Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1958 ggr
PetitePuma
0

Vilken ras?

Hej! Jag har i flera år funderat på vilken hund jag ska skaffa, och ännu har jag några år kvar. Det är många kriterier jag vill att hunden ska passa in i. Här kommer några: - Hunden ska vara klok, cool och "hänga med mig" på äventyr - Hunden ska vara vänlig mot andra djur - Hunden ska vara vänlig mot andra människor - Hunden ska inte vara för avlad, så att den inte är psykiskt eller fysiskt sjuk - Hunden ska helst inte vara för liten - Hunden ska helst inte framkalla allför mycket allergi Några förslag? /M :)

Frida B
0

De flesta av dina krav är individuellt för hundar. Du får skriva lite mer vad du har att erbjuda hunden, så blir det mycket lättare att tipsa om någon ras :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
0

Vad har du att erbjuda hunden i aktivering & motionsväg?
Hur ser din hundvana ut?
Finns inga hundar som är mindre allergiframkallande då alla är allergisk mot olika saker. Vissa är allergiska mot saliv, kvalster i huden, päls etc
Min pappa är pälsallergiker men tål pudel, lagottopäls osv.

Rent spontant kan jag be dig kolla i rasgrupp 9.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Majken!
2

Pudel.

Achatina
0

Det som #2 skrev om allergi. Samt vissa blandrashundar marknadsförs som "Hypoallergenic" för det var vad första "designerbreed" blandrasen skapades för att vara - allergivänlig ledarhund. Av de hundar de födde upp för det projektet var det bara ett litet antal valpar som blev allergivänliga(re). Andel allergener en hund (eller vilket djur som helst) har är induviduellt för djuret men ska kunna gå att testa för genetiskt (men det är det typ ingen som gör, kostar väl en slant).

Men ungdjur (i det här fallet valpar) och fertila djur brukar vara de som är allra mest allergiframkallande.

Ang. rasval så stämmer dina kriterier in på de flesta av de över 400 hundraser som finns så gör som #1 skrev och beskriv vad för hundliv du kan ge/erbjuda.

PetitePuma
0

Vissa djur funkar jättebra, andra inte… jag tror att det är pälsen problemet sitter. Jag vet inte vad jag kommer att jobba med än, men målet är att kunna ta med hunden lite överallt. Jag är ingen person som är ute och joggar i skogen, utan mer en sådan som glider runt lite på olika ställen, men ändå har en fast punkt. Stress är ingenting för mig! Kommer förmodligen bo i närheten av en stad.

Jag har bra hand med hundar, men har inte haft en egen innan. Vill att hunden ska vara ganska lugn av sig ändå, inte en sån som springer iväg i rent vansinne…hände en gång. :s

Frida B
2

#5 vi menar vilken aktivering hunden kommer att få. Alla hundar måste ha aktivering, mer eller mindre. Det bör man fundera ut innan, så att man sedan inte står där med en understimulerad unghund som biter sönder allt bara för att man inte vill aktivera hunden med det som hunden behöver aktiveras med :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

PetitePuma
0

Alltså, jag menar att den skulle få hänga med dit jag gick. Förstår ni? :)

Frida B
0

#7 ja men vi menar aktivering. Det går inte riktigt att säga att hunden hänger med överallt, för det vet inte vi vart ni ska. Vad har du att erbjuda hunden i motion och aktiveringsväg? Eller vill du ha en ren sällskapshund?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

PetitePuma
0

Vet inte riktigt hur jag ska säga mer. Jag kan ju inte förutspå vart jag ska hela tiden, men kan ju försöka att förklara lite vad jag brukar göra. Ta långa promenader på olika ställen (stan och landet) hälsa på människor, resa, jobba, ta hand om mina andra djur, umgås med familj..:P

Frida B
0

#9 nej men jag menar aktivering. Alltså till exempel spår, sök, agility, uppletande, freestyle, trixträning o.s.v. Där hunden får jobba med hjärnan :p

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

PetitePuma
0

Jaså, du menar så! Jo, eftersom att kontakter mellan både djur och människor ska kunna fungera så måste ju hundens lydnad bli på topp. Lydnad är det jag är bäst på också. Hunden måste kunna ta order som ''sitt'', ''tyst'', ''nu får du'', ''lugn'', ''hälsa'', ''sätt dig här'', typ. Uppletande av råttor på rymmen skulle inte vara så dåligt heller…skämt åsido, lite sök eller uppletande skulle vi också kunna få in om hunden uppskattade det. Men främst ska hunden vara en sällskapshund, vill inte ha hen i tävlingar eller liknande. :)

Har jag för höga/komplicerade krav? x)

Frida B
1

#11 haha tycker inte de kraven är komplicerade alls. Kolla in rasgrupp 9, finns många härliga sällskapshundar. Kanske pudel? Eller papillon? Någon av bichonraserna? Pudel finns ju i 3 storlekar, den största brukar vara lite mer lugna i vardagen vad jag upplever det som. Hänger med på allt som du vill göra, men kan även ta det lugnt. De större kräver väl lite mer aktivering och motion.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

PetitePuma
0

Okej tack! Ska kolla :)

PetitePuma
0

Det jobbiga är att jag tycker att de flesta hundarna där är lite ''mesiga''…Det låter trångsynt, men ni kanske förstår vad jag menar?

Sugar Mist
0

Någon av corgisarna vore kanske något? Inte lika mesiga. Pembroken verkar mer sällskaplig och lugnare än cardiganen dock.

-

PetitePuma
0

Är de bra med smådjur?

Frida B
1

#14 har oftast med uppfostran att göra :)

#16 som sagt, har med uppfostran att göra :p

_(f.d MelvinMimmiLufsen)