemansrätten.
Här blev en häst attackerad. Den ena blev skadad och den andra dog av chock och ansträngning. Länsstyrelsen har besiktat och konstaterat.
Sen fick vi meddelande om att ytterligare en häst blivit riven uppåt Linde men vet inte hur det gick för den. För några veckor sedan bara. En gammal chettis dödades för några år sedan också. Två scharolei (stavning)kvigor har även dödats i sommar. Det är vår största ko ras här i landet.
(när jag läser ditt inlägg hör jag din betoning i "löst folk och jägarhat" Man kan undra vem som hatar vem här)
"Hund och räv dödar fler får och lamm än vad vargen gör"
😇(Jag visste det.)
Tror ni Vargfakta kommer ta upp det där?😂

#20 Knappast.. Men det finns ju fler rävar och hundar än vargar! Vad dumt att vi inte tänkte på det!
Jag tycker man ska begränsa antalet rovdjur så att vi kan leva i harmoni. Blir det för många och de börjar söka sig till bebyggelse så slutar det illa för både människa och varg. Risken är ju att folk som blir less på att inget görs börjar ta saken i egna händer vilket brukar sluta i djurplågeri (fällor, snaror osv). Jag tycker man ska respektera de som bor i vargrevir och inte säga "skyll dig själv som bor där" eller "håll koll på din hund". Jag tror inte hundägare som bor där på något sätt avser att göra illa sin hund eller låta den bli vargmat. Vargar ska inte komma så nära att de kan ta en hund i närheten av sin ägare.
Exakt antal vargar vi bör ha kan inte jag uttala mig om. Det beror på vilket utrymme människan är beredd att ge dom + vilka resurser naturen har att föda rovdjuren (alltså mat i form av storlek på älgstammar och rådjur osv).
Många säger att människan inte har rätt att bestämma över djuren, de var här före oss osv. Ja det är sant men faktum är att människan idag är så pass många och breder ut sig på ett sådant sätt att det påverkar resten av ekosystemet. Mycket i det är orättvist. Men naturen är inte rättvis. VI kan ju inte börjar ha ihjäl folk för att vargarna ska få plats. Därför måste man komma till en lösning där det finns utrymme för båda. Och finns det inte det, ja tyvärr men då är det vargen som måste bort.
Jag vill inte utrota något djur och för mig får det gärna finnas vargar, björnar och Lo. Men finns det inte plast så vet jag inget annat sätt. Människor måste få leva utan skräck för att gå ut på sin egen bakgård med hunden och rasta den. Själv är jag inte drabbad då jag bor i Norrland och där renägarna har ihjäl alla vargar som kommer, enligt laglig rätt. Så vi har inte det problemet. Men jag känner folk som bor i varglän och jag respeterar deras syn på saken.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

#22 Som du själv säger, renägare får med laglig rätt skjuta alla vargar dom ser. Jag har för mig att detta gäller även om de inte sett vargen attackera deras djur. Varför ska det vara så olika regler för folk i samma land? Hade en kobonde skjutit en varg hade han fått myndigheterna efter sig. Att de får skjuta vargarna så här innebär dels att de får kraftigt minskat livsutrymme (de lever till största delen i områden där det bor mycket folk) och de hindrar effektivt all invandring av vargar utifrån vilket antagligen är negativt för den svenska stammen (inavel). Ju fler vargar som bor i folktäta områden ju fler vargar blir närgångna = ju fler vargar bör/behöver skjutas för att inte ställa till problem = eventuellt en minskad stam.
Jag har ingen åsikt om samernas rättigheter enligt lag. Konstaterar bara att det är så. Jag vet bara att det är därför vi inte har varg här. Jag önskar dock inte få vargen hit efter kusten iaf, där det är tätbebyggt. Men om den går i Lapplands urskogar lär den ju inte störa någon förutom renägarna då. Deras näring är väldigt viktig också.
