Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1208 ggr
hyvetytte
0

Valp hostar slem!! :S

Jag vaknade i natt av att min valp på snart 13 veckor gick runt och "hostade" Lät jättehemskt och när jag tände lampan för att kolla till honom såg jag att han hostade upp ett vitt slem. Detta pågick i kanske 5-10 min. Han tog 12-veckors sprutan för 2 dagar sen om det har någon betydelse. Det första jag tänker är kennelhostan, ska ringa veterinären så fort de öppnar! 

Är det någon som har någon idé om vad de kan vara?

Achatina
0

Ibland kan de hosta upp/spy pga lågt blodsocker (de som i min vuxna hund). Då är det till att ge hunden något att äta så kan den somna om igen. Det är värt ett försök om valpen inte somnat om redan. Men det är ändå värt att kolla upp på en valp.

sarae
1

Det låter ganska så troligt att det är kennelhosta (vilket de kan få trots vaccinering). Man kan inte behandla själva kennelhostan eftersom det orsakas av ett virus utan i så fall bara ge understödjande vård och behandla eventuella sekundära infektioner som kan uppstå. Rekommendationen är koppelvila, ta det lugnt, kolla tempen dagligen så att hunden inte får feber (i så fall bör man söka veterinärvård), hålla noggrann koll på allmäntillstånd (om det blir försämrat, dvs att hunden blir väldigt slö och trött bör man söka veterinärvård) och se till så att hunden äter och dricker ordentligt samt hålla den isolerad från andra hundar eftersom det är väldigt smittsamt. Har hostan inte alls gett med sig inom en 2-3 veckor bör man oavsett söka veterinärvård för att säkerställa att hunden inte fått sekundärinfektioner.

Hundar kan även få en reaktion av vaccinet och få mildare symptom av de man vaccinerar mot men det brukar ge med sig snabbt.

hyvetytte
0

#1  Han somnade om ganska fort, vi gick ut och kissade sen somnade han direkt. Har inte hänt någonting mer än.

#2 Okej, kan väl vara så att vaccinet inte riktigt tar direkt heller? Han har inte fått någon mer attack så det är kanske inte det trots allt. Vågar inte aktivera honom för mycket än dock ifall att. Jag avvaktar så länge! 

Kan det vara av vaccinet tro? Det va endast två dagar sen han fick det.

sarae
1

#3 det kan vara vaccinet, men även ett släng av "vanlig" kennelhosta. De kan som sagt få det trots vaccinering (men då blir de oftast mer lindrigt drabbade, det tar dessutom ett tag att bygga upp en viss immunitet, precis som du skriver, efter en vaccinering ). Oavsett så är det bra att ta det lugnt och hålla koll på allmäntillståndet. Hostan förvärras dessutom ofta vi fysisk ansträngning eller när de blir väldigt exalterade.

Achatina
1

Kennelhosta är ju ett samlingsnamn för många olika sorters hota på hundar. Vaccinet täcker bara några stammar av viruset(?), men gissningsvis de stammar som är farligast.

hyvetytte
0

Okej tack för all info! Jag ska hålla lite extra koll på honom. Han är pigg och sådär men sjuka hundar brukar ju inte visa det i första taget. Det märktes inte på min förra hund att hon hade lymfom innan det gått riktigt långt!

Han hade lite snor på nosen märkte jag för en stund sen så någon form av kennelhosta kan det troligtvis vara.