Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3123 ggr
[SammieS]
0

Upphetsad valp

Hej alla!

Jag tror jag skrivit ett liknande inlägg tidigare men prövar ändå att skriva!

Jag har en valp på 7 månader när hon är själv med oss ägare är hon lugn och bits inte längre! när vi träffar bekanta så blir hon hoppig och Nafsar/bits gnäller högt och lugnar inte ner sig.

Ska jag begränsa hur mycket hon får hälsa på bekanta? Har ni tips?

Frida B
0

Be de bekanta att bara ignorera henne när hon gör så, och när hon lugnat ner sig får hon hälsa. Stressar hon upp sig igen, ställ er upp och ignorera henne igen.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[SammieS]
0

Fast ignorerar dem henne så springer hon till dem åter igen och gnäller oavbrutet hon kan ärligt talat gnälla minst en halvtimme utan att sluta… hon blir riktigt uppstressad men önskar verkligen att hon i framtiden kommer kunna vara med människor utan att bli sån!

Frida B
0

#2 men ni måste lära henne att koppla av. Ignorera henne besöket om ni så måste, lugnar hon inte ner sig får hon inte hälsa. Har ni tränat passivitet?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anna4077
1

Man kan göra som #3 säger. Ignorera och samtidigt träna passivitet. Min valp kan också bli väldigt glad och gnällde massor i början, länge. Men efter ett tag när det inte lönade sig att gnälla så slutade han. Gick väldigt fort tycker jag. Nu kan han visa att han vill hälsa och försöka dra mot personer på gatan men om man stannar och inte låter han hälsa accepterar han det. Ibörjan blev han helt tokig och skrek som om vi slog honom även om vi bara stod helt stilla, drog inte i kopplet eller något utan helt stilla utan att ge efter, och det lät som vi höll på att ta livet av hunden. Hur pinsamt och jobbigt som helst men när det inte lönade sig så slutade han.

Anna och taxen Max

[SammieS]
0

Jo, hon kopplar alltid av hemma när hon är me mig o min kille är aldrig stressad… de är när vi är borta hos andra eller andra människor är hos oss hon blir sån där

Okej. Jag har tränat passivitet lite men inte jättemycket har inte heller så jättemycket kunskap om passivitet

[SammieS]
0

Anna de påminner om min hund lite…

Anna4077
0

#6 min tränare har gett mig ett jätte bra råd. Hon säger jämt "lönar det sig för honom att göra så" om ni ger efter (även om det är efter en halvtimme) så lönar det sig ju att gnälla. Vi har just nu en evig kamp varje gång vi ska lägga mig. Valpen tycker sägen är lajbans och leker. När jag skäller på honom (säger nej inte gapar eller så) tycker han det är jätte roligt. Vi får helt enkelt sätta oss bredvid honom och hålla fast honom (lugnt och fint inte hårt men bestämt) så att han inte kommer där ifrån. Vi fick i början sitta så i ca 1 timme och 30 minuter ibörjan (eller ännu längre). Nu behöver vi bara hålla lite lätt i honom oftast med en hand, i 5-10minuter innan han accepterar att vi inte ska leka utan att vi ska sova. Men i början skrek han, gällde, bet, hoppade, skruvade och ålade sig. Att grannarna inte ringde polisen är ett under. Jag vill och det grät för jag kände mig hemsk men vi gjorde honom aldrig illa utan han gjorde mig illa. Allt jag gjorde var att sätta mig bredvid honom eller sätta honom mellan benen och hålla honom på bogen. Lugnt, stilla med båda händerna. Mjukt men bestämt. Absolut inte så det gör ont. Det funkar. Man kan göra samma när man ska bort, sätta sig på golvet och be alla ignorera hunden till den är lugn.

Anna och taxen Max

[SammieS]
0

tack för tipsen ska försöka å se om de blir någon förbättring, synd är det när folk inte lyssnar o inte vill ignorera valpen fastän jag ber dem de sker ju ibland.

🤔

Roxie
0

Våran valp blir också tokglad när det kommer folk, hon är 9 månader nu. Vi har från dag ett lärt henne att sitta och vänta på hallmattan tills folket har kommit in och klätt av sig innan hon får hälsa. Och inte innan vi sagt 'varsågod'. Funkar hur bra som helst. För då har hon i väntan även hunnit lugna ner sig :)

// Sofia

Anna4077
0

#8 usch jag vet hur det är. Får nästan bli arg på min pappa och lillebror ibland när dom hetsar upp valpen i onödan. Hur svårt ska det vara att förstå att man inte ska hetsa upp hunden till max? Dom behöver inte vara uppstressade för att vara glada.

Anna och taxen Max

Em_
0

Ett sätt att träna kan vara att bjuda in en lugn person på filmkväll. Personen måste klara av att ignorera valpen. Se till att valpen har sprungit av sig så att den är trött. När alla människor sitter tyst och stilla och fokuserar på något annat brukar det vara lättare för valpen att slappna av. Behövs det håller man i valpen tills den är lugn. Om valpen redan tycker att TV = sova så brukar det gå rätt fort för den att somna om den redan är lite trött.

Är valpen fortfarande orolig när gästen ska gå hem är det bra om hejdåandet blir så lugnt som möjligt och att den som sitter med valpen sitter kvar och lugnar ända tills valpen är avslappnad.