Jag har heller inget mot vargen så länge den inte är här. Och så tänker nog dom flesta. Men när den är här, då ändras oftast attityden. Här på HIF har jag varit tidigare och jösses vad ovett man fått om man sagt något ont och detta "underbara sägenomspunna djur" Men allteftersom vargen spridit sej neråt landet har det tystnat mer och mer. Varför…Jo för att nu har dom flesta i landet fått känna på hur det är att ha det i sin närhet och hoppsan, det var tydligen inte så som dom tänkt sej. Har en syster som skulle "rysa av välbehag" om hon såg vargen. Jag provade att få med henne upp i skogen där det synts varg+valpar men hon ville inte. Jag påminde henne då om hennes tidigare inställning men den fanns inte kvar.
Vargen är ett mycket smart rovdjur som jagar i flock. Den utgår hela tiden ifrån att göra av med så lite energi som möjligt. När den jagar så sargar den djuret först. Sen väntar dom tills djuret blir så utmattat att den faller ihop och då går dom till sista attacken. Risken är mycket stor för vargen att skada sej under jakten så dom är försiktiga i mån det går. Jag har sett både filmer och bilder på både renar och älgar där dom ligger och det fattas stora köttstycken på kroppen och dom lever fortfarande.
Nu har "djurrättsmedlemmar" börjat vakta det slagna djuret (om dom hittar något) då dom fått för sej att någon mycket ond människa ska preparera djuret med gift. Hur tänker dom då? Dom tar ju ifrån vargflocken den mat dom jobbat för att få.
#22 Och det är som du skriver. Det finns väl ingen som uppsåtligt utgår ifrån att hunden ska skadas i naturen. Vi är väl alla rädda om våra hundar och andra djur. Jag är inte heller så insatt i hur renägarna får hantera detta med varg. Men jag anar att dom har rätt att skjuta när den jagar i renflocken, men som sagt…jag är lite osäker där. Men jag vet att djurägare får skjuta både hund och varg om den attackerar boskapen.
Jag tänkte rent krasst, hur försvarar man sig mot en varg som människa?
Låt oss säga att man är ute med hunden och blir jagad/förföljd. Hur skrämmer man bort dem effektivast? De verkar ju samtidigt vara väldigt nyfikna djur, så de kanske försvårar att skrämma bort dem?
Vargens liv är värt lika mycket som jättepandans liv. Eller den vita tigerns liv. Att tänka på något annat sätt är bara äckligt. Och vargen tar inte en hund eller katt för att vara elak. Utan för att den är hungrig. Och hur ska vargen veta vilket djur som är okej att äta och vilka som inte är okej att äta? Mat som mat. Om vi minskar på antalet rådjur som vi skjuter varje år så finns det mer mat i skogen åt vargen och alltså större chans att den stannar där . Vi har pressat oss in på vagens område (skogen). Sedan människans utveckling började. Vi har tagit deras mat och tvingat bort dom från deras hem, och sen tycker vi att vi ska bestämma om de ska dö eller inte. Fruktansvärt, människan är verkligen det farligaste djuret på jorden.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Fast här, när vargen går in i hagar och tar får, så fäller de inte bara en som de äter upp, utan det kan ta en 5-10 får som enbart är dödade men som är lämnade ouppätna.
En annan fundering jag hade, skiljer sig den vargen vi har i Sverige sig mycket i beteende från den vargen som finns i USA?
#28 Fast det dar med att ett flertal far i en och samma hage blir dodade samtidigt, kan nog sakert ha att gora med att vargens jaktinstinkt hela tiden ar paslagen ''tack vare'' alla far som springer runt i hagen och inte har nagon mojlighet till att fly nagonstans.
#28 - det blir nog samma effekt som med räven i hönshuset. Eftersom djuren inte kan fly pga stängsel, så tar instinkten att döda överhand.
#12 Tycker det var en konstig liknelse med muslimer och vargar, men aja. Och det är inte en handfull vargar som gör såhär utan alla vargar gör såhär om dom måste eller är rädda.
Dogs is my world ♥
#27: "Och vargen tar inte en hund eller katt för att vara elak. Utan för att den är hungrig." Nej, vargen tar hund eller katt av samma anledning som den dödar en annan varg - vilket de gör ganska ofta - eller rovdjur av andra arter, nämligen att vargar är rovdjursskarpa.
