Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8627 ggr
Anna4077
0

hund och husvagn

Hej. Nu är det ju snart jul och efter det strax sommar. Förra året köpte vi husvagn och nu har vi skaffat hund. Hamstern följde med i somras och självklart ska hunden också med. Nu undrar jag bara hur folk brukar gå tillväga. Tyvärr får ju hunden inte följa med överallt tex ica eller om man vill gå ut och äta. Hur gör ni som campar med era hundar då? Har ni ett förtält som står Hunden till förfogande? Har ni den i vagnen med fläkt på? Vad har ni för säkerhetsåtgärder så att hunden inte kommer ut eller att någon kommer in och tar hunden? Vad finns det för regler, alltså det som inte är beroende på camping eller vart man är? Är det någon som har tips rent praktiskt vad man bör tänka på? Självklart respekteras medmänniskor och kopplad hund i alla lägen utanför vagnen/förtält. Tacksam för alla tips på att göra resan så bekväm för min hund som möjligt.

Anna och taxen Max

nitisen
0

Vi bodde på Camping flera somrar då jag var liten. Våra hundar satt fast utanför husvagnen på baksidan där det alltid var skugga. Vi hade en sånhär krok som man skruvar ner i marken och en vajer till det, minns inte vad det kallas.
Funkade bra för oss. De låg ofta under vagnen där de grävde svalkande hål.

Vi kände alla som bodde där på campingen utom de som bara stannade någon natt så det funkade bra. Oftast var vi inte borta mer än då vi skulle handla. Åt vi ute var det på camping restaurangen. :)

Jax <3

Anna4077
0

#1 det verkar så mysigt att campa med hund. Längtar verkligen :)

Anna och taxen Max

oskartoller
0

Skulle jag lämna hundarna själv i husvagnen så skulle jag ha ac på den, blir kanonhett snabbt. När vi är ute och campar så får den ena passa hundarna t ex när man måsste handla. Vi har barngrind i dörren så dom kommer inte ut, annars finns det en jättesmart myggdörr att sätta in. Vi har haft hund med i vagnen i 9år.

Em_
0

Jag har campat i gammal vagn, utan AC. Vi gick till och med på toa i skift om det var varmt, haha. Planerade semestern så att hunden inte blev ensam. Tror vi gick ut och åt någon när det regnade och var svalt, men det märktes att hunden hade stressat runt. Han gillar inte att bli lämnad på nya ställen.

Skulle inte vilja lämna den i förtältet. Dels är de ju inte allt försvåra att rymma ur eller tugga sig igenom i värsta fall. Dels är jag orolig att någon ska stjäla, släppa ut eller mata hunden med något farligt. Typ att grannarna dricker ett par öl och kommer på att de ska ge benresterna från den grillade kycklingen till den stackars ensamma hunden…

Anna4077
0

Men ibland hamnar man ju i en situation där man absolut måste lämna hunden. Självklart inte i timmar men en stund. Hur gör ni då? Jag tycker det känns jobbigt att lämna honom hemma och husvagnen kommer ju inte vara ett undantag. Hamstern får tyvärr vara i vagnen men vi har fläkt osv och gör allt vi kan för att hamstern inte ska bli för varm. Är förtält ett måste när man campar med hund eller räcker det med tex en markis? Vi har inget förtält nu men har funderat på att köpa, för att underlätta för hunden. Finns så lite praktisk information om detta och inga direkta regler vad jag kan hitta heller.

Anna och taxen Max

Em_
0

Vad är tanken med förtältet? Ett parasoll räcker om det är skugga som behövs. När jag campade var vi flera som åkte. En var alltid med hunden medans de andra t.ex. handlade. Bara fläkt och något fönster på glänt räcker inte för att hålla vagnen sval när det är varmt ute, då behövs AC. Vi gjorde bara friluftsaktiviteter, typ bad och vandringar, inga nöjesfält eller sånt där hunden inte kunde vara med.

Anna4077
0

#6 det var bara en tanke vet att många har förtält med hunden. Själv slipper jag gärna den utgiften men eftersom jag inte hittar någon info får jag ju fråga.

Anna och taxen Max

Karmatarerskanise
0

Max fick vara i husvagnen om man tex skulle ut och äta. Skulle aldrig lämna utan tillsyn utomhus eller i tält. Det får man väl inte rns, ha dom fastbundna i lina.

Anna4077
0

#8 menar du att man inte får eller får ha dom i lina utanför? Är lite trög idag :p

Anna och taxen Max

Karmatarerskanise
0

9 hundar får högst vara bundna 2h, även i långlina och msn måste se till att de inte kan skada sig. Tex få linan runt halsen så den stryps eller runt ett ben så det bryts. Valpar under sex månader får endast lämnas korta stunder. Skulle aldrig lämna en hund ensam i långlina. En olycka kan ske med linan. Lösspringande hundar kan komma fram ovh illasinnade människor likaså.

Anna4077
0

Nej absolut inte ensam! Han är typ aldrig ensam. Får nästan anstränga mig för att ensamhetesträna. Faktumet är ju ändå att man inte kan ha hunden med sig varje sekund av dagen men skulle inte lämna honom ensam, fastbunden på utsidan. Om vi ska tex på tivoli eller någonting där han inte kan följa med blir det pensionat eller något liknande, vi har en tradition där hundar inte får vara med men då får vi lösa det. Men som sagt kortare studer eller om man vill äta någon finare middag är det bra att veta mer. Men inte ensam utomhus i en lina.

Anna och taxen Max

[TeamGolden]
0

Vi har typ en husvagn eller snarare ''hussläp'' men vi är en stor familj och oftast nån som inte vill åka med till Ica (det brukar bli pappa som faller offer för att passa hunden då ;) ) men då åker resten av familjen och handlar medans pappa gör nått kul med hunden, kanske går en promenad, träffar kompisar där vi campar eller badar :) 

Vi var på ett hundvänlig camping (alltså inte en camping där de accepterar hundar men fortfarande är mjäkiga till dem) utan verkligen en trevlig camping där de frågade vilken ras han var osv så han var välkommen på uteserveringen så vi kunde äta middag på campingens restaurang :) Andra ställen t ex inne i Staden (vi var i Halmstad) var det svårt att få med sig hunden, vi fick då också äta på uteserveringar men på sommaren är det ju oftast väldigt varmt så även på kvällarna var det behagligt att sitta ute :)

Anna4077
0

#12 va mysigt det låter :) längtar tills vi kommer iväg :)

Anna och taxen Max