Fästing!
Hej alla!
Inez har en fästing på halsen upptäckte jag idag… men jag hittar inte färstingplockaren och vet inte hur jag ska ta ut den :( Den sitter som berget…
Några ider?? :(
Provat med naglarna eller pincett? Dra rakt ut utan att vrida.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
försökte med pincett men den sitter så hårt. Måste nog vänta tills jag kan få någon som kan hålla henne. :(
Prova med flytande smör ;) en perfekt huskur :)
Medarbetare på Chihuahua
#3 Nej! Man ska aldrig någonsin lägga på smör, olja etc på en fästing. En naturlig reaktion för fästingen blir då att kräkas, dvs tömma hela sitt bakteriefyllda maginnehåll rakt ner i blodet på hunden.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Du kommer inte åt med naglarna? lättaste sättet att få dom små jäklarna…😐
~mikkan
Fick hjälp :) Jag har dessvärre inte så långa naglar så fick ta hjälp men nu är den lilla saken borta ! :D
Min pappa brukar dra loss dem med fingrarna, får med benen och allting. Tycker själv att det är skitäckligt så jag tar en plockare ;)
- Tur att det löste sig iallafall! :)
Skönt att ni blev av med det lilla äckelpäckel-krypet 🤮 Hatar verkligen fästingar… 🤐
Ja de är så hemska små saker… Inez ska på en sån där UV ljud dosa, förhoppningsvis ska de inte bli några flera då :P Kanske jag ska ha en med lol
#1 jag har hört att man ska vrida.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Nej man ska dra rakt ut så huvudet och alla mundelar kommer med.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Föresten någon som vet nått om Centaura spray? De låter ju smart :)
#11 men det gör de väl ändå? Har alltid hört att man ska vrida, har alltid gjort det och en enda gång har fästingens huvud suttit kvar.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#13 Ju mer man retar upp fästingen desto större risk att den spyr upp maginnehållet vilket ökar risken för smitta om det är en smittad fästing. Drar man bara rakt ut går det snabbt och enkelt. :)
#14 men om man gör det tillräckligt snabbt, hinner fästingen ens uppfatta det och hinna spy då?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Bäst är att dra rakt ut, jag använder pincett om jag är hemma, annars naglarna. Pincetten skall vara som en klo, dvs inte mosa kroppen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#15 Vridningen ska vara för att få fästingen att släppa själv. Drar man rakt ut har den ingenting att säga till om. :)
#17 jaha, tack :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Sen jag började dra rakt ut för ca 20 år sedan har jag sällan varit med om att fästinghuvuden satt kvar, vilket var vanligt när jag vred dem.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jag använder alltid naglarna och drar rakt ut, aldrig några problem med huvuden som sitter kvar. Tycker det blir svårare att få ett "bra grepp" om fästingen med pincett eller olika fästingborttagare, allra lättast med naglarna bara.

Jag använder den där O'Tom fästingkofoten, där står i anvisningar att man ska rotera kofoten tills fästingen släppt?
Mvh Ellenfyrkant
#21 Så va det med en sån penna jag hade, där skulle man oxå vrida tills fästingen släppt..
Hittar inte min fästingtråd, men än är sista fästingen inte död. Hittade en stor jäkel på hundens öra idag. Och där den satt såg det inte ut som det brukar heller.