Neggativ mot hundskor?
En sak jag inte riktigt förstår är varför så många människor är otroligt negativa mot hundskor o kallar de djurplågeri?
Visst, om hunden inte alls behöver det, och att ägaren har det bara för att det är "gulligt", och om hundenkänner sig obekväm så kan jag hålla med om att det inte är rätt.
Min ena hund har skor på vintern. Hon får jätte mycket köldkramper i sina tassar och förra vintern när jag inte hade skor på henne kämpade hon för sitt liv att tugga på sina tassar för hon hade så ont. Hon fick stora bitsår på sina tassar pga det.
Sen tänkte jag att till denna vintern ska jag köpa hundskor åt henne för att se om de hjälper,¨så jag köpte hundskor till henne och jag märkte en så otroligt stor förändring på henne. Hon ville gå själv även om de var kallt om tassarna, och hon får inte lika mycket köldkramp längre. En dag nu i vintras var jag i stan med henne, och hon hade då sina skor på sig, och då var de någon dum f*n som kalla mej djurplågare.. Om man nu ska prata om djurplågeri är de väl mer "plågsamt" för henne när jag struntar i att göra någonting åt att hon får så mycket besvär med sina tassar på vintern? :S Jag kände mig så kränkt och ville inte ha fler såna kommentarer så dumt nog lämnade jag hennes skor hemma nästa gång jag åkte till stan, vilket som jag ångrar! Hon hoppade på 3 ben, bytade ben i varje steg, och ville bli buren hela tiden o inte vara nära marken .. Dååå kände jag mej så dum att jag inte tog på henne skorna isf.
Såå, Vad tycker ni om hundskor? Possitivt/neggativt? Varför tycker du som du tycker? :)
Positivt att det finns hundskor för de hundar som behöver det. Just pga köldkramper, skador eller annat.
Men jag tycker inte att man ska ha det bara för att det ska vara gulligt eller så.
Precis som med täcken får man ju se till HUNDENS bästa!
Jag fick höra av en tränare på klubben att hundar inte behövde täcke annat än när de låg stilla och det var kallt ute. Detta inför mig som hade täcke på min hund. och om hon inte har täcke när det regnar och är kallt fryser hon massor och vill bara in.
Så lider din hund om hon inte har skor, så ska du har skor :)
Det är ju värre utan!
Det är väl klart att man får göra vad man kan för att underlätta för sin hund, skor/täcke/sele eller vad det nu än är.
≧◔◡◔≦
Jag tycker som du. Så länge hunden behöver skor pg.a köldkramp och liknande så är det helt okej med skor. Men att sätta på skor bara för att man tycker det är gulligt är fel. Samma sak med kläder, tröjor, täcken osv.
Min hund har skor pg.a köldkramp.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har skor o har inte mött mer än 2 som kallat det för onödigt, men lyssnar inte på deras snack. Jag har hund som går annars på 2 ben när det var som kallast ute, så något om tassarna går hon normalt :) Sen kan man oxå se det som skydd oxå för salt o glas.
Skönt att läsa att de är folk som tycker det okej om hunden är behov av det. Jag har haft känslan att de bara är sura miner och neggativt snacka om de som har skor på sina hundar tyvärr.. 
#5 Ett himla snyggt o grant täcke du här där på din hund hihi 
#6 Precis, man får försöka att inte lyssna på vad dom säger, även om det är svårt"/ Jag blev så chokerad när dom sa de till mig, de va väldigt svårt att inte höra på..
Ja Aboslut, det är perfekt mot vägsalten som är så hemsk mot våra små vovvars trampdynor :)

Jag har skor till min hund då det blir kallt på vintern för annars får hon köldkramp så hon inte kan gå utan bara står och skriker av smärta.
Så till hundar som behöver skor eller andra klädesplagg så är jag positiv till det, men till hundar som inte alls har något behov av det så tycker jag inte om det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 Skulle nog säga att i princip alla nakna Chinese Crested's har något slags plagg (täcke, tröja, overall, eller t.o.m allt på samma gång) på sig när det är kallt (höst/vinter) ute. Skor är individuellt :)
oobs blev dubbel först
Jag tycker att om hunden behöver det pga köldkramp osv så ska man absolut ha hundskor på dom!
Det är när folk sätter på sina hundar små sneakers (för hundar?) och andra små "söta" skor för att det är gulligt som jag blir irriterad.
