Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2008 ggr
emma2
0

Hundtips

Hej! Jag har alltid vetat ha hund, men inte mina föräldrar. Jag behöver tips och råd om hur jag ska övertala dom. Det hjälper inte med att tjata eller visa bilder eller något sånt, jag kan inte visa att jag kan sköta den för dom blir arga så fort jag nämner något om hundar! Snälla hjälp!

Candy123
0

Kanske någon som ni känner har hund så kan ni kanske låna den en stund, eller kanske någon nära dig har hund som behöver hjälp med rastningen… Hur gammal är du? :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Frida B
8

Det finns nog en anledning till att dom inte vill, eller så kanske dom helt enkelt inte gillar hundar. Jag tycker att skaffar man hund så ska hela familjen vilja det, eller iaf vara med på det. Istället för att övertala dom om att skaffa hund, sätt er ner och fråga varför dom inte vill ha hund. Är det helt enkelt så att dom inte gillar hundar lika mycket som du, så kanske du ska börja med att visa dom hur roligt och givande det är med en hund. Berätta alla fördelar (typ att man kommer ut mycket, rör på sig, har någonting att göra, har alltid en vän, kan leta upp ex kantareller om ni gillar det, träffar nya människor genom utställningar, ansvar) men var lika noga med att berätta de negativa sidorna av att äga hund. Berätta gärna lösningar på dessa negativa sidor också, då ser dom att du faktiskt tänkt igenom det och är medveten om att det inte är en dans på rosor. För det är det verkligen inte att ha hund! Inland är det jättejobbigt. Men de positiva väger upp alla gånger. För mig i alla fall, som mer än gärna går ut i snöstorm varannan timma på natten (har hänt, gjorde det nästan med glädje), inte tycker det är äckligt med hundskit, kissfläckar och spyor, inte har någonting emot att ägna en timma varje dag i två veckor för att försöka få i hunden medicinen för att den skadat sig/blivit sjuk, bara hunden mår bra är allt värt det. Men det är jag det.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ktisroinen
1

Det svåra med att ha hund är att det påverkar hela familjen även om det är "din" hund. Det är viktigt att hela familjen vill skaffa hund, annars blir det lätt orättvist för hunden. Jag har en vän som köpte hund när hon var 18 och bor fortfarande hemma fyra år senare. Det är ingen i familjen som egentligen tycker om hunden även om de tycker att den är söt o så vidare så tycker de att han bara är i vägen. Det kan väl inte vara ett kul hundliv? Det behöver naturligtvis inte bli så för er.

Det är bara så lätt att tänka på att en själv vill ha hund (så mycket att man nästan spricker ibland!) och sen glömmer man lätt att tänka på hundens bästa och familjens bästa. Det är också viktigt att tänka på att om du skaffar hund nu så binder du upp dig i 10 år om inte mer. Du kommer inte kunna åka utomlands och jobba till exempel. Bara en vanlig resa en vecka eller så kan vara svårt. När du flyttar hemifrån så måste du betala för hunden helt själv o det är inte det billigaste. Att låta hunden bo kvar hemma när du flyttar eller lever livet utomlands är INTE rättvist mot varken hunden eller din familj.

drika
4

Vänta tills du flyttat hemifrån. Det är deras hus och deras regler, tjata inte.

Hälsningar

Fredrika

emma2
0

Okej, tack alla.:-)

milly99
0

Jag tjatade ganska mycket men jag kollade även upp uppfödningar och så och sen så ringde pappa uppfödaren och dem "konectade". Även om det var jag som helst ville ha hund så gillar båda mina föräldrar hundar och pappa tingade en valp till i vinter. Så mitt tips är att kolla hos några uppfödare och sen be någon av dina föräldrar att ringa det funka för mig. Men sen är ju en hund ett jätte ansvar och det behöver tänkas igenom tex så måste jag gå hem till min hund vrje rast över 15 min för att den inte ska behöva vara ensam lika länge. Hoppas att du lyckas övertala dina föräldrar Kram 😃

emma2
0

Tack milly99! tack för tipset, men pappa skulle nog aldrig göra det…:-(

[Forest]
1

Varför vill dom inte ha hund?

Jag som är föräldrer och har tjatig dotter säger varför det inte går att skaffa en häst. Jag tycker att man ska ge sitt barn ett bra svar varför man inte kan skaffa sig i ditt fall nu en hund. Du ska även veta att semester och allt sånt måste välplaneras innan det är itne bara packa och dra utan man ska kolla får man ha hund på hotellet,stugan osv Vem ska vara hundvakt under tiden man är på semester utomlans eller annan semester? Får man ha med sig hunden till stranden? Hur gör man med hunden på stranden, den kan inte sitta i gassande sol finns det skugga? Det är såna planer man måste vara förberedd att planerat in innan man packar o drar till stranden. Utan hund är det enkelt men med hund är det inte helt så enkelt.

Nu anser jag att hundar är kanon jag ser inte hinder men faktist så får jag planera mycket efter dom.

Vizzla
1

Vänta tills du blir nog gammal att bestämma själv. Hunden kommer bara känna av att den inte är välkommen av alla i familjen om din aföräldrar inte vill ha hund.

Du har gott om tid att vara hundägare.

Jag ville ha en ponny när jag var liten men mina föräldrar sa alltid nej. När jag sen blev myndig insåg jag att en häst var för mycket jobb och är tacksam att dom avstyrde det.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

emma2
0

Min föräldrar gillar hundar…

emma2
0

Tack Forest:-)

emma2
0

Vet någon något mer jag kan göra?:-)

linn8
0

Emma, vill du fortfarande ha hund?:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Asra1]
0

Jag undrar, hur gick det? Fick du en hund? Eller kom du någon vart?:)

emma2
1

#13 det är klart att jag fortfarande vill ha en hund! Det är min största önskan!:) #14 nja, jag har inte fått någon hund… Men jag ger aldrig upp! Om jag vill ha en hund, då ska jag ha det!;)

emma2
0

Putt…?