#27 Det fanns inte många rätt i det du skrev. Läs på😉
Rådjur kan den äta hur mycket som helst av. Men helst vill dom ha älg och älgkalv på menyn. Hur mycket kan du om vargen och dess beteende? Under en tid var vargen helt borta i landet. Den fanns alltså inte här. Hur kan vi då tränga undan den och ta deras skog? Kan du förklara dej lite närmare? Vi har väl ändå inte tvingat bort den från sitt hem. Den söker sej till oss människor då det finns lättfångat byte. Och då det dödas hundar är för att det är en konkurrent. INTE för att den är hungrig.
#26 Bästa sättet att försvara sej mot varg är att stå kvar, skrika, viffta med armarna och försöka kasta något på den. En pinne eller vad du kommer över. Vad du gör, så spring inte för då triggar du igång jaktbeteendet och den springer efter. Så som en hund gör om du skulle springa ifrån den. Risken finns då att du snubblar eller vargen kommer ikapp och knuffar omkull dej. För enligt vargforskarna ska man absolut inte ramla. Varför, har dom inte sagt. Men sunt förnuft och eftersom vi alla här är hundmänniskor så förstår vi ju vad som skulle ske. Den skulle hugga.
#29 Tobias Gustavsson (vargforskare) liknade vargattackerna i fårhagen ungefär som en popcorn gryta. Vargen tränger in fåren i ett hörn i hagen. Till slut har fåren sån panik att dom hoppar iväg och då klipper den varje får den kommer åt. Hade dom varit lösa hade fler kommit undan. Och lämnar tyvärr många sargade får.
Jag är omringad av flera vargrevir och här i krokarna har det hänt mycket. *En dvärgpincher blev tagen av varg på tomten * en boxer föll offer för vargen i skogen * många jakthundar har råkat ut för vargen, senast för nån månad sen * tamboskap har råkat ut flera gånger, senast en tacka och hennes lamm * många gånger har folk blivit förföljda av varg på hundpromenader, några gånger har vargen fräckt nog försökt attackera. * en varg har sets i centrum flera gånger *varg har setts i mina svärföräldrars centrala bostads område, samt flera andra områden * varg vid brukshundsklubben * varg vid min dotters dagis * varg på motorleden vid flertalet tillfällen som stoppat upp trafiken. Osv osv osv Nu rabblade jag bara ur minnet och jag har extremt dåligt minne så naturligtvis har det hänt mer Vargen här är inte rädd för människor så som den bör vara. Vargen här är något för närgången ibland. Vargen här är en effekt av inavel och människans utbredelse. Vi har kommit in på deras revir Vi har jagat och förföljt och nästintill utrotat (tror vi har utrotat vargen en gång och de vargar som finns här nu är inte svenska vargen) vargen Vi har separerat flockarna med stora städer imellan så det blir hög inavels grad Vi är orsaken till att vargen skapar problem för oss Vi kan skydda oss och våra djur Oss har vargen respekt för, ibland kan vargen vara lite för närgången då är det ofta en ung varg som inte lärt sig vett än. Skrik, spring mot vargen, kasta saker på vargen så den lär sig. För att skydda boskapen så vargsäkrar man deras hagar För att skydda hunden släpper man den inte lös i ett vargrevir, man lämnar den inte ensam på tomten m.m Jag anser att vargen har rätt att finnas här. Vargen är en sagolik varelse med ett oförtjänt dåligt rykte. Jag vill inte ha kvar vargen för att jag råkar älska dessa varelser och blir trollbunden av dom. Jag vill även ha kvar vildsvin som jag är livrädd för och tycker är pesten själva (vi har massa vildsvin här i skogarna också, och björn, björnen får också vara kvar fast jag är livrädd för den). Jag vill ha kvar vargen för att den förtjänar att få leva sitt liv som alla andra levande varelser. Men jag förstår ändå varghatarna. Vargen är ett rovdjur, människan är ett rovdjur, våra rovdjursinstinkter säger oss att vi inte vill ha konkurrerande rovdjurarter på vårat revir.
minavitas.wix.com/kennel
#26 Jag har hört att man ska springa fram till vargen och skrika åt den, de är väldigt skygga djur men vet såklart inte om det är sant;)
Dogs is my world ♥
Jajo, men det är inte lätt att fånga ett specifikt får i en hage eftersom flocken skyddar de skadade fåret, vilket betyder att den får ställa sig i mitten. och då ger sig vargen naturligtvis på något annat får.
men spelar det verkligen någon roll varför vargen dödar hunden? Om det är för mat eller för att den ser den som ett hot?