Sett på tv och så ibland att dem till och med håller skorna på när dom är inomhus..helt sjukt.
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
En av mina hundar behöver både täcke och fleeceskor när det är minusgrader. Till de två övriga har jag täcke och skor när det är kallare än -15. Ingen har någonsin ifrågasatt det, och skulle någon göra det så skulle jag skita fullständigt i det.
Har hunden svårt på vintern m köldkramper elr om dem har skärt upp tassen, så e de helt okey me skor. Men annars så ser ja ingen mening me de.
Täcken, är bra om hunden berhöver de, min tik har täcke, för hon klarar injte av när de e jätte kallt annars.
nakenhundar kan ju behöva ha täcke på sig på sommarn me, men ja e lite sisådär mot de dära ändå, vid regn blåst å köld, fine! inga problem..
haha fan va obekvämt de där ser ut.. :P
Jag ser hundskor som något positivt så länge som det är behov för det, och inte för att det ska vara gulligt eller liknande. Så får man höra att man är djurplågare för att hunden har skor, så kan man ju ställa en motfråga, om det är bättre att kraken hoppar på tre ben pga köldkramp.
#15 HAHAHAHAHA, f*n vad jag började asg när jag såg bilden! xD
// Hannah
Är det så kallt att hunden inte kan gå utan att få köldkramp så rasta dom snabbt och gå in med dom igen.
15 hahahah
Så där skor är väl kanon bra varmat o skönt om benen med o den där mössen var ju bra vaderad. Ser ut att vara lite en liten ryss 
20 fast ska hunden lida i ett par månader då?? hurkul e de för hunden å ba va ute knappt 5 min i minst 4 månader? (beror på va man bor å de) tycker ja e värre än å låta hunden ha skor på sig….
Inte alla som kan/vill/har plats m.m å köpa en löpband, sen finns de dem hundar som inte vill gå på sånt… så ska hunden då få lida?
#20 Varför då, när det går att avhjälpa med enkla fleeceskor?

jag har faktiskt ALLTID varit välldigt emot jackor/västar/skor/täcken på hundar och varit en av dem som skrikigt djurplågare efter folk som haft hundar med täcke (inte mina stolaste ögonblick men jag erkänner iaf) fram tills dess att jag skaffade hund. Gibson har visserligen inga skor och uppvisar inga tecken på att behöva den men för att vara en fralla så fryser han något enormt. Han har en riktigt varm hurtta jacka, ett halvvarm mocka täcke som går snabbt att slänga över honom och i skrivande stund funderar jag även på ett fleece täcke med hals till honom när det är dagar som idag; det är för varm för hurtta jackan men för kallt för mocka täcket.
Som sagt, behöver hundarna ha det så kör på! men det är skillnad mellan en hurtta jacka och en rosa minivariant av en människojacka med luva,fuskpäls och blingbling på ;)
"24 För HUNDEN är det ingen skillnad mellan Hurta och whatever…

#25 kanske inte, men jag tvivlar på att en fluffig luva gör stor skillnad för en hund. det jag menade var att det är skillnad mellan att låta hunder ha kläder för att den behöver den och låta den ha kläder för att det är snyggt/sött/whatever..
#20 klart hunden måste få vara ute MYCKET även på vintern:P att bara vara ute 5 min varje gång kommer göra hunden galen. Dåå är de bra att just skor finns som gör att hunden kan vara ute o busa i snön länge utan att frysa! :) Om du fryser om dina fötter på vintern är de väl bra att du kan köpa ett par varma vinterskor eller trä på sig ett par extra strumpor? :)
Vi går inte barfota på vintern, men skulle vi göra det året runt skulle vi härda våra "tramdynor" så pass att vi skulle klara det. Men man ska inte jämföra människa och hund då vi är 2 olika arter. Men många gör det och då blir det så här. Har någon tänkt tanken på hundens öron som utsätts för samma kyla som tassarna. Dessa tunna öronlappar. Men öronen är härdade som dom tål en hel del. Har ni mössa på hundarna? Jag har också hundar. Närmare bestämt 14 stycken. Vissa får köldkramp, men jag ger dom en snabb rastning för det roar dom inte att vara ute i för stark kyla. Deras natur är att ligga still och ladda battrier och inte göra av med onödig energi i kylan. Ren överlevnads instinkt som vi människor försöker rubba på. Man kan aktivera dom inomhus med att lägga spår, leka kurragömma mm.

