Detta infernaliska tiggande
Vi har en 7 snart 8 månaders valp som tigger något fruktansvärt vid matbordet och det har bara blivit värre den senaste veckan (trots på gång?) och jag vet helt enkelt inte hur vi ska bryta hans beteende. Han har aldrig, aldrig fått någon mat vid matbordet eller som konsekvens av tiggande. Vi äter framför tv:n med ett ganska lågt bord som han lätt når från soffan men han har aldrig givits en chans att sno något heller. Förr nöjde han sig med att ligga mellan oss vilket alltid ledde till att han somnade, han tilläts inte sniffa efter maten och inte att sträcka sig mot den. Då har vi sagt ifrån med ett nej eller i värsta fall knuffat undan. Nu har han börjat cirkulera bordet (soffan går som ett L runt), sträcka sig mot. Ge upp, hoppa ner och sätta sig under en, komma tillbaka upp och klättra runt. Först när vi ätit upp lugnade han ner sig och så här illa har det aldrig varit. Försök få honom att stanna på en plats i ex soffan men det ökar bara stressen. Att stänga ute honom fungerar inte heller då han stressar upp sig och far illa. Han har lätt till stress men har blivit lugnare ända fram tills nu då jag upplever att det vänt, i andra situationer som han stressar upp sig i vet jag hur vi ska hantera det, men inte i denna. Jag mår inte bra av att se min hund här stressad och han mår inte bra av stressen, tyvärr blir det ju en ond spiral. Jag förstår inte varför ha inte självmant ger sig när beteendet aldrig belönats? Alla tips mottages varmt.
Lär hunden vad den ska göra istället, t.ex ligga i sin korg eller liknande. Det är ett krav som snabbt blir enkelt att förstå, tydligt för både hunden och er när den gör fel och när det blir rätt.
Och belöna när hunden gör rätt att den lägger sig i sin korg om det är det ni lär den.
Tror inte själv det är bra att lära hunden ligga i soffan om det är där ni också äter. Kanske kan ni börja äta vid köksbordet ett tag och lära hunden ligga i sin korg … kanske är lättare än att äta på så låg höjd så att hunden känner alla goda lukter slå emot den än mer..
#2 Det blev så efter ett tag i början när han blev stressad av att vara åtskild från oss. Men jag förstår hur det kanske försvårar. Innan den senaste veckorna så har det varit hanterbart, men nu linsom ger han sig inte. Ska prova igen med att ha en plats där han får vara när vi äter. Det som varit problemet innan och som kanske försvårar igen är att han får vara i soffan i vanliga fall och blir förvirrad när han plötsligt inte får vara där. Men vi ska absolut pröva det igen nu när han blivit äldre. I datorrumet ex har han inga problem alls att ligga i sin korg och ta det lugnt utan att vara med en, men i vardagsrummet kommer han inte till ro om han inte får vara hos en eftersom han alltid fått ligga hos oss i soffan. Jag upplever honom som stressad och orolig i sådana situationer. Men det kan ju vara så att vi inte kommunicerade vårt önskemål tillräkligt väl eller att han var för ung för ett sådant krav… Hursom så får vi pröva igen.