Drag? hjälp?
Hej!
Jag vill börja med barmarksdrag/drag med min KH Collie när han är gammal nog(han är 5 månader nu).. Men jag vet inte så mycket om det och det kan ju vara bra att lära sig lite tills vi ska börja :) Så jag har lite frågor!
1. Hur gammal bör hunden vara när man börjar? (jag har inte bråttom eller så men kul att veta ungefär när 😉)
2. Hur börjar man och vad ska man ha för sele?
3. Hur lär man hunden att dra? Jag vet ju inte om han kommer tycka det är jättekonsigt och inte alls fatta vad han ska göra.. är det bara att peppa och belöna massor när han drar?
4. Kan jag dra med en KH Collie?
5. Kan ni som håller på med drag berätta lite övrigt, hur ni började, hur ofta man kan öka vikten osv?
Tacksam för svar 😃
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
1. Hur gammal bör hunden vara när man börjar? (jag har inte bråttom eller så men kul att veta ungefär när
)
Jag lät min AH springa bredvid spannet i princip direkt efter att jag hämtat henne. Motion är inte skadligt för valpar, så du kan börja redan nu med att vänja den vid sele och släde/pulka/cykel och sedan bygga på.
2. Hur börjar man och vad ska man ha för sele?
Vilken sele du ska ha beror på vilken typ av drag du vill pyssla med.
3. Hur lär man hunden att dra?
Har du en som inte fattar direkt, så kan du fixa en hare, dvs någon han tycker om som sticker iväg framför honom.
4. Kan jag dra med en KH Collie?
Nej, bara med dom långhåriga…..😉
5. Kan ni som håller på med drag berätta lite övrigt, hur ni började, hur ofta man kan öka vikten osv?
Jag ökar inte vikten, utan distansen när hundarna inte längre blir trötta.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Tack för svaret! 😃
Vi springer runt i skogen och leker rätt mycket men inte provat nåt drag än för visste inte om det kunde vara skadligt för honom
Vad finns det för olika drag? Vet nog inte riktigt vad jag vill hålla på med faktiskt 😕
Hmm får komma på nåt sätt att få honom peppad, han drar "tyvärr" inte efter vilt 😂
haha fasen att jag inte skaffade en långhårig.. all förstördes ju nu 😉
en till fråga Kan man få hunden att förstå att när dragselen åker på får man dra, men när han har halsband/en annan sort sele så får man inte dra? (han drar inte i koppel när vi går promenader och så)
Du kan dra med allt möjligt, pulka, snowracer, spark, inlines, släde, ja till och med en svart sopsäck. Den stora frågan är om du vill köra med skakel eller lina. Skakel är tryggare då det bakom stannar om hunden gör det, men uppfattas som mer läskigt av hunden. Hunden kan också ha svårt att fatta hur man vänder (det går ju inte att göra på en femöring).
Jag drar med cykel och spark, kör då med lina samt nomesele.
Ja, det går att lära hunden skillnaden mellan koppelpromenad och drag. Var bara konsekvent så ramlar bollen in tillslut.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack igen! Hm.. vi har en gammal hundpulka men skakel(tror jag.. den är i vårt kusthus så kommer inte ihåg) men man skulle väl kunna lära att dra med båda? :)
Vad har man för sele om man drar med skakel? Kan man ha samma som till lina?
Vad bra, det ska vi nog klara, han är lättlärd så han kommer nog fatta ganska snabbt :D
#4 Då har man en nordisk sele eller en kombinationssele (men dom har inte imponerat mig, dock skulle du då bara behöva en enda sele).
Ja, man kan lära hunden olika dragstilar.
#5 aha okej.. får kolla upp det :)
vad bra:)

För drag med lina har man en nomesele, där du bara fäster linan i selen, och sen i föremålet hunden drar, tex cykel, spark, ditt tolkbälte om du springer/åker skidor.
Ska du dra med skakel och ibland med lina, är det en kombisele du behöver. Skakeln bromsar pulkan, så att den inte åker in i hunden. Har du redan pulka och skakel, skulle jag rekommendera en kombisele, och att börja gå korta svängar med hunden, där du har sele och skakel, utan pulka. Då vänjer sig hunden vid skaklarna, som blir lite läskiga i början. När det funkar bra, lägger du till pulkan, och när det går bra, börjar du med lite vikt i pulkan.
Du kan med fördel börja redan nu med en Y-sele, där du har samma front som en nomesele (om det är en bra vadderad sele) och tolklina till tolkbälte, och lära hunden att lägga tyngd i selen på promenader och joggingturer. Träna att ha linan spänd, att hunden vågar lägga tyngd i den, och träna kommandon, fram, höger, vänster, sakta, stanna, tempoökning, temposänkning mm.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 tack för så mycket information! Mycket hjälpsamt 😃