#28 Fast det är ju inte helt sant det heller, köldskador var ju inte direkt ovanligt förr när folk faktiskt gick barfota eller hade trasor stoppade med halm runt fötterna på vintrarna.
Köldskador är idag inte ovanliga på ställen där fattiga människor måste gå tunnklädda/barfota året runt.
Man kan härda fötterna till en viss del, men inte helt och en del människor och djur är känsligare än andra.
Att ha en hund mer eller mindre instängd hela vintern är inte ett alternativ för mig, det finns helt enkelt inte plats och de gör inte av med energi på samma sätt inomhus oavsett hur mycket man försöker aktivera dem psykiskt.
Bättre att dra på hunden en socka eller täcke och sedan ut och röra på sig en sträcka så den får riktigt fysisk motion.
har man möjlighet så kan man ju smörja in tassar och liknande med en rejält fett som skyddar mot kyla så de klarar sig bättre.
Qui dormit, non peccat
#28 Jag förstår inte hur man kan tycka det är bättre att låta hunden vara inne hela vintern än bara sätta på ett par skor. Min hund hade ju avlidit då….
Nu har inte vi så kallt om vintrarna (vi bor i göteborg), men hade vi bott längre upp kan jag tänka mig att hon skulle kunna få köldkramp, och hon älskar att vara ute. Då hade jag inte tvekat en sekund att sätta skor på henne. För hade hon bara fått fem minuters promenader under 3 månader, hade hon vartit en väldigt deprimerad hund…
Sen det du beskriver som att ligga stilla och ladda batterierna skulle kunna vara att de blir just understimulerade eftersomd e inte får komma ut….. en hund som bara vill ligga på soffan är inte en sund hund i mina ögon (om det inte har med åldern att göra så klart)…
Jag använder endast täcke när hunden får ligga still i bilen en liten stund. Eller den är lite krasslig.Jag är mån om att mina hundar får chansen att sätta en ordentlig vinterpäls. Och badar dom heller aldrig vinter tid då man tvättar bort det skyddande fettet i hud och päls. Jag häpnade faktiskt då jag såg en tjej som berättade att hon badat sina hundar varje vecka nu i vinter och hon bor i jämtland. Mina hundar aktiveras under jakt, och efter jakten åker täcket på. Och jag låter aldrig hunden bli stilla ståendes ute då man ev träffar någon kompis att snacka med. Titta på hästar som inte klipps. Dom ser ut som små nalle björnar för dom går ute i ur och skur. Dom som går utan täcke alltså. Djuren anpassar sej efter årstid om dom bara får chans. Men skor är nog bra om hunden har en skada. Det säger jag inget om. Men alla får givetvis göra som dom själv tycker och hundpryls butikerna gnuggar händerna. Och trampdynorna kommer bli så sköra att hunden inte kommer klara av att gå på varm asfalt sommartid. Eller en grusväg och annat vasst och ojämt. Ska dom då ha skor även sommartid?
Hästar går ute minst 8 timmar om dagen och står oftast i ett stall där det är 10 grader. det går inte att jämföra med en hund som vistas i 20 grader inne ca 20 timmar om dagen.
Om en hund bor i hundgård, då kan de sätta vinterpäls, men en normal familjehund har inte en chans till att sätta en ordentlig vinterpäls eftersom de vistas i värme största delen av dygnet.
man sätter ju inte skor på hunden föräns den visar smärta. Det hade varit en annan sak om amn satte på skor innan den har haft en chans att vänja sig, men om nu hunden vid en viss temperatur börjar visa smärta, så klarar den ju inte mr.
Vissa hundar är mer frusna än andra, och har känsligare tassar än andra.
Själv har jag jättedålig blodcirkulation och mina tår blir isbitar även om jag har ordentliga kängor och håller igång, medan andra i samma situaiion hade svettats ihjäl och varit jättevarma.
Det är likadant med hundar, vissa klarar mer än andra. Om nu en hund visar på att det är smärtsamt att gå när det är kallt, och det kan avhjälpas med skor, förstår jag fortfarande inte varför det är fel.
