Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2631 ggr
Reise
0

Cykelträning och Dragträning

Hej!

Jag försöker undervika asfalt när vi cykeltränar, men de är svårt. Skulle man kunna köpa hundskor så man kan träna även på asfalt för att inte slita onödigt mycket på tassarna?

Försöker få henne ut i kanten där de är mjukare underlag. Men de blir i stort sett mycket asfalt - på väg till och från motionspåret etc.

Har ni några idéer? Finns de några funktionella och bra hundskor som de kan springa i? Har någon provat?

Söker även en kärra/vagn som 1 hund kan dra, har bara hittat släde och cykel som hundspann ska dra. Vill ha en vagn och typ pulka/liten släde som en hund kan dra.

VildaVittra
2

Det är stumheten i asfalten som kan ge skador på lederna, inte själva slitaget (grus sliter också på tassarna) som gör att man avråder från att cykla med hunden på asfalt.

Om det bara är någon kilometer så skulle jag inte bry mig nämnvärt, men är det längre skulle jag överväga att transportera dit hunden i en kärra. Lite mer motion för dig bara. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Reise
0

#1 Hahaha, Åh va gullig och frågande hon skulle se på mig om jag hade satt henne i en liten kärra 😃

Ja, det är ju de man vill undervika! Träningen ska ju inte ta sönder kroppen.

En annan fråga, dragkärror/pulor/släde som hundarna kan få dra sin egna kärra - vart finns sånt att köpa? Tänkte hon skulle få hjälpa mig med lite packning. Hon älskar att få jobba med kroppen och när de är lite fart och fläkt, så de hade hon nog tyckt varit kul!

Reise
0
VildaVittra
2

Pulkor köper man på blocket, släde kan bli lite väl tungt för en hund (om du inte har djupa fickor och köper en huskybuggy) men det finurliga är att en spark med snömedar (finns  att köpa löst) fungerar precis lika bra.

Kärror har jag för mig att mrKoppel har, ska kolla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1

MrKoppel hade bara trehjulingar, men hittade en åt dig: http://www.jamaprodukter.se/product_info.php?products_id=131

fridaaocrazy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder skrinda, på de årstider det inte finns snö, och det funkar utmärkt🙂 Nu är detta bara en vanlig skrinda (alltså med ett handtag, inte två som i #5), men ska man ta snävare svängar får man väl hjälpa hunden att svänga lite 😛

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Reise
0

#5 Åh vilken fin! TACK!

#6 hur gör du med handtaget, har du bundit upp de på något sätt? Hunden ser väldigt nöjd ut! 🙂

fridaaocrazy
0

#7 Ja haha, det var lite knepigt… Med tre koppel så gick det! 😂 Det finns då tre ställen att fästa olika spännen och koppel i selen, och då fick jag ju försöka spänna allihop i vagnen så att hunden kunde svänga själv samtidigt som det ändå var lätt för mig att ta på och av kopplen 🙂 

Ja, det där var första gången han fick testa på det och han tyckte att det var VÄLDIGT kul! 😃

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka