Stolt & Glad
Måste bara få dela med mig om min Storpudeltik Dafnes framsteg! 🙂
Vi har haft problem med drag i koppel och utfall mot andra hundar (inte aggressiva utan frustrerande).
Detta har vi jobbat och jobbat med och gått igenom blod, svett och tårar!
Men nu, NU! Nu känns det som det släppt! 😃
Igårkväll så mötte vi under ena promenaden två olika hundar och hon sa inte ett ljud! Inget kastande mot dom heller! Och framförallt, hon lunkade på jättefint i kopplet bredvid mig nästan hela tiden! (resten av tiden gick hon antingen lite framför/bakom men med slakt koppel!)
Och så idag vid lunch gick jag en halvtimmes promenad med hon och familjens lilla blandning och sammanlagt mötte vi 8 (!) hundar! Hon sa återigen inte ett ljud! 😃 Första hunden vi mötte så studsade hon lekfullt mot den för hon trodde att den var påväg mot henne men att studsa lekfullt är stor skillnad och accepterat ifrån min sida mot att kasta sig i full fart och skälla på andra hundar!
Också så gick hon jättefint förbi andra hundar, visst glodde hon på dom men det får hon självklart göra. 2 olika hundar vid två tillfällen började skälla på Dafne och då la hon till med ett ytterst litet skall och någon liten morrning men sen var det över och vi fortsatte gå! Så STOLT! Kan förstå med att hon nu är "van" vid att alltid kasta sig och skälla att om en annan hund gör det så blir hon klart påverkad och gör det tillbaka så utan huvudsaken för mig är att hon inte började och förmodligen inte hade gjort något alls om inte de hade! 🙂
Och på den här rundan så gick hon lika gudomligt hela promenaden! SÅ STOLT OCH GLAD! 😍
Gud så kul! Håller tummarna att ni slipper bakslag! 🌺
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 Tack så jättemycket! 🙂 Det får vi hoppas på! 😊
vi har jobbat med exakt samma problem, med en hund som vill fram till alla hundar & frustrationsskäller, och känner igen lyckan av att det äntligen går i rätt riktning :) vi klarar i dagsläget inte att gå förbi utan godis eller nåt men det är ytterst sällan det går dåligt och har varit så ett bra tag. hoppas att han mognar snart och tröttnar på andra hundar ;) och jag håller med om att lekinviter är bättre än hopp, studs, skall och kaos ;)
jättekul för er :) hur gammal är stjärnan? :)
#3 Vad roligt att det går bra för er med! 🙂 Snart trillar väl polletten ned där också så att ni inte behöver godis eller liknande men du ska ändå ha stor eloge till att ha kommit så långt! Vet ju allt för väl hur jobbigt och hur utdraget detta är! 😉
Hon är 3 år! Men hon är pudel så fortfarande bebis mentalt haha 😃
#4 ja, man blir ju så stolt när man inser att träningen gett resultat :) jag hoppas väl att han ska va lugnare om två år eller så, då han kommer vara fyra år gammal. han är liksom din otroligt valpig & det är svårt men samtidigt väldigt roligt och utmanande med såna hundar, eftersom de är så galna ;) man har ju aldrig tråkigt i alla fall, haha,
#5 Haha precis! Dom är ju för söta! 😊
Min lugnade sig nu vid 3 år lite + att det går såhär bra med träningen nu så jag tror absolut att han vid 4 kommer uppföra sig galant! Det gäller bara att jobba på för det blir ju bättre. Och som du säger, man blir ju så stolt när man ser resultaten men också ger det en en kick att fortsätta! 🙂
Vad skönt det måste vara för er båda! Grattis! :)
#7 Ja det är verkligen en fröjd att gå promenader nu! Tack så mycket! 🙂
#6 😃 man har ju svårt att tro att de nånsin kommer lugna sig men sedan min var 1-1,5 tills nu har jag märkt en enorm skillnad, även om han fortfarande är galen. skillnaden är väl att jag kan bryta honom nu & vet hur jag ska hantera honom ;)
och visst ger det en kick :) och det är kul för andra, som mig, att läsa om framsteg andra gjort för man känner sig ofta uppgiven under processens gång.
#9 Haha det känns igen så väl så! 😃
Jag har märkt stor skillnad på senare tid på träningen sen jag fick hjälp utav en annan som lärde mig hur jag skulle hantera min hund på ett helt annat vis. Är ju min första hund så inte så lätt alltid att alltid göra rätt!
Precis, man känner sig så peppad och känner hopp om att man själv också kan komma så långt i träningen! Jag har längtat tills jag kunnat lägga upp ett sådant här inlägg och bara fått nöja mig med att läsa andras framsteg hittills. Men nu känns det gött haha! 😂
#10 Vad kul for er!! Grattis! Gick det att trana med godis eller? Min pojkvans hund gor sa och har blivit MYCKET battre men skaller fortf. osv sa vi maste saga till honom. Har provat godis och det brukar fungera bara ibland… Nagra tips? 🙂
#11 Tack så mycket! 🙂
Jag använde mig faktiskt knappt alls av godis! Hade kanske kunnat gå snabbare med träningen med, kanske inte! Men jag kände att hon ändå inte fokuserade på godiset så jag använde min röst och kropp för att visa vad som var rätt och fel.
Vid rätt så "skrek" jag jätteglatt och sprang lite med henne medans jag började leka med henne och vid fel (alltså när hon blev helt rabiat och utåtagerade) så tog jag henne under hakan, sa lite korta ord (lite vad som typ "men vad håller du på med, ge dig) och sen gick jag bestämt vidare.
Finns ju såklart många olika metoder och jag har provat en del, denna funkade för mig och min tös så man får prova sig fram tycker jag! 🙂
#12 ahaa, ganska enkelt da! Tack!! 🙂 Ska fortsatta med honom, vill ta med han till lydnads kurs efter jul sa han far se manga andra hundar…han lyssnar ganska bra pa mig om jag bojer mig ner och far hans uppmarksamhet… :)