Jag brukar ha skor på tiken men inte på hanen, eftersom hon får köldkramp och inte han. Självklart var den hanen som skar upp tassen på is eller skare för tre veckor sedan så att vi fick åka in till vet och sy. Riktigt illa skar han upp simhuden mellan två trampdynor och han fick gå med tratt i 12 dagar tills stygnen togs. Men eftersom han har känslig hud fick han fukteksem av bandaget och har fortfarande tratt eftersom såren efter eksemen inte läkt än….Så jag kommer att ha skor på BÅDA hundarna när jag vet att det är hård skare ute i framtiden. De bryr sig inte om att ha sina små sockar på sig, så det är inget besvär för dom, bara för mig som ska ta på och av dom:P
Djur som behöver det, självklart… Jag får rätt många blickar då min katt behöver ha kläder om han går ut på vintern.
Skor på hund använde jag på min morfars förra hund när han hade ett sår som han bet sönder upprepade gånger på tassen, bandage slet han bort. Så bandage och en sko över det så kom han inte åt ^^ Min egen hund skulle nog vara rätt tjurig, antagligen acceptera det tillslut med tjura, i allafall inne. Har ett skydd för honom nu när han fick operera bort klon på sporren som nog är tänkt för reflex främst, men som funkar bra för att det inte ska bli smutsigt, ingen sko utan tassen är fri.
Kläder har mina vovvar också, främst då på vintern eller när det regnar men visst har jag även lite mer "utklädning" om man säger så, har ett täcke som ser ut som en tomterock typ, som han då har ute runt jul (om vi inte skulle få en vinter med plus)
Jag är emot att klä på hundar enbart för syns skull, men för att klä på när det behövs. Vid kalla vinterdagar har Texas MINST ett lager kläder och skor. När det gäller små hundar är det nog ganska lätt för "utomstående" att säga att man klär på hunden för syns skull, av den anledningen att de flesta kläder till små hundar verkligen är söta.
Mitt valspråk har blivit: "Jag klär på min hund för att han behöver det, och det skadar inte att han dessutom blir otroligt söt" :)
Jag är lite emot dem då hundarna ska få vara hundar, dem ska inte behöva täcken, skor eller dubbla vinter overoller? vart sjutton är aveln på väg när en välpälsad hund inte kan gå utan täcke/overoll och skor vid -15?
Jag förstår det och jag tycker det är djurplågeri att inte ha kläder på en nakenhund, men skor på en golden? labbe? flatte? rottis? varför? och ha täcke på dessa raser, varför? kanske vid - 20 liksom, men då tycker jag att man kan gå kortare istället och strunta i täcket…
Och köldkramp har dem ju såfort dem lyfter på tassarna enligt vissa? vilket blir vid typ -3, och gäller många små hundar.
Nej ha kläder och skor när man MÅSTE tycker jag…
#36 Men det är väl mer sällan de välpälsade hundarna har kläder och skor?
Bara för att Vissa tycker att man ska ta KORTA rundor när det är kallt, så finns ju vi som gärna går längre, även i kyla … särskilt om man bor där medeltempen på vintern är rätt låg :)
Själv tycker jag det mest är pinsamt att man inte kan lämna det upp till ägaren att se vad dennes hund har behov av, och därmed också tillfredsställer, både vad gäller klädsel, mat, osv osv osv.
Jag håller med #37, jag klär hellre på min hund och kan ta en lång skön promenad så han får röra på sig än att bara ta en snabbkiss runt knuten :)
#37 jo det är ju just upp till ägaren att avgöra om hunden MÅSTE ha skor och kläder eller ej.
Och korta rundor, jag gick ca 6st 15min rundor med min puff, han fick vintertäcke vid -10, annars klarade han sig utmärkt. Vid -15 fick han dock problem med tassarna (blir till å köpa skor till nästa vinter)
Men bara för det behöver han ju inte ha vintertäcke och skor vid -2 liksom…
Vill jag gå långt är det inget som hindrar mig, men har min hund problem med kylan mår han bättre hemma ;)
Det finns för mig kiss rundor och aktivering/motion, det är 2 skilda saker. Och aktivering/motioner måste inte ske utomhus om hunden har problem med kylan, då finns det bättre alternativ enligt mig ;)
Vet folk som har täcken till sina schäfrar och labbar, jätte konstigt, visste, har hunden typ ont i ryggen eller liknanade är det ju bra men annars :S
Samma folk har skor på sina jakthundar som måste ha det = bra, men man måste inte ha skor på alla hundar då ju…
Jag tycker att skor är jätte bra om hundarna behöver det! Jag ska köpa till Ozzi nästa vinter tror jag, då han slipper frysa så mycket då!
