De bättre torrfodrerna
Letar nytt foder då jag inte är 100% nöjd med magnussons M&B, det är absolut inget fel på det men vill testa nått annat tycker han lätt blir rund av det.
Vill helst ha spannmålsfritt men lite spannmål gör dock ingenting, det beror dock på vad för typ av spannmål det är.
Funderar på om Standart är ett bra foder?
Tips mottages gärna på torrfoder, missförstå mig rätt men vill inte ha svar såsom ''börja barfa'' eller ''voh'' för jag tycker risken är för stor när man ger voh att man får metallbitar i osv. Dock funderar jag på bravo burgare.
Men frågan:
Tips på bra torrfoder till en hund som har cockerspaniel i sig dvs svårt att hålla vikten, 10kg tung ungefär och äter allt så han är inte kräsen, gärna från Sverige eller Norden då jag helst inte vill ha foder som fraktats långt då jag vill tänka på miljön.
Vi ger Standardt. Jag är mer än nöjd! 🙂 Fin i hullet trots kastrerad, pälsen är fin, han ser bra ut i munnen. Och det som kommer ut ser bra ut ;)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Standardt är nog det bästa på marknaden. Bra innehåll, skeppas inte över halva jordklotet, bra pris.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#1 Precis glömde nämna, han är även kastrerad hane som din! :)
Åh vad bra, tycker det verkar som ett bra foder! :)
K9 Naturals, Ziwi Peak.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Carriers nya spannmålsfria.
Standardt säger jag med- även om det inte är helsvenskt som alla säger utan köttet är utländskt. Från Nya Zeeland om jag inte har helt fel?
Jag kopierar från Standardts hemsida:
"Hur gärna vi vill och försöker använda oss av helsvenska råvaror så är detta en omöjlighet. Vissa ingredienser går självklart inte att få tag på som helsvenska, ris är ett exempel på det, hjortmjöl är ett annat.
Däremot köps endast ingredienser in i sin råform (vårt egna uttryck, det är alltså ingen råvarumix) vilket har mycket högre krav på sig i införsel och kontrollering av tullen, Jordbruksverket och Sveriges lagar. Hjortmjölet måste t e x passera genom 5 olika veterinärstationer för kontroll innan det får tas in i produktion.
Allt innehåll i våra foder är Svenskt förutom;
Hjort : Nya Zealand
Lamm : Norge
Ris : Italien, Grekland & Egypten"
Jag har stort förtroende för Standardt och kommer att satsa på att ge 50 % Standardt och 50 % rått till kommande valpen.
Gillar du Standardt så kör på det, verkar vara ett bra foder.
Min hund mår bäst på Brit Care lamm & ris, spannmålsfritt förutom riset.
Jag håller med #5. Dessa märken verkar överlägset bäst.
Blir nog standardt då :)
#5 Visst men de är väl inte svensk prodocerade? Eller har jag missförstått dem? :)
Har också stort förtroende för standardt.
Vettigt innehåll för ett torrfoder, bra pris därefter och svensktillverkat. Tror dessutom att de inte är så snåla med mineraler/vitaminer till skillnad från många andra märken som kör på minsta tillåtna.
≧◔◡◔≦
Jag har Standart som "reserv" ifall jag ska någonstans där jag inte har tillgång till frys/kyl för färskfodret och ibland har jag det som belöning när vi tränar :) Min lille kille älskar det och jag tycker det är bra eftersom det är producerat i sverige :)
Sen är det ganska billigt också vilket är skonsamt för plånboken 😉
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Carrier är ett svensktillverkat foder som kommit med spannmålsfria alternativ. De har ett foder med lamm och ett med kyckling. Kycklingen tas nog fortfarande från Tyskland. Lammet vet jag inte. Det finns bara ett torrfoder med 100 % svenska råvaror och det är Magnussons, men du ville prova något annat och spannmålsfritt.
Danska Olivers har både med spannmål (ris) och spannmålsfritt. Olivers har danska och europeiska råvaror.
Naturea är ett spannmålsfritt torrfoder med europeiska råvaror.
Du vill inte ha så långt ifrån, men annars är kanadensiska Acana ett högkvalitetsfoder med råvaror av livsmedelskvalitet. Livsmedelskvalitet har Olivers och Naturea också.
Fodersiten www.dogfoodadvisor.com har spannmålsfria foder under de 5-stjärniga torrfodren. Acana hör dit. Liknande sidor är www.dogfoodanalysis.com och http://www.whichdogfood.co.uk/the-dog-food-directory
Jag skulle inte välja något foder med ris pga den höga halten arsenik som kan finnas i allt ris. Att äta ris 2 gånger om dagen under lång tid är inget som rekommenderas för människor och kan heller inte vara bra för hundar. Arsenik ger cancer, mycket ökad risk för diabetes, hjärnförändringar, lägre IQ mm
Jag kör på Standardt och det är mycket bra tycker jag. Hugo tycker om det, hans päls är otroligt fin och han mår allmänt bra av det. Så för oss är det riktigt bra.
# 15: Hmm… men då borde incidensen av de sjukdomstillstånd du räknar upp vara kraftigt förhöjd hos asiater. Är den det?
Four Friends tycker jag är bra, vet dock inte var de görs men kan återkomma om det för jag väntar svar själv men gillar verkligen det fodret på min hund.:) Finns spanssmålsfritt alternativ där med.:)
Hälsningar
Fredrika
#17 Ja, det är det. Diabetes typ 2 är en tickande bomb i Asien. I Kina ökar cancer lavinartat bland unga människor.
Människor som åt ris 2 ggr dagligen hade 70 % förhöjd arsenik i urinen, visar en studie i USA. En forskningsrapport visar att människor som hade 24 % förhöjd arsenik i urinen hade ca 3 gånger ökad risk att få diabetes typ 2. Hur mycket ökar risken för den som äter ris 2 ggr/dag och och har 70 % arsenik i urinen?
Svenska livsmedelsverket skriver att barn under 6 år helt ska avstå från risdrycker. Flera svenska skolor har också slutat med det.
Amerikanska FDA har nyligen analyserat en mängd olika rissorter. De rekommenderar att människor ska variera sin kost och inte äta ris alltför ofta. De kan inte garantera att det är säkert att konsumera ris alltför ofta på lång sikt, utan vill ha mer studier innan de går ut med mer info.
Våra hundar på kennel Fashion Star äter ändast HALLA-foder och de är anpassat perfekt för våra, både för magen, pälsen, hullet och energin.. Stora raser som små ;)
Vi kör på ungefär 80% Standardt och 20% rester här hemma, det funkar jätte bra för oss. Fram tills nu har vi kört på active då Dolly har varit lite för smal men nu har vi bytt till normal 🙂
// Nadja
# 21 tror det är menat som ett tips såklart:)
Hälsningar
Fredrika