Vi har väll ingen rätt att döda den för det?
Sjukt.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Kanske har jag missförstått men förstår inte riktigt innebörden med TS inlägg, kanske jag som är trött.
Men självklart måste man hålla stammen nere och hålla koll på inavel osv.
Och rådjur går det ingen brist på, vargarna har bara lärt sig hur skönt det är att slippa jaga sitt byte, det är bara gå till en gård att plocka så många lamm de vill för det är så lätt för dem.
Mycket snack om vargen tycker jag, vet inte riktigt vart den väcktes men man kan inte jämföra den med lo och björn då de inte alls har samma typer av jaktlust tycker jag av min erfarenhet vad jag sett och hört.
Ett lo skulle aldrig jaga en människa vad jag fått lära och de som tyvärr avlidit av björn har i nästan alla fall hållt en puffra i handen, man jagar då med hund, man skickar hunden på den, lockar den nära och man hinner inte skjuta av i tid. Inte hört om många andra fall där svampplockare fallit offer men kanske är det jag som inte hänger med.
Björnen är vad jag sett relativt fredlig, går ofta sin väg, och vargen är nått överdrivet tycker jag, aldrig sett en vild varg och är inte alls insatt i dem men kan inte tänka mig att nån vill hitta sin hund död 10 meter bort på morgonpromenaden antagligen utan huvud, ska man skylla sig själv för att ha haft sin hund lös? kanske, kanske inte men har man en riskzoon där de går ut med ''koppla hundarna och låt inte barn leka själva i skogen, det finns varg'' kanske man ska se över hur pass det är, varken djur eller människor ska ju behöva vara rädda för att förlora sina djur eller barn. :)

Vargen ska få finnas, absolut men det måste vara en balans. Här jag bor har vi varg igen de sköt Alfaparet för några år sen men verkar de ha etablerat sig på nytt. Jag har vi flera tillfällen under tre veckors tid nu haft varg i min trädgård, märkte att min hund uppförde sig konstigt när han var ute själv eller med oss tills jag en kväll för ca 1,5vecka sen kommen från jobbet och står på trappen och vargen travar förbi 10-15m ifrån mig..jag skrek till av ren impuls och den reagera inte ens. Min hund vill inte gå ut längre mer än när det är nödvändigt och någon av oss är alltid med och hunden är kopplad under dygnets mörka timmar rastad han i trädgården för jag vågar inte gå en promenad med en ficklampa (bor på landet) inte jätteskoj men jag hoppas att denna varg stryker iväg och lämnar min tomt i fred. Sist när vi hade varg i bygden så fick min farfa tre kalvar dödade av samma varg han kände igen den, alla djuren undersöktes och blev konstaterade att de var dödade av varg. Min farfar fick inte skjuta vargen om/när den kom tillbaks enbart skrämselskott, detta tycker jag är fel. I mina ögon ska en sån varg avlivas. I samma veva som han miste sina kalvar så mötte han på tre vargar när han var påväg hem med lastbilen, en stod på vägen och två bredvid. Han stannade givetvis och tutade för att de skulle flytta på sig (en lastbilstuta har rätt bra kräm) de rörde inte en fena utan en kom istället närmare och verkade väldigt nyfiken efter flertal tutande och väntan så gick de av vägen och han kunde fortsätta hem, detta är inte ett normalt beteende heller anser jag. Jag vill inte utrota vargen, men det måste vara såpass balanserat att vi kan leva gott och tryggt (så gott det går) för både oss och vargen. Jag är själv jägare och jagar med hund dock eftersök. Tack för mig!