Men sen är jag väldigt emot om man har på sina hudnar skor pga att det är gulligt eftersom man då ofta även har det inne plus i varmt väder!
Jag förstår inte dom som är emot skor och täcken vid behov i den här tråden… Om man har en nakenhund, ska man alltså strunta i sådana plagg? Eller en hund som helt enkelt är frusen av sig, ska den då inte få komma ut på tillräckligt långa promenader, bara för att det är onaturligt med plagg på hundar?
Eller om man har en hund, som börjar bli till åren och tidigare inte haft några problem med kylan, ska man då strunta i att skaffa antingen täcke eller skor, och antingen låta den få köldkramp eller knappt ens få några promenader? Min korthårs collie är blir 11 i år, och han har börjat få köldkramp vissa vintrar när det är riktigt kallt ute, betyder det att han är ett resultat av dålig avel?
Hur kan det vara bättre för en hund att bara få en massa korta promenader i ett par månader, än att man sväljer sin stolthet och kanske skaffar ett värmande plagg till hunden så att man kan fortsätta som förut? Gå vanliga promenader, aktivera normalt… eller är det bara undanflykter, och att man själv tycker det är för kallt vissa dagar, och säger att det är för hundens skull som man knappt går ut?
#28 #31 De med att jag "jämförde" med människor med extra strumpor var ju mest "skämt o sido" :S Ska nog inte skämt, då tar folk de väldigt seriöst…
#36 "39 även labbar, rottis schäffer, jakthundar kan behöva skor. Det beror helt och håller på hur KÄNSLIG hundes trampdynor är mot kyla. Om man ser stora hundar på stan/skogen med skor tycker jag man ska passa sig lite för att säga/tänka djurplågare om ägaren utan att veta sanningen till varför skorna används :P
Jag har ingen egen hund men jag tycker det är självklart man ska ha skor på hunden om den nu skulle frysa så mycket när det är kallt ute. För hundens skull. Vem skulle vilja ha en understimmulerad hund hemma som klättrar på väggarna bara för att man tycker det är löjligt med skor och bara går ut 10 min om dagen?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
min mamma har en Greyhound, en "räddningshund" ifrån irland. han har antagligen levt ute mesta delen av sitt liv och har tjock päls MEN han får väldigt ont i musklerna och leder när det blir kallt. Så därför har mamma sytt ett täcke till honomf ör att han inte ska bli stel och få ont.
Så et täcke behöver inte bara vara för att hunden inte ska frysa, utan även dför som på mammas hund, han inte ska få ont. Eller efter träning osv att musklerna inte ska bli för kalla…
Jag tycker det är sunt att sätta på hunden ett täcke efter ett avslutat träningspass eller i slutet på en fysiskt jobbig aktivitet!
#44 Det är jätte bra att täcket hjälper din mammas Hund med leder osv! :) I just sådana tillfällen är det också jätte bra att täcken faktiskt finns och som hjälper mot hans smärtor i lederna och musklerna:)
# 41 Håller med i varenda ord du skrev där! Go Go! :)
#41 typ alla i tråden har ju sagt samma sak, att behöver hunden det ska den få det. Var kan du läsa något annat?
#42 vart har jag skrivit att jag tänker djurplågare om jag ser en hund ha skor/täcke om den rasen normalt inte ska behöva det?
Har sagt att det är djurplågeri att inte ha overoll på nakenhundar när det är jätte kallt ut.
Och att endel hundar kan ju behöva täcke pga det ont i ryggen, och inte pga att dem fryser och rottis, labbe, schäfer, flatte kan alla ha ont i ryggen utan att det är konstigt ;)
#43 man kan gå 10min x fler och man kan faktist aktivera en hund inomhus ;)
#47 Ja de är klart man kan aktivera hjärnan inne med olika övningar. Men jag tänkte på motionen. Har man löpband, så kan man väl använda det om man känner sig tvungen. Men hade jag hund skulle jag aldrig bytt ut de vanliga promenaderna mot träning inomhus.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#42 nu blev jag väldigt nyfiken. När du skriver jakthundar med skor. Vilken ras tänker du på då?
