Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3152 ggr
Bejbymoose
0

Funderingar kring att skaffa hund

Hej! Jag och min pojkvän har precis flyttat till lägenhet (57kvm) vi bor in ett grönområde med sjuuukt mycket hundägare. Så nu har vi börjat gå i tankarna kring att skaffa oss en hund. Främst för sällskapet. Vi båda är väldigt djurkära och hade tyckt det varit otroligt mysigt med en hund. Men jag har lite funderingar kring det praktiska. - vilken hundras passar oss? Vi vill ha en hund som: *inte skäller mycket (pga grannar) *inte är för stor (pga utrymmet) *har gosig och tjock päls *sällskapshund *inte är för "vaktig" *ska klara av att vara ensam hemma (Vi har kollat mycket på Keeshond, skulle det vara en bra ras?) - Hur funkar det att lämna hunden ensam hemma? * jag har en släkting som lämnar sin jakthund hemma själv när han är på jobbet, och hunden mår inte dåligt för det. * sen har jag läst att den inte ska vara hemma själv mer än 4-5 timmar. Så jag är fundersam. * vi har som alternativ isåfall att anlita en dagmatte/hunddagis. - Hur mycket träning behöver en valp? Och måste man vara hemma hela tiden med den isåfall? Skulle det gå att tex skaffa en valp då man har semester, och så går det bra att sen efter 4-5 veckor börja jobba och lämna hunden ensam? (Inte i flera flera timmar i början) -Hur många promenader och hur ofta är optimalt? Gäller samma standard för alla hundraser oavsett storlek (om man tänker på de hundar som inte är avsedda för mycket aktivitet) Och jag undanber vänligt men bestämmt dumma kommentarer om att vi inte skulle passa som hundägare. Vi går i tankarna att skaffa hund, om vi känner att vi inte kan erbjuda hunden allt den behöver så kommer vi självklart inte skaffa en.

Sugar Mist
0

Jag tänker Eurasier. En valp får inte vara hemma ensam öht, först vid 6mån(har jag för mig?) får den vara ensam.

-

Bejbymoose
0

Men Jesus vad fin! Åh vad jag älskar sånna hundar :) ska absolut kolla upp mer fakta om den rasen :) Ojdå, ja då kanske det inte är så aktuellt för oss att skaffa en liten valp då. Men det måste väl gå att köpa en hund som är kring 6månader? Så man får lite valp känsla iallafall ;)

[Teddies matte]
2

#2 Ni kan ju ta en omplacering om ni hellre känner för det, dock måste de ju också ensamhetstränas pånytt och kan i vissa fall ha olater som måste tränas bort. Kolla in rasklubbarnas hemsida för de raser ni är intresserade av, de brukar ha omplaceringslistor.

Bejbymoose
0

#3 jo vi har gått i de tankarna också, men vi har fått uppfattningen att lära en yngre hund är ättare än en äldre? "Man kan inte lära en gammal hund att sitta" eller vad de nu säger ;) och i och med att vi isåfall blir första hundsägare så tror jag det blir lättare för oss med en relativt ung hund?

[Teddies matte]
1

#4 Njä, det stämmer inte, det går utmärkt att lära om en vuxen hund också. Ibland finns det unghundar också som kan behöva omplaceras, så det kan ju vara ett alternativ.

Bejbymoose
0

#4 då ska jag kika på det alternativet också :)

Sugar Mist
1

#4 Jag tog i våras n omplacering på drygt 1 och ett halvt år, han kan mer än de dlesta hundar och har bättre hyfs än de dessutom.

-

Em_
1

#1 :) Från Jordruksverket:  "En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder. Det är inte lämpligt att hundvalpar under sex månader sitter i karantän. " http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

TS: Om ni verkligen vill ha en valp så kan ni ju ta semester som går omlott och sedan ha en dagmatte som inte backar ur även om hunden är ett icke-rumsrent litet tugg- och trotsmonster vid fyra - fem månaders ålder.

Angående det du skrev om "i och med att vi isåfall blir första hundsägare så tror jag det blir lättare för oss med en relativt ung hund?" Så tänkte jag med och tyckte det var perfekt när jag hittade en "överbliven" unghund. Han var sex månader när jag fick hem honom. Sedan dess har jag även uppfostrat en valp. Inser att jag missade en massa viktig tid med första hunden. Valpar är mycket lättare att påverka åt rätt håll. Jag gjorde alla mina nybörjarmisstag på en osäker tonåring som dessutom inte var van vid nya miljöer. Jag jobbar fortfarande på att rätta till en del av misstagen. 