#38 Helt rätt. Balans behövs. Dom avvikande individerna ska bort men blir kvar på grund av vargföreningarnas konstanta överklaganden. Och på grund av vargföreningarna växer problemen så pass att hatet börjar växa. jag älskar vargen och har gjort i hela mitt liv och läst och läst mej dess leverne och beteende. Fakta är ett måste i dessa disskutioner. Man kan inte komma med antaganden och "att skylla sej själv" För olyckan kan komma snabbare än man anar. Tre personer har attackerats av varg när dom rastat sina hundar på promenader och då har hunden varit kopplad. Som tur är har det alla tre gångerna varit män som hållit i kopplen. En liten späd tjej hade garanterat inte klarat det utan blivit av med sin hund. Och Jens Karlsson sa en gång när det varit problem med varg här, att OM hunden skulle bli attackerad av varg när den är kopplad så ska man släppa kopplet och absolut inte ramla. Varför??? Inte skulle jag släppa min hund medveten om att den blir ihjälbiten. Och varför får vi inte ramla omkull? Det svarade han inte på. För vargen är ju inte farlig…eller…?
En gång i tiden var det allas plikt att gå ut i drevet när det kom varg. Det var också skottpengar på den. Dom människorna är borta för länge sedan och kan inte anklagas för det. Det var dåtidens myndigheter som lagstiftade om det.
#36 Var hittar du dessa fakta?
#34 Vi har INTE separerat vargflockarna med stora städer. Jag förstår inte varför alla påstår att städerna tagit vargens hem. Den fanns ju inte när städerna växte upp. Vargen var utrotad under många många år. Dom fanns inte, då kan vi ju inte ta deras hem.
En vargflock innehåller alfa+ valpar och ibland någon äldre fjolårsvalp. I år sågs en rekordstor flock med 13 individer vilket är otroligt ovanligt. Och där tror dom att någon äldre valp hållit sej kvar. I reviret närmast oss har vi en flock på 8 individer. Kommer någon annan individ in i fel flock dödas den omedelbart och äts upp. Och där kommer även problemet om den "tjuvskjutna" vargen som försvann. Och jägarna får skulden. Men oftast har den förolyckats på samma sätt som våra hundar. Trafik, dåliga isar eller vargkontakt. Vargarna vandrar miltals för att hitta ny partner och håller sej inte inom reviren. Att det är hög inavelsgrad är på grund av att det funnits så dåligt med avelsbas. Men det gör det inte längre då dom tar in ryska vargar och avlar på. Det hela är en kennelverksamhet utan dess like som både du och jag betalar utan att veta om det. Våra skattepengar. Junseletiken var uppe i 11 miljoner i våras. vet inte hur mycket det är uppe i nu. Hon har ju personliga assistenter som kostar😉
😮 Menar du på fullaste allvar att man lagt 11 miljoner (!!) på EN ENDASTE varg? Jisses, hur har beslutsfattarna motiverat att den kostnaden ska vara försvarbar?
Jag är dock inte så insatt i Junseletiks-fallet mer än att hon flyttats runt men springer hem igen. Men varför skjuter man inte bara av henne då? Elle rär hon värdefull på annat sätt och måste bevaras?
#40 Här hittar du alla ärenden samlade om den här tiken, tror hon är värdefull rent genetiskt och därför vill dem inte skjuta henne.
11 miljoner är väldigt mycket pengar på en enda varg, frågan är väl om det ens är värt dem pengarna?
#27 jag förstår inte ditt resonnemang.
"Vargen har lika rätt att leva" - ja må så vara men vi människor har ju tagit över stora delar av vargens områden med bebyggelse - ska vi be dom människorna flytta då? Ja vi kan spara på djur i skogen så vargarna har mat. Dock ska man komma ihåg att de tar inte bara för matens skull och Sverige är ett geografiskt litet land så risken är stor att vargen skulle utrota rådjursstammarna om de blev fler av dom.
Eftersom människan har brett ut sig så måste vi ju också skydda oss. Det innebär oundvikligen att skogens djur får försvinna. Jag gillar det inte heller men vi kan ju inte börja utrota människor för att djuren ska få mer plats.
Jag tycker att människor i Sverige ska kunna leva och bo i glesbygden utan att vara rädd för eller riskera att vargen kommer och tar sällskapsdjur eller boskap.
