Folk som bara går fram och hälsar
Någon mer än jag som stör sig väldigt mycket på det?
Är enbart vuxna dessutom som jag råkat ut för det. Två barn har frågat snällt om de fått klappa, och enstaka vuxen men majoriteten av de vuxna har inte ens frågat.
Ibland hinner man inte med och reagera.
Var en tant bland annat som gjorde det, gav henne en sur/arg blick, då muttrade hon och gick xD
Visst bra med socialträning men ska vara på mina villkor liksom, inte andras.
Fler som har samma problem?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jaa, Tyvär:/
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Ja tyvärr, och min hund är osäker på främmande människor så det gör ju inte situationen lättare genom att de kastar sig över honom eller sträcker fram handen snabbt. Han blir ju bara räddare. Jag hinner heller inte med att säga till alla gånger, men även många gånger man säger till respekterar dom inte det och går fram till honom ändå.
Jag blir irriterad, jag önskar att fler människor kunde låta honom vara så han någon gång kan bli lite nyfiken istället.
Jag håller på att försöka träna min hund att inte hälsa på alla, han älskar folk. Och jag säger högt "nej vi ska inte hälsa" till hunden fast det är mest till människan. Ändå hälsar folk och säger "det är klart du får hälsa". Min tränare säger att jag helt enkelt ska säga nej men har svårt för det. Försöker jobba på det så gott jag kan och vara "glad" för att folk gillar min hund även om det driver mig till vansinne.
Anna och taxen Max
Efter att en pappa och hans barn kom 'krypande' bakom ryggen på mig och min mamma för att klappa hundarna som satt jämte oss när vi satt på en klippa med hundarna och njöt av solnedgången för ett par år sen har jag själv blivit mer vaken även i de mest avslappnade ögonblicken. Att "tala med kroppen" är nåt jag fått lära från grunden, men bäst av allt funkar dock att öppna matkvarnen och prata med folk, att haffa dem redan när de är på väg fram och tala om att det inte är okej att hälsa utan att fråga. Har inte haft bekymret sen dess och folk är i regel förstående - bara man kommunicerar.
Jag har förresten funderat på att skaffa en reflexväst och skriva "rör inte min hund, vi tränar" eller något :p
Anna och taxen Max

Kan inte förstå varför folk är så korkade. Nu vågar ingen gå fram till mina hundar 2 irländsk varghundar och en Borzoi. Ena vargen har en halti-grimma på sig och folk frågar jämt om hon är farlig. Vilket hon inte är. Skulle inte uppskatta om nån bara dök över dem heller.
Har faktiskt inte varit med om det, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. De som har velat hälsa på Jackie har frågat först både vuxna och barn och det är bra många när man tänker efter. Däremot har jag varit med om när ett äldre par släppte fram deras Pudel (?) till Jackie som var kanske 5 månader då och hon är lite små försiktig när hundar kommer rakt på när de hälsar vilket den här hunden gjorde. Jackie försökte ju dra sig undan och det där paret bara log och små skrattade! Gissa om jag blev arg?
Mvh Sabine

Japp det har och är vi med om otroligt mycket, och framförallt med vuxna. Jag sa helt enkelt ifrån att ni får gärna hälsa och prata med mig men rör inte min hund. Gissa om jag fick konstiga blickar och jag tror ärligt dom funderade på om jag hade alla hästar hemma. Men det ska vara på mina villkor och inte andras hur våran socialträning ska gå till. Men ett tips som fungerade för oss var att köpa en SBK väst, då fick vi gå i lugn och ro och folk såg till och med att lämna fri lejd åt oss när vi gick på stan och gav oss ett utrymme vilket jag tycker jag är skönt, framförallt med Alice som inte tycker om "främlingar":-)
Oh ja… Det har hänt alldeles för många gånger! Med min egna hund när hon var valp hände det ofta, en incident som har gjort henne lite extra rädd för främlingar var när jag väntade med henne utanför affären medan min sambo var inne och handlade. Fram till oss kom det en äldre kvinna med två stora matkassar som böjde sig över för att hälsa utan att jag hann reagera över vad hon gjorde. Min hund som vid det tillfället bara var liten valp blev såklart jätterädd och då utbrast tanten "men oj! Stressad är du också!!!", jooo men konstigt när du som främmande människa böjer dig över en liten valp som sitter på marken?!…
En annan gång var när jag passade en hund som inte gillade främlingar, även där satt jag utanför en butik med den och väntade. Fram kom en pappa med sin dotter som insisterade på att dottern skulle få hälsa. Hunden visade tydligt att den inte ville genom att backa och morra försiktigt. Då sa jag till mannen återigen att hunden ville faktiskt inte hälsa men fick till svar "jodå, det är ingen fara, vi har en likadan hund där hemma som dottern är uppväxt med"…. Så både mannen och flickan gick fram till hunden som då morrade högre och även skällde… Kan ju säga att de gick därifrån utan att ha fått klappa.
Vad är det som gör att folk har så svårt för att förstå?! :(
Har bara hänt ett par gånger. Men min hund ryggar för främlingar om dom kommer för nära och böjer sig ner mot henne för att hälsa . Hon måste få tid på sig att acceptera främlingar. Men det har bara hänt ett par gånger. Hon är ju en stor mastiff så hon är väl inte så ''klappgullig''
Men det är ofta folk går STORA omvägar runt henne och mig när vi är ute och går. Tänk att det kan vara sån skillnad beroende på vilken ras man har. Jag menar det är nog fler som vill komma fram och klappa om man har till exempel en golden än om man är ute med ex en bulldog eller liknande.
Vår Golden är en sådan här hund som både vuxna och barn vänder sig om efter och ler *stolt matte*, men vi har nog inte haft problem med att folk släpper fram sina hundar (utom grannhunden) tur nog.
Life is better with dogs.
Det har bara hänt en gång, och då var det såpass nära att jag hann dra. bort min hund. Jag och en vän var ute på en stor hundpromenad, så hade vi stannat för fika, mitt inne i centrala göteborg. Jag hade tagit av Opsis munkorg så han kunde dricka och äta lite, han hade accepterat andra hundar så det var fine. Helt plötsligt sträcker en främmande tjej ner handen till min väns hund som sitter en meter ifrån och rufsar om honom på huvudet, så ser jag hur hon fäster blicken på Opsis och går mot honom, bara att muttra och ta tag i Opsis och vända honom. Tjejen gick ganska snopet vidare, lyckligtvis utan bett.
-