Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5193 ggr
WildaE.R
0

Morgonpromenad?

Min hund är otroligt seg på morgonen och har Börjat vägra gå på morgonpromenad, är som om hon Lixom nöjer sig led att gå o lukta lite på trädgården. Har försökt locka o göra roliga saker på Morgonpromenaden men inget funkar. Hur hade ni gjort? Går ni alltid morgonpromenad? Ska man tvinga hunden att hå fastän hon inte vill?

[Tess86]
1

Vår ena är också extremt morgontrött. Vi släpper ut dem i trädgården på morgonen så får de göra vad de vill, vi tar aldrig promenad på morgonen. Ibland vill den morgontrötta ut runt åtta-nio men vill hon ligga och sova till tio-elva innan hon går ut får hon göra det också. Hade jag ingen trädgård skulle jag istället anpassa promenaden efter hunden, är hunden trött skulle jag gå en långsam promenad där hunden får nosa och pyssla med sitt. Alla promenader behöver inte vara fantastiska. Fast om hunden ska vara ensam hemma efter promenaden kanske man måste försöka få igång hunden lite.

[elmaek]
0

Jag går sällan morgonpromenad fastän jag har en morgonpigg hund, det blir runt husknuten eller en promenad på 5 minuter bara. Mest för jag vet att min hund är riktigt hungrig på morgonen så vill inte plåga henne bara för att liksom, kan lika väl ta en redig promenad vid lunch så att säga.

Om din hund inte vill promenera så mycket direkt på morgonen så utsätt inte henne för det, anser jag. Det spelar väl ingen större roll om hon är en morgontrött hund som måste få vakna till liv innan dagen kan börja? Dessvärre håller jag med #1 om att det kan vara bra att gå igång henne om hon ska vara själv senare, om hon har problem med sånt (om hon ändå bara sover/vilar så kanske det inte är några problem alls att lämna henne själv på morgonen).

WildaE.R
0

Ja, det är just den biten jag tänker på att hon blir själv sen. Hon har absolut inga problem i att vara själv utan hon ligger bara o sover de timmarna. Men vill ju aktivera och trötta ut henne lite, kan man ju göra med annat också iförsig.

Vizzla
0

Hur gammal är hunden?

Har den förändrats i sitt beteende?

Har ni kollat att den inte är sjuk, har ont, mår dåligt på något sätt? Även tänder kan orsaka problem för hundar. Stelhet på morgonen kan vara tecken på t ex inflammatoriska sjukdomar.

Nej jag tycker inte man ska tvinga någon att gå om den inte vill. Särskilt om man inte vet varför den inte vill. Är den bara morgontrött? Ja men ta långa promenader senare på dagen då om hunden då gärna följer med.

Våra är morgontrötta men går ändå gärna promenader när vi väl är ute.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vizzla
0

#1 Jag upplever att om jag aktiverar mina ordentligt tidigt på morgonen när de ska vara hemma en stund senare är de bara uppe i varv. För oss är det bättre att bara gå en kort runda så de får göra behov och sedan in igen. Då är de fortfarande lugna och går ofta och lägger sig igen.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Lathundarna
0

Har en hyfsat morgontrött jycke, men vi bakar ihop både rastning och enklare träning i en enda runda. Klockan 5 på morgonen är han dock inte i sitt esse och han somnar mer än gärna om när vi kommer hem. Att jag gör så är enbart för att han ska blåsa ur lite av den energi som jag vet att han ruvar på men som han själv inte hunnit upptäcka så dags på morgonen. Hade det inte behövts så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att skippa träning under morgonrundan och bara rastat.

Antar att man får se det lite som med oss - jag hade inte velat att nån mer eller mindre slet upp mig ur sängen för att tänka matematiska övningar det första jag gör, medan brorsan mycket väl skulle tycka det vore hur kul som helst. Alla är olika, så även hundarna. En del är morgontrötta, andra inte. Å andra sidan sett kan jag käka en stadig middag bestående av husmanskost direkt när jag kliver ur sängen kl 4, medan sambon rynkar på näsan bara åt tanken av att ens behöva trycka i sig frukost - och så skiljer sig även mina jyckar åt. Den ena inhalerar frullen medan den andra fnyser och går och lägger sig igen 😃

Majken!
0

Min hund är alltid pigg, oavsett tid på dygn. Däremot är jag inte det, så vi går inga promenader på morgonen. Dessutom har hon faktiskt lärt sig att det inte är någon idé att tigga om uppmärksamhet på morgonen, för hon får inget gehör. Det har resulterat i att hon börjar tugga på ben när hon vaknar på morgonen, istället för att försöka väcka oss. Enda gången hon väcker mig är då hon akut måste gå ut. 

Rutinen med att bara rasta en snabbis och att sedan gå in för att fortsätta vila passar framförallt mig perfekt!

lisa90
0

Jag har en pigg som vaknar på ett strålande humör, medan jag själv behöv en stund att vakna^^ Vi kompromissar, går en lillsväng och sen in och snooza. Långpromenaden väntar vi med.

Gör vad som känns bäst för dig och din hund (så länge du vet att den är frisk), vi är ju alla individer :)

[Tess86]
0

#5 Ja, alla hundar funkar ju på sitt sätt. Våra hundar får bara en tur om dagen, resten av tiden är de ute i trädgården, och de verkar bete sig likadant vare sig de får turen tidigt eller sent på dagen.

The_pearl
0

Om hunden inte vill ut och gå, låt den bara få komma ut å göra sina behov, gå sen in igen. Promenaden kan du ju ta på kvällen och andra aktiviteter? Vill inte hunden så vill den ju inte.. :)