Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1168 ggr
Millan71
0

blandisvalpar;)

Har för en vecka sedan fått 8 st underbara valpar!vet att många är emot blandrasvalpar så ni behöver inte svara på detta inlägg,) parningen var inte planerad men när jag till slut förstog att hon var dräktig och visste ju vem pappan var bestämnde jag för att behålla dessa bäbbar…Eftersom min hund bara umgåtts med en hane(min systers)ensam så visste jag att det var han.En underbar hund,han med;) Allt gick bra och hon är en underbar mamma…Nu kommer jag till det svåra…Att välja bra hem åt dessa små…Vill ju inte att dom ska bli några leksaker eller få sitta i en väska med rosa klänning bara för att det är Chihuahua i dom…Hur gör ni när ni väljer rätt hem åt valparna?

AnneN
0

Vad är det mer för ras än Chihuahua i dem?

Fundera vad du vill att valparna ska användas till och vilka krav du vill att köparen ska uppfylla och skriv sedan ett köpeavtal utifrån det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zeretki
0

Intervjua köparna, träffa dom i person. Låt dom komma och hälsa på din vuxna hund och studera hur dom behandlar den. Hur dom beter sig.

DU kan vara hur kräsen du vill med dina valpköpare, anser jag. :) Det är du som bestämmer vilka sorts människor som ska ha dina hundar. :)

Jag har själv fått bli intervjuad och fått svara på massor av frågor. Det har varit rätt kul. :)

Många uppfödare har till och med sagt att dom inte säljer till vem som helst redan från början. Då vet man att det blir personkemi och annat som spelar roll.

Millan71
0

Det är 50%dvärgpudel 25%chihuahua 25%puli i dom små.) Givetvis ska jag träffa köparna före så man ser hur dom är men man kan ju aldrig vara säker ändå;(

gejsa
0

Kan du inte visa lite foton på dom små liven?

AnneN
0

Kan ju skriva i köpeavtalet vad som gäller tex att hunden ej ska bäras i väska utan den ska ha motion både fysiskt och mentalt. Att du vill ha fortsatt kontakt med köparen och inte helt dumt att anordna valp träffar framöver där alla kan träffas och hitta på roliga lekar med både ägaren och hunden, då får du ju se hur det gåt för dom och hur hunden mår.

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Jag vill också se bilder på valpisarna…snälla lägg ut några åt oss nyfikna =)

Millan71
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har ni en av valparna;Tristan;) Visst e dom söta! Har 3 tjejer o 1 kille kvar att tinga om ni e intresserade eller vet nån BRA människa som vill köpa en liten blandisvalp;) hihiCool

Lotta
0

Helt underbar…och så liten, är det samma färg på alla?

Millan71
0

Alla är svarta med olika mycket vitt på bröstet.några har vita tassar…En är helsvart..Underbart söta!

Kerstin_Ringstrom
0

Det beror lite på vad du prioriterar….Att få mycket pengar för valparna eller att sälja till någon som verkligen kommer att ge hunden mycket tid , motion och kärlek…..Det ena utersluter förstås inte det andra men pengar på banken betyder inte alltid seröst intresse…..Bara för att en människa kan hosta upp 10000 på ett bräde betyder inte det att dom är angagerade…Det kan i värsta fall bli en leksak till barnen….Fråga mycket om vem som kommer att motonera och hur ofta….Det är inte realistiskt att tex en tioåring som går i skolan ska hinna med 4 promenader om dagen….

Millan71
0

Helt rätt tänkt!jag har inte tänkt att ta så mycket betalt utan att hemmet är viktigast!Vill heller inte ta för lite så vem som helst kan köpa men men man vet ju som sagt inte iaf oavsett pris eller så..Nu har jag iaf 3 köpare som jag känner;)de får tom köpa på avbetalning eftersom jag vet att dom får det bra!jag säljer heller ingen valp utan att fått träffa köparen först…Och absolut så får inga barn köpa någon,man vet ju själv när man var liten hur gärna man ville ha djur och loooovade att ta hand om den själv,sedan tröttnade man ju och föräldrarna fick ta allt ansvar…Nåja jag hoppas att alla mina små får bra hem!Tack för alla tips;)

Faxlin
0

Ohh, vilken sötnos.
Vill du ha lite tips på formulering av köpeavtal och sådant kan du gärna höra av dig. Jag hjälper dig gärna med tips och råd.

Grattis till bebisarna

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Millan71
0

Gärna!Tack ÅsaF!

blackangel
0

hej jag vill köpa en för 1 krona i månaden går det bra, ska ha han som kräftbete nu till fisket, får gärna vara levande vid köpetGenerad

AnneN
0

blackangel det där var riktigt dåligt skämt!

_**/Mvh Anne

Liss
0

ja de håller jag med om!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Millan71
0

Fy på dig syrran!!!Typisk dig med dina dåliga skämt;(

gejsa
0

haha var det din syrra! Tur det då. Fniss!

Hennum
0

haha.. annars hade det varit lite värre :P

åååh så söt. och jag som så gärna vill ha en egen liten hund. dom verkar ju helt underbara. men jag ska inte köpa någon, jag har varken tid eller råd så ja får helt enkelt vänta.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Millan71
0

ja hon ska jämta skämta, tyckte väl det skulle va kul o se reaktionerna hehe

Millan71
0

ja hon ska jämta skämta, tyckte väl det skulle va kul o se reaktionerna hehe

Lotta
0

Upps jag höll på att dö, tur det var din syrra och att du hann säga nått innan jag började häva ur mig nått mycket olämpligt hehe.

