Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3712 ggr
Ellenfyrkant
0

Valpfoder/vuxenfoder?

Alla dessa olika råd… Vissa skippar valpfoder till storvuxna raser redan tidigt. Andra poängterar vikten av att ge valpfoder tills den storvuxna hunden är 2 år och därmed beräknas färdigvuxen. Vad är argumenten för de olika teorierna om vad som är bäst?

Mvh Ellenfyrkant

Hiro
0

Valpfodren

ska

ju ha det valpar behöver då de växer, dvs tills de vuxit färdigt i "större delen av kroppen". Säger dock inte att alla valpfoder har det som krävs för bästa resultat om man säger så

Sugar Mist
3

#1 Vad är det i valpfoder som inte finns i vanliga foder? Inte direkt att det finns hjortar, älgar och dyl. gjorda speciellt för valpar i det vilda.

-

Em_
1

Jag tror att valpfodren brukar innehålla lite mindre protein för att valpen inte ska växa för snabbt.

lizton
3

Valpen får inte växa för fort och den ska hållas slank. Fodret ska ha rätt anpassad kalcium/fosfor. Valpfoder för storvuxna raser är anpassade för just storvuxna. Fodret ska inte vara för energirikt. Hög andel protein har inte visat sig ge ökad risk för tillväxtrubbningar. Se upp för hög andel fett i fodret. En veteterinärrtikel från 

“Canine Hip Dysplasia: A Symposium Held at Western Veterinary Conference

Skeletal Diseases of the Growing Dog:

“Calcium levels for a growth diet should be between 1% and 1.6% (dry matter basis).”

“If the same 13- week-old, 20 kg Great Dane puppy were given two level teaspoons of a typical calcium supplement (calcium carbonate) in addition to the growth diet, it would more than double its daily calcium intake. This level is well beyond that shown to increase the risk for developmental bone disease.”

In the dog, OCD risk factors are associated with age, gender, breed, rapid growth, and nutrient (primarily calcium) excesses.

“Rapid weight gain in German shepherds during the first 60 days after birth has been associated with CHD at a later age.”

https://www.msu.edu/~silvar/hips.htm

Det är en risk med för hög nivå D-vitamin som lagrar in kalcium. Man ska alltså inte ge extra vitaminer/mineraler till ett helfoder.

Marie Kroon SLU: 

Uppföljning av svensk studie om labradorer och skelettsjukdomar.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001843/

[fabienne]
6

Jag förstår inte det här resonemanget med att "växa för fort". Är just hundar (och katter) så extremt känsliga för att växa för fort att de måste ha speciella foder anpassade efter detta med precis exakta mått och förhållanden av spannmål, köttbiprodukter, mjölksyrad kalk och D-vitamin? Sjukt att andra djur ens överlever det första året när de inte har valpfoder som ju är så livsnödvändiga och istället får nöja sig med samma mat som de vuxna djuren äter. Väldigt konstigt att var och varannan människa inte lider av höftledsdysplasi när vi inte har någon koll på Ca/P-kvoten och ger våra ungar vuxenmat.

Intressant också detta med Ca/P-kvoten att man ABSOLUT inte får ge kalktillskott till ett "helfoder" när det tydligen är helt okej och ofarligt att ge en massa fosfor-rikt belöningsgodis utöver "helfodret". Allt man ger utöver fodret påverkar kvoten så är man livrädd för att rubba kalk/fosforkvoten bör man sluta upp med att ge tuggben, godis och matrester och endast ge "helfodret" under hela hundens liv.

Även konstigt att "helfodren" innehåller allt en hund behöver när alla "helfoder" ser olika ut och alla hundar är individer.

Jag tror valpfoder är ett försäljningsargument från fodertillverkarna och ingenting annat för det är helt ologiskt att det skulle fungera så i naturen. Jag tror snarare att problem med skelett beror på kalkbrist, onaturlig mat, för lite motion, ensidig motion på stumt underlag och dålig avel snarare än att valpen "växer för fort". Det verkar vara mer vettiga anledningar tycker jag.

Em_
0

#4 Det var intressant. De jag har frågat har "skyllt" på proteinet.

[Cras]
1

jag har läst på flera ställen (om det var i en tråd här eller om det kanske var barf.ifokus eller annanstans) att kalciumet som finns tillsatt i torrfoder är inte från en naturlig djurkälla och då tar hunden upp all kalcium i kroppen och blir mer känslig för överdosering på det viset. Medan kalcium som kommer från naturlig källa såsom ben eller äggskal, det kan hunden inte ta upp mer än vad kroppen behöver utan kissar/bajsar ut överflödigt. Tex därför hundens bajs kan bli så vitt och hårt om den ätit mycket ben. 

Eftersom jag endast sett detta på forum, så skulle jag JÄTTEGÄRNA vilja vet som någon kanske har en källa på detta? tycker det är jätteintressant  och undrar hur det kan komma sig :)

jag undrar också, om kalciumet som tillsätts i torrfoder inte är 'naturligt' vart kommer det då ifrån? kan man framställa sånt på kemisk väg? eller har de typ malt sönder en kalksten?

Em_
0

#7 Haha kan tänkta mig de skandalrubrikerna "Stenmjöl i hundmat!". Men det är en jätteintressant fråga :) Förresten är inte kalksten också skal från början? 🤔

[Cras]
0

#8 ingen aning! därför jag undrar :)

[Cras]
0

*googlat* nej en del kan komma från koraller och snäcker men även från kalkspat eller kemisk utfällning av kalcit enligt wiki 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalksten

lizton
1

#5 skriver: .."Jag tror snarare att problem med skelett beror på kalkbrist …" Oftast fel om man inte utfodrar själv utan kunskap eller ger något riktigt dåligt lågprisfoder.