#49 just jakthundar var ett svar till #39 då jag svara er samtidigt. Men jag kan själv säga att när jag vår ute och red med mina två hästar nu o vintras mötte jag ett helt gäng med jägare med exempelvis springers spaniel, och majoriteten av dom bar skor.
#50 oj förlåt, inte jägare…. Jag menade hundförare..;)
Med exempelvis spaniel? Du vet alltså inte vad det var för ras. Inom jakthundar så finns det massor av raser. Hade verkligen alla dessa hundar du träffade, skor?
Jag är FULLT medveten om att det finns många olika raser inom jakt! Och som jag skrev "exempelvis " var det springers spaniel med i dom jag mötte, så klart var det flera andra hundraser med, men det var som sagt bara ett exempel av de som var med. Jag skrev inte att alla hade skor, utan majoriteten av dom. Och ja, majoriteten hade skor!
Jag var bara lite nyfiken. Kan tänkas att dom tränat vid gryt och då kan dom ibland behöva skydd eftersom dom gräver mycket. Hundarna alltså. Skulle några av våra ha så dåliga tassar att dom behöver skor är deras karriär slut. Då blir det soffan i stället. Dåliga tassar är absolut inget att avla på. Och man får heller inte tävla med en hund som behöver skydd för att kunna gå. Det hela är fruktansvärt tragiskt rent ut sagt. Något måste ju hänt med hundraserna de senaste åren eftersom de flesta här i alla fall behöver skor på sina små rovdjur för att dom överhuvudtaget ska kunna vistas utomhus. Kan dom gå på grusvägar? Kan dom gå på sommar varm asfalt? Använder ni mössa på era hundar, då öronlapparna tar lika mycket kyla som trampdynorna?
Det är väldigt skillnad på att öron blir kalla och att ha markkyla direkt mot tassarna. Precis som man kan klara sig utan mössa väldigt mycket längre än med dåliga skor om det är kallt. Så i mina ögon kan man inte ens jämföra det.
Det kan ju vara så att folk har blivit mer uppmärksamma på att hundarna visar smärta än förut och därför sätter man på skor även på jakt hundar.
Sedan är det väl rätt självklart att man inte ska avla vidare på kanske just jakt hundar om deras tassar är dåliga. Men de hundar som nu har det, ska de lida bara för att man inte SKA sätta på skor på hundar. Tycker det är en idiotisk mentalitet i såna fall.
Sen det du skriver om asfalt eller grusvägar. Om hunden visar smärta, så kan man ju ta en annan väg. Du verkar utgå från att man sätter på skor och täcken i ett förebyggande syfte, medan jag tror de flesta som skriver i trådar pratar om att göra något när hunden VISAR att det är smärtsamt.
om nu hunden visar att det gör ont och den vägrar gå, och man kan avhjälpa Detta väldigt enkelt med skor när det är som kallast, så hunden kan leva sitt liv som normalt så varför är det så fel?
Jag använder täcke på min hund då han får köldeksem och fryser väldigt lätt, skor har jag också av samma anledning.
Något som jag tänker på när jag läser igenom denna tråden, är det någon som faktiskt tänker på att vissa raser är framavlade i länder där det är varmt året runt? Hur ska en hund då kunna bli mer "resistent" mot kyla då?
Jag har en amerikansk bulle/amstaff hane och han har inte en gnutta päls på insidorna av ben och mage och han som inte har haft det lätt i livet (omplacering), han fick då aldrig ha något täcke på sig, det är något vi börjat med sen han kom till oss men inte var han tåligare för kylan för det. Han frös som en gris fast han har vart utan täcke sen han var valp.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Rena jakthundar kan jag aldrig drömma om att att det sätts skor på. Ett exempel kan jag ju ta med min stövare. Sista jaktdagen sprang hon enligt GPS,sen 2,9 mil på en dag på tre släpp. Hon skulle aldrig kunnat ha skor. (och hon var inte ens trött kan jag tillägga)
Jag är allvarligt oroad över hundaveln idag. Vi har alltid satsat på hundar med stark mentalitet, skall, starka tassar och god jaktlust. Och här ökar de andra raserna (sällskap) med så dåliga anlag att dom behöver skor. Det måste vara fel fel fel…
"Gå andra vägar om inte hunden klarar att gå på solvarm asfalt…? " Ja där har vi ytterligare ett problem och det gör mej så ont då det faktiskt är människan som avlat fram dessa stackars hundar.
