Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2999 ggr
Vizzla
0

Kan hundar luras?

Idag hade Theo nåt skumt för sig. Han gillar att komma ut och han tycker om snö. Sista dagarna har han fått problem med stora snöbollar som fastnar mellan trampdynorna så han har fått ett par fleecetofflor som han gärna går med. Då fastnar inte heller gruset.

Så vi går en promenad och Theo gillar att hålla sig nära hemmet, han vill inte gå allt för långt bort. Så han börjar halta efter halva vägen. Vi stannar och jag kollar alla tassar. Inget fel vad jag kan se. Han går några meter sen stannar han och gnager på en tass. Vi stannar och jag tar av tofflan och kollar, inget fel. Han går ett par meter och stannar igen. Så håller han på. Haltar, lyfter på ett ben, strejkar, vill inte nosa eller gå efter Alf. Så när vi har gått en bit till och vänder hem då plötsligt är alla hans symtom borta. Han skuttar hej vilt fram och tillbaka, busar, leker, travar på helt utan problem och stannar utan att frysa på en enda tass. Luras han? Är det hemlängtan?  Vi hade ju gått nån kilometer så han borde ju ha haltat även på hemvägen om han nu hade ont nånstans. Vad sysslar han med? :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Murvel]
6

Jag har hört liknande tidigare, så jag tror absolut att de kan. De lär sig någon gång att har man ont, eller har man bajsat/kissat, eller har man gjort ditt eller datt, så får man gå hem, och sedan kan det beteendet förstärkas. Lite som klickerträning faktiskt. Hundar försöker nog en massa grejer som vi inte ens märker att de gör, i tappra försök att se om det var just "det" som ledde till något eftersträvansvärt ;)

Sen tror jag inte att hunden har koncept om att "luras" utan att det är mer att testa att beteende. Det blir kanske mer ett trick än att den tror att "nu låtsas jag vara skadad". Eller hur man ska uttrycka det.

Mysisa
12

Amor gjorde ett liknande trick när han var valp och jag vill ha honom rumsren. Han var pytteliten, valp på ett kilo. 30 minusgrader ute och massa snö. Inge kul med rumsrenhetsträning med andra ord. Han märkte ganska snabbt att bara han kissade ute fick han gå in igen. Så efter mat, lek eller what everså tog jag ut honom, satte ner honom där jag tyckte han kunde kissa, han satte sig snabbt i kissställning och sprang sen hem. Kvar stod jag med den renaste snön där valpen nyss "kissat"

minavitas.wix.com/kennel

Lathundarna
5

Why not? Har haft hand om hästar som plötsligt haltat kraftigt - bara för att de inte velat ha en specifik ryttare på ryggen. Även haft hand om hästar som haltat när det blivit geggigt på marken. Så jag blir inte ett dugg förvånad om även jyckarna tar till fulknep för att slippa vad de erfarit är obehagligt. Dock, om man hittat en lösning och fått bort det som orsakat obehaget sitter det ju bara kvar i huvudet på djuret som "Det där gjorde ont/var äckligt innan, bäst att skita i't", och då får man helt enkelt jobba och lirka för att få till en ny erfarenhet som är positiv. Bara att plocka fram sin mest påhittiga ådra.

russin
0

Har ni vägsalt där ? Tror inte det är speciellt vanligt att en hund börjar både halta OCH gnaga på tassarna bara för att "luras".

Såg nu att han har tossar på sig. Kan det helt enkelt vara så att hunden finner dom obekväma.

Vizzla
0

Nej vi har inte vägsalt. Ja han har fått gå utan också men då fryser han.

Vizzla
3

Jag tänker bara att om det var tofflorna så borde han ju halta på hemvägen också.

Frida B
3

Jag tror dom kan det. Har han gjort ett beteende (halta, gnaga på tassen) och ni belönat det (gått hem), och gjort det om och om igen lär han ju sig hur han får hem er.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Cras]
6

jag tror absolut att de kan luras!

Min äldsta gör sånt också om hon inte gillar vädret, dock har hon problem med artros så vi tar det ändå alltid på allvar (vet ju inte om det någon gång skulle vara den som spökar, men är ganska övertygad om att hon faktiskt fejkar ibland också), så vill hon inte så slipper hon.

Hon kan även luras i andra avseenden att få sin vilja igenom! Vi har provat lite skvallerträning när hon boffat/skällt på grannarna som låtit utanför huset. Där lärde hon sig snabbt att vaktar man så får man en godis… så hon provar att boffa/skälla då och då bara för godisens skull..

Har hundarna ben, äter hon oftast upp fortast, sen gör hon ett 'vaktrus' då hon rusar iväg mot hallen och råskäller som om det kommer någon fast det inte gör det, får med sig de andra hundarna och smiter sen snabbt tillbaka i förvirringen som blir och stjäler de andras ben 😃
Likadant om en hund har en leksak som hon vill ha, eller ligger i 'hennes' fåtölj. Och de andra går alltid på det ;)

[Iyen]
2

Ja. Hundar kan luras. Det bästa va när pudeln här hemma lurade både mig och schäfern. Jag har aldrig sett en hund äta så fort.

TjockaBerta
2

Gammelhunden både fejkhaltar och fejkkissar. Han lurar också unghunden ibland.

>>>Malum domesticum<<<

Mantissa
0

Tycker det låter som tasskramp. Det brukar släppa efter att tag när blodcirkulationen kommer igång.

[_annaH]
0

Dexter fejk kissar om det regnar ute bara för att få gå in så tror absolut de kan luras :)

Hiro
1

Norrbottenspets tiken kan sätta sig och "kissa" för att få tillfälle att lukta på en fläck för hon vet att jag inte drar då hon kissar/bajsar så de kan "luras" visst men man ska ändå se över ifall det kan vara att hunden kan ha ont eller liknande

Em_
0

Ena hunden låssasbajsar för att få nosa längre ibland.