Skall vid lek.
Har precis fått hem min lilla valp, finsk lapphund på 12 veckor. Han och min stora Maine Coon grabb busar en del och valpen blir då helt uppe i varv och självklart skäller han, det brukar ju kunna bli så då hundar leker.
Det jag funderar lite över är om det går att träna bort skall vid lek på något bra sett utan att det påverkar leken? Katten tycker inte om skällandet och går då undan och jag tror inte grannarna gillar skällandet heller.
Själv tycker jag ju att hundar ska få skälla lite vid lek men det blir ju som ett litet problem då man bor i en lägenhet.
Han kanske lär sig av att katten går undan och inte vill leka om han skäller.
Jax <3
Jag har också en flappe, som älskar sin röst. Sätt tydliga gränser för skallet tidigt. Det är bra att katten går i väg. Om valpen följer efter då hade jag stoppat den och antingen hållit den passiv eller erbjudit någon lugn sysselsättning. Just eftersom de har så lätt till skall tycker jag man ska göra allt för att undvika det inne :)
Fick hem honom igår och då var det en del skall då han mötte en katt för första gången. Imorse var det också lite då Jax gick undan och han gärna vill leka. Jax är katten.
Nu, framåt kvällen har han faktiskt blivit tystare.
Skallet kommer oftast då Jax hoppar upp i fönstret. Han vill vara kvar i rummet och hålla koll på valpen och leka igen då han får lust med det. Det är precis som att han säger: "Du, lugna dig nu så leker vi igen sen för jag pallar inte när du blir så upp i varv". :)
Ska jobba ordentligt med att få bort skallet. Han skäller dock inte då han hör grannarna gå i trapphuset, prata i trapphuset eller då grannens hundar skällde. Det känns bra!
Jax <3
Här skäller ena hunden med när hon leker, hon pratar mycket o låter som en tok men hundarna hon leker med vet mycket väl att det är på lek. Jag kan väl tycka att det är lite jobbigt ibland men nja det är ju hennes sätt att vara 100% med i leken så inget jag har lagt ner större arbete på få henne sluta.
Brimer leker mycket själv då vi bara har en katt och han har inte fått träffa andra hundar än, blir då han bott här några dagar till. Då han leker själv morrar han och kastar omkring med leksakerna, då skäller han inte. Han skällde inte heller då han lekte med sin syster hos uppfödaren. Tror det mest är frustration för att han inte får leka med katten, kan det vara så?
Jax <3
4 oja så kan det vara ;)
Det sker ju oftast då han är uppe i varv och de lekt tillsammans. De kan ligga i samma soffa utan problem och Jax kan ligga i fönstret om Brimer är lugn.
Jax <3
Vi har en riktig grinpelle till granne som tycker våra hundar skäller i tid och otid. Och då bor vi i Villa.
Grejen är den att våra hundar skäller när de leker, de kommer lite med rasen kan jag tycka efter att ha sett alla andra hundar i min ras (3 borderterrier sedan har vi även en större blandis) och då fick de leka loss ungefär en gång/dag på vår tomt men icke, det blev vår granne jättetjurig över och klagar och snackar skit bakom ryggen.
Det har blivit så illa att vi inte kan låta våra hundar leka själva (dvs med varandra) på gården längre utan blir tvungna att åka till en hundgård för att de ska få leka rejält.. Efter att vår granne kom och knackade på en dag och påstod att våra hundar suttit och skällt och ylat hela dagen, vilket är en omöjlighet då jag var hemma hela den dagen och inte ett knyst hördes förutom när mamma kom hem, så får vi helt enkelt åka iväg för att våra hundar ska få leka..
Så jag hoppas TS att om du inte lyckas helt att tysta skallen lite, för Lite ska de ju absolut få hålla på anser jag!, så hoppas jag att dina grannar inte är lika surskalliga som vår!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag vill inte tysta honom för jag är rädd att det påverkar leken. Tystar skall som inte hör till lek. Dock så tror jag det är lugnt med grannarna, det väsnas i tid och otid från dem men ingen klagar. Tror hon bredvid har hund eller så är det bara ibland det är hund där (träffat henne en gång, är ganska nyinflyttad) sen har jag knappt mött de andra men de är vana vid hundar vad jag fått höra och än har de inte sagt något. Så länge de inte klagar tar vi det lugnt.
Så länge han får leka med katten är han faktiskt tyst. :)
Jax <3
#8 Kolla runt med grannarna och fråga om de tycker det är OK, de flesta säger inte så mycket och skulle någon säga emot så får du be dem att knacka på om det skulle bli för mycket helt enkelt :)
De flesta har förståelse (om de inte är anti-hundar) att lite skall osv är oundvikligt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det beror nog mycket på frustration som du skrev då :) Min började inte vakta på allvar förrän han var könsmogen, men det kanske är olika. Han hade dessutom ett larmproffs som lärare ^^ Personligen vill jag inte att hunden leker sig så uppspelt inne att den börjar skälla. Samtidigt vill jag inte styra den som en robot eller köra stenhård passivitet inne. Svår balans det där. Hur som helst, försök lägga en bra grund nu ( =vi är tysta inne) så blir det lättare sen om valpen blir ett litet trotsmonster :)
Det verkar som att han fattat galoppen nu och har bara skällt en gång idag och det var när han inte vågade hoppa ner från sängen då jag gick ut i hallen. Han vill så gärna följa med fast jag bara skulle låsa dörren. :)
Nu får han leka med katten och de brottas massor så nu blir han inte lika frustrerad. Han får till och med dra runt honom i svansen och katten tycker det är kul.
Jax <3