Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6808 ggr
mollymay
0

Kortison

Hej,
är kortison på något sätt dåligt för hundar?

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Em_
0

Beror på i vilket sammanhang. Att bara ge det i stället för att utreda allergi är väl inte det bästa. Om hunden fått i sig det oavsiktligt eller i för stor mängd så kolla med veterinär. Vet att veterinärer har diskuterat hur bra det egentligen är vid ormbett, men jag vet inte om de har kommit fram till något.

Karmatarerskanise
2

Kortison ska undvikas om man kan. Det påverkar mycket i kroppen.

[tk1971]
1

Det är väl ingen hälsokost, men ibland finns det inget alternativ om man inte ska tvingas avliva hunden. Hunden kan leva i många år med kortisonbehandling, men det ger ju biverkningar, t.ex. vad jag kallar "kortisonmage" (bullig mage, ibland med "pinniga" ben pga att musklerna minskar). Även större infektionskänslighet. Men som sagt, ibland finns inget val.

russin
2

Kortison är inte bra för någon - vare sig människa eller djur, men ibland är det ett nödvändigt ont. Ju längre kortison används, desto mer biverkningar riskerar det att bli,

Belimas
0

Det kan det vara, i alla fall om hunden äter det regelbundet under en längre tid.

Vår ena hund fick avlivas för några månader sedan, 4 år gammal, då hans tarm hade spruckit och hela buken hade blivit infekterad. Mycket troligt p.g.a. kortisonet han åt för sin allergi enligt veterinären. Nu hade han troligtvis inte levt mer än max något år till ändå p.g.a. allergin men man hade ju hoppats att han i så fall skulle ha fått sluta sina dagar på ett annat sätt än vad han fick.

mollymay
0

Tack för alla bra och informativa svar.
Anledningen till att jag frågar är för att veterinären har under sommaren/hösten gett två minimi-doser kortison till min hund då han troligtvis är allergisk mot kvalster/pollen och han sa att en full allergiutredning skulle bli en lång och kostsam process för att "bara" ta reda på vad för slags sporer hunden är allergisk mot.
Han menade på att man ändå inte kan eliminera varken pollen eller kvalster helt från hundens liv och att man då kan ge små doser kortison om och när det skulle behövas men detta verkar alltså vara helt galet?

Ni som gjort allergiutredningar, hur har dem gått till och vad har de kostat? Har er försäkring gällt för denna utredning?

#6 Vad hade er hund för typ av allergi som gjorde att han bara skulle levt ett år till? :/

Belimas
0

Han var allergisk mot gräs och pollen och den här sommaren var riktigt jobbig för honom så vi var mkt tveksamma till att låta honom genomlida ytterligare en sommar med kanske ännu värre klåda men nu blev det som det blev ändå även om det blev lite väl hastigt.

mollymay
0

#7 Ja verkligen alldeles för hastigt, jättetråkigt för er. Hur yttrade sig allergin hos honom?

[Wraith]
0

Jag har gjort pricktest som ska vara det säkraste sättet att utreda vilken allergi hunden har. Man kan även testa med blod (ej foderallergier), men jag har hört talas om hundar som testat positivt trots att de inte har några problem osv. Men det är inte tal om någon lång utredning, tar bara någon timme hos veterinären. Och då vet du vad hunden reagerar på.

Pricktestet går runt 4000:- försäkring har inte gällt.

Om man tar reda på vad hunden är allergisk mot så har man ju alltid alternativet att hyposensibilisera hunden. Dvs man injicerar hunden allergenet en tid, några månader för att dämpa alt. "bota" allergin. Kostar några tusenlappar även det, men bruka ofta ge en viss effekt, även om det inte är en garanti.

Kan faktiskt inte se någon skada i att behandla med kortison om man har en allergihund som är utredd, dvs man är säker på att det är allergi. Hunden har ju rätt till att må bra. Men ju lägre dos och kortare period desto bättre i avseendet för biverkningar. Kortison har räddat många hundar, men om man kan ska man hålla sig från medicinen så gott det går.

russin
1

Hur har hunden fått kortison dessa gånger ? Med spruta eller tabletter ? Om det är tabletter så ges vanligen Prednisolon. Ska ni ge fler gånger då be att få Medrol istället och prats med veterinären om det. Medrol ger färre biverkningar än Prednisolon. Är dyrare men väl värt pengarna.

mollymay
0

Han har fått kortison genom spruta eftersom han behöver en mycket mindre dos än den mista dosen kortison som finns på tablett. Snurrigt.

Okej, det var ju typiskt att allergiutredning inte täcks av försäkring… :(

Em_
0

I ditt fall håller jag nog med veterinären. Kanske att det skulle vara intressant att veta om det är gräs- eller något visst trädpollen så att man inte röjer runt i högt gräs/skog mitt i värsta pollensäsongen. Men jag vet inte om finns sådana tester för hundar. Det är en sak om man proppar i hunden kortison för att man inte orkar utreda foderallergi. Att ge minimidos någon gång ibland får ju inte samma konsekvenser.

#5 Tack!

[Daniela1983]
1

Agria täcker väl en allergiutredning, det har det gjort för mig. Har gjort pricktest, sedan återbesök, och ett annat besök på djurakuten i Stockholm. Antihistamin och Atopica är andra alternativ till behandling av atopi.

[fabienne]
0

Mollymay, ta kontakt med Standardt och beskriv hundens problem utförligt så hjälper de dig med recept. De hjälper dig gratis och är superduktiga på sådana här problem. Har du tur kanske du slipper hela den dyra allergikarusellen för många har fått riktigt bra resultat av att ändra kosten, och en del har till och med kunnat sluta med sprutor och mediciner efter en tid med omlagd kost. Att få ett recept anpassat för just din hund är i alla fall inte till någon nackdel. Lycka till!

Länk.