blandrasavel
Såg just på blocket en annons om "två blandrastikar" (valpar) med den originella korsningen:
"Mamman är bichon frise & bichon havanies.
Pappan är yorgerterrier,pommeranian och lite lahapso."
ahh, jag vet att det är fult med att göra sig lustig över andra, och jag är verkligen själv den som kan fara fram lite för snabbt över tangenterna så att diverse stavfel slinker igenom; men att lyckas stava fel på alla raserna ;)
Men vart i den förstnämnda rasen är det ett stavfel? ^^
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#1 äh det var pyttelite på den, men jag känner mig ganska säker på att det ska vara en apostrof på "frisé"
Man får väl hoppas att de har dyslexi.🤪
Vad har felstavning med blandrasaveln att göra? Och ja det är fult att göra sig lustig över andra har man t ex dyslexi ska ingen göra sig lustig på det tycker jag.

tror inte det handlade om dyslexi då det i stort sett bara var rasnamnen som var felstavade i annonsen, men visst så kan det vara

Men! Skriver man en seriös annons oavsett var, så borde ju denne person ha kollat upp så att namnen är rättstavade, framförallt om man har dyslexi eller liknande. När man vet med sig att man har svårt med stavningen tycker jag att man borde kolla upp stavningen på orden ännu nogrannare.
Jag såg en blandis mellan bordi kolli och chiwawa en gång. Även där var hela annonsen rättstavad utom just rasnamnen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Alla dessa Huskeys och Collis som jag har sett till salu, har även sett Cefer och Chefer…
Så man är oseriös för att man inte kan stava..
Jag kan inte stava till min egna månad jag fyller år i utan att tänka efter och skriva det långsamt (Augusti) och har alltid behövt göra det, vad är jag då… dum i huvudet? Oseriös? Seriöst ser man bara orden i en annons är man sjukt naiv och behöver antagligen gå en kurs i nån medmänniska-kurs.
#11 det första som avgör vem man ska köpa hund av är annonsen. Och en välartikulerad annons utan stavfel ser ofta mer seriös ut än en annons som har massa stavfel.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#11 Japp, Man kanske borde köpa en valp av en uppfödare(Som reggar sina valpar) som inte kan stava till sin ras. Astralijan Shapard. Wooo!! Så seriöst!!
-
#11, jag förstår din poäng, MEN. Om man inte kan ta sig den lilla tid och energin att formulera en bra annons med korrekt stavning känns det inte seriöst för mig. Om personen inte ens orkar anstränga sig för att dubbelkolla att rasnamnet är rättstavat blir jag väldigt fundersam på vad mer denna "uppfödare" inte orkar.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Just "Lahapso" tycks vara mycket vanlig i blandningar numera. Det är ett ypperligt tecken på att "uppfödaren" har noll koll på vad hen sysslar med.
#11 En annons är marknadsföring. Marknadsföring bör vara genomtänkt och inge förtroende, och olika människor kan ha olika gräns för var det förtroendet slutar. Jag kan vara rätt petig (obs: inte bara med stavning, utan med att de gärna ska ha bilder på föräldradjuren i annonsen och inte bara på valparna om det ej länkas till en hemsida, osv). Har någon stavat fel på "vaccinerad" bryr jag mig inte, men är hela annonsen felstavad eller rasen/raserna väldigt felstavade, så börjar man undra: är det inte viktigt för försäljaren att ens försöka se seriös ut? De som lider av dyslexi eller annat är väl om något ännu mer noga med hur de skriver i sådana "viktiga" sammanhang. Bara för att någon har dyslexi är dess CV eller hemsida sällan fyllda med stavfel….
Om uppfödaren har en blogg kan det däremot vara ganska mycket stavfel utan att det påverkar. Blogginlägg kan ha skrivits "i hast" och, som du säger, det säger inget om en persons seriositet bara för att man inte stavar perfekt.
#17 Ta det personligt?
När jag ser en sån annons te.x så tänker jag direkt att de kan vara någon äldre och harkanske svårt att stava och inte är så bekanta med datorer och internet. Då kanske de inte kollar upp namnen för de inte vet hur de ska göra eller dyl. Min pappa är te.x dålig på svenska och värdelös på att hantera datorer och internet. Han vet inte riktigt hur man gör och jag har många gånger fått hjälpa honom att skriva rätt för han inte lyckats komma fram på det han sökte. Och kan tönka mig att de är likadant för dom som skriver fel i annons, de kan inte få fram rätt ord. Tycker de är riktigt dålig stil att hoppa på folk som har svårt att stava rätt. Tycker ni det är oseriöst så köp ingen valp då? De finns dom som ser bortom det. De kan vara minst lika seriösa som en uppfödare som stavar allt rätt.Bara omoget och gå ut på forum och klanka ner på dom som har svårt att stava.
#20 Förklara? Tycker bara det är så otroligt lustigt att varje gång man har en annan åsikt så tar man saker personligt, vad är det på nått sätt i denna text du tror jag känner mig träffad?
Tänk gärna om tack
#21 Ja, du ställer dig i försvarsposition utan anledning, ingen har pratat om hur du skriver? Och att du dessutom frågar om du är dum i huvudet, exakt VAD har det med saken att göra? Och var har du fått det ifrån? Ingen har sagt ett ord om DIG. Ingen har heller sagt att man inte får tycka som man vill, eller ens nämnt något i den stilen. Det handlade som sagt om uppfödare som inte ens kan stava, eller orkar ta sig tid att lära sig stava sina valpars rasnamn. Det handlade INTE om dig. Så du har ingen anledning till att försvara dig själv, vilket du gjorde för att du tog åt dig. Och var det inte så, ber jag hemskt mycket om ursäkt för att jag misstolkat.
/Lova
Ny blogg!
#22 Tror du misstolkat isf. Tog det som ett exempel då jag vet att varje gång jag skriver augusti eller bokstaverar det högt för mig själv (🤪) så börjar folk tro jag inte är klok eller inte kan nånting för det är ju bara ett ord att ''lära sig'' men det spelar ingen som helst roll för mig har alltid behövt tänka efter, så mitt påstående var inte alls att jag tog åt mig och försvarade mig utan drog ut som exempel att man kan faktiskt stava fel utan att vara oseriös, sen i en annons är det givetvis en helt annan sak och klart man vill ha en seriös annons men kan inte bedömma en annons jag inte sett, TS drar ut en bit ur en annons från hennes perspektiv och ingen länk till annonsen där man får bedömma själv :)
Och överlag:
Tycker endast det är yorgeterrier och pommerian som utmärker sig, felstavningen på de andra är knappast anmärkningsvärt tycker jag, det är inget jag skulle lagt vikt på om jag letade valp men just yorgeterrier och pommerian kan jag hålla med om, man kunde kollat en extragång via google om man hade det svårt för sig.