När det gäller kalcium så är det så att en valp suger åt sig kalcium som en svamp, medan en vuxen hund ofta kan bajsa ut överskottet.

Om man ger för mycket kalcium till en valp, så använder sig kroppen  av det extra kalciumet  i första hand och inte av det befintliga kalciumet i kroppen. Benomvandlingen störs och blir av sämre kvalitet när inte kroppens eget kalcium är med och bygger skelettet.

En annan risk med för mycket kalcium är att det kan ge zinkbrist eftersom mineraler konkurrerar med varandra. Zinkbrist kan ge förtjockad och sprucken hud och större mottaglighet för infektioner. Om man då ger extra zink hindras upptaget av järn och hunden kan få blodbrist. Man ska då sluta med det extra kalciumet eller minska på tillgången på ben så rättar kroppen till obalansen efter en tid. Man ska alltså inte ge extra tillägg av vare sig mineraler eller vitaminer till ett helfoder.

Em_
0

#10 Jo, det var det jag menade med "skal". Dålig formulering av mig.

[fabienne]
1

#7 Vad jag vet finns ingen källa, och den enda "studien" jag hört om som som handlar om att valpar inte kan göra sig av med överskottet av kalcium är en där de ökat kalkgivan och analyserat bajset. Då inte bajset innehöll mer kalk än innan så drog man slutsatsen att valpen inte kunde göra sig av med överskottet. En trolig anledning till att bajset inte innehöll mer kalk kan ha varit att valpen faktiskt behövde det där extra kalket med tanke på att valpar har så mycket högre kalkbehov under tillväxt och tandömsning.

Man ser ju även som du säger på bajset om hunden fått för mycket ben genom att det blir vitt och smuligt - den bajsar ut överskottet.

Det känns väldigt logiskt att djur kan reglera upptaget efter behov när det handlar om naturlig föda. Naturen är inte dum, det är vi som krånglar till det så förbannat och gör det svårare än vad det är genom att ta ur vattnet ur maten, tillsätta spannmål, tillsätta kemiskt behandlad kalk, slå sönder proteinerna, tillsätta vegetabilisk olja osv osv.

Det finns naturligt kalk och så finns det kemiskt behandlad kalk. Naturlig kalk är ben, benmjöl, äggskal och kalciumkarbonat. Kalciumkarbonat är pulveriserad kalksten med ett upptag på runt 20-30 %. Kalkstenen består av sammanpressade växter och djur som bildats till sten.

Kemiskt behandlad kalk är trikalciumfosfat, monokalciumfosfat och dikalciumfosfat vilka är bundna i salt och blir därför extremt upptagligt och kroppen tar upp det vare sig den behöver det eller inte. Många torrfoder innehåller detta, och därför kan jag tänka mig att denna kalkhysteri uppstått.

#11 Jag blir galen på uttrycket "helfoder". Det är som att säga att svensk husmanskost, eller LCHF, eller Paleo är en ultimat kost för alla människor på hela jorden. Så kan man inte säga. Vi är olika.

Hundar precis som människor är individer och alla har olika behov. Det finns inget helfoder som passar alla hundar på jorden. Ett helfoder som passar din hund kan ge kalkbrist på min hund. Ska jag då låta bli att ge extra kalk till min hund eftersom jag ju ger ett "helfoder" och det inte ska behövas? Dessutom verkar de allra flesta foder ligga extremt lågt i vitamininnehåll.

Kalkbrist verkar vara den absolut vanligaste bristen hos hundar idag och det är intressant att hudbesvär och allergier är så utbrett bland molosser då de även verkar ha ett något högre kalciumbehov än andra hundar. Det brukar börja med svamp och lindrig klåda och får man ingen ordning på problemen brukar det eskalera i allergier. Tar man tag i problemet i ett tidigt stadium och lägger in extra naturligt kalk som en första ändring i kosten om hunden får de första tecknen som svamp i tassar och öron så brukar problemen stanna av där. Rödfärgad päls under tassarna brukar bli vit igen om man ökar kalket som ett annat exempel.

Visar en hund tecken på kalkbrist tillsätter man kalk, för hunden behöver det. Ger man mycket godis, tuggben och annat utöver fodret kan man också behöva ge lite extra kalk men det är det få som pratar om. För det är ju så himla komplicerat det där med kalk och fodertillverkarna vet ju bäst vilket man ju kan se på den milslånga innehållsförteckningen där man inte fattar vad hälften av ingredienserna är för något. Helfoder som helfoder, eller? Tydligen räcker inte alla dessa så kallade "helfoder" till för alla hundar, eftersom så väldigt många hundar lider av kostrelaterade sjukdomar.

Hiro
1

#2 De ska innehålla mer av det som gör att den växer bra. Du kan inte påstå att dagens hundar behöver samma sker som vargar eller hundar i det vilda

lizton
1

#14 Ja, sant. Vargar och hundar lever olika liv. Vargar i vilt tillstånd kan bli lite drygt tio år i bästa fall, medan det finns uppgifter om att vargar blivit över 16 år i djurparker. Vargar i djurparker utfodras regelbundet och och får bra sammansatt kost och lever längre.

Många vilda vargar far illa av olika skäl. Många av dem dör  i förtid pga bl a tillväxtrubbningar. Det finns ingen ledstatistik på vilda vargar eftersom bara några få vargar har sändare och kan följas.