Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1191 ggr
Trollat
0

Koppelpromenad

Hur vill ni ha hunden när ni går på koppelpromenad?

Jag har lärt min unghund att inte dra i kopplet och det funkar fint. Har även belönat all spontan kontakt. Men sedan vi börjat träna mer fotposition så söker han mer och mer kontakt under promenaden. Jag vill att han ska kunna gå avslappnat, med slakt koppel. 

Tips?

[tk1971]
0

Jag vill att hon ska ha kontakt med mig med jämna mellanrum och inte dra i kopplet. Hon får gärna gå och nosa, men jag gillar inte om hon förlorar sig i dofterna och glömmer att jag är med.

Jag tycker att jag lyckats rätt bra med de föresatserna, min hund är snart 6 månader och att gå med henne är rena drömmen jämfört med min förra hund som drog som ett lok. Jag har tränat med klicker och jag tycker det är jättebra för just kontakten.

En större grej som vi måste jobba mycket på är att inte bry sig så mycket om andra hundar. Då menar jag hoppa på bakbenen av glädje, hon blir inte sur på dem. Till viss del har klickern hjälpt där också, men det gäller att jag får fram den tillräckligt snabbt.

Lans
0

Jag ville inte ha en hund som drog i kopplet och i början var jag inte så noga med var/hur hon gick, bara kopplet inte var spännt. Blev det de, så stannade jag. Detta fungerade dock inte för oss…fick en hund som galopperade tills kopplet tog slut. stannade och galopperade fram o tillbaka. Blev oerhört många stopp.

Räddningen kom när jag köpte mitt amoken sele. Frontkopplade det och lät inte henne gå före mig. Så fort hon hamnade före mig backade jag några steg tills hon hamnade rätt och då fortsatte jag gå. Sen kopplade jag där bak (som på ett vanligt sele), och sa att hon fick gå och nosa/dra. Hon lärde sig då väldigt fort att inte dra, då nosandet/dragandet var en jättebra belöning för henne =)

Behövde då heller inte blanda in godis eller lekbelöning. Så jaa….nu har jag en hund som trippar på brevid mig med blicken framåt. Måste dock börja träna lite mer kontakt nu känner jag. Kan inte se det som ett problem om hunden ger för mkt kontakt :D

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[elmaek]
0

Aldrig reflekterat över det då min hund hade förmågan redan som valp att automatiskt gå fint i koppel, dvs alltid med slakt koppel. Enda gången hon drar är när vi är på väg någonstans där hon älskar att vara (typ när vi närmar oss hem, närmar oss min pojkvän osv).

Provat dissat hans försök till kontakt under promenaderna och belönat han när han går avslappnat bredvid dig?

[_annaH]
0

Dexter går nästan alltid löst, ifs så går vi aldrig på promenader på det sättet utan vi går en liten liten bit mot skogen och promenerar och busar där. Och då har jag kopplet i handen och kopplar han om det behövs bara. 
Men annars går han fint i koppel, som valp var han rädd för att dra så jag träna genom det. Idag drar han bara om han vet att vi ska någonstans, typ stranden :) Men då räcker det att jag säger till han och då går han fint brevid mig :).