Med första hunden kan det vara väldigt svårt att kastas in i tonårsperioden direkt, utan att värma upp med en valp först. Om ni tar en omplaceringshund, ta en som är två år eller mer och trygg i sig själv. Be att få passa hunden en vecka så vet ni ungefär vad ni får. Det kan vara svårt att hitta en sådan hund, men är nog det som kräver minst uppoffringar i början. Äldre hundar behöver inte alls vara svårare att lära än unga hundar, men har de hunnit skaffa sig ovanor kan de vara svårare att bli av med.

Anibaz
2

#7 Han kan mer och har mer hyfs än de flesta hundar? Hur vet du det? 😃

Aristarcos
2

- Hur funkar det att lämna hunden ensam hemma?

* jag har en släkting som lämnar sin jakthund hemma själv när han är på jobbet, och hunden mår inte dåligt för det.

* sen har jag läst att den inte ska vara hemma själv mer än 4-5 timmar. Så jag är fundersam.

* vi har som alternativ isåfall att anlita en dagmatte/hunddagis.

Om ni tänkt lämna hunden ensam en full arbetsdag så måste ni skaffa dagmatte/hunddagis, hunden ska inte vara ensam så länge hemma…Hunddagis kostar kring 2000 kr/månad och det finns bättre och sämre sådana.

Aristarcos
0

Skulle nästan rekommendera er att skaffa en äldre hund kring 9-12 månader, så är hunden redan rumsren, kontakt övningar ifrån början, sen är det inte en nackdel om hunden är någorlunda tränad innan ni tar över den.

Aristarcos
0

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=omplacering&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=17&is=1&l=0&md=th

eller gå in på specifika rasers hemsidor, brukar visas omplaceringar där också!

Bejbymoose
0

#8 tack för mycket bra tips! Det med omlott semester var ju super bra! Min pojkväns syster är jätte duktig med hundar, och driver ett litet hunddagis. så hon skulle ju kunna ha hand om valpen när semestern är slut :) så det står mellan en valp eller en lite äldre hund då :) skönt att få det avklarat iallafall :) Har du/ni fler tips på hundraser som passar oss?

Sugar Mist
0

#9 Pratar om att han fått mer hyfs än de flesta små tanthundar och problemamstaffs som man ser lite här och var, men långt ifrån superbra hyfs.

-

Bejbymoose
0

#15 ska kolla på länkarna, ja som jag skrev till någon annan. Antingen en valp eller en lite äldre hund blir det :) Jag kommer få heltid i januari med 12 timmars pass/3dagar i veckan. Så isåf all skulle det bli lixom en halvtids dagmatte/hunddagis. Så jag/vi får fortfarande mycket tid med hunden :)

Aristarcos
0

Just det, kolla in SKK sida för rasgruppen sällskapshundar,

tips utöver är kanske tex dvärgschnauzer, det finns hur mycket hundar som helst :)

Anibaz
1

#14 Är det relevant att han har mer hyfs än tanthundar och problemamstaffs bara för att han är en omplacering?

TS. Keeshond och Eurasier låter som en god kandidat för er, vill ni har något mindre så finns även de mindre tyska spetsarna.

Sugar Mist
0

#18 Ja, eftersom han var i liknelse med problemamstaffs och tanthundar och man "inte kan lära gamla hundar att sitta" så blir det i mitt tycke att det är relevant att han lärt sig hyfs, trots att han kom till mig som "gammal".

-

Bejbymoose
0

#18 men jag tror ändå det blir någon utav dessa två, både jag och min pojkvän har helt kärat ner oss i keeshonden :) Finns det några nackdelar med någon av desaäsa raser? :)

Em_
0

Tänkte också på de tyska spetsarna men de larmar (vaktar) med skall. Det går att minska väldigt mycket med träning. Jag har en mittel och det är en väldigt trevlig ras, men skallet kan bli jobbigt. Å andra sidan har de mindre jaktlust än raser som tidigare använts till jakt. Pälsen är funktionell och rätt lätt att sköta och de har inga sjukdomar som kopplas direkt till utseendet.

Princesseen
1

Sheltie?

Ellen89
0

#22 Skaller inte en sheltie ganska mycket? Kanske varierar mellan hundar…

Mr_Si
0

Keeshond ska kunna larma rätt mycket så ni får tänka på att träna bort det från början om ni inte vill att den ska skälla mycket.

