Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 790 ggr
Ronja06
0

Hanhundsproblem

Jag har ett problem här hemma som jag inte vet hur jag ska få bukt på. Min border collie hane är bokstavligen hatad av alla hanhundar. Har inte träffat en enda hane som inte vill "trycka till" honom eller blir helt stel när de ser honom. (och detta gäller även vänners hundar som jag vet aldrig reagerar på andra hanhundar)

Varför vet jag ej säkert. Förmodligen är det något han utstrålar. Han har alltid sedan valpåldern följt med överallt och vi tävlar nästan varje helg i bla agility. Jag är som person väldigt social och jag umgås nästan bara med hundmänniskor, reser Sverige runt osv. Dessvärre blir allt problematiskt om de har hanhundar. Då jag alltid måste placera Jim åt sidan från allt.

Jim (min hund) har aldrig någonsin "startat" bråk. Utan har i största bemärkelse enbart agerat i självförsvar om någon hund flugit på honom. Han blev illa biten redan som liten valp, och är absolut inte en tuffing. Snarare osäker. Här är några exempel på vad som skett:

Exempel 1: "Jim ser människa som plötsligt dyker upp i mörkret och han börjar då skälla mot människan. På tre sekunder flyger kompisens hund på Jim och biter honom över huvudet."

Exempel 2: "Jim är med på påskfirande. Leonbergerhane är på plats, otroligt intresserad av Jim som drar sig undan i låg ställning och "smyger iväg". Hunden fortsätter springa efter honom och skiter i allt runtomkring. (i vanliga fall väldigt trevlig, lugn och lydig hund). Jim blir inträngd in i ett hörn och trots att han visar alla tecken på "låt mig vara" försöker leonbergern att "sätta på honom". Det resulterar i att Jim markerar, vilket gör att leonbergern i allt kraft slänger sig över honom och biter honom illa i ansiktet."

Exempel 3: "Är på tävling. Mycket hundar runtomkring, Jim står och tittar ut på andra hundar som springer på banan. Även om vi inte hälsat på någon och Jim inte visat något intresse av annat än hundarna på plan så börjar säg hane X som står några meter bort att stelna mot honom, hög svansföring och ev. sprätta. Även vanligt att hundar hugger efter Jim när vi går förbi. Detta skedde t.o.m. när vi gick förbi kompisens hund som jag vet inte ens brukar dra en suck för andra hanhundar."

Här är bara några exempel. Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Vi jobbar dagligen på att få Jim mer självsäker överlag. Antar att Jim måste ge helt fel signaler. Eller om det är något annat jag inte har kunskap om… Trots att han dagligen sedan 8 veckor träffat olika hundar och även är uppväxt i större hundflock. Tankar? Något jag kan göra för att hjälpa Jim?

Kan även påpeka att vi inte har några problem överlag annars. Jim är go, glad och otroligt arbetsvillig. Långt ifrån en "stressig" BC utan snarare rätt avslappnad. Tikar, även de tikar som inte är så förtjust i andra hundar, brukar älska Jim. Hälsoundersökt från topp till tå och inga fysiska problem.

Mvh Emelie Förlägen

Cahira
0

Puttar upp denna åt dig. Hoppas någon kan ge dig svar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.