Om rovdjurstammarna blir för stora kommer det inte gå att bedriva varken skogsburk eller lantbruk i detta land.
Så om man ser på verkligheten så kommer de vilda djuren alltid få ge vika för människans utbredning. Hur illa det än är. Vad ska vi göra åt det tänker du?
Jag håller med om att människan inte tar nog hänsyn till natur och djur. Jag vill bevara så många arter som möjligt som får plast. Men med tanke på att vargen inte är utrotningshotad i världen utan bara i Sverige pga att vi inte har lika stora ytor som t ex Alaska osv så vet jag inte hur vi ska kunna hålla en större stam än vi har idag.
Jo jag kan förstå om hon är värdefull rent genetiskt, men endå, det är ju vansinniga pengar kan jag tycka på att lägga på en endaste individ, när denna summa skulle kunna till användning på andra områden om man nu vill lägga denna summa på djur.
Om hon nu blir avlivad iallafall då, då är det ju bortkastade pengar för ingenting?
Håller med dig, jag tycker också det är mycket pengar. Jag är inte helt hundra på om hon är genetiskt värdefull men det är bara något som jag har hört när dom har pratat om just den vargen på nyheterna.
Jag kan iof inte se några andra anledningar till att man lagt ner denna tid, energi och pengar på en endaste individ om det inte vore för hennes gener?
En "vanlig" varg utan större betydelse hade man väl skjutit av direkt kan jag tro.
#42 Nu får du väl ta o hejda dig! Vi är ganska många som bor i glesbygd inom vargrevir som inte är rädda.
"Rådjursstammen riskerar att utrotas". Får du dina uppgifter från vargfakta.se ?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag vet hur man löser problemet med vargar som tar får, man har en lama i fårhagen! De sägs vara väldigt beskyddade över fåren:)
Dogs is my world ♥
#40 Junseletiken alias Kilsbergstiken är genetiskt värdefull. Men det finns fler vargar som är det. Jag misstänker att det gått lite prestige i hennes fall. Vid ett par tillfällen har Länsstyrelsen på grund av dom höga kostnaderna och problemen satt skyddsjakt på henne, men vargföreningarna har snabbt som ögat överklagat beslutet och då går det inte. Planerna var att hon skulle få en kull valpar men första gången hon slog följe med en hane så sövde dom båda två och flyttade ner i Mellansverige. Vilket resulterade i att dom började sin vandring hem och kom ifrån varandra. Hanen blev då dödad. Andra gången hon slog följe med en hane fick dom skyddsjakt på paret och dom han ta bort hanen. Dom vill ha en kull efter henne. Hörde att planen var att hon skulle få sina valpar och sedan avlivas. Det här är våra skattepengar. Vi står och bekostar rena djurplågeriet.
#42 Bra att du tog upp "Vargfakta" Kan du förklara varför den sidan ska vara så negativ mot varg? Allt som står finns det källor till. Jag mailade Jesper Jönsson om en incident här med varg som kom fram mot oss när vi visslade. Vi kunde inte bevisa det med vare sej film eller bild. Därför satte han aldrig in det. Allt som står i vargfakta.se har hänt. Det är händelser som finns i vår vardag varje dag. Dag ut och dag in. Jesper kontaktas även som kunnig i sakfrågan i ett TV program där vargen disskuterades.
#47 Lama fungerar inte.
Vargen tar inte så många rådjur. Det är mest älg som står på deras meny. En normalstor vargflock tar ca 110-130 älgar om året. Här och i många andra jaktlag har vi fått minskad tilldelning på älg, då den ska gå till vargen.
Att döda vargen för att vi är rädda för den, är fel. Den har lika rätt att leva som alla andra. Vi har en person som är hundrädd här på våran ort, kanske borde vi skjuta alla hundar som lever här då(eller?). Och är man rädd att vargen ska ta ens boskap så får man sätta upp vargstängsel. För att döda vargen för att den har blivit lat och väljer enklare sätt att överleva är ännu mer fel då det ligger i alla djurs natur. Visst borde det finnas en balans. Men den borde integå ut på att döda vargen. Simple as that.