Genom att hunden rör sej på alla underlag så bygger dom upp styrkan i trampdynorna. För att klara de flesta underlag utan problem. Jag vet att det finns dåliga tassar hos en del hundar. Klolossning, eksem, extrem kyla med mera. Men inte i denna utsträckning. Jag kommer troligen göra en skrivelse till skk, jordbruksverket med flera som får ta upp detta problem.
Nu avslutar jag denna disskution då jag känner att vi inte kommer längre. Men TS, jag tycker det var en väldigt bra tråd du skapade då jag fick se hur verkligheten ser ut hos många av våra sällskaps hundar.
Köpte skor till min nu när sporrarna opererats bort för att inte få in smuts i såren, men hunden gick sönder dem på någon dag bara.. Trodde att jag skulle vara smart och kunna vara lat men det lönade sig inte ;)
#58 hur menar du?
Hennes lindor blev superskitiga nästan direkt och de satt för hårt så tårna började svullna så fick ta av allt bandage. Då tänkte jag att hon skulle ha skor ute så skulle jag slippa att hålla på att linda och tvätta såren stup i ett. Men det fick bli så ändå.
#47 Ja. ''typ alla'' tycker att det är okej att använda plagg när det behövs, men inte alla. Bland annat Doglovers och även du själv lite grann i inlälgg 36: ''Jag är lite emot dem då hundarna ska få vara hundar, dem ska inte behöva täcken, skor eller dubbla vinter overoller? vart sjutton är aveln på väg när en välpälsad hund inte kan gå utan täcke/overoll och skor vid -15?
Jag förstår det och jag tycker det är djurplågeri att inte ha kläder på en nakenhund, men skor på en golden? labbe? flatte? rottis? varför? och ha täcke på dessa raser, varför? kanske vid - 20 liksom, men då tycker jag att man kan gå kortare istället och strunta i täcket…''
I #39 skriver du '' jo det är ju just upp till ägaren att avgöra om hunden MÅSTE ha skor och kläder eller ej.''
Hur resonerar du om du får syn på någon som har en bepälsad hund som har täcke (alltså igen nakenhund) eller skor när det är 10-15 minusgrader ute? Går du upp till personen med hunden och frågar varför den rasen har kläder, eller tänker du för dig själv i första hand, att det måste bero på dålig avel eller fjanteri från ägaren?
Många blandade känslor och åsikter i detta ämnet, vilket som har varit kul och intressant att läsa! Men en sak jag har kommit fram till när jag läser alla inlägg är att ingen här använder skor för att det är "gulligt", osv, vilket som är jätte skönt ju
Alla här verkar använda skor på deras 2-benta familjemedlemar för att tillexempel minska köldkrampen, man vill ju dom så gott som som möjligt! 
Om hunden måsta ha skor pga kyla eler sår eller liknande så är det OK
likadant med täcke annars för att det är *sött* så är det helt fel
Jag har fått hur mycket kommentarer och blickar som helst just för att hunden har täcke. En gubbe sade något riktigt surt om att jag var en dålig ägare som klädde på hunden men då log jag bara och sade att hon är skadad och måste hållas varm. Då sade han inget mer.
När vi hade -39 fick hon ha skorna med så vi kunde vara ute lika mycket som vanligt. Hon får mindre ont när hon slipper frysa för mycket och om hon inte besväras av sådant så har hon roligare och då blir det ännu roligare för mig med. En fin evighetscirkel av glädje. :D
Man ska ha givetvis ha skydd på sin hund om den behöver. Hundskor skyddar mot vassa stenar, kyla, hetta, salt glas osv. Mina har fleecetofflor mot kylan och snöklumpar som bildas.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Min hund har haft täcke på vintern dom två senaste åren.
Innan dess hade han aldrig kläder, utom blöta tshirtar på sommaren under värmebölja.
Det är väldigt många som tittar dömmande på oss när vi är ute, han är en välpälsad stor hund, så dom flesta verkar tro att tcket är helt onödigt.
Han är 13 år nu, inne på sitt 14e, han spänner ryggmusklerna när han fryser, och blir jättestel, funderar även på skor nu, men är osäker på om han verkligen fryser om tassarna. visar inga tecken på köldkramp.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.