Välja Hundras!
Hej.
Jo det är så att jag ska köpa en liten valp, jag har tjatat på mor sedan jag var liten och nu ska jag äntligen få köpa en!
Men jag vet inte riktigt vilken ras. Kan ni hjälpa mig?
Det ska vara en sällskapshund.
Bra med barn och katter.
Älska att ligga och mysa, ganska ofta. Fast det kanske är från hund till hund?
Inte behöva så mycket motion.
Den ska vara korthårig.
Mellanstor eller liten.
Jag kommer inte på så mycket mer nu, men jag är väldigt tacksam för svar!🐶
Alla hundar behöver mycket motion för att må bra. Självklart är det en tolkningsfråga, men du kan inte förvänta dig att ha en hund som mår bra om du inte är aktiv med den minst någon timme om dagen.
Utan att försöka verka hård tycker jag det låter som att du vill ha en kanin eller liknande. :) Annat råd är att vänta med att skaffa hund tills du har flyttat hemifrån!
Italiensk vinthund? :)
feral jesus
#1 Fy, vilken onödig kommentar! Det har du inte minsta möjlighet att veta, jag tror TS vet bäst vad denne vill ha.
Sen är det stor skillnad på hur mycket motion olika raser behöver, min AH behöver hur mycket som helst, medan min mors Aussieterrier nöjer sig med att lulla omkring.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
TS har tagit bort sitt konto.
Tänkte på mops eller fransk bulldogg på den beskrivningen. Men även pudel, lhasa apso, shih tzu, bichon havanais, bichon frisé, malteser, coton de tulear, löwchen, eller chinese crested powder puff som nedklippt.
Eller tibetansk spaniel. Nedklippningen går rätt så fort och man kan lätt lära sig själv att hantera maskinen och man behöver bara göra det då man tycker hunden börjar bli för fluffig vilket tar några veckor.
Chinese crested hairless kan funka med men de kräver en hel del hudvård.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
VildaVittra:
Om hon vet vad hon vill ha kanske tråden i sig var onödig? Och det var inte så jag tolkade hennes text. Min syn på hundar må vara annorlunda än din och TS, men jag tycker man ska skaffa hund för att man vill vara aktiv med den. Att en hund tycker om att vara en soffpotatis 23 timmar om dygnet låter för mig osunt. Och det finns med all säkerhet människor som menar på att deras hundar "mår minsann hur bra som helst av att göra ingenting om dagarna", men då får det stå för dem och det är inget jag tror på.
#6 Hur skulle du kunna du veta hur min syn på hundar är? Eller TS? Synsk?
Sen är motion och aktivering inte synonymer. Även en kanin behöver aktiveras, men det kanske inte du visste?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Onödig kommentar. Alla är inte sådana som vill springa fort i skogen med sin hund eller paddla kajak i Kiruna med den. Alla hundar är heller inte sådana som vill göra sånt.
Sedan sa inte heller TS att de bara skulle ligga hemma och vara ''soffpotatisar'' hela dagen, utan att hunden inte skulle kräva så mycket motion.
#5 Ser nu att jag menade tibetansk terrier. Men tibetansk spaniel skulle kunna funka med!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.