Varför funkar det inte med en lama i fårhagen? Det är väl många som är positiva till dem och påstår motsatsen?
Om nu inte en lama funkar, finns det något annat "knep" man kan ta till för att hålla vargen borta från djurhagen?
Bor man nära rovdjur får man skaffa bättre stängsel eller annat för att hålla dem borta. Har man boskap man vill skydda så skaffa lama/hund eller bättre stängsel och knep, läs på vad andra människor runt om i världen gör för att skydda utan att behöva döda.
Vi människor har redan tagit så mycket mark från djuren idag så det är väl inte rättvist att skjuta så fort de närmar sig oss? Jag anser att man ska kunna leva i samklang med naturen.
Andra länder har jag för mig är inte rädda för att bo nära de vilda djuren på samma sätt som en stor del av Sveriges befolkning är.
Bor man nära skog med rovdjur.. ja du får man skylla sig själv som tar för givet att inte skydda sig själv eller sina djur. Skaffa skydd när du är ute och går helt enkelt. Man får ta och lära sig hur man ska vara när man stöter på rovdjur. Är man rädd för varg så kanske man ska skaffa sig en hund som klarar sådant bättre eller flytta. Man får anpassa sig efter naturen helt enkelt.
Är man rädd om sina hundar så köp skyddsväst som skyddar mot vildsvin och varg. Finns ett par ute på marknaden.
Att tycka att skjuta ner antalet eller att ta bort vargen helt är bästa lösningen så är man bara lat helt enkelt. Finns flera lösningar ute på marknaden och tips från andra länder hur man ska lösa det utan att behöva skjuta. Läs på och sök efter lösningar helt enkelt.
Är man för lat för att testa olika lösningar så får man flytta om man är så rädd.
#51 Här ser vi lite statistik på antal hundar. 784 000. Ska vi sätta på alla dessa hundar skyddsväst så kommer det bli en stor affärsgrej. Allvarligt talat, så hjälper det inte. Det finns hundar som dödats med skyddsväst. Protector.
Stängsel…vargen har gått igenom den ändå. En kompis hund gick rakt igenom ett rovdjurs anpassat stängsel med strömmen på och han gick lugnt ut samma väg. Då hjälper inte det heller. Vissa gånger bra, vissa gånger dåligt.
Andra länder har STORA problem. Jag har tagit mej tid att fråga ut folk som kommer från många olika länder helt opartiskt då jag tycker vargen är ett intressant djur.
Menar du på fullaste allvar att vi måste ta på oss skydd bara för att gå ut och rasta våra hundar??? Då är det riktigt illa.
Flytta för att man är så rädd och lat.. Det kommer från en person med skapligt dålig kunskap om rovdjursproblematiken och samhället i övrigt. Ursäkta mej, men dessa ord har jag hört så många gånger. Och från vilka har dom kommit ifrån?
Väntar med spänning på den dag då någon blir skadad av en boskapsvaktande KO eller Lama. Tragiskt givetvis men KO,n är inte speciellt sällskaplig av sej som det flesta hundmänniskor vet om.
ANTAL HUndar och katter i Sverige
Antal 2012 2006 Förändring Förändring % Hundar 784 000 729 000 55 000 8 % Katter 1 159 000 1 256 000 - 97 000 - 8%
https://www.youtube.com/watch?v=cww4bojMviU
Titta gärna på den här länken. Den handlar om hur det ser ut hos dom flesta företagare som föder upp djur. Det är inte bara får som går åt. Det är både kalvar och kvigor. Och även hästar har drabbats. Många attacker anmäls inte ens eftersom det kommer in så många hat och hot. Hela situationen är sjuk. Väldigt sjuk.
När man kör KRAV eller Ekologiskt, så får man inte maska av djuren med medel. Det ska betet underlätta genom att får betar och sedan kor för parasiternas skull. Även marken tar stryk då sällsynta örter och andra växter kommer försvinna. Även livsviktiga insekter som pollinerar växterna. Men dom är så små så dom flesta av oss vet inte ens om dom. Utan dom blir det inga växter. Utan växter inget bete. Utan bete inga djur. Alltså en ond cirkel.
