Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
LĂ€st 1686 ggr
[Bettanbop]
0

Foderhund

Hej đŸ‘‹

Är ny hĂ€r och inte medlem Ă€n, men har en liten frĂ„ga.

Är det nĂ„gon hĂ€r som Ă€r eller har varit fodervĂ€rd? varför valde ni att bli fodervĂ€rd? 

SjĂ€lv har jag en Labrador frĂ„n Iris Hundskola som nu Ă€r nerlagt, det var meningen att min Daisy skulle bli ledarhund, men hon klarade inte provet sĂ„ hon fick stanna i familjen đŸ‘

Jag har varit inne pÄ Ledarhund iFokus och lÀst runt lite dÀr, men tÀnkte kolla hur ni har det hÀr inne.

Sugar Mist
1

Min familj Àr fodervÀrd Ät en pudeltik pÄ drygt ett och ett halvt Är :)

-

Applecider
1

Min familj har en Lagotto hane pÄ foder, om allt gÄr rÀtt till kommer den första kullen som han Àr pappa till födas innan sommaren nÀsta Är :)

[Bettanbop]
1

SpÀnnande, tror det Àr det vanligaste, att man har en avels hund pÄ foder. Hur lÀnge har ni foderkontraktet, blir hunden er sedan?

Boda mina Labbar har jag haft pÄ foder i ca 1,5 Är. TyvÀrr klarade ingen av dem mentaltestet för att gÄ vidare som ledarhundar.

Skulle kunna tĂ€nka mig att bli fodervĂ€rd igen nu nĂ€r min tös Ă€r 10 Ă„r. Kanske Ă„t en vit herdehund eller en SchĂ€fer đŸ™‚ tycker det Ă€r kul med lydnad.

JasmiineN
1

Jag har en LH Collie pÄ foder! Hon Àr 1.5Är i nulÀget. Hon ska ha tvÄ kullar, den första i vÄr/sommar :)

SajtvÀrd pÄ Collie

Sugar Mist
1

Vi har vÄr pudel pÄ foder, 2 kullar innan 5 Är. Vi kan Àven vÀlja att köpa loss henne.

-

[Forest]
1

Vi har en dvÀrgpudel pÄ foder en tik, hon har fÄtt en kull med 5 valpar och i vÄr Àr det planer pÄ parning. Blir det valpar dÄ sÄ kommer hon efter valparna vara vÄran. Varför vi valde bli fodervÀrd Àr att jag leta efter pudel dÄ jag hittade en uppfödare som verka lovande sÄ mejla jag för höra om valp. DÄ fick jag som svar att hon hade planer kull men ville kanske ha en fodervÀrd om nÄgon var lovande pÄ den biten vart vi fodervÀrdar. Jag ser dessutom det som super lÀge, bra kontakt har vi fÄtt och jag fÄr bra klipp/pÀls lektioner. Dessutom vart med pÄ parning,utstÀllningar,veterinÀr =hÀlsotester som görs om de ska avlas pÄ och den biten jag annars skulle missa dÄ jag inte haft det intresset.

tjoopa
1

Vi har nu ingen foderhund men kommer om allt gÄr vÀgen kanske fÄ hem en i april :) Köpte en hane förra Äret och har utvecklat rÀtt bra kontakt med uppfödaren sÄ nu nÀr hon parat samma tik igen ska vi fÄ vara fodervÀrdar :)) Jag vill vara fodervÀrd för att lÀra mig mer om uppfödning, Àr dessutom vÀldigt utstÀllningsintresserad och dÄ passar en foderhund bra :)

Applecider
0

VĂ„ran hane kommer att para 5 tikar, han övergĂ„r i vĂ„ran Ă€go efter dessa parningar eller nĂ€r han fyller 6. Om han inte hade fĂ„tt ett okej resultat pĂ„ sin ögonlysning eller höftröntgen hade vi fĂ„tt honom direkt likasĂ„ om han hade varit dubbel bĂ€rare av genen som ger BFJE. 

Det var en ren slump att vi blev fodervÀrdar, vi kÀnde uppfödaren och skulle kolla pÄ valparna. De behövde en fodervÀrd till en av dem och vi tackade ja :)