Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 38416 ggr
Najan13
59

Att "behandla" magkatarr?

Min hund har troligtvis magkatarr. Hur kan man behandla/lindra problemen han får? Vi tror att det är på grund av stress, han är väldigt stressad och ska jämt och ständig hålla på och vakta oss och skälla på människor utanför. Det kan dock även bero på den mat han äter. Vad kan man ge/göra för att det ska bli bättre?

[Teddies matte]
3

Pratat med veterinär?

Najan13
2

Japp det har vi men undrade om det fanns något annat att göra än att byta foder och godis, glömde skriva det  😃

[Teddies matte]
1

#2 Har veterinären berättat hur ni skall göra, bör ni lyssna på dem och testa det först.

[fabienne]
2

Generella råd angående magkatarr är att inte ge för fett/kraftigt foder, ge många mål - 4-6 stycken om dagen och att undvika att ge ben ofta. Torkad lunga är bra att ge som godis/mellanmål för det suger upp överbliven magsaft. Utöver det måste ni självklart jobba på att få ner hundens stressnivå. Lycka till!

Vattnadal
8

Tänk på att inte ge ett foder med majs till en stressad hund. Testa DAP mot stressen, då det gör underverk på vissa hundar.

När Vidar hade rejäl magkatarr i vintras spydde han upp nästan allt han åt. V&H valp gick bra, men varje natt spydde han upp de pyttesmå benbitarna i det. Snodde han 3-4 torrfoderkulor av en annan hujhnd, spyddes de upp på natten, samma sak mede ris, havregryn, några pommes han snodde osv. Det kunde ligga i magen hela dagen, och spyddes upp vid 3-5 på morgonen, och såg då ut som de gjorde när han åt dem. Vi gav omeprazol på rek från veterinär, och då blev han bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Daniela1983]
0

Har läst att rått kött, tex färskfoder ska vara super för mag-och tarmproblem. Prova kan du alltid göra.

Cahira
0

Hörde talas om ett gammalt husmorstips mot magkatarr och sura uppstötningar, blanda bakpulver och vatten och dricka. Man blev rapig men det neutraliserade magsyran direkt och magontet försvann och lika så uppstötningarna och illamåendet. Smaka riktigt illa gjorde det med. Vet dock inte hur det skulle funka på hund.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ison
0

Provat protonpumphämmare(ex omeprazol), eller syrareglerande(ex pepcid) medel ? Vet att mamma fick utskrivet att hon skulle ge sin katt pepcid, för stressrelaterad magkatarr. Men de kanske inte funkar på hund? Värt att höra med vet iaf:)

[fabienne]
2

Färskfoder fungerar super på många hundar, men personligen så skulle jag inte våga byta från torrfoder till färskfoder om min hund hade magkatarr. Färskfoder bryts ner snabbare än torrfoder och därför kan hunden lättare bli tom i magen, och dessutom sjunker PH-värdet i magsyran med råutfodring. Detta tillsammans är nog inte så bra för en hund som har magkatarr, tror jag.

Najan13
0

Tack så mycket för alla bra svar! Lilla vovven mår redan mycket bättre! 🙂

[Daniela1983]
25

# 10 Nyfiken, vad rekommenderade veterinären för foder vid matkatarr?

TjockaBerta
1

När jag förstod att min hund hade ont i magen så bytte jag tvärt till färskfoder. Efter det har han inte haft några problem alls. Innan kräktes han upp osmält  torrfoder varje gång vi åkte bil. Jag undrade lite över att det var osmält så länge.

>>>Malum domesticum<<<

Najan13
1

#11 Ursäkta att jag inte har varit aktiv här, men fodret vi fick rekommenderat var Hill's Prescription Diet Canine i.d, som vi skulle ge honom i några veckor tills magen hade läkt. Det har funkat jättebra och vovven tyckte det smakade bra också! 😉