Mycket handlar om det djuretiska. Man ska vara mån om djuren och se till att dom är trygga och har det bra. Många får stängsla in hagen och göra en hage i hagen nära ladugårds dörren utan bete och endast ensilage. En del djur kan inte ens gå utomhus. Är det meningen att det ska se ut så?
Och så påstår en del att bönderna är lata. Dom borde skämmas.
Usch vad trist för den familjen klippet handlar om, och sen till råga på allt att de ska bli av med sitt miljöstöd pga vargen.
Finns det någon statistik på hur många bönder som har/blivit tvugna att lägga ner helt eller dra ner på sin verksamhet pga vargen?
Vad kommer det att få för konsekvenser om vi får för få bönder i landet? Är det värt att låta vargen breda ut sig så pass?
#52 skrev en text till ditt svar men den försvann så du får nöja dig med detta:
du kan inte ta förgivet att du som människa ska få lov att ta mer plats än något annat rovdjur på jorden, vi tar redan mer plats än något annat djur. Du kan inte ta förgivet att du ska kunna gå ut när du bor nära rovdjur och kräva att du inte ska behöva skydda dig. Du som säger att du har rätt att gå ut utan att känna dig hotad av andra rovdjur, lever lite för bekvämt kanske? lite för bekväm syn på hur du vill leva. Det är som om du anser att du har mer rätt att bo här i Sverige än vargen, vi har redan tagit jätte mycket mark från djur. Enligt dig äger du marken du står på just för att du är en människa. Människan är redan överbefolkad och borde vi då med minska på antalet? Vi påverkar och förstör så mycket redan så då borde vi med minskas på kanske? Men vi alla vill ju leva där kommer problematiken. Kanske ska vi lära oss att samsas mer.
För en del handlar det om pengar och resurser. Därav vill man skjuta vargen för det är en av de billigare alternativen. Det finns bra produkter ute på marknaden. Det finns massor med knep och metoder som håller varg borta och skyddar. Produkter och metoder utvecklas med tiden ju fler som testar och försöker. Ni som säger de inte fungerar, har ni testat de ordentligt eller bara dragit er egen slutsats? Tror att ni inte testat det helhjärtat då det handlar om era resurser och pengar. Man anser att ni inte borde behöva lägga eran tid och pengar på lösningar. Men betalde någon detta till er så kanske det inte skulle vara så mycket peka finger på att skjut och minska antalet.
Sverige är faktiskt ett land i eu med ganska liten varg stam/antal, har jag för mig. Så det borde inte vara så mycket problem om man satsar på bra skydd och metoder.
Man är lite lat om man drar egna slutsatser utan att ens testat det helhjärtat och är negativ till olika metoder. Det är delade åsikter om att minska vargen speciellt bland WWF och sverigerovdjursförening.
Sen en del statistik här är nog lite överdriven rejält. Kan man få källor var ni hämtat eran information tack.
Att man endast utgå från statistik från jakt & jägares hemsida, är en del "fusk" då hur serösa och ärliga är dem, då statistiken gynnar dem och dess medlemar..
#54 Jag vet inte om det finns någon statistik på hur många som lagt ner. Men tyvärr är det fler än denna familj. Sverige har bland världens hårdaste djurskydd och om fler lägger ner blir det ännu mer import på kött. Och det köttet har vi ingen aning om hur det vuxit upp och vad djuret ätit. Vi måste vara rädda om vår inhemska mat i alla former.
#55 Jag blir mer och mer fundersam hur du bor och lever. Inte i verkligheten i alla fall. Vet du till exempel om att en "bonde" måste vara tusenkonstnär för att klara vardagen? Eller tror du det är som på "Bonde söker fru" där man går på dejter om vartannat och inte har något annat vettigt för sej.
Verkligheten borde du ta reda på lite mer om. Jakt&jägares sida är bra. Men ska man få reda på vad som verkligen händer och sker måste man leva i det. Då först har man fakta.
Vilka fakta menar du? Enda statistiken jag kommit med är väl hur många hundar det finns i landet. Vad finns det för lurt i det. Fakta, förstår du. Det är det enda som gäller i den här frågan.