två nosar!
Vad äckligt det såg ut :O
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Såg faktiskt rätt söt ut fast än det var fult.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

det måste vara inavel på hela den hunden alltså… såg riktigt hemskt ut.

Det där är inte två nosar. Det är en delad nos. Kollar man dessutom noga på bilden så ser man hur det går ett sträck från munnen och upp. Jag skulle vilja säga att detta är en form av grav gomspalt. Det är inte alls så ovanligt med gomspalt på hund. Dock brukar seriösa uppfödare avliva dessa valpar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Varför avlar man på en hund med två/delad nos? Det stod att mamman också hade det!

#5: För att man tycker det är häftigt med annorlunda saker. Sedan tror jag inte att det är medveten avel med gentik kunskap vi snackar om i den landsända där de bor.
Audiatur et altera pars
Vid grav gomspalt är gomen delad så redan som valp dör dom då dom diar, dom druknar då dom diar för mjölken går ner i lungorna. Därvid namnet gomspalt. Det där ser mer ut som en missbildning av nosen.

Det stod i artikeln att fler ur samma kull hade haft likadant men att dom dött av det
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Förmodligen ´föddes dom med en riktig gomspalt medans denna föddes med en missbildad nos. För föds dom med en grav gomspalt druknar dom i det dom diar i sig. Det är därför vetrinärena avlivar valpar eller andra djur som har gomspalt direkt man kommer in med dom…om inte uppfödarna redan gör det när djuret föds.
tycker det borde heta nöss istället för nosar ;)
skämt åsido.. det där ser hemskt ut

Grav gomspalt kan också sätta sig upp på nosen och såvida det inte sätter sig inne i gommen så kan de klara sig utan att dö av det.
Audiatur et altera pars
Det ni ser där kallas harläpp och är en lindrigare sorts missbildning då dom kan leva med det, gomspalt är när gomen är kluven kan även ge vattenskalle och en del andra defekter som jag inter kommer ihåg. Dessa valpar avlivas eller druknar oftast när dom diar. Tyvärr vet jag inte hur man gör för att lägga in en länk annars har jag gjort det…sorry…

Ser ju jättehemskt ut, stackars vovve