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänker direkt på bichon havanais, lite mindre, extremt söta ;)

Dem kan skälla, men det kan alla hundar, inge problem att träna dem att vara tysta.
Lagom stor/liten tycker jag :)
Har underbar päls, håller man dem lite klippta så är det inte någon direkt pälsvård heller, och man kan klippa dem själv hemma :)
Trivs lika bra att ligga hemma i soffan hela dagen som att träna hela dagen, dem blir vad man gör dem till men är främst sällskapshundar.
Dem kan skälla om någon plingar/knackar på men hälsar sedan folk välkommen med viftande svans.
Alla hundar typ kan vara ensam hemma med träning, måste ni lämna hunden ensam några veckor efter ni skaffat den bör ni ta en ung hund och kanske inte en valp.

Hunden kan vara ensam i 4-5 timmar, sen kommer man hem på lunchen, äter med hunden, rastar den och leker lite och sen kan den vara ensam 4-5 timmar igen, dock tycker hundar inte om att vara ensamma så mycket.

Jag rastar mina hundar normalt 4-5 ggr/dag
Morgon, lunch, efter jobbet och kväll. Vissa dagar mer, men minst 4 ggr/dag tycker jag är lämpligt, där iaf 1 av promenaderna är lite längre :)

Ellenor123
0

Fast Keeshounden skäller väl en del?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Mr_Si
0

#25 det finns en tjej som åker samma buss som jag ibland med någon liten bichon, superlugn hund, har aldrig märkt att den är på bussen innan de går av :P

Princesseen
0

#23 det varierar nog. Min skäller aldrig. Är självständig så han kan vara hemma själv utan problem men samtidigt jätte följsam. Han är bara sju månader än så lämnas inte så långa stunder men från första dagen kunde han själv ligga i andra sidan av huset istället för att följa efter hela tiden. Men som sagt. Det varierar. Har träffat en annan på 5månader och dem skäller nästan bara när den leker med andra hundar.

Thatgirl
0

Tänker på Pudel🙂Skulle nog passa er ypperligt!

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Cahira
1

Jag tror kees kan passa er bra. Många vakt och larmhundar skäller enbart av ljud och annat utanför lägenheten och det brukar i princip alla raser göra. Om ni lär in skall och "ssshh" (tillsammans med fingret över läpparna som visuell signal) så brukar skällandet lösa sig fint. Speciellt om hunden får skälla av sig på en tillåten plats. Gjorde så med mitteln och han skällde bara om det plingade på nåns dörr i princip. Han fick skälla halsen av sig typ 1 gång i veckan i skogen. :) Han skällde ibland så han var nästan hes dagen efter. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

drika
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Keeshond är underbar, min är 10,5 år gammal. ENDA gången hon skäller är vid nåt ovanligt ljud typ om nån går på taket eller för att hon blir glad när vi kommer hem. Hon sover igenom allt annat. Hon har verkligen varit en underbar hund, vart med mig i stallet och på ridturer och alltid skött sig, även om andra hundar och människor var där så höll hon sig jämt till mig och hästen. Rekommenderar varmt denna ras! Keeshonden, jag säger som med andra hundar det beror på individ men framförallt dess ägare om den skäller mycket eller lite. PM:a gärna om du vill ha mer info. Hon  har inte brytt sig om alla gnagare, fåglar och katter vi har ett dugg utan jämt sovit även om dem var ute så otroligt bra vovve.

Hälsningar

Fredrika

Bejbymoose
0

Tack så mycket för alla bra svar! Jag har kollar lite på bishon och det kan vara ett alternativ också :) Pudel däremot vill vi inte ha. Grejen är den att ljuden från svalen hörs ganska väl. När hissdörren går igen, när någon stänger dörren. Så det är mycket ljud, men som ni säger så kan vi säkert träna bort det tillsammans :) Sen undrar jag över "potträning" eller vad det kallas. Jag har hört att när hunden kissar inomhus så ska man ta ut den direkt. Vi bor på 4e våningen och kommer lixom inte kunna ta oss ut på studs, går hela konceptet att gå ut när hunden kissat inne förbi? Men iallafall så tror jag fortfarande att Kees är den mest lämpliga för oss, om vi kan träna bort skällandet :)

drika
2

#32 Pottträning är inte ett alternativ eftersom det är en hund och inte en bäbis. Gå ut ofta helt enkelt, bor med högt upp men det har gått fintfint, man får vara beredd att gå jätteofta helt enkelt i början, kissar den inne har man gått ut för lite:) Keesen är jättebra så tycker ni väljer en bra ras och det är en bra förstahund också tycker jag:)

Hälsningar

Fredrika

Bejbymoose
0

#33 det var därför jag skrev "potträning, eller vad det heter" för att jag inte kom på vaddet hette egentligen . Men okej, då ska det nog gå fint :) nu återstår bara att hitta en bra uppfödare/omplacering :) Tack så hemskt mycket för alla svar!