Hur sköts pälsen egentligen?
Jag har börjat se ett nytt fenomen genom en facebook kontakt jag har som har ett hundtrimm. Där lägger hen upp bilder, före och efter, trimning på söta hundar. Det som börjat göra mig mer och mer bedrövad och lite arg är att det nästan alltid är bilder på en tovig och skitig "sällskapshund" (= mindre ras, lurvig, bischon eller blandning av bischonras) med texter som "var ska jag börja?" och efteråt "ett kilo pälstova borta". Detta ser jag flera gånger varje vecka och det verkar öka.
Alltså, varför skaffar man en hund som kommer att kräva pälsvård och kamning regelbundet? Tovor kan orsaka stor smärta för hunden när den ska gå. Vissa pälsar är mer svårskötta än andra men man kan ju inte lämna in hunden när den är så illa därann att det enda som finns att göra är att raka ner den helt typ?
Jag kan förstå att man väljer att raka ner en pälshund för att få mer lättskött päls men jag har lite svårt för detta. Jag tycker inte man ska skaffa en pälsras om man inte är villig att ta hand om pälsen. Sen undrar jag vart aveln tagit vägen. Vissa hundar nu har så mycket päls att de knappt syns att det är en hund. Är det verkligen så en del av dessa små sällskapsraser ska se ut? Päls som går ända ner i backen så hunden nästan trampar på den?! hunden kan inget se genom en tjock lugg som lägger sig som en filt över hela ansiktet.
Har ni märkt av detta? Vad har ni för åsikt?
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Min mamma är en såndär typisk jag-ska-sköta-pälsen-jag-tar-det-snart-människa, vilket resulterar att jag får ta tid jag egentligen behöver lägga på mina råttor och min egna hund på min mammas Pudel. I somras rakade jag ner henne helt och hållet, hon var nästan NAKEN, och nästan allt var tovor. Öronen var värst, verkligen hemskt, stora tovor ända till huden. Nu har hon dock fått lite lugg och öron, samt längre päls, som jag snart måste raka ner igen för jag har inte tid att borsta henne dagligen. Bör tilläggas att min mamma vill ställa ut henne.. haha.
-
hehe märkligt! Tänkte på detta i veckan faktiskt då jag också var inne på någon sida på facebook som hade hundtrim där man lade upp före och efterbilder. Hade samma tanke som du där angående det där med att många inte verkar sköta om pälsen på sin långhåriga hund, tror i många fall att det handlar om att folk inte förstår vad de ger sig in på när de skaffar en såkallad pälsras som behöver regelbunden kamning/borstning och bad.
Sen undrar man lite om inte uppfödarna inom dessa raser har ett ansvar också att informera sina valpköpare om detta? Min uppfödare till min havanais var mycket noga med detta och visade på sina hundar hur man borstade på bästa sätt och vilka pälsvårdsprodukter som var bra att använda sig av. Men långt ifrån alla uppfödare är nog så pass noga med information så många som köper denna söta lilla lurviga valp förstår nog inte riktigt att det innebär en hel del jobb.
Kan också hålla med om att vissa pälsraser kan få för mycket päls så att det inte alltid kan bli sunt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
De är väl söta som små, eller vackra som vuxna i kombination med okunskap om hur pälsen skall skötas för att inte tova sig?
Slapphet kan säkert spela roll, känner igen det som #1 säger, tack och lov har min kära mamma fattat att pälsen bör vara nerklippt för att hon skall orka och för att hunden skall slippa tovor för det mesta.
≧◔◡◔≦
Ännu värre är det med alla korsningar som tas fram - ofta Pudel blandat med annan pälsras vilket skapar otroliga pälsmonster som trimställen har ett helsicke med. Ägarna klarar inte av pälsarna.
Att inte sköta pälsen på en pälshund är enligt mig djurplågeri. Tovor gör ont och det sliter i huden när hunden rör på sig😭
Jag mår dåligt av att folk inte inser att hunden kommer behöva mer pälsvård än bara "bli ner rakad vid behov" för ofta kommer dom försent för klippning. Det slutar med att hunden ser personen som trimmar som jäkligt trist person, en pina att försöka göra hunden fri från alla tovor. Tid tar det med o det slutar med att man får en mycket nerklippt hund och dessa årstider är det ganska skönt för dom att ha lite päls trots allt.
4 håller helt med dig att inte sköta en päls och låta den bli tovig och dan är djurplågeri. Nu kan våra hundar få tovor men borstar dom var 3e dag i regel så det är lätta tovor att ta sig ann.