Millan71
0

Nu har 5 av 8 öppnat sina ögon!Guuuud så söta dom är,vill behålla allihop!Troligtvis så finns det bara 2 kvar att tinga…Hoppas ingen vill köpa domCoolhihi

AnneN
0

Hihi jag känner igen det där, men vänta bara då dom är 8 veckor och dags att flytta så brukar det vara ganska skönt å få lämna dom hos sina nya ägareSkrattande

_**/Mvh Anne

Millan71
0

Ja det är ju så med kattungar oxå;)  Här är en till bild,på Tabbo…Det e inte er han lipar åtFlört

gejsa
0

Den bilden var tyvärr lite suddig. :(

Lotta
0

Mjaaaaauuu Tabbo jag tror jag är kär, snacka om sötis =)

Millan71
0

Idag kommer det en och skall hälsa på valparna,hon kommer troligtvis att tinga Tindra…Snyft…Då fins bara Troja och Tristan kvar…Hoppas nu att dessa människor verkar vettiga,de bor bara 4 min ifrån här så det är ju bra,då kan jag hälsa på dom o så efteråt å.Jag sa att jag skulle åka med valpen dit,hon lät lite;vadå då?Det är ju bara för att jag ska se deras hem o så…Är jag lite för tossig?Nu har alla öppnat sina ögon o Tarzan har rest sig upp o vill gåRäcka ut tunganOh vad svårt det kommer att bli att lämna dom till sina nya hemGråter

Millan71
0

Jag menar 4 mil ifrån oss,kan tydligen inte stava längre heller hihi

AnneN
0

Jag tycker det är jätte bra att du själv levererar valpen och vill se hur den kommer att bo, det visar ju bara att du är en ansvarsfull uppfödare som verkligen bryr dej om vad som händer med valpen efter försäljning

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Jag vill ju tex se stallen som mina hästar ska stå i när jag lämnar ut dom på foder eller säljer. Inte så konstigt att man vill se hemmet när man säljer en valp heller. Så stå på dig du. :)

Millan71
0

Tack jag känner så med;) Då är inte jag för tossig dåCoolNu har dom varit här o tingat Tristan…verkade hur bra som helstGladDom tyckte nu att det var en bra ide att jag skulle komma med honom!Ohhh dom bodde på ett lantställe med hästar o katter…han får det nog sååå bra sååå…Skall försöka att inte besöka dom för oftaHemlisEndast två flickor kvar nu….

Lotta
0

Hahaha skulle tänka mig att du blir ett inventarie där, det är tur att mina valpar flyttade långt ifrån mig annars hade jag nog blivit det också Oskyldig

Lotta
0

Putt

Millan71
0

Dåså…nu är endast troja kvar att tinga…Hon kanske stannar hos mammaOskyldigFast jag har ju hört att hundmamman inte vill ha kvar nån av sina ungar längre än 8 veckor…eller så…Skulle va lite taskigt mot henne då…men dom e ju så goa såKyss

AnneN
0

Är uppvuxen på kennel och vi har vid flera tillfällen behållt en valp och det har aldrig vart några problem

_**/Mvh Anne

Millan71
0

Ok,vad bra ifall jag behåller troja själv..fast jag har ju 2 perser oxå o ska köpa en till så det kanske räcker då med en hundHemlis

AnneN
0

Du känner ju själv vad du klarar, ta inte på dej för mkt bara

_**/Mvh Anne

Millan71
0

Här en bild på bruttan som e kvar;) 17 dagar idag…

Millan71
0

Å så min dotter emilia förståss;)

Millan71
0

Jaha,då har man fått 2 återbud;( Och dom som verkade så bra människor…Nåja hoppas att jag hittar lika bra hem åt dom igen…

lill-jarven
0

trist med återbud :(

ang att behålla en valp själv så är det nog det bästa jag har gjort iaf :) tiken (Indra) blev mkt busigare själv och har uppfostrat den lille hur bra som helst! Nu är den sk valpen dryga året och en helt underbar hund. Hennes mamma är fortfarande lika glad och busig och verkar trivas hur bra som helst med livet :D

håller tummarna att du hittar fina hem åt dom små

(På bilden busar Indra med två av sina döttrar :) Joxa & Jiddra. Hon har en titguard på sig istället för en krage efter kastrationen om nån undrar)

Millan71
0

Vad är det för ras på dom?Så fina dom va!!!Även om jag skulle gärna vilja behålla en av valpisarna eller alla;) hihi  så går det nog inte…"snyft"för nu har jag snart 3 perser plus Tessi,mammahunden…Man ska ju ha tid med alla å….

lill-jarven
0

Jo det är ju det där med tid och plats.. själv pluggar jag och har 3 hundar & en kanin ^^ men har lämnat den ena hunden hos mor & far eftersom jag vet att han skulle få för lite uppmärksamhet hos mig.

Indra (mamman) är mest "alaskan husky" med en skvätt Border collie och Rikk (pappan) är renrasig BC. Valparna blev superfina, lugna och lättlärda, en kanonkorsning :)

Hoppas det löser sig med valparna :) Dom ser ju jättefina ut och är av en rätt attraktiv storlek så det borde väl inte vara något problem, det gäller bara att hitta rätt köpare. :)

Millan71
0

Är dom inte riktiga godisbitarOskyldigHär 3 veckor o 2 dagar gamla

Millan71
0

Några fler;)

[helenal]
0

men gud vasöta:) har du bild på mamman med?

Millan71
0

Här är den stolta mamman:)

Millan71
0

Å så pappan….