Två valpfrågor
Ni som är ensamstående och har/har haft valp, hur löste ni det med uträttandet av vardagsärenden som att handla mat o dylikt, innan valpen kunde vara ensam?
Eftersom jag har en vuxen hund som behöver sina längre promenader och jag inte kan lämna valpen ensam hemma under dem, kan man låta valpen sitta i en bärväska under största delen av långpromenaderna med den vuxna hunden?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Inte ensamstående, men när jag haft valpisar har jag varit den som varit hemma med dem hela dagarna så det blir nästan som ensam i alla fall.
Nu beror mycket på hur långt du har till affären. Men att ha en liten väska som bebisen kan ligga i när det blir jobbigt är ine dumt. Ammars kan man gå i lugn takt då den lille vill nosa runt. det kmmer ta tid att handla men det löser sig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Då Velvet var valp så var jag ensamstående matte, på de flesta promenader fick hon följa med då hon alltid utan problem orkat lika mkt som den vuxna labben jag hade då, men dom gånger hon inte kunde följa så fick hon vara i sin bur för att inte bita sönder hela lägenheten
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag löste det så att när valpen var liten (schäfer) och den vuxna schäfern behövde sina långpromenader, så tog jag cykeln. Där hade jag en stor trälåda fast på pakethållaren som valpen låg och sov i medans jag antingen cyklade eller ledde cykeln. På så sätt fick den stora hunden sin motion.
På väg till affären och så är ju inte valpen själv iom att Du har den vuxna hunden. Så det bör väl gå bra att lämna dem en kortare stund medans man springer till affären.
När Joxa var liten lämnade jag henne hemma med Indra om jag skulle handla eller så. Lika att börja direkt :) När hon blev ca 3mån tränade jag henne att vara helt själv korta stunder. Tog ut och rastade hundarna var för sig o.s.v. Har gått superbra, aldrig nåt problem att lämna henne varken med Indra eller helt ensam.
Javisst kan du bära valpen under promenaderna, så länge du orkar ;)
Tack för svaren :)
Skönt att få bekräftat att man kan lämna valpen en stund med den vuxna hunden.
Tyvärr blir det väl ingen valp än :( Men den som väntar på något gott…
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar